peren maar met tomaten en die kunnen nog wel eens uw richting uitkomen met dit zwembad. De heer LINSSEN: Dan moet u eens terugkijken naar de afgelopen 3 a 4 jaar en die cijfers bekijken. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Dat hebben we dus gedaan, dat is het grote voordeel. U heeft het niet gedaan. Als_ u naar de cijfers kijkt die wij hebben liggen, dan zult u zien dat wij met de huidige bezoekerscijfers kijken naar de situatiezoals we die op Gageldonk kennen, rekening houden met hetfeit dat het buitenbad een ander bezoekersaantal zal laten zien omdat er weliswaar een buitenbad komt, maar niet in de grootte zoals we dat van Gageldonk kennen. Daartegenover komen er andere alternatieven, namelijk een binnenbad dat door verdere uit breiding van het aantal recreatieve uren een aantal bezoekers kan hebben wat op dit moment niet mogelijk is, omdat het bad maar 10 recreatieve uren in het totaal kent. Dat betekent dat we het zwembad op een veel betere manier kunnen exploiteren, of we dat nu zelf doen of een ander, en veel meer uren gebruik gemaakt kan worden van het zwembad. Daardoor kunnen meer bezoekersaantallen gedurende een grotere periode van het jaar geherbergd worden. De heer Van der Kallen had gehoopt op iets nieuws. Ik moet u zeggen dat toen ik vanavond de raad inging ook had gehoopt op iets nieuws, namelijk op een raad waarvan de tegenstanders van september de democratische besluitvorming zouden hebben geres pecteerd en vervolgens het nieuwe voorstel hadden beoordeeld op de wijze zoals het op dat moment aan u aangeboden was. Dat was voor mij werkelijk iets nieuws geweest. Ik vind het jammer dat dat vanavond niet gebeurd is. De heer Bolsius heeft nog aangegeven dat het een prachtstuk was dat er lag. Ik sluit me daar graag bij aan. Ik denk dat het heel goed is dat gesignaleerd is dat met name de organisa torische inbedding van groot belang zal zijn voor hoe het vervolg van de procedure zal zijn. Uiteraard is het zo dat als er op enigerlei wijze tijdens het proces een tegenvaller zal ontstaan, je praat over een periode van twee jaar, wij onsde taak hebben gesteld om altijd te kijken binnen de exploitatie- cijfers die nog altijd van kracht zijn, namelijk het besluit dat in september genomen is waar we praten over een exploita tiebandbreedte tussen de 2,1 en 2,5 miljoen. Heel bewust is derhalve er ook voor gekozen om van het begin af aan een bedrijfsplan mee te laten lopen. Dat betekent dat constant genomen besluiten getoetst worden in het bedrijfsplan zodat we de gevolgen daarvan kunnen overzien en eventueel kunnen bij stellen als dat nodig mocht zijn. De heer Aertssen van de P.v.d.A. zegt, er waren een aantal uitgangspunten en u bent ze kwijt, het trekken van toerisme en recreatieHetgene wat ik de heer Linssen toevoegde ten aan zien van het bezoek over de mogelijkheden moet ik helaas ook zeggen tegen de P.v.d.A. fractie, die ik ook deze week niet heb mogen verwelkomen. Ik had dat graag gedaan, dan was ik in de gelegenheid geweest uit te leggen wat voor trekkerfunctie het zwembad heeft. Dat betekent dat er namelijk een aantal plannen liggen die aangeven dat wanneer de besluitvorming 18 Vandaag over het zwembad plaatsvindt op de wijze zoals ik hoop en het college hoopt dat het zal gebeuren, er op dat moment een aantal ondernemers doorgaat met de plannen die ze hebben en heel graag willen gaan verwezenlijken. Daar is het zwembad cruciaal voor of ze wel zullen doorgaan op die plek of niet. De heer AERTSSEN: Over hoeveel arbeidsplaatsen praat u onge Veer Kunt u concreter zijn U zegt ik heb de informatie op mijn kamer liggen, maar geeft u nu vanavond eens aan waar u het nu precies over heeft. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Als je praat over een fitnesscen trum praat je over gemiddeld 10 tot 15 arbeidsplaatsen. Als je praat over verblijf srecreatie in de vorm van 250 woningen praat je over een aantal arbeidsplaatsen. Als u het niet erg vindt, denk ik dat dat soort informatie op dit moment niet van mij gevraagd mag worden. De heer LINSSEN: De informatie die u geeft over een fitness centrum is niet juist, wethouder. Mevrouw DEMMERS, wethouder: Dat betwijfel ik, maar daar kom ik graag op een ander tijdstip op terug. De heer AERTSSEN: Nog een keer bij interruptie. Als u zegt verblijf srecreatiekan ik er inkomen dat u dat in uw hoofd heeft, maar aan de andere kant geeft u aan dat het een zwembad is met een lokale taak. In het verleden was het nog zo dat we een groter bad in gedachten hadden toen er ook sprake was van VerblijfsrecreatieNu hebben we een zwembad met lokale taak. Hoe kunt u dan mensen die hier komen recreëren tegelijk met de lokale bevolking onderbrengen in dit zwembad Mevrouw DEMMERS, wethouder: U heeft een probleem, mijnheer Aertssen, dat heb ik u in de commissie ook verteld: u leest Wat selectief. Dat betekent dat wij van geen enkel ander bezoekerscijfer uit zijn gegaan dan we in september hebben gedaan, namelijk diezelfde 314.000. Als u dan naar die bezoe kersaantallen kijkt, dan ziet u dat we daar ook bewust bij aan hebben gegeven dat we, vanuit zeker de zorg die wij hebben als ^e over zwembadexploitaties praten, uitgaan van de zekerheid ervoor te zorgen dat we in de meerjarenbegroting niet met Problemen worden geconfronteerd. Die zekerheid is onze eigen lokale bevolking. Daar hebben we duidelijk zicht op gezien de 20-jarige ervaring met zwembaden als we over Gageldonk praten. Dat wij vervolgens altijd gezegd hebben en daar nooit anders over geredeneerd hebben, dat we uiteraard de exploitatie Positief kunnen beïnvloeden door het zwembad die trekkersfunc tie te laten hebben die het kan hebben, is dat zeker een Voordeel dat meegenomen wordt in de exploitatie. Als u sugge reert dat de plannen die er nu liggen op enigerlei wijze hinder zijn dan hetgeen wij u in september hebben gepresen teerd, vraag ik u toch nog eens heel selectief goed naar de Plannen te kijken. De plannen die er nu liggen zijn zeker niet hinder, zeker sterker dan hetgeen daar is neergelegd. U had het over aanhaakmogeljkheden. 19

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 164