dat punt 4 gehandhaafd blijft, want ik denk dat dat het middel
is om punt 1 te realiseren. Dat is het doel waar m ieder
geval mijn fractie van harte naar streeft.
De P.v.d.A. gebruikte de term onderbuikgevoelens en daar krijg
ik altijd een heel andere voorstelling van dan vermoedelijk de
heer Van den Kieboom bedoelt. Als hij bedoelt de primaire
instincten die tussen de oren zitten, dan denk ik dat ik er
duidelijk in ben geweest. Ik heb ook geen behoefte aan de
suggestie zoals lijst Linssen die heeft gedaan in de landelij
ke overheid, want de landelijke overheid zit vast aan verdra
gen en verdragen hebben in dit land kracht van wet. Daar
hebben we ons, ook als burgers, aan te houden. Ik vind dat we
ons aan die verdragen moeten houden. Die verdragen zijn niet
in Den Haag te veranderen, hooguit kunnen we ze opzeggen. Wat
dat echter voor repercussies in relaties met de omliggende
landen zou hebben, ook economische repercussies, daarvan denk
ik dat die gigantisch zullen zijn. Daar pleit ik derhalve
helemaal niet voor. Ik vind dat wij ons als land, maar ook als
lokaal bestuur geloofwaardig moeten gedragen en dat doen we
alleen maar als we het hebben over onze eigen bevoegdheden.
Daar wens ik bij te blijven. Ik ondersteun hierin het college,
hoewel ik het geen fraaie nota vind. De inhoud stelt mij niet
tevreden, maar het is een nota die realistisch is en derhalve
ondersteun ik het college van punt 1 tot en met punt 10
volledig.
De heer VAN LINDEN: Fractie Linssen vindt het jammer dat het
idee van de gemeentelijke coffeeshop waarmee de illegale
handel buitenspel kan worden gezet onuitvoerbaar blijkt vanwe
ge Haags beleid. We hebben aan de minister van justitie en de
Tweede Kamerfracties faxen gezonden met ons standpunt en het
verzoek om hiermee rekening te houden tijdens de debatten over
de Haagse drugsnota. Mijn fractievoorzitter zei het net al, we
hebben nog even geïnformeerd of de faxen goed aangekomen zijn,
ook bij de minister van justitie, en daar wist men ons te
melden dat er een minitop georganiseerd wordt met de Benelux-
landen, Frankrijk en Duitsland
De VOORZITTER: Vanwege uw fax
De heer VAN LINDEN: Nee, dat zou te gek zijn. In ieder geval
zit er toch beweging in ook op landelijk gebied. Ik denk dat
we hier over een begripsverwarring praten, want het gedoogbe
leid is in eerste instantie bedoeld geweest om de casuele
gebruiker van softdrugs niet te criminaliseren. We zijn inmid
dels beland bij een gedoogbeleid waarbij tonnen softdrugs door
het land gesjouwd worden, al dan niet onder begeleiding van de
politie. Dat is toch een klein beetje een afglijden naar.
Daarom wil ik ook tegen D66 zeggen als zij gaan praten met de
drughandelaars en die zeggen die 5 gr. kun je er rustig uit
schrappen want dat weten wij zo te ontduiken, we zien dus
inderdaad nog steeds kussenslopen vol softdrugs in auto's
verdwijnen, dat we dan niet meer te maken hebben met een
gedoogbeleid voor de gebruiker, maar dan zitten we gewoon de
handel te gedogen vanuit coffeeshops. Dan zeg ik, met mijn
buurman en het CDA, de manier om die het hardst aan te pakken
14
en het best te controleren is gewoon om die rare sluitingstijd
van 20.00 uur te hanteren. Als u zegt, dan gaan ze de wijken
in en vinden we ze dadelijk in het spoortunneltje en elders
weer terug, dan zeg ik, dat weet ik zo net nog niet.
Een ander zaak is dat deze nota het aantal coffeeshops o
wil terugbrengen. Politiechef van Bentum heeft in de_ pers
laten weten dat hij twee shops voldoende acht. Lijst Linssen
ziet een aantal van 4 als een tussenstapje naar maximaa
shops, die wat ons betreft dan ook nog door of namens de
overheid worden gerund.Wij vinden dat de overlast van Belgi
sche en Franse drugstoeristen een streekgewestelijke zaak is..
De heer VAN DER KALLEN: Het is geen streekgewestelijke taak, u
vindt het een streekgewestelijke taak.
De heer VAN LINDEN: Dat kunnen we er dan van maken door een
coffeeshop aan de A4 te vestigen.
De heer VAN DER KALLEN: Denkt u nu werkelijk dat de gemeente
Ossendrecht op een dergelijk overlastpunt zit te wachten Dat
gelooft u toch zelf niet. Wij zijn Bergen op Zoom, laten we
spreken over ons eigen territoir en de mogelijkheden die wij
hebben en niet het op het bordje van een ander gooien. Wij
moeten onze problemen oplossen.
De heer VAN LINDEN: Daarbij praat ik dus over de mogelijkheden
die wij hebben. De overlast in stadscentra wordt hierdoor
voorkomen. Als deze raad veel geld investeert in de ontwikke
ling van de binnenstad en het Binnenscheldegebieddan horen
gebruikers en handelaars in drugs in onze optiek daar in ieder
geval niet in thuis.
De overzichtlijst met klachten is naïef. Klagershebben de
moed allang opgegeven. Lijst Linssen heeft haar twijfelsover
de betrouwbaarheid van de klachtencijfers uitgesproken bij de
behandeling van de politierapportageDe bewoners en onderne
mers lijden schade en overlast door baldadigheid, parkeerover
last en terechte gevoelens van onveiligheid bij het winkelende
publiek. Wij verzoeken het college aan de burgers eens duide
lijk te maken dat terecht klagen over overlast wel degelijk
helpt. Leg de burgers eens uit wat er met de klachten gebeurt
en welke invloed hun klachten hebben op het beleid. We gaan er
namelijk van uit dat de klagende burgers in deze stad nog
steeds serieus worden genomen. In tegenstelling tot hetgeen in
de nota staat aangegeven, vindt onze fractie het belangrijker
en effectiever om bij het vaststellen van de sluitingscriteria
de nadruk te leggen bij de shops waar overlast wordt veroor
zaakt in plaats van het hanteren van een betwistbare afstand
tot een school. Lijst Linssen wil verder het aantal waarschu
wingen bij overtreding van de gedoogregels met 1^ verminderen
om shops sneller gesloten te krijgen. Voor ons is deze nota
eigenlijk een minimumnota. We stemmen ermee in, niet omdat we
het er van harte mee eens zijn, maar omdat het voor deze raad
kennelijk het maximaal haalbare is.
De heer VAN DER KALLEN: Ik wil toch nog eens zeggen: niet voor-
deze raad, maar ik denk voor dit land. Met de regels die wij
15