Het zal u, dit tot slot, duidelijk zijn dat onze fractie in
deze met Caesar de Rubicon oversteekt en dat we uit volle
borst het Alia jacta est toezingen. Wat ons betreft is de
teerling geworpen en is om letterlijk maar wat dichter bij
huis te blijven de kogel door de kerk. Wij stemmen volledig
met dit voorstel in.
De heer LINSSEN: Lijst Linssen heeft nog steeds op drie punten
kritiek op het voorliggende plan.
Ten eerste de financiering, ten tweede de klachtenafhandeling
van de omwonenden en ten derde het ontbreken van een tijds
planning en de financiële planning die de afstemming aangeeft
op de overige belangrijke onderdelen van het Beleidsplan
Binnenstad. Financieel achten wij het plan niet voldoende
onderbouwd. Er zijn nog teveel pro memories. Je zou verder
kunnen spreken van een kosmetisch boekhouden. Het plan komt
uiteindelijk veel duurder uit dan de hier gevraagde 10 miljoen
gulden.
Lijst Linssen is verder niet gelukkig met de artikel 19 proce
dure. Als de gemeente de planschade voor haar rekening moet
nemen, dan horen deze planschadekosten naar ons idee bij de
stichtingskosten van de parkeergarage te worden geteld. Van
daar de opmerking over kosmetische boekhouding.
We hebben al een schouwburg waar jaarlijks veel geld bij moet,
we krijgen het nieuwe zwembad aan de Binnenschelde wat zich
zelf niet zal kunnen bedruipen en in de toekomst ook jaarlijks
enkele miljoenen zal vergen en met dit nieuwe, overigens
fraaie bouwwerk, krijgen we er weer een financiële molensteen
rond onze gemeentelijke nekken bij. Wij vinden dat niet ver
standig. Het voorstel waarbij de parkeervergoeding voor ver
gunninghouders zal worden opgetrokken van f. 60,- naar
f. 180,- blijkt bij nadere beschouwing door het college in het
parkeergarageplan te zijn ingebracht met twee bijbedoelingen.
Ten eerste als bliksemafleider en ten tweede als wisselgeld.
Door alle commotie over deze bedragen is de krakkemikkige
financiering en de overlast voor omwonenden totaal naar de
achtergrond gedrongen. Dit parkeergeldvoorstel hoort helemaal
niet in deze discussie en wordt nu zonder blikken of blozen
door het college er in getrokken. Everybody happy Natuurlijk
is iedereen blij, want door dit financiële rookgordijn kan de
bouw van de garage thans op een raadsmeerderheid rekenen,
zonder dat er ook maar iets wordt veranderd aan de negatieve
kanten van het plan. Bij de laatste voorlichtingsavond erkende
de wethouder dat door de toepassing van de artikel 19 procedu
re met voorbereidingen en zelfs met de bouw van de garage kan
worden doorgegaan, zonder dat bezwaarmakers hiertegen aktie
kunnen ondernemen. Wij vinden dat ondemocratisch en wij vrezen
dat op termijn hierdoor ernstige vertragingen en extra kosten
kunnen ontstaan, als deze zaak onverhoopt negatief wordt
beoordeeld door hogere overheden. Kijk maar eens naar de
affaire rond het voormalig postkantoor.
Toen het voor lijst Linssen duidelijk werd dat de prijs van de
garage veel hoger uitviel dan eerst algemeen werd aangenomen,
heeft lijst Linssen uw college verzocht werkbare en goedkopere
alternatieven te onderzoeken. In eerste instantie verzochten
wij u een parkeerdek te onderzoeken en toen antwoord daarop
10
uitbleef hebben wij voorgesteld een andere locatie, metr.n®
van Tilburg en de Haas te bekijken. Ook hierop hebben wi] van
het college geen serieus antwoord gekregen. Wel kregen wi]
antwoord van onze achterban. Die vond dit zonder meer een
bijzonder goed alternatief. Het station staat uiteindelijk ook
op die plaats.
Wij zijn van mening dat een eenvoudige goedkope construe P
deze locatie veel voordelen biedt. Allereerst hoeft het alle
maal niet zo duur te worden. Verder is er de koppeling van
parkeren in de directe nabijheid van het openbaar vervoer.
Mede hierdoor kunnen er betere verwachtingen zijn voor e
toekomstige bezettingsgraad. Als de raad nu eens zou kiezen
voor een wat dieper onderzoek naar deze locatie, dan zou s^fi
duidelijk worden dat een aantal kostenverhogende factoren die
een rol spelen op het Past. Joorenplein voor deze locatie
helemaal wegvallen: 1. de afwerking behoeft niet met kostbaar
materiaal te gebeuren; y,öia«rr-
2. de architectonische vormgeving is nauwelijks van belang,
3. de hoge eisen voor de gevels kunnen vervallen;
4. de extra kosten voor de oude kerkfundering zijn niet meer
van toepassing;
5. er is meer ruimte beschikbaar.
Wij stellen ons daarbij voor dat een eenvoudig parkeerdek op
de voormalige locatie Tilburg de Haas, gevoegd bij het parke
ren op het huidige Past. Joorenplein ook het gewenste aantal
parkeerplaatsen oplevert. In combinatie met een gedifferen
tieerd parkeertarief kan dit een oplossing bieden die zowel
voordeliger als beter exploiteerbaar is. Door de optelsom van
de genoemde economische factoren dient de stichting van zo n
eenvoudige parkeergelegenheid van voormalig van Tilburg en de
Haas voor ons veruit de voorkeur, zonder architectonische
Zeker daar de maatschappelijke weerstand van de omwonenden van
het Past. Joorenplein jaren vertraging kan opleveren, willen
wij dat dit alternatief eerst grondig wordt onderzocht, voor
dat definitieve besluiten worden genomen.
Lijst Linssen is absoluut geen tegenstander van parkeergara
ges, integendeel. We zijn er een fervent voorstander van dat
het blik zoveel mogelijk uit ons historisch straatbeeld ver
dwijnt. Bij de behandeling van het Beleidsplan Binnenstad
hebben wij dat reeds duidelijk aangegeven. Dit kan niet gebeu
ren alvorens er voldoende alternatieven beschikbaar zijn. Het
stoort ons daarom temeer dat er geen tijdspad is aangegeven
voor de uitvoering van de overige belangrijke onderdelen van
het Beleidsplan Binnenstad. Wij willen het college er op deze
plaats aan herinneren dat de goedkeuring voor dit beleidsplan
slechts werd verkregen omdat het college onder druk van e
raad heeft besloten dat het zwaartepunt van de toekomstige
winkelactiviteiten op het Zuivelplein zal komen te liggen. Dat
is de kern van het beleidsplan. Dit kernelement dient ter
bescherming van de vestigingen van de locale Bergse winkeliers
in het westelijk deel van het centrum. Als het college hiermee
daadwerkelijk ernst wil maken zou het toch te verwachten zi-l™
dat een samenhangende planning met bijbehorend tijdspad deel
zou uitmaken van dit plan. Wij missen dat.
Wij hebben zorgen over de geringe financiële mogelijkheden die
11