drag zo'n factor 10,3 bedraagt, d.w.z. 1 miljoen investering
qeeft een ton minder exploitatiekosten. Dat vinden wij een
interessante zaak. De 2,4 mag wat ons betreft lager worden als
het mogelijk is.
We hebben drie vragen aan u.
Op de eerste plaats hebben wij in het startdocument een tech
nisch puntje gelezen waarvan we zeggen, dat had scherper
gekund, nldat er gesproken wordt over het algemeen dagelijks
bestuur van de gemeente. Wij vragen ons daarbij af, hebben wij
al een afspraak gemaakt welke commissie, ik denk dat het WERCS
zou moeten zijn, de volgcommissie is. Ik denk dat het makke
lijk is als u één commissie hebt die de zaken volgt. Wij
zouden willen zeggen, maak van het algemeen bestuur de gemeen
teraad en laat de commissie die de stukken volgt de commissie
WERCS zijn. Hierop krijgen wij zo wel antwoord
Dan het tweede puntje. Dit betreft de definitieve kredietver
strekking. Wij vragen ons als CDA-fractie af waar u die gaat
plaatsen binnen de tijdslijn. Gaat u die plaatsen direct na de
ontwerpfase, dus nog voor de bestekfase en neemt u die daarin
mee, of gaat u de hele bestekfase ook doorlopen en komt u dan
pas met een defintieve kredietaanvrage. Dat zou in tijd heel
veel schelen. Wij zouden er voorstandervan zijn om na de
ontwerpfase zo snel mogelijk met de definitieve kredietaanvra
ge te komen.
De derde vraag is een heel klein technisch puntje. Als wij een
compliment uitspraken over de keuze van de partners, denken
wij wel dat die partners een integrale verantwoordelijkheid
moeten meekrijgen. Dat geldt wat ons betreft ook voor het
bouwmanagement. Wij denken dat als je een bouwmanagementpaft—
ner kiest die een integrale verantwoordelijkheid moet krijgen
en dat ook de gemeente dat stramien zal moeten volgen.
De heer J.VAN ES: Normaal gesproken hoef je, als je het met
een voorstel eens bent, niet zoveel over te zeggen. Ten aan
zien van de cijfers die de heer Withagen noemde wil ik zeggen
dat we er ondertussen al vier of vijf voorbij hebben zien
drijven. Ook bij deze cijfers zullen wel weer de nodige kant
tekeningen te plaatsen zijn. Er zullen bepaalde verfijningen
plaatsvinden, maar ik denk dat we de beoordeling pas achteraf
kunnen doen. Een ding wil ik ondersteunen en dat is zijn
laatste opmerking over het bouwmanagement. Ik denk dat ik van
mijn kant het van harte ondersteun om daar een totale verant
woordelijkheid in te brengen. Verder heb ik geen probleem met
het voorstel
Mevrouw DEMMERS, wethouder: Ik denk dat de heer Boogaart het
heel juist typeert als hij zegt dat dit het gevolg is van een
meerderheidsbesluit. Dat betekent dat je vervolgens elk raads
besluit toetst aan dat democratische meerderheidsbesluit.
Daarom vind ik het altijd wat vreemd dat vervolgens, om beken
de redenen, tegen wordt gestemd terwijl die redenen niet meer
afgetast of getoetst worden op een reeds genomen besluit.
Iedereen is echter gelukkig vrij in dit land om zijn mening te
spuien. Ik dus ook en dat doe ik dan graag bij deze.
Dat een procesbesluitvorm onomkeerbaar is, is natuurlijk niet
waar, mijnheer Boogaart. U heeft daarop gewezen en de heer
26
Withagen heeft daarop ook, weliswaar in een ander verband,
gewezen. Er komt een moment dat u voor de rest van het krediet
uw toestemming zult moeten geven als raad. Dat gaat om een
heel fors bedrag. Wanneer dat zal zijn, daarop kom ik terug in
de beantwoording naar het CDA. Tot op dat moment is elk proces
omkeerbaar. Dat wil niet zeggen dat dat de insteek is waarmee
wij bezig gaan, integendeel. Ik denk dat wat dat betreft door
ons als stuurgroep en college, maar zeker ook met de hej-®
projectgroep die erachter zit, ongelooflijk hard gewerkt wordt
om aan te tonen dat er geen enkele behoefte bestaat om wat
voor omkeerbare situaties ook in het project aan te geven,
omdat wij van mening zijn dat wat er nu ligt alleen maar
verder verfijnd moet gaan worden.
Mag ik even mijn verhaal afmaken, mijnheer Boogaart, dat
bespaart u een hoop opmerkingen.
Dit biedt in ieder geval de mogelijkheid om aan het eind van
dit proces met u te constateren dat we besluitvorming hebben
gepleegd binnen de normen en grenzen zoals die_ door uw raad,
en terecht, zijn gesteld, namelijk het maximum investeringsbe
drag en een bepaald exploitatiebedrag zoals opgenomen binnen
de meerjarenbegroting. U zegt? ik wil eerst weten wat ik krijg
en dan ga ik investeren. Het vervelende in dit land is dat als
je wilt weten wat je echt krijgt je daar^ over het algemeen
geld aan moet besteden. Dat betekent dat je altijd geld vrij
zult moeten maken ten behoeve van een gedegen onderzoek. Dan
weet je pas wat je echt krijgt. Het een heeft dus altijd met
het ander te maken.
Mijnheer Coppens geeft terecht aan dat dit het gevolg is en
dat daar in november ook al over gesproken is ten tijde van de
financiën en dat daar toen ook gesproken is over de wijze
waarop die 23 miljoen gulden krediet aangevraagd zou kunnen
gaan worden. Dit is daar het automatische gevolg van. U_heeft
uw vertrouwen uitgesproken, en daar ben ik als college in
geval blij om. Dit vertrouwen zullen we met zijn allen hard
nodig hebben om dit proces, waarbij je misschien als je de
tijdbalk beziet het gevoel geeft dat er nog wat ruimte zit, af
te wikkelen. Zowel de heer Janssen als ik weten dat die ruimte
heel erg beperkt is, zodat geprobeerd wordt alle tijd op
adequate wijze te benutten. Je hebt een aantal tijdspaden
nodig als je denkt aan allerlei procedures die je moet volgen
en die ook onderdeel van het totale proces zijn. Ik zeg da
wat ons betreft in ieder geval de druk op de ketel maximaal
zal blijven om het tijdsplan, zoals het vermeld staat, inder
daad ook te kunnen halen.
Ook de heer Bolsius heeft aangegeven dat wat er nu neergelegd
is in principe de organisatorische kaders zijn. Die kaders
zijn nodig om het vervolg van het proces op die manier af te
kunnen werken. Het gaat om de kostenbeheersing, het gaat om
het constant toetsen of investeringsbedragen, in wat voor vorm
dan ookovereenkomen met exploitatiebedragen. Dat betekent dat
als je aan de linkerkant in investeringssfeer iets gaat doen,
dit automatisch - u wees daar ook terecht op ten aanzien van
de rente, mijnheer Withagen - gevolgen heeft voor de exploi
tatiekant. Wij zullen ons hard maken om binnen de kaders die u
als raad heeft gesteld te blijven. Dat is de taak die wij als
college op ons hebben genomen.
27