ook voor de politie. Wij willen ons inzetten en ook de politie
is desgevraagd bereid om voor controle van naleving van het
gemeentelijk beleid, dat is dus iets anders dan het justitiële
beleid, extra uren vrij te maken. Het blijft daar kiezen bij
een te beperkte menskracht tussen vele prioriteiten. Men wil
ook van ons dan beleid zien. Natuurlijk geven we ook richting
Den Haag aan dat er meer menskracht bij moet, maar zolang dat
er niet is, zullen we toch met de riemen die we nu hebben
moeten roeien en de extra inzet moeten plegen. De politie is
daartoe bereid.
Politie en gemeente en OM zullen de ontwikkelingen in de
komende tijd nauwgezet moeten volgen om te bezien wat de
neveneffecten zijn. Als u zegt die sluitingstijden zullen niet
alleen het effect sorteren dat we nastreven en zullen ook
neveneffecten hebben, dan sluit ik dat niet uit. We hebben met
elkaar in het beleidsprogramma aangegeven dat we tot een
beperking van het aantal moeten komen. Wanneer neveneffecten
precies gaan optreden en in welke mate, is niet voorspelbaar.
Vandaar dat je dat goed in de gaten moet houden en op het
moment dat je ontwikkelingen ziet, zal je als gemeente met
bestuurlijke maatregelen en de politie met opsporingsmaatrege
len daarop in moeten spelen en zullen we daar bij u op terug
moeten komen.
Analyse van de klachten We hebben een aantal klachten, die
vindt u op blz. 46 van het stuk. Een heleboel van die signa
len, mijn heer Van der Kallen noemde het al, zijn niet precies
op papier te zetten, het gaat over gevoelens van mensen die
zij ons allemaal in onze dagelijkse ontmoetingen doorgeven en
deze zijn niet allemaal geregistreerd bij de politie. Als we
nu kijken naar die klachten op blz. 46 en wanneer die hoofdza
kelijk optreden, dan zie je dat als we klachten krijgen die
grotendeels in de late avond en het begin van de nacht ont
staan. In de discussie over openingstijden en het beperken van
de klachten, welke dikwijls over het komen en gaan van auto's
gaan en dat is waar mensen het over hebben, dan is het met
name in die tijd waar maatregelen moeten worden genomen. Wij
hebben natuurlijk ook overwogen overdag i.v.m. scholen de ope
ningstijden van 17.0 0 tot 24.0 0 u te stellen, maar dan voorkom
je deze klachten niet. Ook is er vanuit de signalen die wij
vanuit andere steden gekregen hebben niet het signaal gekomen
dat als je die avonduren sluit er hele grote problemen komen
aangaande verplaatsing. Die problemen heb je bij elke inper
king van het aantal coffeeshops en bij beperking van de ope
ningstijden. Je zult dan verplaatsingsverschijnseler^ zien.
Daar zullen we tegen op moeten treden. Maar als u kijkt wat
het beste controleerbaar is, dan is dat een heldere sluitings
tijd: u mag tot 20.00 uur open zijn en daarna niet meer. Een
van onze doelstellingen is met name het drugstoerisme van
buiten deze stad te beperken. Wanneer komen die mensen Die
komen in mindere mate door de week overdag. Zij komen door de
week 's avonds en 's nachts en in het weekend. Wij denken dat
als het gaat om de beperking van de overlast, in belangrijke
mate is deze nota daarvoor geschreven, punt 4 een erg belang
rijk onderdeel is. Ik sluit niet uit en kan u geen garanties
geven, dat er geen neveneffecten zijn. Die zullen we, als
18
gezegd, in de gaten houden en daar zullen we zoveel mogelijk
iets aan doen.
Door een aantal van u, Partij van de Arbeid, D66' ^lor-
sen en wellicht ook nog anderen, is aangegeven dal3 d
stander zijn van de legalisering van softdrug Minister
daad een zaak zijn die serieus overwogenmoet worden. Minister
Sorgdrager stelt dat ook aan de orde m
buitenlandse politieke overwegingen en verdr^^h^1^_tda^n
daar niet toe. Ik denk dat men dat weloverwogen heeft gedaan;
Zolang de inkoop, ik kijk dan naar lijst Linss h'+._elfde creldt
liseerd is, denk ik dat je van een gemeente en h®tzel^tgJ^!
voor het streekgewestm.a.w. van een overheid niet moetver
wachten dat zij in strijd met de wet handeien en hoeven we
zelfs niet te beginnen na te denken over een gemeentelijke
streekgewestelijke coffeeshop.
De heer LINSSENKunt u me dan «"leggen hoe de gemeente
Bussum dat gedaan heeft Weet u dat toevall g.
voorbeeld genoemd.
De VOORZITTER: Misschien heeft de gemeente B^fsum er
moeite mee om dat feit niet serieus te nemen. Dat isdan een
afweging die de gemeenteraad of de burgemeester in Bussum moet
makend Ik, dat p?oef ik ook bij het college en een ^erderheid
van de raad, vind dat je als overheid niet tegen de wet
opereren. Dan moeten we er wat aan doen dat
en als dat niet het geval is, vind ik het geen zaak die wij
verder moeten verkennen. Mocht ooit ook de jmkoop van isoft
drugs gelegaliseerd zijn, dan denk ik toch da we nog
de voors 2n tegens van een gemeentelijke cof:feeshop op een
rijtje moeten zetten. Ik denk niet dat we ons daar
we hebben dat in de commissie al even gedaan, verder me g
moeten houden.
Mevrouw Kammeijer heeft het over het besluit punt 3 gehad en
wat we daar "onder b bedoelde coffeeshops" i?*
dank voor deze opmerking, want ik zie nu dat de lettering die
er in de tekst stond veranderd is m een nummering en daarom
verzoek ik u bij deze in het besluit bij het raadsvoorstel
onder 3. "voor de exploitanten van de onder b bedoelde
daar "onder 2" genoemde coffeeshops van te maken. Dit is dij
een gelijk laten luiden van het besluit met de nota niet goed
ycyaan
Wat de openingstijden betreft, daarover heb ik u al eea ^eac
tie gegeven wat voor ons de overwegingen zijn geweest. Dan het
hoeveelheidscriterium van 5 gram. Dit hebben wij niet bedach
wij volgen daarin de regelgeving op nationaal niveau. Of nu
gr. nog slechter controleerbaar is dan 30 gr. geloof ik
niet. Als inderdaad mensen fout willen en groothandel will
plegen, veel meenemen naar het buitenland of elders, dan
dat toch op een of andere manier gebeuren ofwe nu 5 of 30 gr.
stellen. Mensen blijven altijd creatief als er voldoende geld
mee te verdienen isWe kunnen er heel hard tegen te hoop
lopen, maar als het rijk 5 gr. stelt nemen wij dit over# e
blijft in beide gevallen lastig genoeg te controleren. Men kan
19