drag zo'n factor 10,3 bedraagt, d.w.z. 1 miljoen investering qeeft een ton minder exploitatiekosten. Dat vinden wij een interessante zaak. De 2,4 mag wat ons betreft lager worden als het mogelijk is. We hebben drie vragen aan u. Op de eerste plaats hebben wij in het startdocument een tech nisch puntje gelezen waarvan we zeggen, dat had scherper gekund, nldat er gesproken wordt over het algemeen dagelijks bestuur van de gemeente. Wij vragen ons daarbij af, hebben wij al een afspraak gemaakt welke commissie, ik denk dat het WERCS zou moeten zijn, de volgcommissie is. Ik denk dat het makke lijk is als u één commissie hebt die de zaken volgt. Wij zouden willen zeggen, maak van het algemeen bestuur de gemeen teraad en laat de commissie die de stukken volgt de commissie WERCS zijn. Hierop krijgen wij zo wel antwoord Dan het tweede puntje. Dit betreft de definitieve kredietver strekking. Wij vragen ons als CDA-fractie af waar u die gaat plaatsen binnen de tijdslijn. Gaat u die plaatsen direct na de ontwerpfase, dus nog voor de bestekfase en neemt u die daarin mee, of gaat u de hele bestekfase ook doorlopen en komt u dan pas met een defintieve kredietaanvrage. Dat zou in tijd heel veel schelen. Wij zouden er voorstandervan zijn om na de ontwerpfase zo snel mogelijk met de definitieve kredietaanvra ge te komen. De derde vraag is een heel klein technisch puntje. Als wij een compliment uitspraken over de keuze van de partners, denken wij wel dat die partners een integrale verantwoordelijkheid moeten meekrijgen. Dat geldt wat ons betreft ook voor het bouwmanagement. Wij denken dat als je een bouwmanagementpaft— ner kiest die een integrale verantwoordelijkheid moet krijgen en dat ook de gemeente dat stramien zal moeten volgen. De heer J.VAN ES: Normaal gesproken hoef je, als je het met een voorstel eens bent, niet zoveel over te zeggen. Ten aan zien van de cijfers die de heer Withagen noemde wil ik zeggen dat we er ondertussen al vier of vijf voorbij hebben zien drijven. Ook bij deze cijfers zullen wel weer de nodige kant tekeningen te plaatsen zijn. Er zullen bepaalde verfijningen plaatsvinden, maar ik denk dat we de beoordeling pas achteraf kunnen doen. Een ding wil ik ondersteunen en dat is zijn laatste opmerking over het bouwmanagement. Ik denk dat ik van mijn kant het van harte ondersteun om daar een totale verant woordelijkheid in te brengen. Verder heb ik geen probleem met het voorstel Mevrouw DEMMERS, wethouder: Ik denk dat de heer Boogaart het heel juist typeert als hij zegt dat dit het gevolg is van een meerderheidsbesluit. Dat betekent dat je vervolgens elk raads besluit toetst aan dat democratische meerderheidsbesluit. Daarom vind ik het altijd wat vreemd dat vervolgens, om beken de redenen, tegen wordt gestemd terwijl die redenen niet meer afgetast of getoetst worden op een reeds genomen besluit. Iedereen is echter gelukkig vrij in dit land om zijn mening te spuien. Ik dus ook en dat doe ik dan graag bij deze. Dat een procesbesluitvorm onomkeerbaar is, is natuurlijk niet waar, mijnheer Boogaart. U heeft daarop gewezen en de heer 26 Withagen heeft daarop ook, weliswaar in een ander verband, gewezen. Er komt een moment dat u voor de rest van het krediet uw toestemming zult moeten geven als raad. Dat gaat om een heel fors bedrag. Wanneer dat zal zijn, daarop kom ik terug in de beantwoording naar het CDA. Tot op dat moment is elk proces omkeerbaar. Dat wil niet zeggen dat dat de insteek is waarmee wij bezig gaan, integendeel. Ik denk dat wat dat betreft door ons als stuurgroep en college, maar zeker ook met de hej-® projectgroep die erachter zit, ongelooflijk hard gewerkt wordt om aan te tonen dat er geen enkele behoefte bestaat om wat voor omkeerbare situaties ook in het project aan te geven, omdat wij van mening zijn dat wat er nu ligt alleen maar verder verfijnd moet gaan worden. Mag ik even mijn verhaal afmaken, mijnheer Boogaart, dat bespaart u een hoop opmerkingen. Dit biedt in ieder geval de mogelijkheid om aan het eind van dit proces met u te constateren dat we besluitvorming hebben gepleegd binnen de normen en grenzen zoals die_ door uw raad, en terecht, zijn gesteld, namelijk het maximum investeringsbe drag en een bepaald exploitatiebedrag zoals opgenomen binnen de meerjarenbegroting. U zegt? ik wil eerst weten wat ik krijg en dan ga ik investeren. Het vervelende in dit land is dat als je wilt weten wat je echt krijgt je daar^ over het algemeen geld aan moet besteden. Dat betekent dat je altijd geld vrij zult moeten maken ten behoeve van een gedegen onderzoek. Dan weet je pas wat je echt krijgt. Het een heeft dus altijd met het ander te maken. Mijnheer Coppens geeft terecht aan dat dit het gevolg is en dat daar in november ook al over gesproken is ten tijde van de financiën en dat daar toen ook gesproken is over de wijze waarop die 23 miljoen gulden krediet aangevraagd zou kunnen gaan worden. Dit is daar het automatische gevolg van. U_heeft uw vertrouwen uitgesproken, en daar ben ik als college in geval blij om. Dit vertrouwen zullen we met zijn allen hard nodig hebben om dit proces, waarbij je misschien als je de tijdbalk beziet het gevoel geeft dat er nog wat ruimte zit, af te wikkelen. Zowel de heer Janssen als ik weten dat die ruimte heel erg beperkt is, zodat geprobeerd wordt alle tijd op adequate wijze te benutten. Je hebt een aantal tijdspaden nodig als je denkt aan allerlei procedures die je moet volgen en die ook onderdeel van het totale proces zijn. Ik zeg da wat ons betreft in ieder geval de druk op de ketel maximaal zal blijven om het tijdsplan, zoals het vermeld staat, inder daad ook te kunnen halen. Ook de heer Bolsius heeft aangegeven dat wat er nu neergelegd is in principe de organisatorische kaders zijn. Die kaders zijn nodig om het vervolg van het proces op die manier af te kunnen werken. Het gaat om de kostenbeheersing, het gaat om het constant toetsen of investeringsbedragen, in wat voor vorm dan ookovereenkomen met exploitatiebedragen. Dat betekent dat als je aan de linkerkant in investeringssfeer iets gaat doen, dit automatisch - u wees daar ook terecht op ten aanzien van de rente, mijnheer Withagen - gevolgen heeft voor de exploi tatiekant. Wij zullen ons hard maken om binnen de kaders die u als raad heeft gesteld te blijven. Dat is de taak die wij als college op ons hebben genomen. 27

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 18