uitsluitend het tarief gerelateerd zou zijn aan kosten van de vergunningverstrekking, niet van controle enz. Kijk ik naar de cijfers, dan kom ik aan personeelskosten en systeemkosten op f. 54.000,-, wat ik heb mogen constateren uit de mij gepresen teerde cijfers die u ook kunt constateren in het nieuwe raads voorstel helemaal achterin. Parkeercontrole valt daar af, huisvesting parkeercontrole ook, onderhoud bestrating en belijning ook. Het zijn uitsluitend de verstrekkingskosten en dat is f. 49000,- personeelkosten en f. 5000,- voor het par- keervergunningsysteem. Als je dat omslaat over alle vergun ninghouders, zeker de vergunninghouders met de uitbreiding, dan moet je constateren dat dit bedrag in de verste verte niet reikt tot de aangekondigde plannen, ook niet tot die f. 100,-. Ik vraag aantekening tegen dit voorstel. De VOORZITTER: Ik heb een motie ontvangen met de volgende inhoud: De Gemeenteraad van Bergen op Zoom, in vergadering bijeen op 26 september 1996, overwegende: - dat het bestuur van de gemeente Bergen op Zoom de afstand tussen de burger en bestuur wil verkleinen; - dat politieke duidelijkheid daarbij een belangrijke rol kan spelen; - dat noch het Beleidsplan Binnenstad, noch het Bestemmings plan P. Joorenplein helderheid verschaffen over de gevolgen van de bouw van één of meerdere parkeergarages voor de tarie ven die vergunninghouders voor hun parkeervergunning in de binnenstad moeten gaan betalen; - dat het raadsvoorstel dat in de commissie ruimtelijke orde ning en financiën besproken is, geen duidelijkheid verschaft aan burgers; - dat het voorliggende raadsvoorstel evenmin duidelijkheid verschaft; - dat concurrentie met de gemeente Roosendaal, als uitgangs punt voor het parkeertarievenbeleid, leidt tot een tekort op het parkeerfonds in samenhang met de bouw van één of meerdere parkeergarages - dat analoog aan het adagium "de vervuiler betaalt" het adagium moet gelden de gebruiker betaalt." - dat bewoners van de binnenstad geen andere plek hebben om hun auto te parkeren dan op een vergunde plaats; - dat binnenstadsbewoners in hun woonwijk dezelfde gratis parkeervoorzieningen geboden dienen te worden als bewoners van andere wijken; - dat vergunningverlening slechts gericht is op regulering van de parkeervraag; - dat tot dusver kostendekkendheid van de vergunningverstrek king uitgangspunt was; spreekt uit dat; het parkeertarief voor vergunninghouders op basis van kosten dekkendheid van uitsluitend de administratieve vergunningver strekking wordt vastgesteld, en gaat over tot de orde van de dag. Deze motie is getekend door de heren Van der Kallen, A.J. van Es en Van Linden. Voldoende ondertekend zijnde is deze motie 16 onderwerp van discussie. De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, als toevoeging dit. De beide laatsten hebben ondertekend voor techniche ondersteu- ning. Tot slot wil ik iets zeggen over de ingediende motie van D66, WD, CDA en Gemeentebelangen/Stadspartij. Ik constateer dat de motie een besluit bevat en ik vraag u te oordelen of dit een motie is of niet. Naar mijn oordeel is het geen motie. De heer PLASMANS: In het verleden zijn er verschillende momen ten geweest in deze raad tijdens welke de WD-fractie haar keuze als voorstander van de realisering van een parkeergarage op het Past. Joorenplein heeft gemotiveerd. Dit herhalen acht de WD-fractie dan ook weinig zinvol. Voor de WD-fractie gaat het erom dat in het verlengde van de eerder gemaakte keuze er nu een besluit wordt genomen, dat realisering van een parkeer garage op het Past. Joorenplein mogelijk maakt. Bijna 10 jaar lang zijn er naar de burgers, middenstanders en bezoekers van onze stad toe verwachtingen gewekt. De WD-fractie vindt het daarom hoog tijd dat deze verwachtingen nu eens waar worden gemaakt. Tegen deze achtergrond hebben wij als fractie dan ook het huidige raadsvoorstel beoordeeld. In hoofdlijnen gaat het om twee zaken. Het ontwerp van de garage en het voorgestelde krediet ten behoeve van de realisering. Wat betreft het ont werp kunnen we kort zijn. Overeenkomstig de door de raad vastgestelde uitgangspunten kenmerkt het ontwerp van de garage zich door een kwalitatief hoogwaardig niveau. De WD-fractie kan dan ook volledig instemmen met dit ontwerp. Wat betreft het voorgestelde krediet het volgende.Bestudering van de stichtings- en bouwkosten wijst uit dat die niet uit zonderlijk hoog zijn, zeker niet als we de kosten vergelijken met elders in het land gerealiseerde parkeergaragesDe door het college voorgestane toekomstige parkeerexploitatie heeft in hoofdlijnen de instemming van de WD-fractie. Toch heeft de WD-fractie er behoefte aan enkele opmerkingen te maken met betrekking tot de belanghebbendenregeling en de kostendek kendheid van de parkeerexploitatie. Wat betreft de belanghebbendenregeling dit. Naar onze mening doet het college er verstandig aan om de belanghebbendenrege ling ten behoeve van parkeervergunninghouders nog eens kri tisch tegen het licht te houden. Dit naar_ aanleiding van de opmerkingen die door de verschillende partijen en ook de WD in de commissievergadering van vorige week zijn gemaakt. De WD-fractie hecht eraan hier nogmaals te benadrukken dat de aanvankelijk voorgestelde tariefsverhogingen veel te fors waren. Het mag onderhand bekend zijn dat de WD-fractie zich tegenover lastenverhogingen van burgers en bedrijven altijd terughoudend opstelt. Zeker als het gaat om dit soort maatre gelen. Wij vinden dat in dit soort zaken altijd een weloverwo gen afweging dient plaats te vinden tussen enerzijds de nood zaak van de voorzieningen en anderzijds de financiële gevolgen daarvan voor de burgers en de bedrijven. Het feit dat het tarief wordt verhoogd achten wij als WD-fractie redelijk, maar dat het, zoals aanvankelijk werd voorgesteld, driemaal zo hoog is, vinden wij te ver gaan. Daarom kijken we ook met 17

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 224