kan er een misvatting ontstaan. Dit is geen besluit, maar er wordt richting college aangegeven wat de raad verwacht dat wij de komende tijd doen. Door de lay-out is wellicht een misvat ting mogelijk, maar als u de tekst naar, de letter leest, dan is het geen besluit wat hier genomen wordt. Wij vinden dit een motie. Misschien dat de lay—out in de toekomst anders kan zijn, maar het is hierdoor geen besluit geworden. De heer BOLSIUS: Het is inderdaad zo dat als je de lay-out helemaal subliem zou maken en wij hebben ons eigenlijk afge vraagd zal hij het zien of zal hij het niet zien, dan zal er moeten staan: draagt het college op meer niet. Voor het geval het echt nodig zou zijn hebben we hier door ons vieren ondertekende motie met die tekst klaarliggen, wantwe wilden gewoon kijken of de heer Van der Kallen het zou zien en hij heeft het gezien. De VOORZITTER: We weten wat de bedoeling is. Er is om een schorsing gevraagd. We schorsen de vergadering voor 5 minuten. Aldus schorst de voorzitter de vergadering om 21.10 uur. 21.17 uur. De VOORZITTER: We hervatten de vergadering. De heer BOLSIUS: Er rest ons nog, naar aanleiding van het feit dat wij content zijn met betrekking tot de beantwoording van het college naar aanleiding van de eerste termijn, een reactie op de motie van de heer Van der Kallen. Wij denken dat het goed is als de motie van de heer Van der Kallen wordt aangehouden tot het moment waarop we daadwerke lijk over tarieven gaan beslissen met betrekking tot de par- keernota. De intentie om die tarieven voor_ vergunninghouders te matigen staat precies verwoord in de motie zoals die inge diend is door CDA, WD, GB/SP en D66. Wij zijn daar al van uitgegaan. Alleen tot op welke hoogte willen we graag in goede samenhang met de andere tarifering zien. Wij denken dat het voorstel aan de heer Van der Kallen is om die motie aan te houden, want er staan een aantal overwegingen in waar wij graag in januari toch eens nader over willen praten. De heer WOLTJER: Het zal duidelijk zijn dat wij tegenzijn en blijven, maar ik wil nog even terugkomen op het potje plan- schade wat door de portefeuillehouder is gelanceerd en niet de kosten van planschade betrekken bij de projecten, althans de exploitatiekosten erin maar het uit een algemeen fonds te halen. Ik denk dat de kanskaarten die dan de bewoners zullen trekken, meestal zullen inhouden u moet nog extra betalen. Ik denk dus ook dat in dit geval de parkeerder zal moeten beta len. Wat betreft de motie die door de collegepartijen is ingediend en ik hoor net de uitleg van de heer Bolsius dat daar de BSD eens naar zou moeten gaan kijken, omdat dit hetzelfde zou inhouden als de motie die de heer Van der Kallen heeft neerge- legd. Ik denk dat de motie van de collegepartijen uitgaat van nog 28 veel te bouwen parkeergarages. Het zou mij ook verbazen als de heer Van der Kallen zich achter deze motie zou scharen. Ik zal dat dus ook niet doen. De heer BOLSIUS: Die motie gaat uit van het Beleidsplan Bin nenstad zoals dat in deze raad is vastgesteld. De heer WOLTJER: Ik denk niet dat de heer Van der Kallen en ook Groen Links dat onderdeel van het Beleidsplan Binnenstad zullen gaan ondersteunen. Daar hebben we toen aantekening voor gevraagd en dat zullen we blijven doen. Verder heb ik het idee dat de portefeuillehouder een synoniem heeft gevonden voor parkeergarage en dat is sturend beleid, sturend parkeren. Ik vind deze koppeling toch wat vreemd. Ik denk dat gewoon met parkeergelegenheden die geen parkeergara ges zijn ook best sturend parkeren zou kunnen nastreven. Daar heb je niet echt parkeergarages voor nodig. De heer AERTSSEN: Op de eerste plaats nog een opmerking over de supermarkt. Er is door de wethouder in eerste termijn wat over gezegd. Ik moet eerlijk zeggen dat wij de uitleg zoals hij die eraan geeft nooit zouden hebben gedeeld, als we gewe ten hadden dat het op deze wijze moest worden uitgelegd. Als het een drager is van een hogere omzet van de parkeergarage leidt tot een betere exploitatie van de supermarkt in plaats van een betere exploitatie van de binnenstad, dan heb ik daar toch wel wat moeite meeIk denk dat het de omgekeerde wereld is. Ik denk dat de parkeergarage primair bedoeld is om het binnenstadsbeleid en dan niet zozeer de supermarkt die er gaat komen, te ondersteunen. Dat even nog naar aanleiding van de opmerking van de wethouder Dan was er nog een onduidelijkheid. Wij hebben gezegd, wat ons betreft zit er wel wat licht tussen de beschrijving in het voorstel en in het besluit. Het gaat dan met name over besluit nr. 2 waar wat ons betreft niet helemaal helder was of dat tarief voor vergunninghouders nu echt nog helemaal openstond. Ik heb van de wethouder kunnen horen dat hij heeft toegezegd dat wij er in november over gaan praten en dat het helemaal los staat. Wat ons betreft is dat voldoende om niet over te gaan tot indiening van een amendement op dat punt. Dan kom ik gelijk bij de motie van de heer Van der Kallen. Wij vinden dat op zich een buitengewoon sympathieke motie. U heeft van mij kunnen horen dat wij vinden, als Partij van de Arbeid, dat de exploitatie van de parkeergarage in ieder geval niet mag worden afgewenteld op de bewoners van de binnenstad c.q. vergunninghouders. Dat betekent dus in onze filosofie dat het tarief op een heel andere wijze tot stand gaat komen. Dat tarief gaat tot stand komen door een aantal elementen die wezenlijk iets te maken hebben met het begrip parkeren in de binnenstad. Het zou ook weieens kunnen zijn, als we die dis cussie gaan voeren, dat je moet ontdekken dat er misschien geen verschil is tussen het parkeren in de binnenstad en bijv. in een wijk. Waarom zou er verschil moeten zijn Die discus sie zou ook aardig zijn om nog eens te voerenWaarom zou er verschil moeten zijn tussen het parkeren in bijv. Noordgeest of het Havenkwartier, om maar eens een voorbeeld te noemen. 29

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 230