De heer VAN LINDEN: Nu nog niet. De heer SMITS: We bereiden het wel voor als we populaire onderdelen van de kabel gaan wegpoetsen. De heer VAN LINDEN: Bij interruptie. Mag ik de heer Smits erop wijzen dat deze week in de pers nog een stuk heeft gestaan over digitale televisie, dat Multichoice waarschijnlijk 200 kanalen aan gaat bieden en dat de Nozema bezig is om digitale televisie-ontvangst mogelijk te maken op draagbare t.v.'s met een heel klein antennetje erop zonder schotel in heel Neder land. Mevrouw RAMMEIJERIk wil eigenlijk de commissie niet helemaal overdoen. Ik wil alleen even reageren op het signaal dat de heer Van der Kallen uit wil zenden, om te protesteren tegen alles wat met commercialisering van televisie te maken heeft. Ik denk dat we gewoon door dit raadsvoorstel aan te nemen een duidelijk signaal afgeven naar de kabelexploitant om haast te maken met segmentatie. Ik denk dat dat het enige antwoord is op de vercommercialisering. Dan kunnen mensen inderdaad zelf hun keuze maken of ze een basispakket of een uitgebreid pakket met of zonder pop, sport of wat dan ook willen. Ik denk dat dat het enige antwoord is. De heer VAN DER KALLEN: Als het mag bij interruptie. Wat de heer Van Linden zegt is waar. Als wat de heer Van Linden zegt waarheid wordt binnen enkele jaren, dan is het sowieso gebeurd met de kabel en alle investeringen die erin zijn gedaan. Het wordt dan onverantwoord om nu nog forse investeringen in modums e.d. te gaan doen, want dan moet er in korte tijd heel wat op afgeschreven worden. De heer SMITS: Dan hebben we ook geen probleem meer met Euros port, dan is deze discussie voorbij. Mevrouw VAN OORSCHOT: Wij waren uit principe tegen extra betaling aangaande realisatie van een commercieel pakket t.v. maar na de heldere uiteenzetting van de voorzitter zijn wij bereid alsnog voor het voorstel te stemmen. De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, een kleine politieke constatering. Lijst Linssen en de heer Jouvenaz en mevrouw Van Oorschot gingen uit elkaar en zeiden dat ze dezelfde politieke standpunten zouden houden. Ik constateer nu dat er al in het eerste raadsdebat een aanzienlijk verschil bestaat. De heer WITHAGEN: De heer Van der Kallen heeft de mogelijkheid om te zeggen; ik heb een principe en voor de eerste vijfhon derd jaar verander ik daar niets aan. De heer VAN DER KALLEN: Zolang leef ik helaas niet. De heer WITHAGEN: Door deze overdrijving probeerde ik aan te geven wat een pure onzin dit is, want we zijn een vitale gemeenschap die voortdurend vraagt om nieuwe afwegingen, 12 afstemmingen enz. Je behoort dan ook telkens opnieuw kritisch naar je eigen principes te kijken. Laten we gewoon constateren dat de zelfdoding van de heer Smits via de schotel iets is waar het CDA niet aan ten onder wil gaan, dat wil zeggen, wij laten ons niet opjagen door de schotel. Als het is dat de komst al of niet van Eurosport de schotelaanschaf zal be ïnvloeden dan zij dat zo, want dan komen er invloeden op ons af waar we toch niets aan kunnen doen en dan zal Bergen op Zoom zijn netwerk toch wel in kunnen pakken, want we zijn maar een Klein Duimpje. Dan gaan we allemaal over op schotels, zo werkt dat nu eenmaal Wat dat betreft laten we ons dus niet opjagen. Het argument dat ons over de streep helpt is het volgende. Ik herhaal het nog een keer. Wij vinden dat er een basispakket moet zijn dat voornamelijk moet bestaan uit de publieke omroepensfeerdat wij collectief doorgeven, verplicht voor iedereen die binnen ons systeem betaalt. Daarvoor willen wij politieke verantwoor delijkheid dragen. Voor alle toeters en bellen, voor alle tierelantijnen waar geld tegenover staat, vinden wij dat dit in het verrijkingspakket moet zitten. Omdat dit technisch op dit moment niet haalbaar is, zijn wij bereid mee te gaan met het college tot april 1997. Dan bekijken we de zaak opnieuw. Heel praktisch, principieel, maar wel voortdurend aanpassend aan de tijd. Een basispakket aan de burger voorschrijven, dat kunnen we over ons hart verkrijgen. Een verrijkingspakket moet ieder voor zich maar uitmaken. Nogmaals, de heer Van der Kallen heeft hier wel gelijk, blijkt bij de analyse van het schotelgebruik dat het vooral heel specifieke eisenpaketten en doelgroepen zijn die mensen doen besluiten om een schotel te nemen De VOORZITTER: Ik denk dat het heel helder is hoe diverse mensen in de raad over deze zaak denken. Ik heb niet de be hoefte om daar nog een keer uitgebreid op in te gaan. Het feit dat we inderdaad onze principes tegen het licht houden, is dunkt mij ook zeer verantwoord als je ziet in wat voor rap "tempo de omstandigheden zijn veranderd. Wat betreft de prijzen en hoe die verrekend worden ga ik ervan uit dat, als wij hier instemmen, de PNEM via de wijze waarop men dit verrekend ook die 2,5 cent per maand plus BTW, dat is dan misschien 3 cent, de vrijheid zal nemen om het tarief daarop aan te passen zo snel als technisch mogelijk is. Die techniek is echter niet zo belangrijk, dunkt mij. ik concludeer dat tegen dit voorstel zijn lijst Linssen, de Dartij van de Arbeid, Groen Links en de heer Van der Kallen. Dat zijn met elkaar 6 stemmen. De anderen, te weten 16, kunnen toet dit voorstel instemmen. Daarmee is dit voorstel aangeno men ^ststellina van de "Verordening leerlingenvervoer gemeente Sürqen op Zoom 1996." hm. WE/19 he heer WITHAGEN: Ik had gehoopt dat de wethouder hier een °Pmerking zou maken. Ik heb uitdrukkelijk verzocht aan de wethouder om opnieuw te bekijken of de wens die ik in de 13

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 142