dat zal volgend jaar mogelijk worden aangepast.
Dat de supermarkt een drager is, mijnheer Aertssen, is altijd
door ons beweerd en wordt nog steeds doorons beweerd.Dat de
supermarkt ook meedraagt in de exploitatie is, denk ik, een
bijna logische aangelegenheid. Het feit dat er een supermarkt,
in dit geval onder een parkeergarage zit en de supermarkt zo
dicht bij het winkelcentrum staat, geeft bijna de garantie dat
mensen langer gebruik zullen gaan maken van deparkeergarage.
Ik zeg het maar heel simpel, men gaat eerst zijn boodschappen
doen bij de grootgrutter, vervolgens gaan ze nog even de stad
in om wat boodschappen te doen en men gaat weer terug. Met
andere woorden, de parkeergarage wordt veel langer gebruikt nu
er een supermarkt is. Dat is uiteraard een drager voor de
exploitatie.
De heer AERTSSEN: Heb ik u wel goed begrepen Wij hebben als
fractie en ik denk meerdere raadsleden eveneens, altijd begre
pen dat we er een zeker positief saldo aan zouden overhouden
alleen sec ten gevolge van de vestiging en niet ten gevolge
van de grotere aantrekkingskracht voor het bezoekersparkeren
De heer JANSSEN, wethouder: Zo is het in ieder geval in het
verleden nooit gesteld. Het feit dat het een drager is is
bedoeld in de zin zoals ik dat zojuist heb opgemerkt. Ik denk
dat u met mij die redenering heel goed hebt kunnen volgen.
Differentiatie in prijzen. Dit is een opmerking die overigens
niet alleen door de heer Aertssen gemaakt is, maar ook door
andere partijen, zij het dan dat die opmerking is gemaakt m
de commissie. Het is op voorhand niet uitgesloten en zeker ook
niet de bedoeling van het college geweest om geen differentia
tie aan te brengen. Wij hebben met de prijs van f. 2,- reke
ning gehouden om- die onderbouwing te geven, zoals ik zojuist
al zei, van het bedrag zoals we dat vanavond aan u vragen.
In de parkeernota zal wel degelijk aandacht besteed gaan
worden aan differentiatiemogelijkheden. Of dan op Plein 13 f.
2,50 gerekend gaat worden voor een dagdeel gedurende de week
of dat het f3- wordt of een ander bedragkan ik u nu nog
niet zeggen. Wij hebben, dachten wij, met reële bedragen
rekening gehouden die niet aan de hoge kant waren, om^ ook u
niet de indruk te geven dat we onszelf hier hebben rijkgere-
kend. In de nota zal die differentiatie uitvoerig aan de orde
komen. Daar zal bij wijze van spreken iedere meter van de
binnenstad gedifferentieerd kunnen worden aangeboden.
Met betrekking tot de 140 plaatsen waar u het over had, mijn
heer Aertssen, heb ik begrepen dat u contact heeft gehad met
de ambtenaren van de dienst. U hebt daar uitgebreid met hen
van gedachten gewisseld. Het college is in ieder geval van
plan om daar waar het kan zo snel mogelijk in de directe
omgeving van de parkeergarage zelf en misschien nog wel voor
uitlopend daarop ervoor te zorgen dat er plaatsen worden
gereserveerd voor met name de omwonenden. De druk is op dit
moment bijzonder groot. Bij ons komen nu brieven binnen van
mensen uit de directe omgeving van het Past. Joorenplein die
zeggen; is het niet mogelijk dat hier een belanghebbendenrege
ling wordt ingevoerd want we kunnen onze auto echt niet kwijt
vanwege onder andere de werkers die in onze omgeving altijd de
22
auto neerzetten. Die druk is heel groot. Ik heb begrepen van
de dames en heren op de dienst dat ze er heel sterk aan denken
om het heel ver naar voren te halen en dus niet te wachten
totdat de garage aan het Past. Joorenplein is gerealiseerd.
Met betrekking tot uw opmerkingen over het besluit, het dikge-
drukte deel van het besluit, denk ik dat ik u moet uitnodigen
om daar een amendement op te laten plaatsvinden. Ik moet er-
eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik niet helemaal begreep wat
u bedoelt. Misschien krijgt u in tweede termijn de gelegenheid
om het amendement daar in te dienen.
De heer Linssen heeft nog een uitvoerig pleidooi gehouden om
de parkeergarage bij het NS-station neer te zetten. Hij refe
reert dan aan een krantenartikel wat ook ik met bijzonder veel
belangstelling heb gelezen in De Stem. Ik heb er waarschijn^
lijk met iets andere ogen naar gekeken als u, mijnheer Lins
sen, want met name het eerste deel kwam een beetje in uw
straatje te pas, maar de rest, had ik het gevoel, kwam hele
maal in mijn straatje of in ieder geval dat van het college te
pas. Ik wil dat toch ook maar even gezegd hebben. Vopr degenen
die het niet hebben gelezen, het gaat over de tarieven, be
langhebbendenregelingen waarvan de heer die hier aangehaald
wordt, John van Eerd, zegt, er is in Bergen op Zoom helemaal
niets bijzonders aan de hand en sturend parkeren is iets wat
in heel Nederland wordt ingevoerd en dus ook in Bergen op
Zoom.
Fantastisch dus, Bergen op Zoom.
Nu even over de lokatie. De heer Linssen heeft daar eerder
opmerkingen over gemaakt. Het stelt me een beetje teleur, wat
u zegt, mijnheer Linssen. Waarom We hebben destijds uitvoe
rig gediscussieerd over de locaties. Dat deden we ook al vanaf
1987. Wij hebben dat recentelijk nog gedaan in april, toen we
het hadden over het bestemmingsplan. Daar hebben we toen ook
gewikt en gewogen. We hebben het niet zomaar een stip op de
kaart laten zijn. We hebben precies nagedacht hoe het daar zou
moeten en waarom dat daar zou moeten.
U stelt dan dat dat minder duur zou zijn daar een parkeergara
ge realiseren. Dat zou mogelijkerwijs het geval kunnen zijn.
De heer LINSSEN: F. 15.000,- of f. 26000,- dat is nogal een
verschil
De heer JANSSEN, wethouder: Laten we het nu niet over bedragen
hebben. Laten we gewoon suggereren dat het weieens goedkoper
zou kunnen zijn. Het neerzetten van een parkeergarage blijft
echter een bijzonder duur gebeuren. Als je, die redenering
staat heel duidelijk omschreven in het Beleidsplan Binnenstad
en andere nota's die ook met parkeren te maken hebben, de kans
loopt en die kans is gereed aanwezig dat je bij het^ lokeren
van een parkeergarage bij het NS een niet duidelijk goede
bezettingsgraad van 40% haalt, dan heb je misschien een rela
tief goedkope parkeergarage, maar je hebt een bijzonder dure
exploitatie. Ik denk dat u daar ook niet op zit te wachten.
Daarbij komt nog dat u in uw verhaal een pleidooi houdt en een
terecht pleidooi houdt voor het brengen van het hart van het
economisch gebeuren in de binnenstad naar het Zuivelplein. U
weet ook, naarmate een parkeergarage verder afstaat van het
23