ons na dit kostbare avontuur nog resten voor de overige nog
uit te voeren delen van het Beleidsplan Binnenstad. De zorg
voor het enige deel van Bergen op Zoom waarmee de concurrentie
met de andere winkelcentra in de regio kan worden aangegaan,
namelijk de historische binnenstad, komt in dit plan totaal
niet aan de orde. Dit baart ons grote zorg.
Lijst Linssen vindt dat het college met dit plan lang nie
alle alternatieven heeft doorgerekend en wellicht met veel
minder kosten tot dezelfde of betere parkeergelegenheid kan
komen. Wij verzoeken het college dan ook met klem om dit
voorstel voor nadere studie terug te nemen. Voor ons is dit
reden om vooralsnog tegen dit plan in deze vorm te stemmen.
Het deed ons ongelooflijk veel genoegen om vanmorgen in Dag
blad De Stem te kunnen lezen hoe een Bredase deskundige, de
heer Van Eerd, denkt over de parkeerproblematiek en die de
door het college voorgestelde parkeergarage plaatst in een wat
bredere context. Uit dit artikel werd duidelijk dat de door
ons gemaakte keuze het juiste alternatief is. De inzichten m
de parkeerproblematiek zijn in de loop der jaren drastisch
gewijzigd. Het zou dus van moed getuigen om het te volgen
beleid aan deze nieuwe inzichten aan te passen. Het voorstel
dat we hier doen, doen wij niet omdat we de dwarsligger willen
uithangen, maar omdat ieder weldenkend mens zelf kan zien dat
door ons voorstel een aantal nadelen, zowel in de exploitatie-
sfeer als in de sfeer van de stedelijke leef- en woonomgeving
worden weggenomen. De bedoeling van dit project is uiteinde
lijk het parkeren aan die kant van de stad te reguleren. Niet
om er een kostbaar prestigeobject van te maken in het kader
van een totaal mobiliteitsplan waarbij ook de NS een steentje
bijdraagt kan een betere, goedkopere en dus verstandiger
beslissing worden genomen. In dit stadium kunnen we nog spre
ken van beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Mevrouw VAN OORSCHOT: Onze fractie heeft kennisgenomen van het
gewijzigde voorstel SOB/72, realisering project parkeergarage
Past. Joorenplein. Zoals door ons reeds in de commissie is
aangegeven, zijn wij van mening dat vaststelling van de hoogte
van de parkeergelden dient plaats te vinden in het kader van
de nota fiscale tarifering, welke ons normaliter in november
zal moeten worden voorgelegd. Met name de verhoging voor de
vergunninghouders naar f. 180,— was voor onze fractie onaccep
tabel. De toezegging, gedaan door de betreffende wethouder, in
de commissie Stadsontwikkeling ten aanzien van de hoogte van
de te bepalen tarieven voor vergunninghouders zullen wij aan
de toekomstige besluitvorming toetsen en dan in onze besluit
vorming continueren. Wij zijn dan ook erkentelijk dat uw
college onze suggesties in dit voorstel heeft opgenomen, mits
in uw voorstel onder punt 2, het genoemde onder punt 2.4.2.
betrekking heeft op de laatste alinea van blz. 10 van uw
gewijzigde algemene overweging, waarin u stelt dat de parkeer—
maatregelen zoals deze hiervoor zijn weergegeven nog verder
zullen worden uitgewerkt in een parkeernota welke begin 1997
gereed zal zijn. Specifieke aandacht zal daarbij besteed
worden aan de tarieven voor vergunninghouders. Wij vragen uw
college naar de relatie van deze parkeernota met de nota
fiscale tarifering.
12
Bij de beoordeling van de financiële haalbaarheid van uw
voorstel is onze fractie uitgegaan van de f:inanciele band
breedte, zoals u aangeeft in uw gewijzigd voorstel, verwoord
onder punt 2.4.3. Een financiële onderbouwing die nog
opheldering vraagt.
Wij zullen de motie, ingediend door D66steunen.
Onze fractie ziet dit voorstel in relatie tot het Beleidspla
Binnenstad welke wij ondersteunen. Een parkeergarage "^lk
voldoet aan de verantwoorde stedebouwkundige en architecten
sche hoogwaardige afwerking.
Na ampele overwegingen aangaande dit gewijzigde voorstel
rekening te hebben gehouden met de belangen van alle belang
hebbenden, hebben wij onze besluitvorming gerelateerd naar het
algemeen belang en kunnen mede daardoor met de besluitvorming
instemmen
De heer VAN DER KALLEN: Gemeentebelangen/Stadspartij begon met
"Eindelijk is het zover". Ik ben geneigd te zeggen, helaas is
het zover. Het CDA steekt met een triomferende, glorerende
heidense dictator Caesar de rivier de Rubicon over. Ik zou
eerder zeggen dat ze een andere rivier oversteken en wel met
een aubel onder hun tong richting de Hades, m de hoop dat ze
aan de overkant welwillend ontvangen worden. IT__
Ik was best blij met het Beleidsplan Binnenstad en ik was
vooral blij met pag. 40 over communicatie. Pag. 40 over commu
nicatie ging eigenlijk over hoe we de zaken goed zouden doen
met onze burgers, hoe' we onze burgers recht op inspraak zouden
geven, hoe we onze burgers serieus zouden nemen bij de bezwa
ren die ze hadden. Kortom hoe we om zouden gaan met de bur
gers, ook van de binnenstad. Wat blijkt dan m Beleidsplan
Binnenstad Er staan een paar regels gewijd aan parkeervoor
zieningen, natuurlijk, wel meer dan een paar regels, maar
niets over de centen. Daarna volgt een bestemmingsplan voor
Past. Joorenplein. Er staan weer regels gewijd aan parkeren,
niet zo weinig, maar weer niets over de centen. Juist die
centen zouden uitmaken of een heleboelbinnenstadbewoners wel
of niet belanghebbend zouden kunnen zijn en of ze wel of niet
met bezwaar of bedenkingen zouden komen ten opzichte van de
gepresenteerde plannen. Dan volgt een artikel 19 procedure. De
termijn van bezwaar loopt morgen af. Weer niets over de een
ten terwijl toch heel duidelijk is dat als het gaat over
centen de binnenstadbewoners wel degelijk belanghebbend kunnen
zijn. Als u kijkt naar het voorstel zoals het er lag en zoals
het behandeld is in de commissies, bleek zeer nadrukkelijk een
fors aantal binnenstadbewoners belanghebbend. Ik ben van
mening dat de gemeente daar niet heeft gehandeld in de
van die pagina 40 van het Beleidsplan Binnenstad. Ik denk
zelfs dat dit misschien wel bewust is gedaan door J*eze.
gene. Laten we nu wel wezen, waarom staat er in dat Beleids
plan Binnenstad niet dat de parkeertarieven op het niveau
zouden komen van Roosendaal. Waarom staat er in het bestem
mingsplan niet dat de parkeertarieven op het niveau zonden
komen van Roosendaal. Als je dat doet, was ook gelijk *uide-
liik geweest wat de consequenties zouden zijn. Het staater
allemaal niet in. Dan rijst de vraag, wist het college nu niet
eerder dat de parkeertarieven zouden worden opgetrokken tot
13