bijv. kwaliteit van een goede parkeerplaats die te maken heeft met handhaving of garantie. Dat zijn elementen die je eventu eel in rekening kan brengen bij vergunninghouders. Niet echter het verhaal dat wij parkeergarages moeten bouwen. Wij vinden dat een principekwestie en zullen daar bij de behandeling van de parkeernota zeker op terugkomen. Het. gevolg zou dus kunnen zijn, als je dit doortrekt, dat wij uit de pas gaan lopen met bijv. Roosendaal. Wij denken dat dat dan een uiterste consequentie zal moeten zijn om in ieder geval niet te bereiken dat bewoners meer moeten gaan betalen. Dan heb ik nog een opmerking over de tariefstelling en ook dat is een voorschot op de discussie. Ik realiseer me dat wel. U bent er in uw voorstel ook uitgebreid op ingegaan. We moeten uitkijken dat we over een paar maanden niet geconfronteerd worden met zaken die in het voorstel staan en waarvan u zegt, beste raad u heeft dat toch geweten. Wij maken ook bezwaar tegen het feit dat er straks dezelfde tarieven gaan bestaan voor locaties die ver van het centrum afliggen en dichterbij het centrum. Ik geef als voorbeeld Plein 13 en het Past. Joorenplein. De intentie van het college is kennelijk om dit op hoogtij-uren voor bezoekers op hetzelf de peil te brengen. Wij vinden dit onjuist. Wij denken dat er een prikkel moet zijn voor bezoekers om een keus te maken tussen dichtbij het centrum parkeren en verder er vandaan. Ik kom nu nog even terug op het besluit. Wij hebben gezien dat u verwijst in het besluit naar punt 2.4.2 van het voorstel. Wij vinden dat er een zekere tegenspraak is tussen wat er onder 2.4.2. staat en wat u vervolgens zegt over het tarief voor vergunninghouders. Wij zouden graag willen dat u dat aanpast, ongeveer in de zin van het weglaten van de laatste zin die is toegevoegd en bijvoorbeeld zegt: Voorzover dat niet in strijd is met het voornemen van het college om terzake van tarieven voor vergunninghouders met nadere voorstellen te komen. Met andere woorden; wij willen wat dat betreft elke weg vrijhouden, alles openhouden, om tot een zuivere vaststelling van de tarieven te komen zonder koppeling aan de bouw van parkeergarages. Nog een ander principieel punt voor de Partij van de Arbeid is het volgende. Door de bouw van een parkeergarage op het Past. Joorenplein wordt er een aantal bezoekersparkeerplaatsen toegevoegd aan het areaal. Als je het uitrekent zijn dat er 280 stuks. De Grote Markt en de Korenmarkt worden autovrij gemaakt. Dat zijn 140 parkeerplaatsen. Dus worden per saldo extra toegevoegd voor bezoekersparkeren 140 plaatsen. Wij hebben het in de commissie hier ook uitgebreid met de wethou der over gehad. Wij willen van u toch een duidelijke toezeg ging dat die 140 plaatsen voor bezoekers in ieder geval ook zo snel mogelijk worden opgeruimd voorzover ze binnen de ring of net aan de ring zitten of in de omgeving van het Past.Jooren plein. Wij zouden van u de toezegging willen hebben dat u wat dat betreft haast maakt, zodat in ieder geval de bewoners, de vergunninghouders en iedereen er iets van merkt dat er straks een parkeergarage staat op het Past. Joorenplein. Dat zal, denk ik, het draagvlak voor het voorstel verder kunnen vergro ten. Dan de motie van D66. Wij kunnen begrip opbrengen voor het 6 feit dat er kennelijk verbazing bestaat over het gegeven dat de kosten zijn opgelopen op het Past. Joorenplein. o J vinden dat geen erg gelukkige zaak. Wij hadden datlieve anders gezien. Het idee van D66 was om met een soort taaKsrei lend budget aan de slag te gaan. D66 constateert en wip con stateren dat met hen, dat de kosten toch fors hoger zijn geworden. Dan kun je zeggen, dan moeten we op het volgende project maar bezuinigen want in zijn totaliteit mag het ni meer kosten. Dat lijkt een heel plausibele oplossing. Ik zou er meer voor voelen om te voorkomen dat we straks op net Mineurplein kwaliteitsverlies moeten gaan lijden in het ont werp dat daar gemaakt moet worden. Ik zou er dan meer voor voelen om dan op het Past. Joorenplein te bezuinigen, zodanig dat de balans in evenwicht wordt gebracht. Ik begrijp D66 niet voorstelt het college te vragen met een goedkoper plan te komen en vervolgens het Mineurplein de kans te geven op ook een goed plan. Nu ontstaat de kans dat als wij gaan bezuinigen op het Mineurplein ten koste van het te dure plan Past. Joorenplein we op het Mineurplein straks met een slecht plan komen. Ik denk dat niemand dat wil. De heer BOLSIUS: Wij kunnen ons volledig vinden in het voor stel waarbij de heer Aertssen zegt, geacht college probeer bij het uitonderhandelen verder van het Past. Joorenplein nog datgene te besparen wat er maar mogelijk is. Wij hadden even wel de indruk dat de mate waarin de bedragen vastlagen rede lijk vast was. Als het college erin slaagt om ten aanzien van het Past. Joorenplein bij de uitonderhandelingen nog wat te besparen, dan zal dat ruimte bieden voor het_Mineurplem. Een ding is zeker, die twee samen moeten sluitend zijn. De heer J. VAN ES: De heer Bolsius heeft het perfect gezegd, ik denk dat dat de bedoeling is van de motie. Eindelijk is het zover. We discussiëren, al is het waarschijn lijk niet voor de laatste keer, over de bouw van een parkeer garage aan het Past. Joorenplein. Vanavond zal deze raad het definitieve besluit nemen, bijna 10 jaar na de eerste besluit vorming over de realisatie van deze accommodatie. Niemand kan zeqgen dat we er niet lang genoeg over nagedacht hebben. dan blijven er echter nog bezwaren en vragen. Vragen ook bij Gemeentebelangen/Stadspartij. nnriB;il 0 Wij beoordelen hier een project dat met binnen het normale huis-, tuin- en keukenbesluitvormingsproces past. Ook elders worden garages met supermarkten gebouwd, maar deze lijkt toch aardig uniek wat betreft vormgeving, juridische constructie en kosten. Bij dat laatste wringt nu net de schoen. Vanuit vele gezichtspunten kom je tot de conclusie, die garage moet er komen. Hij is nodig. Hij ziet er op papier goed uit. Het is aeen C&A-tje. Het past in het, mede door ons, omarmde beleids plan binnenstad. Maar nu de centen. Bij de poging om de stij- qinq van f. 15.000,- naar f. 26.000,- per parkeerplaats te verklaren heeft men zich in allerlei bochten moeten wringen om de verklaring plausibel te maken. We hebben vastgesteld dat de indertijd genoemde f. 15.000,- misschien niet helemaal een siaq in de lucht is geweest, maar toch in ieder geval een ruwe schatting. Als je vanuit een verkeerde basis probeert een 7

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 219