het niveau van Roosendaal Als dat zo is, dan vind ik dat op zijn minst de bewoners zijn misleid. Dan had het in al die plannen naar voren kunnen komen en dan hadden de bewoners handvaten gehad om op te treden tegen dit soort plannen en m bezwaar kunnen gaan. De heer MULLER: Ik moet wel constateren dat de heer Van der Kallen kort van memorie is, want in het parkeeronderzoek 1991 is door bureau Goudappel en Coffeng haarfijn uitgerekend wat het allemaal betekent dat parkeren en gebouwde voorzieningen één produkt is en dat de negatieve lasten van de een opgevan gen worden door de rest. Hij moet hier niet komen vertellen dat het niet in het Beleidsplan Binnenstad staat, want er staan wel degelijk zaken in die hier van toepassing zijn. Ik vind dat je wel heel consequent moet zijn. De heer VAN DER KALLEN: Ik ben heel consequent. Het gaat erom dat de burger niet een heel dossier terug moet kijken van wat ooit in deze raad is beslist. Nee, de burger moet op basis van ingediende plannen, een Beleidsplan Binnenstad, een oordeel kunnen vormen over de consequenties die het voor hem heeft. Dat is de essentie van de burgers serieus nemen en echt commu niceren met de burger. Niet vanuit de ivoren toren van de burger moet het maar weten, nee ik praat niet over kennis van mijzelf, ik praat over kennis die bij de burger aanwezig is, op basis waarvan wij zeggen in dat Beleidsplan Binnenstad serieus te willen communiceren met de burger. Ondanks de wat lange interruptie, denk ik dat ik mijn positie in deze handhaaf. De heer J. VAN ES: Hoe was dat met de eigen boezem, mijnheer Van der Kallen De heer VAN DER KALLEN: Het gaat om veel meer. Het gaat om het sociale draagvlak in de binnenstad. Dat sociale draagvlak in de binnenstad staat onder druk. De afgelopen weken hebben mij heel veel geleerd over wat leeft onder de binnenstadbewoners. In dat Beleidsplan Binnenstad is interessante informatie te vinden, zij het dat de meeste cijfers dateren van 1991. Wat blijkt Er blijkt dat 45% van de huurders in de binnenstad huursubsidie ontvangt. Stedelijk is dat slechts 37%. Het gemiddelde inkomen van de burgers in de binnenstad is in tegenstelling tot wat men vaak denkt gelijk aan de rest van de stad en het Havenkwartier ligt als gemiddelde daar zelf onder. Ook daar wordt vergunningparkeren ingevoerd. Het aantal be jaarden in de binnenstad, een groep die financieel niet zo draagkrachtig is, is 23%, terwijl het in de rest van de stad als gemiddelde maar 14% is. Ik ben door menige bejaarde opge beld en ik heb zelfs een brief gekregen, een bibberig briefje van een oude dame. Wat blijkt dan, men maakt zich hier zorgen over. Men maakt zich zorgen over dat soort tarieven. Niet alleen of ze haar eigen autootje wel kan blijven rijden, maar of de kinderen of de kleinkinderen nog wel op bezoek zullen komen door de parkeergelden. Men lacht erom^ maar dat soort zaken leeft onder de burgerij. Ik denk dat je daar, als het gaat over leefbaarheid van je binnenstad, terdege rekening mee 14 moet houden. Wat doet het college nu Men vlucht weer voor de feiten. Men weigert weer op te nemen, de raad vindt mooi ook want diverse partijen worden daardoor over de schre gehaald, wat de consequenties zijn van dit voorstel tarieven voor vergunninghouders. Ik betreur dat zeer. Al j als raad praat over politieke duidelijkheid,schep dan duidelijkheid, doe daar dan nu een duidelijke uitspraak ?ver; Ik vind dat heel belangrijk. Omdat ik dat heel belangrijk vind kom ik voor de derde keer in de ruim 10 jaar dat ik in de zit met iets wat een motie heet. Ik zal hem zo indienen. Er is door een andere partij, Gemeentebelangen/Stadspartij heeft ernaar verwezen, gewezen op de keuze van de exploitan van de supermarkt. Ik heb eens een onderzoekje gedaan bij bekenden in mijn omgeving die bijA&P werken. Wat blijkt. j de verhuizing richting de tijdelijke winkel is aan het pers neel meegedeeld dat het tijdelijk was, omdat men ging verhui zen nadien naar een vaste behuizing op het PastJoorenplein. Ik denk dat het kiezen van de exploitant klaarblijkelijk *}ie echt aan de orde is, want er bestaat toch alleszins de indruk dat er andere zaken spelen. De BSD is altijd heel duidelijk geweest. Wij wijzen de locatie om planologische redenen af en Lijst Linssen heeft een goe alternatief genoemd. Wij wijzen parkeergarages af om milieu redenen. Wij wijzen dit plan ook af vanwege de financiering en financiële regels. Wij wijzen het plan af vanwege de onduide lijkheid die op termijn gesteld is voor de kosten voor d binnenstadsbewoners en wij wijzen het plan af vanwege de 120 vierkante meter die, zo bleek toch wel in de discussie in Financiële commissie, feitelijk om niet overgaat. Wij dienen een motie in die tot strekking heeft het parkeerta rief voor vergunninghouders op basis van kostendekkendheid van uitsluitend administratieve vergunningverstrekking vast te stellen. Ik onderbouw dat tot slot met nog één argument. De heer BOLSIUS: Mag ik vragen aan de heer Van der Kallen of hij weet wat het tarief kostendekkend is Dat kan misschien wel meer zijn dan f. 180,- De heer VAN DER KALLEN: Nee, de verstrekking niet. De ver strekking is aanzienlijk lager. Dat het tarief vervuild wordt door elementen als controle is absurd. Als we in een stra éénrichtingsverkeer instellen, gaan we toch ook niet de bu qers controle op dat éénrichtingsverkeer in rekening brengen. Als we in een straat een stopverbod instellen, gaan we toch ook niet de burgers op die hoek een heffing opleggen om dat stopverbod te controleren. De heer BOLSIUS: Dat zijn onvergelijkbare zaken. Ik hoop dat het college in staat is om vanavond al aan te geven hoe hoog het tarief wordt als de heer Van der Kallen zijn zin krijgt. Ik wil dat graag weten voordat ik over die motie kan oordelen. Ik wil de mensen niet onnodig op kosten jagen. De heer VAN DER KALLEN: Dat is heel goed. Toen het vergunningparkeren werd ingevoerd, werd dit ingevoerd om het parkeren te reguleren. Er werd toen afgesproken dat 15

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 223