doorpraten. Ik kijk toch even rond hier naar de raadsleden. Ik
heb niet de indruk, maar dat weet u vanuit de fractiediscus
sies beter of wij nog erg uitgebreid over volgende onderwerpen
moeten praten. Als dat niet het geval is zou ik toch willen
bepleiten deze vergadering nu af te ronden. U stemt daarmee
in? Ja.
De heer VAN DER KALLEN: Met begrip maar onder protest.
De VOORZITTER: Anders hoor ik de heer Van der Kallen weieens
anders, maar kennelijk heeft hij morgenavond ook andere bezig
heden en dan worden we wat pragmatisch. Dat spreekt mij aan.
Ik ga dus toch door met het volgende agendapunt.
8Voorstel tot verkoop van een perceel bedrijfsterrein.gelegen
aan de Van Koniinenburgwea/Theodorushavenaan Onroerendgoed-
maatschappii Beuken b.v.gevestigd te Bergen op Zoom.
Nr. SOB/66
De VOORZITTER: De heer Woltjer wenst hierover aantekening.
Niemand verder, dan is met de aantekening van Groen Links
conform besloten.
9Grondverkoop nabii Zonneolein/Pleiadenlaan aan de Woningstich
ting "Het Markiezaat" te Bergen op Zoom.
Nr. SOB/71
De VOORZITTER: Daar mag ik hetzelfde concluderen, denk ik.
Anderen nog Neen. Dan is met de aantekening van Groen Links
conform besloten.
10Vorming en financiering N.V. REWIN West-Brabant.
Nr. SOB/75
De heer LINSSEN: Heel kort hierover. Ik heb met name toch een
tweetal problemen. Die heb ik ook al aangegeven in het voor
overleg in het Streekgewest. Het gaat met name om het aantal
commissariaten. Het lijkt mij wenselijk dat het in ieder geval
een klein aantal wordt, zodat er een werkbare situatie ont
staat. Elf commissarissen zou je best kunnen veranderen in
vijf commissarissen en dan ook nog eens de opmerking daarbij
dat dat evenredig verdeeld zou worden. Er is nu een solidari
teit in het kader van de tarieven. We gaan wat eerlijker
werken. Iedereen betaalt evenveel aan het REWIN. Wat dat
betreft is dat ook een voordeel voor Bergen op Zoom. Maar ik
denk dat het ook reëel is dat er een evenredige vertegenwoor
diging in het aantal commissariaten zal komen.
Wat me verder is opgevallen in het stuk, het is heel opval
lend, is dat het stuk van de gemeente Bergen op Zoom in deze
anders luidt dan dat van het Streekgewest. Het is een heel
andere kwestie. Het is u uiteraard bekend dat de discussie
opnieuw boven tafel is gekomen van de Kamer van Koophandel om
een dependance te gaan openen. Een dependance die wellicht of
in Roosendaal of Bergen op Zoom zou kunnen komen.
De VOORZITTER: Ik zou mij hier willen beperken tot het REWIN
54
en niet dependances van de Kamer van Koophandel er bij halen.
Die staan niet op de agenda. Ik zou toch de discussie hier
vanavond tot het onderwerp willen beperken.
De heer LINSSEN: Dan wil ik van u weten waarom er een verschil
zit in het stuk van het Streekgewest met betrekking tot de
loketfunctie in het ondernemingshuis, eventueel de dependance.
In het stuk van het Streekgewest staat loket van het onderne
mingshuis te Roosendaal. In de stukken van de gemeente, in het
voorstel wat hier voor ons ligt, wordt gesproken over een
mogelijke loketfunctie van het ondernemingshuis. Bij het
Streekgewest wordt er dus al van uitgegaan dat dat in Roosen
daal is en de tekst hier in Bergen op Zoom luidt anders. Ik
heb daar dus toch wel wat moeite mee en u verbiedt mij dus in
zekere zin de discussie nu te gaan voeren waarom ik dat zo
vind, want dan klopt u me toch weer af. Ik kan daar niet mee
leven op deze manier.
De heer VAN DER KALLEN: Ik begrijp het probleem van de heer
Linssen. Ik wil daar echter dit aan toevoegen. Het onderne
mershuis is een zelfstandige stichting die formeel niets te
maken heeft met de Kamer van Koophandel. Dat ze in Breda in
hetzelfde pand zitten is een ander verhaal, maar het zijn twee
afzonderlijke zaken waarover we spreken. Het een hoeft niet
automatisch te betekenen dat een eventuele dependance in
Roosendaal terecht zou komen.
De VOORZITTER: Wat het aantal commissarissen betreft, daarin
kan het college ook meevoelen. Ik denk dat dat een zaak is die
aan de nieuwe aandeelhouders is om daar kritisch naar te
kijken hoe we dat in de toekomst gaan oplossen. Ook de herin
deling zal er aanleiding toe zijn om daar nog een keer opnieuw
naar te kijken.
Wat betreft de verschillen tussen het voorstel zoals dat in
het gewest ligt en wat er hier ligt, moeten we toch een onder
scheid maken waar we het over hebben. Het gaat over dependan
ces van de REWIN. Ik denk dat een van de dingen waar die
samenvoeging voor is, is dat we zeggen, de REWIN kan het beste
functioneren vanuit één lokatie, want de REWIN is niet voor
bestaande bedrijven maar voor acquisitievoor met name nieuwe
bedrijven van buiten. Dan is het belangrijk als je één loket
functie hebt en dat dat is bij anderen, het ondernemingshuis
Kamer van Koophandel zoals dat functioneert. In het voorstel
van het gewest was er sprake van om dat het nu op twee plaat
sen zit nog een dependance te vestigen in Roosendaal. Daar
hebben wij vraagtekens bij. Wij zeggen dan nee. Vanuit het
ondernemershuis of Kamer van Koophandel dependances hebben,
daar zien wij wel veel heil in om dat gespreid te hebben en
wij zeggen in dit stuk dat wij voorstander daarvan zijn op één
of meer lokaties en laten open waar dat is. Die discussie
loopt en daar doen wij uitgebreid in mee om ook Bergen op Zoom
in the picture te brengen en te houden. Dat is een andere
functie, meer voor bestaande bedrijven en daar is de REWIN
niet de eerste voor, want dat is meer de acquisitie naar
anderen. Ik denk niet dat je de REWIN verder veel dependances
moet gaan geven, want waar wij het over hebben is een andere
55