De heer AERTSSEN: Ik bedoelde met het proces, het proces van de afgelopen jaren. U moet goed luisteren, over selectief luisteren gesproken, ik heb het over het proces van besluit vorming van de afgelopen jaren gehad, niet sinds september. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Ik praat over september. Toen is het besluit genomen. Toen heeft u mij als raad de opdracht gegeven om dat besluit verder uit te werken. Daar heb ik he dus over. Terugkijken kan af en toe leerzaam zijn, maar moe je niet teveel doen, want dan vergeet je vooruit te kijken. Over aanhaakmogelijkheden heeft u een volgende vraag gesteld. Hiervoor zijn drie manieren. Er is heel duidelijk, ook in september, aangegeven dat er altijd drie situaties van aanha ken zijn; a. kun je een situatie creëren waar je over totale aanhaking praat in de vorm van integreren m je zwembadcon ceptDat hebben we geprobeerd m de periode hiervoor. Dat blijkt toch heel lastig te zijn, omdat je_ dan een aantal exploitatievormen met elkaar in overeenstemming moet ziem te brengen. Het is een keuze geweest die we met elkaar gedaan hebben om ons als gemeente met name op onze zorgtaak, namelijk het zwembad te richten. b. een andere mogelijkheid is het modulair aanhaken waarover gesproken is. We hebben daarover uitgebreid gesproken, ook met de architect. We hebben gezien dat je op het plan dat er _nu ligt kunt aanhaken, maar dan heb je een probleem ten aanzien van de ruimte. Het wordt dan te krap op de plek waar het nu ligt. Dat zou stedebouwkundig niet mooi zijn en met name m de richting van de boulevard een aantal lijnen gaan doorbreken. Daarnaast is het zo dat met de ondernemers waar we nu over praten gekozen is om te kijken in de directe omgeving. Aanha ken is ook aanhaken omdat het zwembad er ligt^ en gebruik maken van de uitstraling van het zwembad. Het is geen gezochte argumentatie, het is een argumentatie die altijd op papier heeft gestaan. Het concept Gageldonk, daar kunnen we wel weer op terugkomen maar er is door uw raad een programma van eisen vastgesteld en daar hebben we gewoon aan voldaan. U spreekt mij rechtstreeks aan op mijn politieke kleur, name lijk als u zegt dat ik de democratische besluitvorming niet zorgvuldig in acht heb genomen. Ik denk dat ik daar toch, ik heb dat in de commissie ook gezegd, heel zorgvuldig mee omge gaan ben. Op het moment dat de wet mij daartoe verplichtte en niet alleen de wet mij daartoe verplichtte maar ook wijzelf vonden dat het zo was, namelijk in de periode vorig jaar toen de besluitvorming Gageldonk/Binnenschelde moest plaatsvinden hebben wij heel zorgvuldig met elkaar de tijd genomen, langer dan daar wettelijk voor staat gezien de periode van de vakan tie, om met elkaar en met de bevolking heel goed te kijken naar de planvorming die er op dat moment lag. Wij hebben oo alle gelegenheid gegeven daar mee om te gaan._ Vervolgens hebben wij in de plansituatie zoals die er nu ligt constant met alle gebruikers, waaronder verenigingen, van het zwembad niet alleen gecorrespondeerd, maar hebben wij ze ook allemaal uitgenodigd hier een middag en een avond en met hen de plannen bekeken, gekeken waar eventueel nog knelpunten zouden kunnen liggen. Dit niet alleen met de gebruikers in de reguliere 20 sfeer, denkend aan zwemverenigingen, maar ook met het stede lijk overleg gehandicapten en we hebben van hen ook een_ com pliment gekregen dat er zo goed met hen gecommuniceerd is oi een bad neer te leggen dat aan hun eisen en wensen op allerlei manieren voldoet. Ik zou dus graag afstand willen nemen van uw twijfel aan mijn democratische uitgangspunten. n Ten aanzien van uw constatering dat voor minder geld Gageldonk Verbouwd had kunnen worden en dat dat een betere plek is wi ik, met alle respect, zeggen dat dit a. niet_ is doorgerekend en b. op dit moment helemaal niet aan de orde is. Ik ben blij dat u aangeeft dat u als P.v.d.A. een voorstander bent van de toeristisch-recreatieve ontwikkelingen. Ik denk dat we daarin absoluut op één lijn zitten. Ik vind het alleen jammer dat u niet van het college accepteert dat wij van mening zijn, met de meerderheid van de raad hoop ik, dat een zwembad een uitstekende trekker is om de verdere ontwikkelin gen moqelijk te maken. Je kunt alleen als overheid iets doen door een stimulans te zijn, je zult een stuk vertrouwen neer moeten willen leggen en vanuit dat vertrouwen zullen andere ondernemers daarin meegaan. Als je zelf niet durft en altijd maar wacht op anderen, dan ben ik bang dat we over 10 jaar nog geen stap verder zijn in deze stad dan we op dit moment zijn. Ten aanzien van de financiële twijfels van de GB/S heb ik al een uitgebreid antwoord gegeven. U zegt, u kiest voor een architectonische vorm en dan betekent dat gelijk een zwaarder gebouw, maar neem me niet kwalijk, als u goed kijkt naar de architectonische vorm, dan ziet u een dakconstructie die nauwelijks muren vraagt en dat betekent dat door die architec tonische vorm het zwembad absoluut niet zwaarder is, integen deel het zijn als je over appels en tomaten praat, dingen die in dat kader gezet kunnen worden. De heer AERTSSEN: Het staat zo in de stukken. De heer WITHAGEN: Dat is niet waar. De fundering wordt zwaar der vanwege de springtoren. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Dat heeft dus niet met de archi tectonische vormgeving te maken. Ten aanzien van de vraag over verzuimd grondonderzoek het Volgende. We hebben een oriëntatie gedaan ten aanzien van het grondonderzoek zoals dat overal gebeurt op het moment dat je een idee hebt om op een bepaalde plek te gaan bouwen. Toen Uiteindelijk het zwembad in de vormgeving kwam zoals het was en inderdaad gekozen was, in overleg met met name ook vereni gingen, om te gaan denken aan een 1 en 3m plankeen dieper gedeelte in het zwembad dan normaal gebruikelijk is, namelij een stuk van 4 m., ga je op dat moment opnieuw je grondonder zoek doen. Niet alleen grondonderzoek ten aanzien van de fundering, maar ook kijken hoe de grondslag in elkaar zit en Wat voor problemen je kunt aantreffen. Daaruitis gebleken dat daar op dat moment een extra kostenpost was. Die extra kosten, hiet dus de basiskosten die normaal in de investeringssituatie zitten opgenomen, daarvan vonden wij als college dat het heel feëel was als we dat via een investeringsreserve zouden doen eh dat niet mee zouden laten lopen in de exploitatielast van 21

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 165