doorpraten. Ik kijk toch even rond hier naar de raadsleden. Ik heb niet de indruk, maar dat weet u vanuit de fractiediscus sies beter of wij nog erg uitgebreid over volgende onderwerpen moeten praten. Als dat niet het geval is zou ik toch willen bepleiten deze vergadering nu af te ronden. U stemt daarmee in? Ja. De heer VAN DER KALLEN: Met begrip maar onder protest. De VOORZITTER: Anders hoor ik de heer Van der Kallen weieens anders, maar kennelijk heeft hij morgenavond ook andere bezig heden en dan worden we wat pragmatisch. Dat spreekt mij aan. Ik ga dus toch door met het volgende agendapunt. 8Voorstel tot verkoop van een perceel bedrijfsterrein.gelegen aan de Van Koniinenburgwea/Theodorushavenaan Onroerendgoed- maatschappii Beuken b.v.gevestigd te Bergen op Zoom. Nr. SOB/66 De VOORZITTER: De heer Woltjer wenst hierover aantekening. Niemand verder, dan is met de aantekening van Groen Links conform besloten. 9Grondverkoop nabii Zonneolein/Pleiadenlaan aan de Woningstich ting "Het Markiezaat" te Bergen op Zoom. Nr. SOB/71 De VOORZITTER: Daar mag ik hetzelfde concluderen, denk ik. Anderen nog Neen. Dan is met de aantekening van Groen Links conform besloten. 10Vorming en financiering N.V. REWIN West-Brabant. Nr. SOB/75 De heer LINSSEN: Heel kort hierover. Ik heb met name toch een tweetal problemen. Die heb ik ook al aangegeven in het voor overleg in het Streekgewest. Het gaat met name om het aantal commissariaten. Het lijkt mij wenselijk dat het in ieder geval een klein aantal wordt, zodat er een werkbare situatie ont staat. Elf commissarissen zou je best kunnen veranderen in vijf commissarissen en dan ook nog eens de opmerking daarbij dat dat evenredig verdeeld zou worden. Er is nu een solidari teit in het kader van de tarieven. We gaan wat eerlijker werken. Iedereen betaalt evenveel aan het REWIN. Wat dat betreft is dat ook een voordeel voor Bergen op Zoom. Maar ik denk dat het ook reëel is dat er een evenredige vertegenwoor diging in het aantal commissariaten zal komen. Wat me verder is opgevallen in het stuk, het is heel opval lend, is dat het stuk van de gemeente Bergen op Zoom in deze anders luidt dan dat van het Streekgewest. Het is een heel andere kwestie. Het is u uiteraard bekend dat de discussie opnieuw boven tafel is gekomen van de Kamer van Koophandel om een dependance te gaan openen. Een dependance die wellicht of in Roosendaal of Bergen op Zoom zou kunnen komen. De VOORZITTER: Ik zou mij hier willen beperken tot het REWIN 54 en niet dependances van de Kamer van Koophandel er bij halen. Die staan niet op de agenda. Ik zou toch de discussie hier vanavond tot het onderwerp willen beperken. De heer LINSSEN: Dan wil ik van u weten waarom er een verschil zit in het stuk van het Streekgewest met betrekking tot de loketfunctie in het ondernemingshuis, eventueel de dependance. In het stuk van het Streekgewest staat loket van het onderne mingshuis te Roosendaal. In de stukken van de gemeente, in het voorstel wat hier voor ons ligt, wordt gesproken over een mogelijke loketfunctie van het ondernemingshuis. Bij het Streekgewest wordt er dus al van uitgegaan dat dat in Roosen daal is en de tekst hier in Bergen op Zoom luidt anders. Ik heb daar dus toch wel wat moeite mee en u verbiedt mij dus in zekere zin de discussie nu te gaan voeren waarom ik dat zo vind, want dan klopt u me toch weer af. Ik kan daar niet mee leven op deze manier. De heer VAN DER KALLEN: Ik begrijp het probleem van de heer Linssen. Ik wil daar echter dit aan toevoegen. Het onderne mershuis is een zelfstandige stichting die formeel niets te maken heeft met de Kamer van Koophandel. Dat ze in Breda in hetzelfde pand zitten is een ander verhaal, maar het zijn twee afzonderlijke zaken waarover we spreken. Het een hoeft niet automatisch te betekenen dat een eventuele dependance in Roosendaal terecht zou komen. De VOORZITTER: Wat het aantal commissarissen betreft, daarin kan het college ook meevoelen. Ik denk dat dat een zaak is die aan de nieuwe aandeelhouders is om daar kritisch naar te kijken hoe we dat in de toekomst gaan oplossen. Ook de herin deling zal er aanleiding toe zijn om daar nog een keer opnieuw naar te kijken. Wat betreft de verschillen tussen het voorstel zoals dat in het gewest ligt en wat er hier ligt, moeten we toch een onder scheid maken waar we het over hebben. Het gaat over dependan ces van de REWIN. Ik denk dat een van de dingen waar die samenvoeging voor is, is dat we zeggen, de REWIN kan het beste functioneren vanuit één lokatie, want de REWIN is niet voor bestaande bedrijven maar voor acquisitievoor met name nieuwe bedrijven van buiten. Dan is het belangrijk als je één loket functie hebt en dat dat is bij anderen, het ondernemingshuis Kamer van Koophandel zoals dat functioneert. In het voorstel van het gewest was er sprake van om dat het nu op twee plaat sen zit nog een dependance te vestigen in Roosendaal. Daar hebben wij vraagtekens bij. Wij zeggen dan nee. Vanuit het ondernemershuis of Kamer van Koophandel dependances hebben, daar zien wij wel veel heil in om dat gespreid te hebben en wij zeggen in dit stuk dat wij voorstander daarvan zijn op één of meer lokaties en laten open waar dat is. Die discussie loopt en daar doen wij uitgebreid in mee om ook Bergen op Zoom in the picture te brengen en te houden. Dat is een andere functie, meer voor bestaande bedrijven en daar is de REWIN niet de eerste voor, want dat is meer de acquisitie naar anderen. Ik denk niet dat je de REWIN verder veel dependances moet gaan geven, want waar wij het over hebben is een andere 55

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 243