prijskaartje hoger is uitgevallen dan u had gehoopt, omdat er misschien minder bezoekers komen naar dit uitgeklede zwembad. De Partij van de Arbeid is bang van wel. De Partij van de Arbeid wijst het concept van dit plan volstrekt af. Een ernstig gemis in het voorstel vinden wij ook dat er totaal niets gezegd wordt, niets concreets wordt aangegeven, over een buitenvoorziening, hetzij aan de Binnenschelde, hetzij op een andere locatie. Ik kan me herinneren dat in het verleden gesproken is over de Melanen. Er wordt wel iets gezegd over de Binnenschelde, maar er worden verder geen bedragen bij ge noemd. Kortom, ook dat is zeer onduidelijk. De Partij van de Arbeid vraagt u tot slot zeer goed om te gaan met de belangen van het personeel. Ze hebben Gageldonk de laatste jaren tot een succes gemaakt en u kunt hen goed ge bruiken in de nieuwe opzet waarvoor u kiest. Hun inzet en ervaring is, denk ik, van groot belang om toch in ieder geval als het doorgaat dit een succes te laten worden. Ik kom tot een afronding. De fractie van de Partij van de Arbeid is en blijft voorstander van een goede toeristische ontwikkeling op en rond de Binnenschelde. Met het doel ommeer werkgelegenheid te creëren zijn wij bereid daar heel ver in te gaan. Wij zijn echter tegen de verplaatsing van deze uitgekle- den basisvoorziening van Gageldonk naar de Binnenschelde. De Partij van de Arbeid is niet tegen verandering, maar wil wel realistisch blijven in de belangafwegingen Het besluitvormingsproces op zich en het resultaat ervan stemmen mijn fractie tot bitterheid. Dit gevoel wordt nog versterkt omdat nu bevestigd wordt wat in september door mijn fractie in de discussies naar voren is gebracht en zelfs ertoe leidde dat de Partij van de Arbeid-wethouder uit het college ging. Het is ook een besluitvormingsproces dat het vertrouwen van de burger in de politiek niet zal vergroten. In september kon ik nog constateren dat u ten aanzien van het zwembadconcept hinkte op twee gedachten, een lokale functie en een toeris tisch—recreatieve functie. Vandaag moet ik vaststellen dat het college slechts op een poot verdergaat en wel de verzwakte poot van een uitgeklede lokale zwemvoorziening. De heer COPPENS: In dit raadsvoorstel wordt de raad gevraagd in te stemmen met het definitief ontwerp voor het zwembad aan de Binnenschelde volgens het raadsbesluit van september 1995. De WD-fractie gaat accoord met het voorstel, maar wil in deze raadsvergadering enkele opmerkingen maken. Ik hoop dat de heer Aertssen gerustgesteld is t.a.v. ons standpunt. Allereerst een opmerking over het gebouw. De VVD-fractie constateert met genoegen dat de uitwerking van het plan een verrassend ontwerp heeft opgeleverd. Door het dominant aanwe zig zijn krijgt het gebouw de uitstraling die ervan wordt verwacht. Wij hebben echter zorgen over het vele hout dat zowel binnen als buiten het gebouw wordt gebruikt. Naar onze mening zal die constructie in de toekomst voor veel extra onderhoud zorgen, hetgeen dan weer negatief op de exploitatie last kan drukken. Wij vragen ons af of het niet beter is meer duurzaam materiaal te gebruiken, waarbij te denken valt aan kunststof. Mijn vraag daarover is, deelt het college deze 12 Bij het indienen van het wensenpakket betreffende de iavul g van de binnenkant van het complex hebben wig vooral aan^a gevraagd voor het multifunctionele karakter van met nam kleedgelegenheid, horeca-inrichting en de vergaderruimte. Onze wensen daaromtrent zijn alle in het ontwerp terug te vinden en We kunnen dan ook instemmen met het definitieve ontwerp. Een korte opmerking over de aanhaking. De heer Aertssen ha het er zojuist ook al over. De WD-fractie hecht sterk aan de mogelijkheid om private investeerders te laten aanhaken:big de ontwikkelingen aan de Binnenschelde, dus ook big hitprog Als aevolq van de gekozen architectonische vormgeving is aanhaking in het complex niet mogelijk, in de directe omgeving echter zou er wel ruimte zijn voor ondernemers om aan te hake met hun bedrijf. Hoe ziet het college deze mogelijkheid Daarnaast is de architectonische keuze bepalend voor °jerig investerinaen in de toekomst. Wig vragen daarom, ontstaa hierdoor geen spanning tussen het dan reeds bestaande gebouw van het nieuwe zwembad en eventueel overige, nog te Omtrent de financiële kant van dit raadsvoorstel nog en e e opmerkingen. Uitgangspunt voor onze fractie ^geweest h raadsbesluit van september 1995, waarin is ingestemd maximum investeringsbedrag van 23 milgoen en een gemeentelij bijdrage in de exploitatie van maximaal 2,5 milgoen gulden per jaar. De vragen die onze fractie in de commissievergadering van juni heeft gesteld zijn grotendeels beantwoord. De begro tingswijziging met bijlagen en het bezoek van onze fra°tie aan de "dienst Welzijn en Financiën heeft voor one verhelderend gewerkt. Wij willen dan ook het college verzoeken onze waarde ring aan de dienst over te brengen. Enkele resterende vragen omtrent de fianciële paragraaf. Bij de opties aanvullende voorzieningen wordt genoemd o.a. brandmeldinstallaties, overspanningsbeveiliging en ^raaksig halering voor een totaalbedrag van f. 29.00 g notitie zouden deze opties niet noodzakelijk zignom e complex goed te laten functioneren. We willen echter het college toch in overweging geven om binnen de begroting alsnog ruimte te zoeken voor invulling van deze drie opties. Wij zijn Van meninq dat opname van deze zaken belangrijk is. Daarnaast kunnen wij ons voorstellen dat als gevolg van deze investeringen bepaalde andere kosten kunnen dalen. Wij denken dan met name aan de verzekeringspremies. Verder hebben wij kennis genomen van het bedrijfsplan Vertrouwelijk ter inzage heeft gelegen. Wij hebben eerder gemeld dat wij voorstander zijn van exploitatie van Zwembad zoveel mogelijk op afstand van de gemeente dan wel Van een geprivatiseerde exploitatie, echter nie"t eer dat er duidelijkheid is over de gevolgen van de te kiezen rechtsvorm. Wij worden daar graag over geïnformeerd en zullen dan onze definitieve keuze bepalen. Wij willen nogmaals de aandacht van het college vestigen op de Mogelijkheid tot binnenhalen van subsidie en sponsorgelden. De VVD-fractie dringt er bij het college op aan dat er actie genomen wordt, zo snel mogelijk na het genomen raadsbesluit. Bij sponsoring kunnen we dan denken aan bijv. het Chasseethea 13 lOPrïi" 1 É5*-!

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 161