Wij zijn dus accoord met deze nota. De heer VERMEULEN: Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan het antwoord dat u in eerste termijn gegevenheeftIk reageer alleen op wat ik gehoord heb van de anderen in tweede termijn. Bij onze motivatie om niet accoord te gaan met het eventuele amendement van D66 speelde ook een rol dat de kopers van softdrugs zich voornamelijk bewegen in de avonduren. Het zijn nu eenmaal mensen die niet met de kippen op stok gaan. Eerder is het omgekeerde het gevalze komen pas tot leven als de kippen op stok gaan. Mevrouw KAMMEIJER: Waar denkt u dat die zich straks zullen ophouden De heer VERMEULEN: Ik geef u direct antwoord, mevrouw Kammeij- er, want wij denken dat als wij de sluiting handhaven zoals die hier staat, een heel groot aantal mensen, voornamelijk buitenlanders, gewoon niet meer zullen komen. Dat denken wij. Wij denken ook dat door degenen die nog wel zullen blijven komen er inderdaad een risico van wat uitwaaiering bestaat, maar daar willen we dan een handhavingsbeleid op toegepast zien. We zullen inderdaad moeten afwachten, alles is niet voorspelbaar, wat dit voor effecten heeft en hoe we daar tegen op moeten treden. Heel duidelijk. Mevrouw KAMMEIJER: Mijnheer Vermeulen, mag ik u erop wijzen dat de politie nu al moeite heeft met het handhaven van de sluitingstijden van café's. De heer VERMEULEN: U laat mij niet uitspreken. Blijkt dadelijk dat die uitwaaiereffecten er wel zijn, dan valt er natuurlijk niet aan te ontkomen dat we maatregelen moeten nemen. Ik ga niet bij voorbaat zeggen de sluitingsuren moeten maar aange past worden. Dan verandert er op korte termijn helemaal niets. De heer VAN DER KALLEN: Ik kan heel kort zijn. Ik heb genoten van uw eerste termijn. Ik ben het helemaal eens met de slui tingstijden. Mevrouw Kammeijer vergeleek net nog even de sluitingstijdens en de handhaving daarvan met café's. Ik wil mevrouw Kammeijer er toch op wijzen dat het aantal café's dat tegelijkertijd dicht dient te gaan gelukkig aanzienlijk groter is dan het aantal coffeeshops. Café's moeten ook sluiten op een tijdstip dat de politie ook heel veel ander werkaanbod heeft helaas. Dat is bij het sluiten van de coffeeshops 's avonds om 20.00 uur nog niet het geval. Ik denk dat daardoor de controle van de coffeeshops en de sluitingstijdhandhaving makkelijker in het politiewerk in te passen zal zijn dan de controle op sluitingstijden van café's. Verder wil ik bena drukken dat de twaalf uur dat de coffeeshops open zijn groten deels vallen als het licht is en dat heeft mijn grote waarde ring. Ten tweede denk ik dat die twaalf uur er garant voor staan dat lokale gebruikers voldoende aan hun trekken kunnen komen en dat dit effect zich vooral richt op de niet-lokale gebruikers. Dat wordt hiermee beoogd en dat heeft volledig mijn instemming. 22 De heer VAN LINDEN: Ik kan me volledig aansluiten bij het terugdringen van het drugstoerisme zoals mijn aa.... an_ heeft bepleit. We zijn erg blij met de extra politi p_ ning. Het valt en staat natuurlijk met het handh™ Ik krijg net van mijn fractievoorzitter een 9U 7innia is fluisterd die ik u graag doorgeef, dat het wellicht Zviachten om een telefoonnummer te publiceren waar mensen die klachten hebben, hun klachten kwijt kunnen. De heer LINSSEN: Ik wilde dit even toelichten. "etzo als bij de klachten van Rijnmond. Er is een\t' een kost niet zoveel alleen de abonnementskosten daar zit een telefoonbeantwoorder aan. Daarop kunnen de *laf^en P®_ dag worden ingesproken. Er is daarbij gelij 9 tarisatie en de klachten worden naderhand ver^er^ er? fiek gericht naar bepaalde zaken. Ik denk dat als Ije naar punt 9 van het besluit, dit voordelen heeft «ant als je realiseert dat de politie het druk heeft met ™eld-^gf£/ d is het aeliik een stukje taakverlichting voor de politie op dat moment en wordt het gelijk vastgelegd J^docr ee,®n ander goed bijgehouden kan worden. In Riinmond werkt melding van stankoverlast goed. Het is een suggestie, het is een idee wat je bij punt 9 mee kunt nemen. De heer VAN DER KALLEN: Ik heb er toch behoefte aan omhierop bij interruptie te reageren. Ik denk dat het voor dit soort klachten een telefoonbeantwoorder te gebruiken. Ik denk dat burgers die dit soort klachtenheb^£ Jaak hun emotionaliteit opbellen en ook behoefte hebben aan een klankbord. Ik vind een stankklacht echt iets anders klacht die voortkomt uit de angst voor wat je ziet. De heer LINSSEN: Mijnheer Van der Kallen, daar heeft de poli tie geen tijd voor. De heer J.VAN ES: In eerste termijn heb ik reeds aangegeven dat we alle aandachtspunten van de nota volledig ondersteunen Waar ik alleen nog maar de aandacht op wil vestigen dat is ook in de nota verwoord, is het bijzonder strikt handhavings beleid. Dat is heel belangrijk. De VOORZITTER: Ik denk dat wat de tweede termijn betreft de essentie is: volg nauwgezet de ontwikkelingen en als ontwikkelingen aanleiding geven om zaken die hier voorgesteld worden in heroverweging te nemen, ga hier dan op in. Natuur lijk blijven we ook nadat dit besluit is genomen nadenken want we weten wat we willen, we willen de twee markten duid® lijk gescheiden houden. Dat blijft het uitgangspunt var1 on beleid. Wij zullen u van de resultaten van hetgeen wij P de hoogte houden. Na de eerste 4 maanden weten we iets over het effect van de sluitingstijden. Er zijn een aantal ding die eerst op langere termijn effect zullen sorteren. Wat betreft de telefonische melding heb ik dezelfde terugho dendheid als de heer Van der Kallen bij wat inspreken terw j niemand iets terugzegt. Je kunt dan wel iets regis reren, als er verder niets mee gebeurt denk ik dat een ban je 23

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 16