moet waarborgen. De verdediging van de portefeuillehouder viel mij toch wel wat tegen, zeker als je beseft dat zij vertegen woordigster is van een partij die streeft naar bestuurlijke vernieuwing, democratische spelregels en inspraak. Haar ver weer dat in september vorig jaar het voorstel al aan de orde is geweest en dat er ook gesproken is met verenigingen, sneed volgens mij geen hout. Elk nieuw voorstel in deze raad zal opnieuw onderwerp van inspraak moeten zijn. Je moet de burgers gelegenheid geven om zich voor te bereiden op onderwerpen die in de raad worden besproken en je moet ze ook de gelegenheid geven om die te bestuderen. Ik constateer dat dat met dit voorstel slecht is gebeurd. De burgers hebben niet de voor stellen kunnen bestuderen en zijn niet in staat geweest om op de commissievergadering naar eer en geweten op een positieve manier daarop te reageren. Een andere trieste conclusie aan het eind van dit besluitvor mingsproces moet zijn dat voor minder geld het lokale zwembad Gageldonk had kunnen worden opgeknapt en verbeterd. Vanwege de aanwezigheid van buitenbaden en ruimte zonneweiden met speel tuin had zo'n verbeterd zwembad Gageldonk zelfs een veel hogere attractiewaarde gekregen dan een eventueel toekomstig zwembad aan de Binnenschelde. Het wordt nog triester als je bedenkt dat door deze keuze het zwembad de beste plek aan de boulevard gaat innemen en daar door de trekkersrol voor andere activiteiten blokkeert, want het zwembad is geen trekker. De Partij van de Arbeid is groot voorstander van het ontwikke len van werkgelegenheid bij toerisme en recreatie. Wij hebben dit meerdere keren hier aangekondigd,we hebben dat verteld, we hebben voorbeelden aangegeven. De heer Withagen komt vanavond ook met een aantal voorbeelden. Wij hebben dat in het verleden ook al diverse malen gedaan. Wij ervaren dit voorstel dan ook als een gemiste kans die zich niet gauw een tweede keer zal voordoen De Partij van de Arbeid heeft er geen behoefte aan om alles wat in de commissie hierover gezegd is nog eens een keer te herhalen. Toch ontkom ik er niet aan om een aantal aspecten hier de revue te laten passeren. Op de eerste plaats, mijn collega de heer Hagenaars heeft dat goed verwoord in de com missie, vinden wij de financiële verantwoording ondeugdelijk. Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar naar onze opvatting zit deze vol aannames en valkuilen en de trucendoos wordt dan ook wijd opengetrokken om het acceptabel te maken voor een meerderheid in deze raad. Er is geen sluitend beeld van hoe aan het einde van de rit de financiële situatie zal zijn. Tijdens de commissievergadering van vorige week sloop er toch enige hoop in mijn hart. De heer Van Pul van Gemeentebelan gen/Stadspartij kondigde aan dat hij nog geen standpunt kon innemen. Hij zei, ik moet toch eerst overleg plegen met mijn financieel specialist. Wel, dacht ik toen, hij moet overleg plegen met de heer Van Es en hem kennende als een zeer kundig rekenmeester en ook heel kritisch op dat gebied, dan is er nog hoop aan de horizon. Als hij er naar kijkt zal hij vast ont dekken waar de bezwaren zitten. Nee, na vanavond weet ik beter. Het is helder, ook Gemeentebelangen/Stadspartij is om. Het is een politiek besluit dat vanavond genomen moet worden.. 10 De heer J. VAN ES: Het besluit is al genomen in september Vorig jaar. De heer AERTSSEN: U bent op politieke motieven omgegaan en heeft de inhoudelijke argumenten, die u m het verleden laten varen. Ik vind dat toch een trieste constatering. Het is al door mij gesteld, dit zwembad vertolkt geen tre kersrol voor toerisme en recreatie en brengt geen nieuwe werkgelegenheid. Daar de mogelijkheid om aan te haken me andere activiteiten ontbreekt wordt de trekkersrol geminimaliseerd. -t-o U heeft in uw voorstel drie definities nodig om acceptabel ïiaken dat aanhaken nog steeds kan. De WD-fractie liet zich in He commissie echter niet van de wijs brengen en ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de fractie zich vanavond zal opstellen. Zou deze fractie misschien toch afhaken, omdat ze zich ook kri tisch uitlieten over de hoogte van de kosten ten gevolge van de architectonische uitstraling. Zou er toch nog twijfel in coalitie sluipen over de haalbaarheid en het concept van dl Plan. Ik ben bang van niet. Het devies is kennelijk; inslikken bezwaren, rug recht en doorgaan. De Partij van de Arbeid vindt dat de bedachte architectonische uitstraling wel degelijk een te hoge tol eist. De vormgeving leidt tot hogere kosten, maar ten gevolge daarvan ook weer tot een zwaarder gebouw. Als gevolg daarvan stijgen de kosten opnieuw. De fundering moet zwaarder, de palen moeten l«"jger en gaat u maar verder. Ik constateer dan ook dat u verzuimd heeft een grondig grondonderzoek te doen. Als dat er nog moet komen kunnen we nog voor verdere verrassingen komen te staan. Hoe kan de college in het commissieverslag komen tot de opmer king dat de hogere kosten niemand zijn aan te rekenen .U koos Voor dit concept. U heeft gezegd; op deze manier willen wij het zwembad vormgeven. U kiest daardoor ook voor de hogere kosten en u bent daar dus ook verantwoordelijk voor, denk ik. In tegenstelling tot de WD roemt het CDA het aspiratieniveau Van dit ontwerp. Het CDA valt op de verpakking, de vormgeving, het mooie binnenbad en sinds vanavond ook op de gehele omge ving die prima past in het gehele concept of het concept in de omgeving, het is maar hoe je het wil verkopen denk ik. CDA-fractie, kunt u straks ook uitleggen waarom er straks geen fatsoenlijk buitenbad meer is, geen zonneweide waar kinderen kunnen spelen, waar een balletje getrapt kan worden, De heer WITHAGEN: Bij interruptie. Wij zijn inderdaad in onze beslissing ervan uitgegaan, dat is ook de reden waarom wij het Zo grondig bestudeerd hebben, van exact de vraag die de heer Aertssen nu opwerpt. Wij zijn bereid om a. dit concept te steunen en b. dit concept ook te gaan uitvoeren en er achter te gaan staan. Wij gaan ervoor. Wij zeggen dat wij aan te spreken zijn op het resultaat. De heer AERTSSEN: Goed zo, dan weet ik dat. Ik zal ze naar u doorverwijzen als ze bij ons aankloppen. het is een trieste constatering dat die mogelijkheden stra s biet meer aanwezig zijn of slechts minimaal aanwezig Z1-jn* Misschien moet u straks ook nog gaan uitleggen dat helaas e 11

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 160