De VOORZITTER: Ik denk ook dat niet alle inbreng van de VNG voor 100% door het kabinet overgenomen is. Dat wat het stuk betreft en de motie. Ik wilde nog even kort reageren om een opmerking die de heer Bolsius maakte naar aanleiding van het stuk wat betreft de automatisering. Nu wij wat het netwerk betreft, dat wij in het nieuwe stadhuis hebben, overzicht hebben over de totaliteit, is op dit moment de afdeling Personeelszaken, Organisatie en Informatie aan het inventariseren met FAZA die een stuk uit voering daarvan heeft, wat de behoefte is kwalitatief en kwantitatief op de functies netwerkbeheer, systeembeheer en hulpdesk. Later in dit jaar komen wij daar nader met u over te spreken. Dat wat deze twee begrotingswijzigingen betreft. Iemand nog behoefte aan een tweede termijn? De heer VAN OERS: Kort. Er is iets over automatisering gezegd en daar heb ik geen verstand van dus daar wil ik ook nog wel wat over opmerken. In ieder geval wil ik zeggen dat het sys teem dat vorig jaar aangeschaft is, een van de twee systemen voorzover mij bekend in Nederland, an sich op 31 december up to date was, alles in zich had en één van de systemen die zowaar in januari in staat was om tijdig en nog correct ook een uitkering te verstrekken. Een ander verhaal bij dat sys teem is dat het toch impliciet dwingt tot bedrijfsmatig werken en ook een heleboel managementinformatie kan leveren. Dat even ten aanzien van het systeem sec. Het tweede is, uitstroombeleid heeft de portefeuillehouder genoemd, dat als je nu zorgt, het is een verhaal van rechten en plichten, dat met name het rechtenverhaalde uitkerings kant, geregeld is, dan kun je vol gas geven op het uitstroom beleid. Ik durf de stelling aan dat met alles wat op ons afkomt een structurele oplossing vooralsnog niet mogelijk is. Volgens mij kan dat niet. Ik denk dat wij wat ad hocerig bezig zullen blijven. We hebben onze zorg uitgesproken in eerste termijn over zowel de medewerkers als de klanten, maar met name over het minima beleid, armoebeleid etc. We zijn blij met de mededeling van de portefeuillehouder dat dat wellicht toch uit de verf komt. Onze zorg blijft echter. We zullen dat blijven volgen. De heer WITHAGEN: Ik wil over de dekking nog een vraag stellen aan de heer Stuart. In de commissie Financiën hebben we uitge breid gesproken over het dekkingsmiddel, het fonds sociale vernieuwing. Dat suggereert dat het een fonds is met een bepaald doel. Hoe is dat fonds van deze grootte ooit gevormd De heer VAN DEN KIEBOOM: Heel kort. De opmerking die de porte feuillehouder maakte over de bedrijfsvoering getuigt naar mijn mening van realisme. Daarmee geeft hij al aan dat hij ervoor past om verwachtingen te wekken die niet te realiseren zijn em hij geeft naar mijn opvatting ook impliciet aan dat het colle ge, samen met de dienst, zich maximaal wil inspannen om datge ne wat wij gevraagd hebben te bereiken. Mag ik dan niet onbescheiden zijn en toch van deze plaats gebruik maken om het college, als ik daar toch mee bezig ben, 30 extra aandacht te vragen voor de voorlichting. Ik wil u daar voor verwijzen naar een voorbeeld zoals dat in Eindhoven plaatsvindt, waar een samenbundeling van allerlei regelingen heel overzichtelijk voor mensen die daar noodgedwongen op aangewezen zijn staat vermeld. Als het gaat over klantvriende lijk kunnen we dat mogelijk ook gelijk meenemen. De heer WOLTJER: Nog even kort over de f. 500000,- die ge vraagd wordt. Wij zijn uiteraard niet tegen, maar wij vinden het toch een vreemde zaak dat je een fonds Nieuw Beleid gaat creëren, blijkbaar met de vooruitziende blik dat er mogelijk problemen komen. Voor mijn gevoel hadden we dit geld toch op een andere manier en betere manier kunnen besteden. De heer STUART, wethouder: Het punt van de voorlichting, daarover kan ik de heer Van den Kieboom meedelen dat wij daar vorige week met het platform ook uitgebreid over van gedachten hebben gewisseld. Het heeft overigens alle aandacht van de dienst. Zij zijn op het ogenblik bezig met het vereenvoudigen van alle mogelijke formulieren, zelfs intake-formulieren waar een heleboel wettelijke voorschriften aan zitten, zoals u weet. Het valt dus niet mee om die terug te brengen naar één A4. We hebben dat toch geprobeerd. Datzelfde geldt voor het bestaande voorlichtingsmateriaal. Het voorbeeld van Eindhoven met name is ook over de tafel gegaan. Het heeft alle aandacht. Ik moet heel eerlijk zeggen dat een van de nare kanten van deze wet is dat er zoveel informatie gevraagd wordt door de poortwachter, dus de gemeente. De gemeente wordt erop aangeke ken, maar die informatie moet je vragen van de wet. Dat is een heel nare kant, ze vragen je werkelijk het hemd van het lijf. De dekking, het fonds Sociale Vernieuwing. We hebbeneen aantal maatregelen gekend in de loop van de afgelopen jaren van rijkszijde, die gepaard gegaan zijn met beschikbaar stel len van extra middelen. Die middelen zijn echter niet in het gemeentefonds gestopt. Het zijn ook geen doeluitkeringen geworden. Het zijn middelen die als het ware geoormerkt in het fonds Sociale Vernieuwing terechtgekomen zijn. Een bekend voorbeeld daarvan is fraudebestrijding. Daar betaal je dus voor een deel de bijzondere controle van. Een ander voorbeeld is gelden die beschikbaar zijn voor incentives op het gebied van uitstroombeleid. Als je dat niet opmaakt in enig jaar, dan blijft dat in het fonds Sociale Vernieuwing zitten, met de bedoeling om het aan dat doel te besteden, anders zou je als je afrekent het niet mogen houden. Dat fonds kan er alleen maar zijn als je beoogt het ook voor dat doel te gebruiken. Daar zit zoveel geld in dat we deze maatregel met een zelfs directe verwijzing op onderdelen waaruit de achterstand ver klaard kan worden naar de betreffende posten, dus zijn de gelden heel goed aangewezen om hiervoor aangewend te worden. Wat dat betreft kan ik dus de opmerking van de heer Woltjer niet zo goed plaatsen. Het fonds Sociale Vernieuwing is op dat onderdeel de aangewezen post om gebruikt te worden voor het bestrijden van deze kosten. De VOORZITTER: Ik denk dat we hiermee tot een afronding kunnen komen. De motie,die raadsbreed is ingediend, wordt gaarne door 31

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 129