nauwkeurige verklaring te geven van een wijziging in prijs, dan steek je een heleboel nutteloze tijd aan het vinden van redenen die dan toch weer vragen oproepen. Bijna 2 miljoen gulden, oftewel 40% van het verschil van f. 11.000,- bij de prijs van de parkeerplaatsen wordt verklaard door algemeenhe den als een hoogwaardig afwerkingsniveau en architectonische vormgeving enz. enz. Voor mij was deze exercitie niet nodig geweest. Wij hebben door een bureau de bouwkosten laten door rekenen en die hebben vastgesteld dat de berekende bouwprijs niet onredelijk is. Wat daarbij natuurlijk niet is meegenomen is de vraag hoe het berekende bedrag is toe te rekenen aan de verschillende componenten van het totale project, te weten de garage en de supermarkt. Vanzelfsprekend, zoals ook in het raadsstuk is aangegeven, leidt de voorgestelde constructie tot meer kosten voor de garage, namelijk f. 900.000,- Een bedrag dat zich overigens aan mijn beoordeling onttrekt. In de commissie Financiële Zaken is uitvoerig gediscussieerd over het zogenaamde terugverdienen van dat bedrag via de grondverkoop. Dat geldt naar mijn mening slechts voor dat deel van de koopsom dat de marktwaarde van de grond overtreft. Naast het probleem van de hoogte van de opgeofferde bedragen door de gemeente, hebben wij ook moeite met het uithollen van de financiële basis voor het realiseren van de geplande par keeraccommodaties. Deze uitholling oplossen door een onevenre dige verhoging van met name de tarieven voor vergunninghouders is voor ons niet de juiste methodiek, hetgeen door u nu wordt onderschreven, als ik het goed heb begrepen, maar dat hoor ik dan nog wel. Ik heb hier nog een korte vraag over de tarieven. Er worden twee verschillende tarieven gehanteerd, een van f. 1,70 en een van f. 2,-. Ik neem aan dat die f. 1,70 onder aftrek is van de BTW als we denken aan een garage in een BTW-constructie. Naast financiële vragen hebben wij ook een wat onbehaaglijk gevoel bij de eigendomssituatie. Volgens de deelovereenkomst bijlage 1.5.1. draagt de gemeente de grond over aan APO tegen een marktconforme prijs. Dat zou dus die f. 900.000,- moeten zijn. Na de bouw draagt APO de garage over aan de gemeente tegen de afgesproken prijs. Hierbij heb ik een aantal vragen. Ten eerste, normaal gesproken verlangt een notaris bij de verkoop van grond een "schoon grond verklaring". Is het moge lijk aan deze eis voorbij te gaan Ten tweede, hoe is het gemeentelijk eigendom veilig gesteld. In deze toch wat ongebruikelijke constructie is de gemeente eigenaar van onroerend goed op het terrein van een ander. Door natrekking zou dit een probleem in de toekomst kunnen opleve ren. Ten derde, belemmert deze constructie niet de mogelijkheden van de gemeente om in de toekomst de garage te vervreemden. Al met al denk ik dat deze vorm van eigendom van onroerend goed niet gebruikelijk is bij een gemeente. Ik had ook veel liever gezien dat de gemeente eigenaar geweest zou zijn van het gehele complex, inclusief de supermarkt. U had dan bij mij gerust kunnen aankloppen voor nog een paar miljoen gulden, want die zou naar mijn mening dik en dwars kunnen worden terugverdiend uit de huuropbrengsten van de supermarkt. Nu we het toch over de supermarkt hebben, heb ik daarover nog 8 het volgende. Ik verwacht van dit college dat zij een zeer stevige vinger in de pap houdt bij het selecteren van de exploitant van de supermarkt. APO zou kunnen verhuren volgens marktconforme condities, maar de hoogte van de bijdrage van de supermarktexploitant in de exploitatie van de parkeergarage zal bepalend moeten zijn voor de keuze van die exploitant. Te zijner tijd verwacht ik hierover bericht van het college. Gemeentebelangen/Stadspartij is van mening dat de parkeergara ge er moet komen. Uit mijn betoog blijkt echter dat er nogal wat zaken zijn die naar mijn mening zeer goed afgekaart moeten zijn alvorens het groene licht gegeven kan worden. U zult absoluut met APO in de clinch moeten om een aantal zaken heel duidelijk af te spreken en harde toezeggingen te krijgen over eigendomsverhoudingen, keuze van exploitant en vergoeding van investeringen, die voor een deel ten behoeve van APO zijn gepleegd. In de motie die is ingediend door D66 en mede-ondertekend door ons en samen opgesteld wordt nog een keer duidelijk de relatie gelegd tussen de beide garages. Ik denk dat er nog heel wat water door de Zoom zal moeten vloeien voor we uit alle problemen zullen zijn. Eens moet je echter beginnen en dat is toevallig vandaag. De heer VERMEULEN: De CDA-fractie heeft voor vanavond geen vragen meer en wat ons betreft kan de behandeling beperkt blijven tot een korte declamatie onzerzijds. U vraagt kortweg in te stemmen met een definitief ontwerp en voor de bouw van de garage een krediet van ruim 10 miljoen gulden ter beschikking te stellen. Wij vinden het gepresenteerde ontwerp in alle opzichten meer dan acceptabel. Het past volledig in ons binnenstadsbeleid, zoals vastgesteld in het Beleidsplan Binnenstad. Het zit architectonisch en stedebouwkundig prima in elkaarHet vol doet milieutechnisch aan de huidige normeringen. Het is thans financieel zowel investerings- als exploitatieftechnisch naar behoren onderbouwd, zeker gelet op de wijzigingen die nog in het voorstel zijn aangebracht en gelet ook op de motie die is ingediend. Natuurlijk begrijpen wij ook wel dat de omwonenden van het Past. Joorenplein niet staan te trappelen om deze garage voor de deur te krijgen, maar wij vinden toch dat uit een oogpunt van algemeen stedelijk belang deze garage aldaar gerealiseerd moet worden. Er is in de commissies lang stilgestaan bij het tarief voor de vergunninghouders en de pijn die wij daarbip hadden, zo con stateren wij, is uit het voorstel gehaald. Wij wachten wat dit betreft uw nadere voorstellen af, waarbij^ wij ervan uitgaan dat het algemeen gevoelen van de commissies omtrent tarief- hoogte en fasering in relatie tot de geboden kwaliteit van het parkeren in uw voorstellen zullen zijn terug te vinden. Aan het einde van mijn betoog in de commissie Stadsontwikke ling heb ik het Mineurplein bij het onderhavige project be trokken en opgemerkt dat een koppeling tussen beide projecten voor de hand ligt nu beide in samenwerking met APO gereali seerd worden. Daarom is de door de heer Bolsius ingediende motie ook mede namens ons opgesteld. 9

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 220