terlijk in het advies, de tijdsfactoren alsmaar werden over
schreden
De derde grote problematiek is dat als het gaat om de cultuur
van de dienst, er ingeslopen is dat de uitvoering, de techni
sche realisatie van allerlei projecten, het primaat heeft en
dat het goed organiseren van de verantwoordelijkheden zoals
die zijn georganiseerd binnen het gemeentelijke bedrijf een
tweede plaats kreeg.
Dat zijn de geconstateerde problemen, zowel een organisato
risch- als een managementsprobleem.
Ik hecht eraan als CDA-fractie om uitdrukkelijk te verklaren
dat vanuit de functie van deze dienst, van de technische
realisatie van een en ander, van allerlei taakvelden die in
deze dienst gekweten worden, er geen enkele negatieve opmer
king in de rapportages gevallen is. Dat wil zeggen, dat wij
het probleem wat onze fractie betreft ook moeten afgrenzen op
dit organisatorische probleem en dit managementprobleem
Wij hechten eraan om dit zo uitdrukkelijk vast te stellen. Ik
had de opdracht van de fractie om dat goed helder te maken.
Het is dus geen dienst die in haar volle breedte of volle
diepte faalt. Dat is absoluut niet te rechtvaardigen op grond
van de rapportages.
Honderden mensen doen in de dienst, naar de mening van onze
fractie, op een uitstekende manier hun werk.
Toch herkent de CDA-fractie zich in de gebleken problematiek.
Deze van aard communicatieproblematiekdat is de kern van het
probleem, hadden we misschien, ik pak nu naar het begin Yan
mijn inleiding terug, kunnen voorzien, maar het is en blijft
een communicatieprobleem. Wij als CDA-fractie herkennen ons in
het advies en zouden u uitdrukkelijk willen vragen om dit
advies van de commissie Financiën, op basis van de rapportages
van de bijzondere commissie, integraal over te nemen. Daarin
wordt u een aantal zaken opgedragen waar ik dadelijk op terug
kom.
Wij hebben uitdrukkelijk de mededeling, dat mocht er uit deze
raad deze avond aanvullend het verzoek komen naar u als colle
ge om op basis van het een en ander de reorganisatie binnen de
dienst SOB als het gaat om de verantwoordelijkheidslijnenals
het gaat om de managementsli jnenlos van het I A-project,
los van het vroegere Coopers Lybrand voorstelopnieuw te
bezien en te wikken en te wegen in relatie tot deze rapporta
ge, dan zegt mijn fractie bij voorbaat dat het ons sympathiek
in de oren klinkt en geven wij u nu het advies om zo'n verzoek
ook serieus te bekijken. Ik moest dit even heel goed uitdruk
ken
Het derde punt dat wij willen melden is dat wij zeggen, het
advies op blz. 3 verdient nog even een kleine correctie. Dit
is een technische opmerking. In de zin op blz. 3, de derde
alinea is weggevallen de woordjes "op te dragen". Als u dat
ook even wilt noteren, anders klopt de zin daar niet. Er staat
letterlijk "de commissie verzoekt u om het college op te
dragen onderstaande verbeteracties te begeleiden".
Dat was het laatste puntje van de drie.
Rest mij iets te zeggen over de schuldvraag. Ik wil daar nog
uitdrukkelijk aan toevoegen dat de schuldvraag door ons bezien
wordt in het licht van de toekomst. Afrekenen vinden wij
48
minder spannend. Spannender vinden wij hoe we met ons allen
als raad en met u als college in de bestuurlijke functie dit
bedrijf voor dit soort mankementjes die kunnen optreden in een
organisatie, de heer Coppens heeft al gezegd, te voorkomen.
Dan zeggen wij, uit de rapportage blijken vele omstandigheden
waardoor zo'n beweging en zo'n fout ontstaat en de groei van
zo'n fout best begrijpelijk is. Er zijn omstandigheden die je
Verzachtend zou kunnen noemen. Dikwijls wensen wij mensen dat
alle elementen in een organisatie optimaal functioneren. Een
fractie als de onze weet maar al te goed dat wij werken met
een menselijke maat en dat we vaak tevreden moeten zijn met
goed functioneren.
Alle water van de zee wast echter niet weg, precies op het
nare terrein van vertrouwen 'tussen raad en college, dat zulke
zaken toch akelig zijn. Nogmaals, wij tasten als fractie ook
naar onze eigen verantwoordelijkheid. Met name, wij^ noemen het
puntje, het rioleringstoestandjewaarbij wij duidelijk als
fractie hebben gevraagd om jaarlijkse rapportages en dat
gebeurt dan één jaar, het jaar daarop niet meer en wij als
fractie hebben dat ook gemist. Wij, raadsleden die dit zelf
hebben ingediend, hebben dat twee jaar later gemist. Een
verzachtende omstandigheid is wel dat wij volledig blind varen
op u als college.
De heer VAN DER KALLEN: Dat is geen verzachtende omstandig
heid, dat is een manco van uw fractie.
De heer WITHAGEN: Ik wil met de heer Van der Kallen best
discussiëren, maar dan maak ik eerst even mijn lijn af.
Wij als raadsleden zijn altijd afhankelijk, zo is ook onze
politieke situatie en onze bestuurlijke situatie in elkaar
gestoken, van de informatie van de raad. Er staat ons geen
enkel apparaat ter beschikking om in de dienst allerleivoort
gang te controleren. Dat zou ook een foutieve constructie zijn
in het dualisme tussen raad en college.
Als wij de schuldvraag bezien van hoe heeft dit kunnen gebeu
ren, dan constateren wij een drietal verschillende momenten.
Wij zeggen dan dat in de lijn van de dienst, in de ambtelijke
lijn bevoegdheden zijn uitgeoefend die er op dat moment niet
waren. U als college moet dat verder rechtzetten.
Op de tweede plaats zijn evenzeer in de verantwoordelijkheid
van de dienst fouten gemaakt op dat punt die niet hadden mogen
gebeuren.
Ik kom dan bij de politieke en bestuurlijke verantwoordelijk
heid.
Er zijn twee argumenten voor om uitdrukkelijk bij de toenmali
ge portefeuillehouder de verantwoordelijkheid te leggen. Dat
is op de eerste plaats dat wij uit de rapportages moesten
Constateren dat het in het college afgesproken en als veilig
heidsklep dienende tweemaandelijkse verslag van het overleg
tussen diensthoofd en portefeuillehouder in de rapportage
ontbrak en dat de externe accountant ook meldde dat het niet
aanwezig was.
°p de tweede plaats is het zo dat wij van mening zijn dat
gezien het volumebeslag de melding, dat komt ook rechtstreeks
hit de door de accountant geconstateerde situatie, aannemelijk
49