peren maar met tomaten en die kunnen nog wel eens uw richting
uitkomen met dit zwembad.
De heer LINSSEN: Dan moet u eens terugkijken naar de afgelopen
3 a 4 jaar en die cijfers bekijken.
Mevrouw DEMMERS, wethouder: Dat hebben we dus gedaan, dat is
het grote voordeel. U heeft het niet gedaan. Als_ u naar de
cijfers kijkt die wij hebben liggen, dan zult u zien dat wij
met de huidige bezoekerscijfers kijken naar de situatiezoals
we die op Gageldonk kennen, rekening houden met hetfeit dat
het buitenbad een ander bezoekersaantal zal laten zien omdat
er weliswaar een buitenbad komt, maar niet in de grootte zoals
we dat van Gageldonk kennen. Daartegenover komen er andere
alternatieven, namelijk een binnenbad dat door verdere uit
breiding van het aantal recreatieve uren een aantal bezoekers
kan hebben wat op dit moment niet mogelijk is, omdat het bad
maar 10 recreatieve uren in het totaal kent. Dat betekent dat
we het zwembad op een veel betere manier kunnen exploiteren,
of we dat nu zelf doen of een ander, en veel meer uren gebruik
gemaakt kan worden van het zwembad. Daardoor kunnen meer
bezoekersaantallen gedurende een grotere periode van het jaar
geherbergd worden.
De heer Van der Kallen had gehoopt op iets nieuws. Ik moet u
zeggen dat toen ik vanavond de raad inging ook had gehoopt op
iets nieuws, namelijk op een raad waarvan de tegenstanders van
september de democratische besluitvorming zouden hebben geres
pecteerd en vervolgens het nieuwe voorstel hadden beoordeeld
op de wijze zoals het op dat moment aan u aangeboden was. Dat
was voor mij werkelijk iets nieuws geweest. Ik vind het jammer
dat dat vanavond niet gebeurd is.
De heer Bolsius heeft nog aangegeven dat het een prachtstuk
was dat er lag. Ik sluit me daar graag bij aan. Ik denk dat
het heel goed is dat gesignaleerd is dat met name de organisa
torische inbedding van groot belang zal zijn voor hoe het
vervolg van de procedure zal zijn. Uiteraard is het zo dat als
er op enigerlei wijze tijdens het proces een tegenvaller zal
ontstaan, je praat over een periode van twee jaar, wij onsde
taak hebben gesteld om altijd te kijken binnen de exploitatie-
cijfers die nog altijd van kracht zijn, namelijk het besluit
dat in september genomen is waar we praten over een exploita
tiebandbreedte tussen de 2,1 en 2,5 miljoen. Heel bewust is
derhalve er ook voor gekozen om van het begin af aan een
bedrijfsplan mee te laten lopen. Dat betekent dat constant
genomen besluiten getoetst worden in het bedrijfsplan zodat we
de gevolgen daarvan kunnen overzien en eventueel kunnen bij
stellen als dat nodig mocht zijn.
De heer Aertssen van de P.v.d.A. zegt, er waren een aantal
uitgangspunten en u bent ze kwijt, het trekken van toerisme en
recreatieHetgene wat ik de heer Linssen toevoegde ten aan
zien van het bezoek over de mogelijkheden moet ik helaas ook
zeggen tegen de P.v.d.A. fractie, die ik ook deze week niet
heb mogen verwelkomen. Ik had dat graag gedaan, dan was ik in
de gelegenheid geweest uit te leggen wat voor trekkerfunctie
het zwembad heeft. Dat betekent dat er namelijk een aantal
plannen liggen die aangeven dat wanneer de besluitvorming
18
Vandaag over het zwembad plaatsvindt op de wijze zoals ik hoop
en het college hoopt dat het zal gebeuren, er op dat moment
een aantal ondernemers doorgaat met de plannen die ze hebben
en heel graag willen gaan verwezenlijken. Daar is het zwembad
cruciaal voor of ze wel zullen doorgaan op die plek of niet.
De heer AERTSSEN: Over hoeveel arbeidsplaatsen praat u onge
Veer Kunt u concreter zijn U zegt ik heb de informatie op
mijn kamer liggen, maar geeft u nu vanavond eens aan waar u
het nu precies over heeft.
Mevrouw DEMMERS, wethouder: Als je praat over een fitnesscen
trum praat je over gemiddeld 10 tot 15 arbeidsplaatsen. Als je
praat over verblijf srecreatie in de vorm van 250 woningen
praat je over een aantal arbeidsplaatsen. Als u het niet erg
vindt, denk ik dat dat soort informatie op dit moment niet van
mij gevraagd mag worden.
De heer LINSSEN: De informatie die u geeft over een fitness
centrum is niet juist, wethouder.
Mevrouw DEMMERS, wethouder: Dat betwijfel ik, maar daar kom ik
graag op een ander tijdstip op terug.
De heer AERTSSEN: Nog een keer bij interruptie. Als u zegt
verblijf srecreatiekan ik er inkomen dat u dat in uw hoofd
heeft, maar aan de andere kant geeft u aan dat het een zwembad
is met een lokale taak. In het verleden was het nog zo dat we
een groter bad in gedachten hadden toen er ook sprake was van
VerblijfsrecreatieNu hebben we een zwembad met lokale taak.
Hoe kunt u dan mensen die hier komen recreëren tegelijk met de
lokale bevolking onderbrengen in dit zwembad
Mevrouw DEMMERS, wethouder: U heeft een probleem, mijnheer
Aertssen, dat heb ik u in de commissie ook verteld: u leest
Wat selectief. Dat betekent dat wij van geen enkel ander
bezoekerscijfer uit zijn gegaan dan we in september hebben
gedaan, namelijk diezelfde 314.000. Als u dan naar die bezoe
kersaantallen kijkt, dan ziet u dat we daar ook bewust bij aan
hebben gegeven dat we, vanuit zeker de zorg die wij hebben als
^e over zwembadexploitaties praten, uitgaan van de zekerheid
ervoor te zorgen dat we in de meerjarenbegroting niet met
Problemen worden geconfronteerd. Die zekerheid is onze eigen
lokale bevolking. Daar hebben we duidelijk zicht op gezien de
20-jarige ervaring met zwembaden als we over Gageldonk praten.
Dat wij vervolgens altijd gezegd hebben en daar nooit anders
over geredeneerd hebben, dat we uiteraard de exploitatie
Positief kunnen beïnvloeden door het zwembad die trekkersfunc
tie te laten hebben die het kan hebben, is dat zeker een
Voordeel dat meegenomen wordt in de exploitatie. Als u sugge
reert dat de plannen die er nu liggen op enigerlei wijze
hinder zijn dan hetgeen wij u in september hebben gepresen
teerd, vraag ik u toch nog eens heel selectief goed naar de
Plannen te kijken. De plannen die er nu liggen zijn zeker niet
hinder, zeker sterker dan hetgeen daar is neergelegd. U had
het over aanhaakmogeljkheden.
19