om 5 ton uit diezelfde pot te halen voor een heel ander doel.
Ik denk dan toch, dan hadden we beter maar in een keer die 5
ton erin kunnen stoppen.
De heer STUART, wethouder: Ook al zouden we die beweging
maken, dan moeten we dat comptabel netjes doen. Dat betekent
dat overschot voor 1994 bestemd moet worden_ en dat vervolgens
besloten kan worden wat met de beschikbare middelen te doen.
De VOORZITTER: Ik begrijp dat het helder is waarom het gebeurt
en dat de raad met het voorstel, zoals dat door het college is
gedaan, kan instemmen.
Derde MARAP 1995 ca.
Nr. BD-Fin/21
De VOORZITTER: Over een onderdeel van dit voorstel, namelijk
wat betreft de Vierlinghwegheeft het college vorige week een
brief ontvangen van de heer Van den Kieboom met het verzoek
naar aanleiding van deze zaak een diepgaand onderzoek te doen
plaatsvinden. Het college heeft vandaag een reactie op die
brief vastgesteld. Ik weet niet of u hem al gezien heeft,
mijnheer Van den Kieboom,anders ligt het in uw vakje. Ik maak
er daarom nu even melding van dat, zoals bekend^ is, deze zaak
aan de orde is geweest in de commissie Financiën en_ daar is
afgesproken dat de rekeningcommissie die de rekening 1995
onderzoekt, ook deze zaak nader zal onderzoeken en de raad
daarover zal rapporteren. Het college zal de rekeningcommissie
alle informatie verstrekken die zij nodig acht om tot die
rapportage te komen.
De heer WITHAGEN: Ik wil toch nog even terugkomen op het
onderzoek. Ik denk dat het op zich een heel goed voorstel was
wat door, naar ik meen, een vertegenwoordiger van D66 in de
commissie Financiën is gedaan, om dit te koppelen aan het
rekeningonder zoek. Ik heb echter één punt. U zei nu ook weer
in antwoord van de brief van de heer Van den Kieboom toe dat
het college alle informatie zal verstrekken die noodzakelijk
is om tot een afgewogen oordeel te komen. Wat ik nu zou willen
doen is, bij een voorgaande situatie en ik zie de heer Bolsius
al knikken want die weet wat ik wil gaan zeggen, hebben wij
geleund op de managementletter van VB-accountantsIk denk aan
de kwestie van de aanloopkosten van de schouwburg. Wat ik u
concreet vraag is, zou u ertoe willen leiden dat door een
accountant precies in de kwestie een managementletter uitge
bracht zou kunnen worden, zodat we dat men de rekeningcommis
sie kunnen meenemen. Dit moet u niet zien als wantrouwen, maar
als wij daarna aan de raad een advies willen geven dat gefun
deerd is en dat ook de nodige zeggenschap heeft, dan moeten we
niet aarzelen om daar via accountants een jurisprudentie aan
te geven. Vandaar dat ik ervoor pleit om dat via een opdracht
aan VB-accountants of een andere accountant af te regelen.
Verder wil ik bij dit onderwerp nog noemen dat wij de toezeg
ging hebben getoucheerd in de commissie APPZ dat op het ter
rein van de informatica en op het terrein van FASA,_ je kunt
ook zeggen van die combinatie, we daar alsnog een notitie over
26
krijgen, want dat zijn elementen die we nog apart willen
bestuderen.
De heer BOLSIUS: De heer Withagen raakte iets wat ook in de
commissie Financiën zijdelings aan de orde is geweest met
betrekking tot de gang van zaken Theodorushavenwant het is
niet alleen Vierlinghweg, het betreft daar een aantal werk
zaamheden op meerdere plaatsen.
Wij hebben in de commissie Financiën gevraagd om van tevoren
daarover de nodige informatie te verzamelen, zodat we medio
augustus daarover direct kunnen beschikken. Het lijkt mij, dat
op het moment dat je als rekeningcommissie constateert dat je
informatie tekort komt dan wel niet diep genoeg kunt gaan op
dat moment, je je onderzoek gewoon uitstelt, althans de con
clusie daarvan, want er komt nogal wat aan de orde bij zo'n
onderzoek. Er komt een stukje ambtelijke aansturing aan de
orde, er komt politieke verantwoordelijkheid aan de orde, er
komt aan de orde hoe dat in het college is gegaan en doelma
tigheid en rechtmatigheid van de uitgave. Ik kan mij voorstel
len dat als we als rekeningcommissie medio augustus bijeenko
men, we gerichte vervolgvragen kunnen stellen en dan moet ik
het verzoek van de heer Withagen steunen om daar desnoods dan
oen externe in te schakelen die met de meeste spoed daar
onafhankelijk naar kan kijken.
Het college heeft over deze gang van zaken een notitie toege
zegd in deze beleidsaangelegenheidwant het raakt het budget
recht van de raad, het raakt ook het systeem van budgetten in
het gemeentelijk apparaat. Het raakt hoe neem je iets in de
begroting op en is dat dan tevens de legitimatie. Het raakt
oen fors aantal beleidszaken. Toch hebben wij gemeend, daar is
in de commissie Financiën goede overeenstemming over geweest,
onze eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van 1995 bij deze
kwestie een afzonderlijke rol te moeten laten vervullen. Wij
hebben de toezegging gekregen dat ambtelijk al vooraf de
hodige ondersteuning zal plaatsvinden, zodat wij op 14 augus
tus aan de slag kunnen.
D vraag ik ook, dat is dan in aansluiting op wat de heer
Withagen vroeg, om de bevoegdheid alsdan te bekijken en^ de
hoodzaak alsdan te bekijken om nog wat externe hulp daarbij te
krijgen.
Voor wat betreft de managementrapportage vind ik het triest te
moeten constateren dat wij er nog steeds niet in geslaagd zijn
°m één van de belangrijkste verstoorders van de gang van zaken
fond de financiële realisatie van de begroting, namelijk de
kapitaalslasten naar aanleiding van de investeringen in het
jaar van de begroting, voldoende in de klauwen te krijgen. Dat
2ie je eens te meer als je constateert dat er een tekort bij
tweede managementsrapportage was geprognotiseerd van een
aantal tonnen en je vervolgens mag constateren dat bij de
^orde managementsrapportage er ineens een fors overschot is,
Omdat met name in de sfeer van de kapitaalslasten er toch een
Aantal dingen zijn gebeurd, die in de loop van een jaar kenne
lijk nog niet beheersbaar zijn. Dat maakt in mijn ogen die
Managementsrapportage, zonder de M en de A, alleen maar een
taPportage. Ik mag u, gezien het moment dit jaar, toch nog
6ens voor de laatste keer vragen om dit belangrijk instrument
27