ook voor de politie. Wij willen ons inzetten en ook de politie is desgevraagd bereid om voor controle van naleving van het gemeentelijk beleid, dat is dus iets anders dan het justitiële beleid, extra uren vrij te maken. Het blijft daar kiezen bij een te beperkte menskracht tussen vele prioriteiten. Men wil ook van ons dan beleid zien. Natuurlijk geven we ook richting Den Haag aan dat er meer menskracht bij moet, maar zolang dat er niet is, zullen we toch met de riemen die we nu hebben moeten roeien en de extra inzet moeten plegen. De politie is daartoe bereid. Politie en gemeente en OM zullen de ontwikkelingen in de komende tijd nauwgezet moeten volgen om te bezien wat de neveneffecten zijn. Als u zegt die sluitingstijden zullen niet alleen het effect sorteren dat we nastreven en zullen ook neveneffecten hebben, dan sluit ik dat niet uit. We hebben met elkaar in het beleidsprogramma aangegeven dat we tot een beperking van het aantal moeten komen. Wanneer neveneffecten precies gaan optreden en in welke mate, is niet voorspelbaar. Vandaar dat je dat goed in de gaten moet houden en op het moment dat je ontwikkelingen ziet, zal je als gemeente met bestuurlijke maatregelen en de politie met opsporingsmaatrege len daarop in moeten spelen en zullen we daar bij u op terug moeten komen. Analyse van de klachten We hebben een aantal klachten, die vindt u op blz. 46 van het stuk. Een heleboel van die signa len, mijn heer Van der Kallen noemde het al, zijn niet precies op papier te zetten, het gaat over gevoelens van mensen die zij ons allemaal in onze dagelijkse ontmoetingen doorgeven en deze zijn niet allemaal geregistreerd bij de politie. Als we nu kijken naar die klachten op blz. 46 en wanneer die hoofdza kelijk optreden, dan zie je dat als we klachten krijgen die grotendeels in de late avond en het begin van de nacht ont staan. In de discussie over openingstijden en het beperken van de klachten, welke dikwijls over het komen en gaan van auto's gaan en dat is waar mensen het over hebben, dan is het met name in die tijd waar maatregelen moeten worden genomen. Wij hebben natuurlijk ook overwogen overdag i.v.m. scholen de ope ningstijden van 17.0 0 tot 24.0 0 u te stellen, maar dan voorkom je deze klachten niet. Ook is er vanuit de signalen die wij vanuit andere steden gekregen hebben niet het signaal gekomen dat als je die avonduren sluit er hele grote problemen komen aangaande verplaatsing. Die problemen heb je bij elke inper king van het aantal coffeeshops en bij beperking van de ope ningstijden. Je zult dan verplaatsingsverschijnseler^ zien. Daar zullen we tegen op moeten treden. Maar als u kijkt wat het beste controleerbaar is, dan is dat een heldere sluitings tijd: u mag tot 20.00 uur open zijn en daarna niet meer. Een van onze doelstellingen is met name het drugstoerisme van buiten deze stad te beperken. Wanneer komen die mensen Die komen in mindere mate door de week overdag. Zij komen door de week 's avonds en 's nachts en in het weekend. Wij denken dat als het gaat om de beperking van de overlast, in belangrijke mate is deze nota daarvoor geschreven, punt 4 een erg belang rijk onderdeel is. Ik sluit niet uit en kan u geen garanties geven, dat er geen neveneffecten zijn. Die zullen we, als 18 gezegd, in de gaten houden en daar zullen we zoveel mogelijk iets aan doen. Door een aantal van u, Partij van de Arbeid, D66' ^lor- sen en wellicht ook nog anderen, is aangegeven dal3 d stander zijn van de legalisering van softdrug Minister daad een zaak zijn die serieus overwogenmoet worden. Minister Sorgdrager stelt dat ook aan de orde m buitenlandse politieke overwegingen en verdr^^h^1^_tda^n daar niet toe. Ik denk dat men dat weloverwogen heeft gedaan; Zolang de inkoop, ik kijk dan naar lijst Linss h'+._elfde creldt liseerd is, denk ik dat je van een gemeente en h®tzel^tgJ^! voor het streekgewestm.a.w. van een overheid niet moetver wachten dat zij in strijd met de wet handeien en hoeven we zelfs niet te beginnen na te denken over een gemeentelijke streekgewestelijke coffeeshop. De heer LINSSENKunt u me dan «"leggen hoe de gemeente Bussum dat gedaan heeft Weet u dat toevall g. voorbeeld genoemd. De VOORZITTER: Misschien heeft de gemeente B^fsum er moeite mee om dat feit niet serieus te nemen. Dat isdan een afweging die de gemeenteraad of de burgemeester in Bussum moet makend Ik, dat p?oef ik ook bij het college en een ^erderheid van de raad, vind dat je als overheid niet tegen de wet opereren. Dan moeten we er wat aan doen dat en als dat niet het geval is, vind ik het geen zaak die wij verder moeten verkennen. Mocht ooit ook de jmkoop van isoft drugs gelegaliseerd zijn, dan denk ik toch da we nog de voors 2n tegens van een gemeentelijke cof:feeshop op een rijtje moeten zetten. Ik denk niet dat we ons daar we hebben dat in de commissie al even gedaan, verder me g moeten houden. Mevrouw Kammeijer heeft het over het besluit punt 3 gehad en wat we daar "onder b bedoelde coffeeshops" i?* dank voor deze opmerking, want ik zie nu dat de lettering die er in de tekst stond veranderd is m een nummering en daarom verzoek ik u bij deze in het besluit bij het raadsvoorstel onder 3. "voor de exploitanten van de onder b bedoelde daar "onder 2" genoemde coffeeshops van te maken. Dit is dij een gelijk laten luiden van het besluit met de nota niet goed ycyaan Wat de openingstijden betreft, daarover heb ik u al eea ^eac tie gegeven wat voor ons de overwegingen zijn geweest. Dan het hoeveelheidscriterium van 5 gram. Dit hebben wij niet bedach wij volgen daarin de regelgeving op nationaal niveau. Of nu gr. nog slechter controleerbaar is dan 30 gr. geloof ik niet. Als inderdaad mensen fout willen en groothandel will plegen, veel meenemen naar het buitenland of elders, dan dat toch op een of andere manier gebeuren ofwe nu 5 of 30 gr. stellen. Mensen blijven altijd creatief als er voldoende geld mee te verdienen isWe kunnen er heel hard tegen te hoop lopen, maar als het rijk 5 gr. stelt nemen wij dit over# e blijft in beide gevallen lastig genoeg te controleren. Men kan 19

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 14