om 5 ton uit diezelfde pot te halen voor een heel ander doel. Ik denk dan toch, dan hadden we beter maar in een keer die 5 ton erin kunnen stoppen. De heer STUART, wethouder: Ook al zouden we die beweging maken, dan moeten we dat comptabel netjes doen. Dat betekent dat overschot voor 1994 bestemd moet worden_ en dat vervolgens besloten kan worden wat met de beschikbare middelen te doen. De VOORZITTER: Ik begrijp dat het helder is waarom het gebeurt en dat de raad met het voorstel, zoals dat door het college is gedaan, kan instemmen. Derde MARAP 1995 ca. Nr. BD-Fin/21 De VOORZITTER: Over een onderdeel van dit voorstel, namelijk wat betreft de Vierlinghwegheeft het college vorige week een brief ontvangen van de heer Van den Kieboom met het verzoek naar aanleiding van deze zaak een diepgaand onderzoek te doen plaatsvinden. Het college heeft vandaag een reactie op die brief vastgesteld. Ik weet niet of u hem al gezien heeft, mijnheer Van den Kieboom,anders ligt het in uw vakje. Ik maak er daarom nu even melding van dat, zoals bekend^ is, deze zaak aan de orde is geweest in de commissie Financiën en_ daar is afgesproken dat de rekeningcommissie die de rekening 1995 onderzoekt, ook deze zaak nader zal onderzoeken en de raad daarover zal rapporteren. Het college zal de rekeningcommissie alle informatie verstrekken die zij nodig acht om tot die rapportage te komen. De heer WITHAGEN: Ik wil toch nog even terugkomen op het onderzoek. Ik denk dat het op zich een heel goed voorstel was wat door, naar ik meen, een vertegenwoordiger van D66 in de commissie Financiën is gedaan, om dit te koppelen aan het rekeningonder zoek. Ik heb echter één punt. U zei nu ook weer in antwoord van de brief van de heer Van den Kieboom toe dat het college alle informatie zal verstrekken die noodzakelijk is om tot een afgewogen oordeel te komen. Wat ik nu zou willen doen is, bij een voorgaande situatie en ik zie de heer Bolsius al knikken want die weet wat ik wil gaan zeggen, hebben wij geleund op de managementletter van VB-accountantsIk denk aan de kwestie van de aanloopkosten van de schouwburg. Wat ik u concreet vraag is, zou u ertoe willen leiden dat door een accountant precies in de kwestie een managementletter uitge bracht zou kunnen worden, zodat we dat men de rekeningcommis sie kunnen meenemen. Dit moet u niet zien als wantrouwen, maar als wij daarna aan de raad een advies willen geven dat gefun deerd is en dat ook de nodige zeggenschap heeft, dan moeten we niet aarzelen om daar via accountants een jurisprudentie aan te geven. Vandaar dat ik ervoor pleit om dat via een opdracht aan VB-accountants of een andere accountant af te regelen. Verder wil ik bij dit onderwerp nog noemen dat wij de toezeg ging hebben getoucheerd in de commissie APPZ dat op het ter rein van de informatica en op het terrein van FASA,_ je kunt ook zeggen van die combinatie, we daar alsnog een notitie over 26 krijgen, want dat zijn elementen die we nog apart willen bestuderen. De heer BOLSIUS: De heer Withagen raakte iets wat ook in de commissie Financiën zijdelings aan de orde is geweest met betrekking tot de gang van zaken Theodorushavenwant het is niet alleen Vierlinghweg, het betreft daar een aantal werk zaamheden op meerdere plaatsen. Wij hebben in de commissie Financiën gevraagd om van tevoren daarover de nodige informatie te verzamelen, zodat we medio augustus daarover direct kunnen beschikken. Het lijkt mij, dat op het moment dat je als rekeningcommissie constateert dat je informatie tekort komt dan wel niet diep genoeg kunt gaan op dat moment, je je onderzoek gewoon uitstelt, althans de con clusie daarvan, want er komt nogal wat aan de orde bij zo'n onderzoek. Er komt een stukje ambtelijke aansturing aan de orde, er komt politieke verantwoordelijkheid aan de orde, er komt aan de orde hoe dat in het college is gegaan en doelma tigheid en rechtmatigheid van de uitgave. Ik kan mij voorstel len dat als we als rekeningcommissie medio augustus bijeenko men, we gerichte vervolgvragen kunnen stellen en dan moet ik het verzoek van de heer Withagen steunen om daar desnoods dan oen externe in te schakelen die met de meeste spoed daar onafhankelijk naar kan kijken. Het college heeft over deze gang van zaken een notitie toege zegd in deze beleidsaangelegenheidwant het raakt het budget recht van de raad, het raakt ook het systeem van budgetten in het gemeentelijk apparaat. Het raakt hoe neem je iets in de begroting op en is dat dan tevens de legitimatie. Het raakt oen fors aantal beleidszaken. Toch hebben wij gemeend, daar is in de commissie Financiën goede overeenstemming over geweest, onze eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van 1995 bij deze kwestie een afzonderlijke rol te moeten laten vervullen. Wij hebben de toezegging gekregen dat ambtelijk al vooraf de hodige ondersteuning zal plaatsvinden, zodat wij op 14 augus tus aan de slag kunnen. D vraag ik ook, dat is dan in aansluiting op wat de heer Withagen vroeg, om de bevoegdheid alsdan te bekijken en^ de hoodzaak alsdan te bekijken om nog wat externe hulp daarbij te krijgen. Voor wat betreft de managementrapportage vind ik het triest te moeten constateren dat wij er nog steeds niet in geslaagd zijn °m één van de belangrijkste verstoorders van de gang van zaken fond de financiële realisatie van de begroting, namelijk de kapitaalslasten naar aanleiding van de investeringen in het jaar van de begroting, voldoende in de klauwen te krijgen. Dat 2ie je eens te meer als je constateert dat er een tekort bij tweede managementsrapportage was geprognotiseerd van een aantal tonnen en je vervolgens mag constateren dat bij de ^orde managementsrapportage er ineens een fors overschot is, Omdat met name in de sfeer van de kapitaalslasten er toch een Aantal dingen zijn gebeurd, die in de loop van een jaar kenne lijk nog niet beheersbaar zijn. Dat maakt in mijn ogen die Managementsrapportage, zonder de M en de A, alleen maar een taPportage. Ik mag u, gezien het moment dit jaar, toch nog 6ens voor de laatste keer vragen om dit belangrijk instrument 27

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 149