Mijnheer Withagen. Een groot deel van de opmerkingen die ook door de WD en D66 zijn gemaakt onderschrijft u. Ik ben het met u eens dat heel bewust gekozen is voor het in de exploita tie rekening houden met die 314.000 bezoekers, met die kantte kening daarbij dat de hoeveelheid vierkante meter water vol doende is zodat we de eventuele 400.000 bezoekers waarvan nog steeds gezegd wordt, ook in dit rapport, dat dit een reëel uitgangspunt is gezien het streven dat we hebben ten aanzien van toeristisch recreatieve ontwikkeling, ook kunnen hebben zonder dat er een probleem ontstaat dat de vierkante meters water onvoldoende zouden zijn. U wijst, en terecht, even op de prijzen die er staan t.a.v. onder andere het onderwijs. Die heeft het Sportfonds Nederland opgesteld. Die is uitgegaan bij de exploitatie van in Neder land vergelijkbare reëele prijzen voor kaartjes. Zij gaven ook in hun presentatie aan dat wat wij hier in Bergen op Zoom rekenen vrij irreëel is en dit een reëel bedrag is. Dat wil niet zeggen dat je het moet volgen. Dat zijn besluiten die op een later tijdstip genomen kunnen worden. Daarnaast hebben ze ook, als je praat over administratie, beheerskosten opgenomen die nu veel lager zijn, tot een reëel bedrag. Zij hebben ook volledig doorberekend wat die administratieve beheerskosten zijn, wat op dit moment niet helemaal op die manier in de exploitatie van het huidige zwembad is opgenomen. Dat betekent dat het plaatje wat je hier ziet ten aanzien van de exploita tiekosten ook een plaatje is wat reëel door elke andere ex ploitant uitgevoerd zou kunnen worden. Dat is de uitgangsposi tie die wij met u ook gekozen hebben, omdat nog steeds open staat of wij zelf willen gaan exploiteren of dat een andere exploitant gevonden wordt. Het zal dan wel binnen de kaders moeten zoals wij die zelf hebben aangegeven. Dat de rente heel bepalend is, is absoluut waar. Ik moet zeggen dat, zowel de heer Stuart als ik, nog nooit zo op de hoogte zijn geweest van rentestanden, want elke 0,1% scheelt in dit geval heel veel geld. Het is nu inderdaad de vraag, wanneer zeg je ja of neem je toch het risico dat je nog wat langer wilt wachten. Voorlopig hebben we nog het gelijk aan onze zijde door nog niet toe te happen. Dat betekent dat daar, met name door de heer Stuart, heel alert gekeken zal worden op welk tijdstip het zinvol is om ja te zeggen. Het gaat om heel veel geld en de consequenties ten aanzien van rentestanden zijn groot. U zegt dat er gesproken wordt over het dagelijks bestuur. Inderdaad worden er wat termen door elkaar gehaald. Er wordt ook in de afdelingen wat gedaan. Er is ook een verzoek aan HEVO gericht om heel consequent als een bepaalde term voor een bepaalde organisatiesituatie gekozen wordt, deze ook door te voeren. Zo wordt de afdeling stadsontwikkeling soms anders genoemd. Er moet echter nog heel kritisch naar het document gekeken worden. Dat zijn op zich details. Het dagelijks be stuur is inderdaad uiteraard raad - college. In de commissie Welzijn was al afgesproken dat u maandelijks op de hoogte gehouden zou worden van de ontwikkelingen. Wat mij betreft kan dat ook zo blijven. In dat kader is ook aan de architecten gevraagd en is ook toegezegd om voorafgaand aan de uiteinde lijke presentatie van de plannen ook tussentijds u als commis- 28 sie op de hoogte te stellen van de ontwikkelingen op dat moment ten aanzien van de tekeningen. Dit is beel prettig, want dan kan het ook visueel gemaakt worden, terwijl u op dit moment allemaal op papieren gegevens ja moet zeggen. Ten aanzien van de definitieve kredietverstrekking zijn^ er inderdaad twee termijnen mogelijk. Het is een keer mogelijk, zoals u dat aangaf net na de ontwerpfase voordat je de bestek- fase ingaat. Dat kan. Dat is ook een traject dat wij zeer serieus zullen onderzoeken, omdat dit inderdaad een tijdspro bleem minder geeft als je op dat moment het volledige krediet aan kunt vragen en omdat het op dat moment ook valt binnen de normen die we daarvoor gesteld hebben, zal dat inderdaad wat minder spanning op de tijdsplanning geven dan wanneerje het doet na de besteksfase, omdat je in je aanbestedingstijd dan wat meer tijd kwijt bent. We zijn er heel alert op om, als de eerste mogelijkheid er is, dit zeker met u te bespreken en die trajecten op die manier te volgen. Integrale verantwoordelijkheid bouwmanagement, dat zijn^ we uiteraard volstrekt met u eens. Op het moment dat je kiest voor bouwmanagement moet je ook taken en mandaten daar neer durven leggen binnen de grenzen die je van tevoren met elkaar afspreekt. Je loopt elkaar anders constant voor de voeten en dat vertraagt alleen maar elk proces. De heer Van Es van Gemeentebelangen/Stadspartijheeft daar het nodige op aangevuld, en ik denk dat ik hem bij de beantwoor ding van de andere fracties ook geantwoord heb. De heer BOOGAART: Een kleine opmerking. Mevrouw Demmers zei op een gegeven moment, het is altijd nog omkeerbaar. Laten we echter eerlijk zijn, als je 3 miljoen gulden of meer dan 15^6 van het bedrag geïnvesteerd hebt, dan wordt het steeds moei lijker om om te keren. Dit staat bekend als een soort salami tactiek, je haalt het ene besluit binnen en het andere volgt wel De heer WITHAGEN: Eén puntje, maar dat is een hartekreet. Op bet moment dat er schetsen zijn, ik ben tevreden gesteld met bet antwoord over informatie richting commissie en politiek enzdat is dik voor elkaar, hebben wij behoefte aan presenta tie richting burgers. Dat is ontzaglijk belangrijk. Het is namelijk een project waarbij de emoties in deze stad fors zijn opgelopenDit soort stukken zijn voor ons misschien nog wel te visualiseren in de verte, maar ga zodra u schetsen hebt communiceren met de burger. Dat is heel belangrijk. Tot nu toe zitten wij allemaal over papier te praten en ik zou zo graag willen dat er eens een tekening, er zijn allerlei creatieve mensen die dat prima kunnen, komt. Het gaat erom dat wij zo snel mogelijk de steun van de burgerij terug moeten hebben voor dat project. De heer BOLSIUS: Ik wil graag aanvullen. In de commissie heb ik gevraagd naar een maquette, die mogelijkerwijs in de hal van het stadskantoor kan worden gezet. Ik ondersteun dus het betoog van de heer Withagen volkomen. De heer VAN DER KALLEN: Bij interruptie als reactie. De heer 29

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 19