De VOORZITTER: Ik denk ook dat niet alle inbreng van de VNG
voor 100% door het kabinet overgenomen is.
Dat wat het stuk betreft en de motie.
Ik wilde nog even kort reageren om een opmerking die de heer
Bolsius maakte naar aanleiding van het stuk wat betreft de
automatisering. Nu wij wat het netwerk betreft, dat wij in het
nieuwe stadhuis hebben, overzicht hebben over de totaliteit,
is op dit moment de afdeling Personeelszaken, Organisatie en
Informatie aan het inventariseren met FAZA die een stuk uit
voering daarvan heeft, wat de behoefte is kwalitatief en
kwantitatief op de functies netwerkbeheer, systeembeheer en
hulpdesk. Later in dit jaar komen wij daar nader met u over te
spreken.
Dat wat deze twee begrotingswijzigingen betreft.
Iemand nog behoefte aan een tweede termijn?
De heer VAN OERS: Kort. Er is iets over automatisering gezegd
en daar heb ik geen verstand van dus daar wil ik ook nog wel
wat over opmerken. In ieder geval wil ik zeggen dat het sys
teem dat vorig jaar aangeschaft is, een van de twee systemen
voorzover mij bekend in Nederland, an sich op 31 december up
to date was, alles in zich had en één van de systemen die
zowaar in januari in staat was om tijdig en nog correct ook
een uitkering te verstrekken. Een ander verhaal bij dat sys
teem is dat het toch impliciet dwingt tot bedrijfsmatig werken
en ook een heleboel managementinformatie kan leveren. Dat even
ten aanzien van het systeem sec.
Het tweede is, uitstroombeleid heeft de portefeuillehouder
genoemd, dat als je nu zorgt, het is een verhaal van rechten
en plichten, dat met name het rechtenverhaalde uitkerings
kant, geregeld is, dan kun je vol gas geven op het uitstroom
beleid. Ik durf de stelling aan dat met alles wat op ons
afkomt een structurele oplossing vooralsnog niet mogelijk is.
Volgens mij kan dat niet. Ik denk dat wij wat ad hocerig bezig
zullen blijven.
We hebben onze zorg uitgesproken in eerste termijn over zowel
de medewerkers als de klanten, maar met name over het minima
beleid, armoebeleid etc. We zijn blij met de mededeling van de
portefeuillehouder dat dat wellicht toch uit de verf komt.
Onze zorg blijft echter. We zullen dat blijven volgen.
De heer WITHAGEN: Ik wil over de dekking nog een vraag stellen
aan de heer Stuart. In de commissie Financiën hebben we uitge
breid gesproken over het dekkingsmiddel, het fonds sociale
vernieuwing. Dat suggereert dat het een fonds is met een
bepaald doel. Hoe is dat fonds van deze grootte ooit gevormd
De heer VAN DEN KIEBOOM: Heel kort. De opmerking die de porte
feuillehouder maakte over de bedrijfsvoering getuigt naar mijn
mening van realisme. Daarmee geeft hij al aan dat hij ervoor
past om verwachtingen te wekken die niet te realiseren zijn em
hij geeft naar mijn opvatting ook impliciet aan dat het colle
ge, samen met de dienst, zich maximaal wil inspannen om datge
ne wat wij gevraagd hebben te bereiken.
Mag ik dan niet onbescheiden zijn en toch van deze plaats
gebruik maken om het college, als ik daar toch mee bezig ben,
30
extra aandacht te vragen voor de voorlichting. Ik wil u daar
voor verwijzen naar een voorbeeld zoals dat in Eindhoven
plaatsvindt, waar een samenbundeling van allerlei regelingen
heel overzichtelijk voor mensen die daar noodgedwongen op
aangewezen zijn staat vermeld. Als het gaat over klantvriende
lijk kunnen we dat mogelijk ook gelijk meenemen.
De heer WOLTJER: Nog even kort over de f. 500000,- die ge
vraagd wordt. Wij zijn uiteraard niet tegen, maar wij vinden
het toch een vreemde zaak dat je een fonds Nieuw Beleid gaat
creëren, blijkbaar met de vooruitziende blik dat er mogelijk
problemen komen. Voor mijn gevoel hadden we dit geld toch op
een andere manier en betere manier kunnen besteden.
De heer STUART, wethouder: Het punt van de voorlichting,
daarover kan ik de heer Van den Kieboom meedelen dat wij daar
vorige week met het platform ook uitgebreid over van gedachten
hebben gewisseld. Het heeft overigens alle aandacht van de
dienst. Zij zijn op het ogenblik bezig met het vereenvoudigen
van alle mogelijke formulieren, zelfs intake-formulieren waar
een heleboel wettelijke voorschriften aan zitten, zoals u
weet. Het valt dus niet mee om die terug te brengen naar één
A4. We hebben dat toch geprobeerd. Datzelfde geldt voor het
bestaande voorlichtingsmateriaal. Het voorbeeld van Eindhoven
met name is ook over de tafel gegaan. Het heeft alle aandacht.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat een van de nare kanten van
deze wet is dat er zoveel informatie gevraagd wordt door de
poortwachter, dus de gemeente. De gemeente wordt erop aangeke
ken, maar die informatie moet je vragen van de wet. Dat is een
heel nare kant, ze vragen je werkelijk het hemd van het lijf.
De dekking, het fonds Sociale Vernieuwing. We hebbeneen
aantal maatregelen gekend in de loop van de afgelopen jaren
van rijkszijde, die gepaard gegaan zijn met beschikbaar stel
len van extra middelen. Die middelen zijn echter niet in het
gemeentefonds gestopt. Het zijn ook geen doeluitkeringen
geworden. Het zijn middelen die als het ware geoormerkt in het
fonds Sociale Vernieuwing terechtgekomen zijn. Een bekend
voorbeeld daarvan is fraudebestrijding. Daar betaal je dus
voor een deel de bijzondere controle van. Een ander voorbeeld
is gelden die beschikbaar zijn voor incentives op het gebied
van uitstroombeleid. Als je dat niet opmaakt in enig jaar, dan
blijft dat in het fonds Sociale Vernieuwing zitten, met de
bedoeling om het aan dat doel te besteden, anders zou je als
je afrekent het niet mogen houden. Dat fonds kan er alleen
maar zijn als je beoogt het ook voor dat doel te gebruiken.
Daar zit zoveel geld in dat we deze maatregel met een zelfs
directe verwijzing op onderdelen waaruit de achterstand ver
klaard kan worden naar de betreffende posten, dus zijn de
gelden heel goed aangewezen om hiervoor aangewend te worden.
Wat dat betreft kan ik dus de opmerking van de heer Woltjer
niet zo goed plaatsen. Het fonds Sociale Vernieuwing is op dat
onderdeel de aangewezen post om gebruikt te worden voor het
bestrijden van deze kosten.
De VOORZITTER: Ik denk dat we hiermee tot een afronding kunnen
komen. De motie,die raadsbreed is ingediend, wordt gaarne door
31