dat punt 4 gehandhaafd blijft, want ik denk dat dat het middel is om punt 1 te realiseren. Dat is het doel waar m ieder geval mijn fractie van harte naar streeft. De P.v.d.A. gebruikte de term onderbuikgevoelens en daar krijg ik altijd een heel andere voorstelling van dan vermoedelijk de heer Van den Kieboom bedoelt. Als hij bedoelt de primaire instincten die tussen de oren zitten, dan denk ik dat ik er duidelijk in ben geweest. Ik heb ook geen behoefte aan de suggestie zoals lijst Linssen die heeft gedaan in de landelij ke overheid, want de landelijke overheid zit vast aan verdra gen en verdragen hebben in dit land kracht van wet. Daar hebben we ons, ook als burgers, aan te houden. Ik vind dat we ons aan die verdragen moeten houden. Die verdragen zijn niet in Den Haag te veranderen, hooguit kunnen we ze opzeggen. Wat dat echter voor repercussies in relaties met de omliggende landen zou hebben, ook economische repercussies, daarvan denk ik dat die gigantisch zullen zijn. Daar pleit ik derhalve helemaal niet voor. Ik vind dat wij ons als land, maar ook als lokaal bestuur geloofwaardig moeten gedragen en dat doen we alleen maar als we het hebben over onze eigen bevoegdheden. Daar wens ik bij te blijven. Ik ondersteun hierin het college, hoewel ik het geen fraaie nota vind. De inhoud stelt mij niet tevreden, maar het is een nota die realistisch is en derhalve ondersteun ik het college van punt 1 tot en met punt 10 volledig. De heer VAN LINDEN: Fractie Linssen vindt het jammer dat het idee van de gemeentelijke coffeeshop waarmee de illegale handel buitenspel kan worden gezet onuitvoerbaar blijkt vanwe ge Haags beleid. We hebben aan de minister van justitie en de Tweede Kamerfracties faxen gezonden met ons standpunt en het verzoek om hiermee rekening te houden tijdens de debatten over de Haagse drugsnota. Mijn fractievoorzitter zei het net al, we hebben nog even geïnformeerd of de faxen goed aangekomen zijn, ook bij de minister van justitie, en daar wist men ons te melden dat er een minitop georganiseerd wordt met de Benelux- landen, Frankrijk en Duitsland De VOORZITTER: Vanwege uw fax De heer VAN LINDEN: Nee, dat zou te gek zijn. In ieder geval zit er toch beweging in ook op landelijk gebied. Ik denk dat we hier over een begripsverwarring praten, want het gedoogbe leid is in eerste instantie bedoeld geweest om de casuele gebruiker van softdrugs niet te criminaliseren. We zijn inmid dels beland bij een gedoogbeleid waarbij tonnen softdrugs door het land gesjouwd worden, al dan niet onder begeleiding van de politie. Dat is toch een klein beetje een afglijden naar. Daarom wil ik ook tegen D66 zeggen als zij gaan praten met de drughandelaars en die zeggen die 5 gr. kun je er rustig uit schrappen want dat weten wij zo te ontduiken, we zien dus inderdaad nog steeds kussenslopen vol softdrugs in auto's verdwijnen, dat we dan niet meer te maken hebben met een gedoogbeleid voor de gebruiker, maar dan zitten we gewoon de handel te gedogen vanuit coffeeshops. Dan zeg ik, met mijn buurman en het CDA, de manier om die het hardst aan te pakken 14 en het best te controleren is gewoon om die rare sluitingstijd van 20.00 uur te hanteren. Als u zegt, dan gaan ze de wijken in en vinden we ze dadelijk in het spoortunneltje en elders weer terug, dan zeg ik, dat weet ik zo net nog niet. Een ander zaak is dat deze nota het aantal coffeeshops o wil terugbrengen. Politiechef van Bentum heeft in de_ pers laten weten dat hij twee shops voldoende acht. Lijst Linssen ziet een aantal van 4 als een tussenstapje naar maximaa shops, die wat ons betreft dan ook nog door of namens de overheid worden gerund.Wij vinden dat de overlast van Belgi sche en Franse drugstoeristen een streekgewestelijke zaak is.. De heer VAN DER KALLEN: Het is geen streekgewestelijke taak, u vindt het een streekgewestelijke taak. De heer VAN LINDEN: Dat kunnen we er dan van maken door een coffeeshop aan de A4 te vestigen. De heer VAN DER KALLEN: Denkt u nu werkelijk dat de gemeente Ossendrecht op een dergelijk overlastpunt zit te wachten Dat gelooft u toch zelf niet. Wij zijn Bergen op Zoom, laten we spreken over ons eigen territoir en de mogelijkheden die wij hebben en niet het op het bordje van een ander gooien. Wij moeten onze problemen oplossen. De heer VAN LINDEN: Daarbij praat ik dus over de mogelijkheden die wij hebben. De overlast in stadscentra wordt hierdoor voorkomen. Als deze raad veel geld investeert in de ontwikke ling van de binnenstad en het Binnenscheldegebieddan horen gebruikers en handelaars in drugs in onze optiek daar in ieder geval niet in thuis. De overzichtlijst met klachten is naïef. Klagershebben de moed allang opgegeven. Lijst Linssen heeft haar twijfelsover de betrouwbaarheid van de klachtencijfers uitgesproken bij de behandeling van de politierapportageDe bewoners en onderne mers lijden schade en overlast door baldadigheid, parkeerover last en terechte gevoelens van onveiligheid bij het winkelende publiek. Wij verzoeken het college aan de burgers eens duide lijk te maken dat terecht klagen over overlast wel degelijk helpt. Leg de burgers eens uit wat er met de klachten gebeurt en welke invloed hun klachten hebben op het beleid. We gaan er namelijk van uit dat de klagende burgers in deze stad nog steeds serieus worden genomen. In tegenstelling tot hetgeen in de nota staat aangegeven, vindt onze fractie het belangrijker en effectiever om bij het vaststellen van de sluitingscriteria de nadruk te leggen bij de shops waar overlast wordt veroor zaakt in plaats van het hanteren van een betwistbare afstand tot een school. Lijst Linssen wil verder het aantal waarschu wingen bij overtreding van de gedoogregels met 1^ verminderen om shops sneller gesloten te krijgen. Voor ons is deze nota eigenlijk een minimumnota. We stemmen ermee in, niet omdat we het er van harte mee eens zijn, maar omdat het voor deze raad kennelijk het maximaal haalbare is. De heer VAN DER KALLEN: Ik wil toch nog eens zeggen: niet voor- deze raad, maar ik denk voor dit land. Met de regels die wij 15

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 12