dat zal volgend jaar mogelijk worden aangepast. Dat de supermarkt een drager is, mijnheer Aertssen, is altijd door ons beweerd en wordt nog steeds doorons beweerd.Dat de supermarkt ook meedraagt in de exploitatie is, denk ik, een bijna logische aangelegenheid. Het feit dat er een supermarkt, in dit geval onder een parkeergarage zit en de supermarkt zo dicht bij het winkelcentrum staat, geeft bijna de garantie dat mensen langer gebruik zullen gaan maken van deparkeergarage. Ik zeg het maar heel simpel, men gaat eerst zijn boodschappen doen bij de grootgrutter, vervolgens gaan ze nog even de stad in om wat boodschappen te doen en men gaat weer terug. Met andere woorden, de parkeergarage wordt veel langer gebruikt nu er een supermarkt is. Dat is uiteraard een drager voor de exploitatie. De heer AERTSSEN: Heb ik u wel goed begrepen Wij hebben als fractie en ik denk meerdere raadsleden eveneens, altijd begre pen dat we er een zeker positief saldo aan zouden overhouden alleen sec ten gevolge van de vestiging en niet ten gevolge van de grotere aantrekkingskracht voor het bezoekersparkeren De heer JANSSEN, wethouder: Zo is het in ieder geval in het verleden nooit gesteld. Het feit dat het een drager is is bedoeld in de zin zoals ik dat zojuist heb opgemerkt. Ik denk dat u met mij die redenering heel goed hebt kunnen volgen. Differentiatie in prijzen. Dit is een opmerking die overigens niet alleen door de heer Aertssen gemaakt is, maar ook door andere partijen, zij het dan dat die opmerking is gemaakt m de commissie. Het is op voorhand niet uitgesloten en zeker ook niet de bedoeling van het college geweest om geen differentia tie aan te brengen. Wij hebben met de prijs van f. 2,- reke ning gehouden om- die onderbouwing te geven, zoals ik zojuist al zei, van het bedrag zoals we dat vanavond aan u vragen. In de parkeernota zal wel degelijk aandacht besteed gaan worden aan differentiatiemogelijkheden. Of dan op Plein 13 f. 2,50 gerekend gaat worden voor een dagdeel gedurende de week of dat het f3- wordt of een ander bedragkan ik u nu nog niet zeggen. Wij hebben, dachten wij, met reële bedragen rekening gehouden die niet aan de hoge kant waren, om^ ook u niet de indruk te geven dat we onszelf hier hebben rijkgere- kend. In de nota zal die differentiatie uitvoerig aan de orde komen. Daar zal bij wijze van spreken iedere meter van de binnenstad gedifferentieerd kunnen worden aangeboden. Met betrekking tot de 140 plaatsen waar u het over had, mijn heer Aertssen, heb ik begrepen dat u contact heeft gehad met de ambtenaren van de dienst. U hebt daar uitgebreid met hen van gedachten gewisseld. Het college is in ieder geval van plan om daar waar het kan zo snel mogelijk in de directe omgeving van de parkeergarage zelf en misschien nog wel voor uitlopend daarop ervoor te zorgen dat er plaatsen worden gereserveerd voor met name de omwonenden. De druk is op dit moment bijzonder groot. Bij ons komen nu brieven binnen van mensen uit de directe omgeving van het Past. Joorenplein die zeggen; is het niet mogelijk dat hier een belanghebbendenrege ling wordt ingevoerd want we kunnen onze auto echt niet kwijt vanwege onder andere de werkers die in onze omgeving altijd de 22 auto neerzetten. Die druk is heel groot. Ik heb begrepen van de dames en heren op de dienst dat ze er heel sterk aan denken om het heel ver naar voren te halen en dus niet te wachten totdat de garage aan het Past. Joorenplein is gerealiseerd. Met betrekking tot uw opmerkingen over het besluit, het dikge- drukte deel van het besluit, denk ik dat ik u moet uitnodigen om daar een amendement op te laten plaatsvinden. Ik moet er- eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik niet helemaal begreep wat u bedoelt. Misschien krijgt u in tweede termijn de gelegenheid om het amendement daar in te dienen. De heer Linssen heeft nog een uitvoerig pleidooi gehouden om de parkeergarage bij het NS-station neer te zetten. Hij refe reert dan aan een krantenartikel wat ook ik met bijzonder veel belangstelling heb gelezen in De Stem. Ik heb er waarschijn^ lijk met iets andere ogen naar gekeken als u, mijnheer Lins sen, want met name het eerste deel kwam een beetje in uw straatje te pas, maar de rest, had ik het gevoel, kwam hele maal in mijn straatje of in ieder geval dat van het college te pas. Ik wil dat toch ook maar even gezegd hebben. Vopr degenen die het niet hebben gelezen, het gaat over de tarieven, be langhebbendenregelingen waarvan de heer die hier aangehaald wordt, John van Eerd, zegt, er is in Bergen op Zoom helemaal niets bijzonders aan de hand en sturend parkeren is iets wat in heel Nederland wordt ingevoerd en dus ook in Bergen op Zoom. Fantastisch dus, Bergen op Zoom. Nu even over de lokatie. De heer Linssen heeft daar eerder opmerkingen over gemaakt. Het stelt me een beetje teleur, wat u zegt, mijnheer Linssen. Waarom We hebben destijds uitvoe rig gediscussieerd over de locaties. Dat deden we ook al vanaf 1987. Wij hebben dat recentelijk nog gedaan in april, toen we het hadden over het bestemmingsplan. Daar hebben we toen ook gewikt en gewogen. We hebben het niet zomaar een stip op de kaart laten zijn. We hebben precies nagedacht hoe het daar zou moeten en waarom dat daar zou moeten. U stelt dan dat dat minder duur zou zijn daar een parkeergara ge realiseren. Dat zou mogelijkerwijs het geval kunnen zijn. De heer LINSSEN: F. 15.000,- of f. 26000,- dat is nogal een verschil De heer JANSSEN, wethouder: Laten we het nu niet over bedragen hebben. Laten we gewoon suggereren dat het weieens goedkoper zou kunnen zijn. Het neerzetten van een parkeergarage blijft echter een bijzonder duur gebeuren. Als je, die redenering staat heel duidelijk omschreven in het Beleidsplan Binnenstad en andere nota's die ook met parkeren te maken hebben, de kans loopt en die kans is gereed aanwezig dat je bij het^ lokeren van een parkeergarage bij het NS een niet duidelijk goede bezettingsgraad van 40% haalt, dan heb je misschien een rela tief goedkope parkeergarage, maar je hebt een bijzonder dure exploitatie. Ik denk dat u daar ook niet op zit te wachten. Daarbij komt nog dat u in uw verhaal een pleidooi houdt en een terecht pleidooi houdt voor het brengen van het hart van het economisch gebeuren in de binnenstad naar het Zuivelplein. U weet ook, naarmate een parkeergarage verder afstaat van het 23

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 227