ons na dit kostbare avontuur nog resten voor de overige nog uit te voeren delen van het Beleidsplan Binnenstad. De zorg voor het enige deel van Bergen op Zoom waarmee de concurrentie met de andere winkelcentra in de regio kan worden aangegaan, namelijk de historische binnenstad, komt in dit plan totaal niet aan de orde. Dit baart ons grote zorg. Lijst Linssen vindt dat het college met dit plan lang nie alle alternatieven heeft doorgerekend en wellicht met veel minder kosten tot dezelfde of betere parkeergelegenheid kan komen. Wij verzoeken het college dan ook met klem om dit voorstel voor nadere studie terug te nemen. Voor ons is dit reden om vooralsnog tegen dit plan in deze vorm te stemmen. Het deed ons ongelooflijk veel genoegen om vanmorgen in Dag blad De Stem te kunnen lezen hoe een Bredase deskundige, de heer Van Eerd, denkt over de parkeerproblematiek en die de door het college voorgestelde parkeergarage plaatst in een wat bredere context. Uit dit artikel werd duidelijk dat de door ons gemaakte keuze het juiste alternatief is. De inzichten m de parkeerproblematiek zijn in de loop der jaren drastisch gewijzigd. Het zou dus van moed getuigen om het te volgen beleid aan deze nieuwe inzichten aan te passen. Het voorstel dat we hier doen, doen wij niet omdat we de dwarsligger willen uithangen, maar omdat ieder weldenkend mens zelf kan zien dat door ons voorstel een aantal nadelen, zowel in de exploitatie- sfeer als in de sfeer van de stedelijke leef- en woonomgeving worden weggenomen. De bedoeling van dit project is uiteinde lijk het parkeren aan die kant van de stad te reguleren. Niet om er een kostbaar prestigeobject van te maken in het kader van een totaal mobiliteitsplan waarbij ook de NS een steentje bijdraagt kan een betere, goedkopere en dus verstandiger beslissing worden genomen. In dit stadium kunnen we nog spre ken van beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Mevrouw VAN OORSCHOT: Onze fractie heeft kennisgenomen van het gewijzigde voorstel SOB/72, realisering project parkeergarage Past. Joorenplein. Zoals door ons reeds in de commissie is aangegeven, zijn wij van mening dat vaststelling van de hoogte van de parkeergelden dient plaats te vinden in het kader van de nota fiscale tarifering, welke ons normaliter in november zal moeten worden voorgelegd. Met name de verhoging voor de vergunninghouders naar f. 180,— was voor onze fractie onaccep tabel. De toezegging, gedaan door de betreffende wethouder, in de commissie Stadsontwikkeling ten aanzien van de hoogte van de te bepalen tarieven voor vergunninghouders zullen wij aan de toekomstige besluitvorming toetsen en dan in onze besluit vorming continueren. Wij zijn dan ook erkentelijk dat uw college onze suggesties in dit voorstel heeft opgenomen, mits in uw voorstel onder punt 2, het genoemde onder punt 2.4.2. betrekking heeft op de laatste alinea van blz. 10 van uw gewijzigde algemene overweging, waarin u stelt dat de parkeer— maatregelen zoals deze hiervoor zijn weergegeven nog verder zullen worden uitgewerkt in een parkeernota welke begin 1997 gereed zal zijn. Specifieke aandacht zal daarbij besteed worden aan de tarieven voor vergunninghouders. Wij vragen uw college naar de relatie van deze parkeernota met de nota fiscale tarifering. 12 Bij de beoordeling van de financiële haalbaarheid van uw voorstel is onze fractie uitgegaan van de f:inanciele band breedte, zoals u aangeeft in uw gewijzigd voorstel, verwoord onder punt 2.4.3. Een financiële onderbouwing die nog opheldering vraagt. Wij zullen de motie, ingediend door D66steunen. Onze fractie ziet dit voorstel in relatie tot het Beleidspla Binnenstad welke wij ondersteunen. Een parkeergarage "^lk voldoet aan de verantwoorde stedebouwkundige en architecten sche hoogwaardige afwerking. Na ampele overwegingen aangaande dit gewijzigde voorstel rekening te hebben gehouden met de belangen van alle belang hebbenden, hebben wij onze besluitvorming gerelateerd naar het algemeen belang en kunnen mede daardoor met de besluitvorming instemmen De heer VAN DER KALLEN: Gemeentebelangen/Stadspartij begon met "Eindelijk is het zover". Ik ben geneigd te zeggen, helaas is het zover. Het CDA steekt met een triomferende, glorerende heidense dictator Caesar de rivier de Rubicon over. Ik zou eerder zeggen dat ze een andere rivier oversteken en wel met een aubel onder hun tong richting de Hades, m de hoop dat ze aan de overkant welwillend ontvangen worden. IT__ Ik was best blij met het Beleidsplan Binnenstad en ik was vooral blij met pag. 40 over communicatie. Pag. 40 over commu nicatie ging eigenlijk over hoe we de zaken goed zouden doen met onze burgers, hoe' we onze burgers recht op inspraak zouden geven, hoe we onze burgers serieus zouden nemen bij de bezwa ren die ze hadden. Kortom hoe we om zouden gaan met de bur gers, ook van de binnenstad. Wat blijkt dan m Beleidsplan Binnenstad Er staan een paar regels gewijd aan parkeervoor zieningen, natuurlijk, wel meer dan een paar regels, maar niets over de centen. Daarna volgt een bestemmingsplan voor Past. Joorenplein. Er staan weer regels gewijd aan parkeren, niet zo weinig, maar weer niets over de centen. Juist die centen zouden uitmaken of een heleboelbinnenstadbewoners wel of niet belanghebbend zouden kunnen zijn en of ze wel of niet met bezwaar of bedenkingen zouden komen ten opzichte van de gepresenteerde plannen. Dan volgt een artikel 19 procedure. De termijn van bezwaar loopt morgen af. Weer niets over de een ten terwijl toch heel duidelijk is dat als het gaat over centen de binnenstadbewoners wel degelijk belanghebbend kunnen zijn. Als u kijkt naar het voorstel zoals het er lag en zoals het behandeld is in de commissies, bleek zeer nadrukkelijk een fors aantal binnenstadbewoners belanghebbend. Ik ben van mening dat de gemeente daar niet heeft gehandeld in de van die pagina 40 van het Beleidsplan Binnenstad. Ik denk zelfs dat dit misschien wel bewust is gedaan door J*eze. gene. Laten we nu wel wezen, waarom staat er in dat Beleids plan Binnenstad niet dat de parkeertarieven op het niveau zouden komen van Roosendaal. Waarom staat er in het bestem mingsplan niet dat de parkeertarieven op het niveau zonden komen van Roosendaal. Als je dat doet, was ook gelijk *uide- liik geweest wat de consequenties zouden zijn. Het staater allemaal niet in. Dan rijst de vraag, wist het college nu niet eerder dat de parkeertarieven zouden worden opgetrokken tot 13

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 222