vertrouwen in de capaciteiten van de interimmanager om de problemen op een goede wijze aan te pakken. Gelukkig maar, anders blijft het probleem onoplosbaar. Wij hebben minder vertrouwen in de manier waarop het college met deze missers omspringt. We hebben helemaal geen vertrouwen in het sanctie beleid van het college naar de ambtelijke brokkenmakers. Daarom hebben wij een motie voorbereid waarin wij het college- beleid in deze zaak afkeuren en het college opdragen de ver antwoordelijken aan te pakken. Voor wat betreft de ambtelijke top hebben wij een voorstel. Het falen van hoog tot laag binnen de ambtelijke organisatie mag naar onze mening niet zonder gevolgen blijven. In het kader van de gemeentelijke herindeling moet iedere ambtenaar opnieuw solliciteren. Hier is een mogelijkheid om binnen de dienst met functies te schui ven en de verantwoordelijken eens op een andere stoel te laten zitten. Wij verlangen van dit college dat hier maatregelen worden genomen, in het bedrijfsleven zou dit ook niet onge merkt passeren. Dit moet ook hier gevolgen hebben Ook nu vrezen wij weer dat we als een roepende in de woestijn staan, maar dat deert ons niet. Met ons zijn veel burgers en onderne mers van mening dat de bezem er eens flink door moet. De herindeling geeft hiervoor de kans. Het college moet zich uitspreken en deze kans te baat nemen. Het is de hoogste tijd. De VOORZITTER: Ik heb een motie ontvangen met de volgende inhoud De gemeenteraad van Bergen op Zoom in vergadering bijeen op donderdag 29 augustus 1996, overwegende dat meerdere raadsfracties in diverse commissies en raadsver gaderingen organisatorische - en uitvoeringsproblemen binnen de Dienst SOB hebben geconstateerd; dat het College van Burgemeester en Wethouders gedurende lange tijd heeft verzuimd hiertegen passende maatregelen te nemen; dat de raad heeft nagelaten om passende maatregelen af te dwingen; dat het College de aanbevelingen uit het rapport Coopers Lybrand heeft overgenomen maar dat desondanks er weer ernstige fouten zijn voorgekomen; dat het College verantwoordelijk is voor de uitvoering van alle raadsbesluiten; dat het College haar verantwoordelijkheid neemt door uit te spreken dat ze de fouten betreurt; dat ze nogmaals passende maatregelen zal nemen om herhaling te voorkomen en daartoe de aanbevelingen van de rekeningcommissie aan de gemeenteraad overneemt; dat er inmiddels bij de dienst SOB een interim-manager is aangesteld met de opdracht om intern orde op zaken te stellen; besluit Het College op te dragen om met gebruikmaking van de mogelijk heden die de gemeentelijke herindeling biedt voor een herzie ning van de bezetting van functies binnen de dienst, van die mogelijkheid gebruik te maken; en spreekt voorts haar afkeuring uit naar het College voor de gemaakte procedurele fouten en gaat over tot de orde van de dag. 46 Getekend door de heren Woltjer, A.J. van Es, Linssen en de heer Van Linden. Voldoende ondertekend zijnde maakt deze motie deel uit van deze beraadslagingen. De heer WITHAGEN: Ik zat mee te proeven hoe prettig het is om ongenuanceerd te kunnen zijn. Ik zat me in te leven hoe dat voelde in de maag. De CDA-fractie heeft de afgelopen weken het gevoel gehad, hadden we maar Op zich een heel bekend, menselijk gevoel. Het verlangen naar de tijdmachine om een bepaalde^ periode terug te kunnen gaan in de tijd en met de kennis die we nu hebben een andere weg te volgen, andere beslissingen te nemen, enz. De CDA-fractie was in dat gevoel supermenselijk. Hadden we maar bij de rapportage die we toendertijd op tafel kregen van Coopers Lybrand hadden we maar toen we het I A project in zijn volle breedte en diepte en zijn tijdsplan ning accepteerden, hadden we toen maar... Zo kunnen we door gaan Op het moment dat wij als CDA-fractie door het college werden geïnformeerd over de problemen zoals die nu over de Vier- linghweg door ons allen bestudeerd zijn, heeft de CDA-fractie aangedrongen, nog voor onze zomervakantie, op in ieder geval het inschakelen van een externe accountant. We hebben, na overleg met het college, in de desbetreffende raadsvergadering het model kunnen vinden om dat te koppelen aan het rekeningon- derzoek. De CDA-fractie heeft twee mensen uit haar fractie, collega Franken en mijzelf, aangewezen om daarin actief te zijn. Dat hebben we ook gedaan. Zelden, dat is een compliment aan uw college, hebben wij zo'n heldere en verhelderende situatie op tafel gehad. Een uitstekende rapportage van de externe accountant. Een prima medewerking van de betrokken ambtenaren. Een setting waarin wij als raadsleden ons werk uitstekend konden doen. De CDA—fractie bedankt u als college daarvoor. Wij hebben als CDA—fractie het uitdrukkelijke gevoel dat in deze kwestie nu, voor iedereen die daarover moet oorde len en beslissen, het zaakje op tafel ligt, in de volle breed te, de volle omvang met de oorzaken en ook de gevolgen. Ik denk dat dit glas- en glashelder moet worden vastgesteld, want het is een van de zwakste punten van openbaar bestuur en Überhaupt van politiek dat bij geconstateerde problemen niet tot de laatste cent de realiteit op tafel komt. De CDA-fractie heeft in deze procedure het gevoel gehad, maar ook de overtui ging, dat wat dat betreft in deze de zaak glashelder voor ons staat. Ik omschrijf even exact het probleem om het ook te beperken, want het heeft alsmaar de neiging om uit te dijen. Naar onze bescheiden mening gaat het, na al het onderzoek dat we gepleegd hebben, gevoed door externe rapportages, om een situatie waarbij een tweetal opdrachten met forse financiële inhoud in strijd met het mandaatbesluit van raad en college, Uitgevoerd zijn in de lijn van de dienst en in strijd met het aanbestedingsbeleid van ons als gemeente. Dp de tweede plaats kwam in het onderzoek naar voren wat wij aanduiden als de Bergse ziekte. Dat wil zeggen, dat bij rap portages naar bovenliggende bestuurlijke terreinen er door een bepaald mechanisme van beter, best, goed enz., dat staat let— 47

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 197