Wij zijn dus accoord met deze nota.
De heer VERMEULEN: Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan
het antwoord dat u in eerste termijn gegevenheeftIk reageer
alleen op wat ik gehoord heb van de anderen in tweede termijn.
Bij onze motivatie om niet accoord te gaan met het eventuele
amendement van D66 speelde ook een rol dat de kopers van
softdrugs zich voornamelijk bewegen in de avonduren. Het zijn
nu eenmaal mensen die niet met de kippen op stok gaan. Eerder
is het omgekeerde het gevalze komen pas tot leven als de
kippen op stok gaan.
Mevrouw KAMMEIJER: Waar denkt u dat die zich straks zullen
ophouden
De heer VERMEULEN: Ik geef u direct antwoord, mevrouw Kammeij-
er, want wij denken dat als wij de sluiting handhaven zoals
die hier staat, een heel groot aantal mensen, voornamelijk
buitenlanders, gewoon niet meer zullen komen. Dat denken wij.
Wij denken ook dat door degenen die nog wel zullen blijven
komen er inderdaad een risico van wat uitwaaiering bestaat,
maar daar willen we dan een handhavingsbeleid op toegepast
zien. We zullen inderdaad moeten afwachten, alles is niet
voorspelbaar, wat dit voor effecten heeft en hoe we daar tegen
op moeten treden. Heel duidelijk.
Mevrouw KAMMEIJER: Mijnheer Vermeulen, mag ik u erop wijzen
dat de politie nu al moeite heeft met het handhaven van de
sluitingstijden van café's.
De heer VERMEULEN: U laat mij niet uitspreken. Blijkt dadelijk
dat die uitwaaiereffecten er wel zijn, dan valt er natuurlijk
niet aan te ontkomen dat we maatregelen moeten nemen. Ik ga
niet bij voorbaat zeggen de sluitingsuren moeten maar aange
past worden. Dan verandert er op korte termijn helemaal niets.
De heer VAN DER KALLEN: Ik kan heel kort zijn. Ik heb genoten
van uw eerste termijn. Ik ben het helemaal eens met de slui
tingstijden. Mevrouw Kammeijer vergeleek net nog even de
sluitingstijdens en de handhaving daarvan met café's. Ik wil
mevrouw Kammeijer er toch op wijzen dat het aantal café's dat
tegelijkertijd dicht dient te gaan gelukkig aanzienlijk groter
is dan het aantal coffeeshops. Café's moeten ook sluiten op
een tijdstip dat de politie ook heel veel ander werkaanbod
heeft helaas. Dat is bij het sluiten van de coffeeshops 's
avonds om 20.00 uur nog niet het geval. Ik denk dat daardoor
de controle van de coffeeshops en de sluitingstijdhandhaving
makkelijker in het politiewerk in te passen zal zijn dan de
controle op sluitingstijden van café's. Verder wil ik bena
drukken dat de twaalf uur dat de coffeeshops open zijn groten
deels vallen als het licht is en dat heeft mijn grote waarde
ring. Ten tweede denk ik dat die twaalf uur er garant voor
staan dat lokale gebruikers voldoende aan hun trekken kunnen
komen en dat dit effect zich vooral richt op de niet-lokale
gebruikers. Dat wordt hiermee beoogd en dat heeft volledig
mijn instemming.
22
De heer VAN LINDEN: Ik kan me volledig aansluiten bij het
terugdringen van het drugstoerisme zoals mijn aa.... an_
heeft bepleit. We zijn erg blij met de extra politi p_
ning. Het valt en staat natuurlijk met het handh™
Ik krijg net van mijn fractievoorzitter een 9U 7innia is
fluisterd die ik u graag doorgeef, dat het wellicht Zviachten
om een telefoonnummer te publiceren waar mensen die klachten
hebben, hun klachten kwijt kunnen.
De heer LINSSEN: Ik wilde dit even toelichten. "etzo
als bij de klachten van Rijnmond. Er is een\t' een
kost niet zoveel alleen de abonnementskosten daar zit een
telefoonbeantwoorder aan. Daarop kunnen de *laf^en P®_
dag worden ingesproken. Er is daarbij gelij 9
tarisatie en de klachten worden naderhand ver^er^ er?
fiek gericht naar bepaalde zaken. Ik denk dat als Ije
naar punt 9 van het besluit, dit voordelen heeft «ant als
je realiseert dat de politie het druk heeft met ™eld-^gf£/ d
is het aeliik een stukje taakverlichting voor de politie op
dat moment en wordt het gelijk vastgelegd J^docr ee,®n
ander goed bijgehouden kan worden. In Riinmond werkt
melding van stankoverlast goed. Het is een suggestie, het is
een idee wat je bij punt 9 mee kunt nemen.
De heer VAN DER KALLEN: Ik heb er toch behoefte aan omhierop
bij interruptie te reageren. Ik denk dat het
voor dit soort klachten een telefoonbeantwoorder te gebruiken.
Ik denk dat burgers die dit soort klachtenheb^£ Jaak
hun emotionaliteit opbellen en ook behoefte hebben aan een
klankbord. Ik vind een stankklacht echt iets anders
klacht die voortkomt uit de angst voor wat je ziet.
De heer LINSSEN: Mijnheer Van der Kallen, daar heeft de poli
tie geen tijd voor.
De heer J.VAN ES: In eerste termijn heb ik reeds aangegeven
dat we alle aandachtspunten van de nota volledig ondersteunen
Waar ik alleen nog maar de aandacht op wil vestigen dat is
ook in de nota verwoord, is het bijzonder strikt handhavings
beleid. Dat is heel belangrijk.
De VOORZITTER: Ik denk dat wat de tweede termijn betreft de
essentie is: volg nauwgezet de ontwikkelingen en als
ontwikkelingen aanleiding geven om zaken die hier voorgesteld
worden in heroverweging te nemen, ga hier dan op in. Natuur
lijk blijven we ook nadat dit besluit is genomen nadenken
want we weten wat we willen, we willen de twee markten duid®
lijk gescheiden houden. Dat blijft het uitgangspunt var1 on
beleid. Wij zullen u van de resultaten van hetgeen wij P
de hoogte houden. Na de eerste 4 maanden weten we iets over
het effect van de sluitingstijden. Er zijn een aantal ding
die eerst op langere termijn effect zullen sorteren.
Wat betreft de telefonische melding heb ik dezelfde terugho
dendheid als de heer Van der Kallen bij wat inspreken terw j
niemand iets terugzegt. Je kunt dan wel iets regis reren,
als er verder niets mee gebeurt denk ik dat een ban je
23