b. reeds gemaakte afspraken gerspecteerd blijven. Als uw college hier vanavond de garantie kan geven dat u deze principe—afspraak in de nog te voeren onderhandelingen over de nota CAI-beleid niet los zult laten, kunnen wij accoord gaan met uw voorstel Ik wacht dan ook uw reactie in eerste termijn af. De heer SMITS: In een korte tijd spreken we nu al voor de derde keer over ons CAI-net en het is duidelijk dap de techni sche ontwikkelingen zo snel gaan dat het amper bij te houden is. Ik ben op de laatste commissie APPZ niet aanwezig geweest dus ik loop de kans dat ik een opmerking maak waar al een antwoord op gegeven is in de commissie, maar dat hoor ik dan wel. Nu staat op de rol het machtiginghouderschap van de gemeente. Dat moet een antwoord krijgen naar een infrastruc tuurvergunning voor 7 oktober. De mogelijkheden die er zijn, zijn dat wij zelf die infrastructuurvergunning aanvragen, maar als we kijken wat daar de consequenties van zijn, is het duidelijk dat de gemeente daar op dit moment de kennis niet voor in huis heeft, die we dan zullen aan moeten trekken. Bovendien denkt de WD-fractie dat dat geen taak voor de gemeente is. Ik denk dat we dan verstrikt raken in allerlei commerciële belangen. De andere keuze is het voorkeursrecht te verlenen aan de PNEM. Die heeft erom gevraagd, dat is duide lijk. De PNEM heeft mijns inziens wel de know how in huis. Voor de PNEM is het ook een interessant werkveld in Brabant als ze verschillende onderdelen van het net aan elkaar kunnen koppelen. Wat punt 1 betreft, de medewerking te verlenen aan de NV PNEM, gaat de WD-fractie accoord. Over punt 2 wil ik wat meer zeggen. Punt 2 spreekt over de onderhandelingen met de PNEM over de nieuwe exploitatie-over eenkomst. Als je het zo leest en je kent de gesprekken die met de PNEM gevoerd zijn niet, dan lijkt dit een beetje mosterd na de maaltijd. We geven eerst het voorkeursrecht en vervolgens gaan we onderhandelen. Wetende dat de PNEM geen liefdadig heidsinstelling is, denk ik dat we toch even scherp moeten stellen waarover we graag zouden hebben dat u onderhandelt. Ik denk dat er twee belangrijke onderwerpen zijn. Punt 1 zijn de precariorechten voor het leggen van kabels en aanverwant en het tweede zou zijn het toezicht op de standaardpakketten en de tarieven, maar daaraan nog verbonden de randvoorwaarden voor het ontwikkelen van de infrastructuur Eerst even over de precariorechten. Een beetje geschiedenis. Gemeentebedrijven is vroeger een onderdeel van de gemeente Bergen op Zoom geweest, dat is in 1987 overgegaan naar de NV West, ENWA West en hoe het destijds precies met de overgang geregeld was is mij niet helemaal duidelijk, maar ik kan mij voorstellen dat de precariorechten voor die tijd niet zo scherp speelden, omdat dat een eigen dienst was. Nogmaals, hoe die overgang exact geregeld was is mij niet helemaal duide lijk, maar nu de infrastructuurvergunning richting PNEM gaat is het wel duidelijk dat er commerciële belangen in het spel komen en dan denk ik dat het dan toch reëel is om dit onder werp, precariorechten, op de rol te zetten en te kijken of dat niet geregeld kan worden zoals wij met andere ook doen. Ik 42 denk dat dat een billijke zaak is. Het tweede punt is het toezicht op de standaardpakketten. Er is een wetsvoorstel '95, dat is nog niet aangenomen, us e uitkomst is nog niet duidelijk, waarin wordt gesproken over een must carry blok, ik vind het een nare naam, maar het gaat erom dat de rijksoverheid naar zich toetrekt welke zenders er op de kabel moeten komen. Dat zijn dus de publieke omroepen Nederland, Belgie, regio en zes van de europese gemeenschap. Ruw geteld zijn dat er zowat dertien. Daarnaast kun je dan spreken over een basispakket, dat gaat verder, dat is een surplus wat hier bovenop komt. Dat zou onderwerp van discussie moeten zijn met de PNEM, of wij daar nog invloed op uit kunnen oefenen. Ik denk dat dat op dit moment duvels belangrijk is, want als we daar geen uitkomsten over hebben en dat wetsvoor stel wordt geen wet of daar wordt behoorlijk aan geknaagd, dan zitten we aardig in het schip. Ik zou graag hebben dat dat van tevoren uitonderhandeld wordt, ongeacht wat overschiet van het wetsvoorstel dat ter tafel ligt. Ik heb stellig het vermoeden dat tussen dat must carry blok en het basispakket toch nog een zender of 8 a 10 zou moeten kunnen zitten. Dan denk ik dat we wel tegemoetkomen aan de opmerking die de heer Van der Kallen in de commissie heeft gemaakt. Bij punt 2, de onderhandelingen, spelen uiteraard ook de tarieven. Ik denk dat we daar heel duidelijk over zijn. Dat moeten redelijke tarieven zijn. In het wetsvoorstel staat ook dat de minister zich daar niet mee bemoeit. Hij kijkt alleen toe of de tarieven redelijk zullen zijn, maar spreekt zich er verder niet over uit hoe hoog het tarief moet zijn. Ik denk dus dat het een zinnige zaak is dat wij dat van tevoren extra goed regelen. Het derde punt is de randvoorwaarden van het ontwikkelen van de infrastructuur. Dat heeft twee kanten, pat heeft de nuts functie die aan de infrastructuur vastzit, dat heeft met kwaliteit te maken. We moeten toch afspraken metde PNEM maken dat de kwaliteit van dat deel waar wij belang bij hebben, dat is de CAI en de radio, perfect is en goed overkomt. Het tweede deel is de economische functie die er aan vast kan zitten dat er een goede infrastructuur wordt weggelegd en dat heeft te maken met het vestigingsklimaat voor onze gemeente. Dat zijn ook belangrijke zaken. Als ik het dan allemaal op een rij zet, dan zijn er nog een aantal punten die hier bij mee zouden kunnen spelen en dat is o.a. de signaleringsfunctie, de bewakingsfunctie. De VOORZITTER: Zullen we hier de hele commissie overdoen De heer SMITS: Dat is het risico dat ik u tevoren al noemde. De VOORZITTER: Daar kunnen wij, die wel de commissie hebben bijgewoond, niet zoveel aan doen. Ik zou gewoon toch willen bepleiten het hier echt op hoofdlijnen te houden en later, want we komen er toch nog een keer over te praten hoe we verder willen, de verdere detaillering door te praten. De heer WOLTJER: Zoudt u de toezeggingen die u gedaan heeft in de commissie kunnen noemen? Ik denk dat dan veel van de vragen 43

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 237