tig overtredingen in het kader van de milieuverordeningen. Ik denk dat op een gegeven moment ook een streep gezet wordt wanneer een bedrijf toch maar blijft herhalen. Ik neem aan dat mijn conclusies juist zijn De heer VAN DE WATER, wethouder: Iedere klacht die binnenkomt wordt doorgegeven aan de RMDer wordt een rapportage van gemaakt en bij herhaling worden de wettelijke regelingen toegepast. Met andere woorden, als er een opmerking gemaakt is en de klacht wordt herhaald, dan komt er een vervolg. De heer WOLTJER: De kosten die de gemeente maakt voor het weghalen van verontreinigde grond of dergelijke worden toch wel verhaald, hoop ik De heer VAN DE WATER, wethouder: De vervuiler betaalt. De VOORZITTER: Ik leidt hieruit af dat u allen met dit voor stel kunt instemmen. 19Nemen van verschillende voorbereidinasbesluiten Nr. SOB/51 De heer AERTSSENKort een aantal opmerkingen. Mijn fractie vindt het toch een slechte zaak dat het college nu komt met het verlengen van de termijn voor deze voorberei- dingsbesluitenZeven stuks maar liefst, dat is vrij veel. Wij vinden het daarom slecht, omdat dat toch een stuk onzekerheid in de hele besluitvorming teweegbrengt. Dat vinden wij niet goed tegenover de burgers en mensen die eventueel plannen hebben om iets te gaan ontwikkelen. Enfin, het zullen er nog wel meer zijn die belangen hebben, maar dat zijn twee heel belangrijke. De suggestie van onze kant is dan ook om zo snel mogelijk deze procedures af te wikkelen en als het dan niet kan met eigen personeel er dan in ieder geval voor te zorgen dat dan met extern personeel procedures worden verwerkt. De heer VAN DER KALLEN: Ik ondersteun het betoog van de heer Aertssen en ik geef tevens aan, om redenen die ik bekend acht, dat ik aantekening vraag tegen dit voorstel. De heer WOLTJER: Het gaat hier om het mogelijk maken van artikel 19 procedures. In de commissievergadering is de frac tie van Groen Links er door een ambtenaar op gewezen dat wij eens serieus hiernaar moeten kijken, omdat vorige keer bij een voorbereidingsbesluit toch duidelijk de oude wet waar hij voor bedoeld was werd gehanteerd. Ik heb deze dus nauwkeurig nage keken en volgens mij kan ik al deze voorbereidingsbesluiten niet in dat rijtje vinden. De heer JANSSEN, wethouder: De opmerking van de heer Aertssen, blijkbaar ondersteund door de BSD, snijden uiteraard in zekere zin hout. Op het moment dat je probeert om via een artikel 19 procedure een bouwplan gerealiseerd te krijgen, moet je probe ren dat zo snel mogelijk in goede banen te leiden. Echter een 20 aantal van de voorbereidingsbesluiten die wij vanavond mogeljk hernemen, moeten aangenomen worden omdat de plannen als zoda nig nog niet gereed waren. Die zijn op een bepaald moment in procedure gebracht. Eerst intern en vervolgens bij de gemeen te. Het kan dan heel goed zijn dat een plan nog niet af is en dat het voorbereidingsbesluit wel verlopen is. Overigens heeft u kunnen lezen in het gewijzigd exemplaar, dat een bestem mingsplannen op de rol staan en dat daar, waar de heer Aerts sen heel nadrukkelijk naar vraagt, zeer voortvarendaan ge werkt moet worden en ook aan gewerkt wordt. Enkele zijn op een haar na gereed, maar wil je de burger toch die zekerheid geven, dan zul je met het voorbereidingsbesluit hem die zeker heid nog een keer moeten geven. De VOORZITTER: Nog iemand in tweede termijn Nee. Dan concludeer ik dat de heer Van der Kallen en de heer Wol- tjer, de Partij van de Arbeid heeft wel kanttekeningen gemaakt maar stemt wel in, dacht ik, aantekening krijgen tegen dit voorstel te hebben gestemd en is conform het voorstel beslo ten Woonriipmaken hotel en urban villa en bouwriipmaken2urban villa's op Kiik in de Pot. Nr. SOB/53 Dit voorstel wordt zonder beraadslagingen aangenomen. Vaststellen Meeriarenrestauratieproaramma BRRM 1997 - 2002. Nr. SOB/54 De heer AERTSSEN: Ik verzoek het college toch om in het ver volg aan dit summiere en de uitgebreide lijst die erbij zit een korte verklaring toe te voegen. Het heeft alleen maar wat Verwarring opgeleverd. In de commissie gingen we ervanuit dat er een aantal onderhoudsprojecten in zouden zitten. Bij nadere informatie bij de dienst bleek het toch om wat anders te gaan. Gelukkig maar, want wij zouden er tegen zijn. Wij vinden dat gemeentelijke projecten, hoe mooi ze ook zijn, als ze daarvoor in aanmerking komen, in principe uit de onderhoudspot moeten Worden gefinancierd en niet uit het restauratiefonds. Dat moet het uitgangspunt zijn. Het blijkt hier om subsidiabele zaken te gaan, die kennelijk toch onder het begrip restauratie vallen. Daar hebben wij dus geen moeite mee. Wat wel blijft, die kanttekening wil ik toch wel kwijt, is dat wij het opvoe ren van de restauratie van de "restanten" van de Maagd toch Wat merkwaardig vinden. Wij hebben in het verleden heel kri tisch naar dit gebouw gekeken toen het erom ging dit voor een schouwburg gereed te maken en nu blijkt dus dat we het dak en de gevels nog een keer moeten aanpakken, terwijl mijn fractie er toch van uitging dat er toendertijd sprake was van een totale restauratie. Ik vind dat toch wel een vervelende ont knoping, want het gaat toch om vrij veel geld. Dan nog een slotopmerking. Ik zou graag zien, dat is in de commissie al gezegd, dat een volgende keer de watermolen wat hoger op de lijst zou komen te staan, al was het maar om alleen maar het casco te restaureren, zodat het pand voor 21

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 146