Als u ziet op Dlz. 3 van de notitie gaan de oorzaKen a, b en c
over net verleden en c, d en f en de volgende alinea over 1996
en de voorPereidingen daarvoor. Dat: de zaken als de verhuizing
en de problemen met net netwerX een rol spelen mag wel bliixen
uit wat in de commissie even over de tafel gegaan is, 70 man
maal 3 weXen is 210 manwexen die ie xwijt Pent. Dat is niet
nixsDat is een neel stux productie dat ie neel moeiinx xunt
inlopen. Nul productie in die 3 weXen. Dat is een acnterstand
die ie neel moeiliix wegwerxt. SterXer nog, ie gaat dan werken
met voorscnotten en daardoor nieuw werx creëren en zo wordt
net steeds erger. Die vicieuze cirxel moet natuurliix een Xeer
doorProxen worden. Dat ziin dus puur acnter standen uit net
verleden. Met petrexxing tot de invoering van de algemene
niistandswet is één ding neel erg zicntpaar geworden en dat is
dat de voorscnriften van de minister om net totale pestand
Pinnen een iaar als net ware opnieuw in te taxen, om dat
vreseliixe woord maar eens te qePruixen, en om op ie bestaande
Pestand die nieuwe poortwachterstunctie los te laten terwijl
net Pestand zo groot is, dat wii dat absoluut niet xunnen in
een iaar tiid. Het zal in neel Nederland Oliixen dat net niet
Xan. De minister zal met name daar soulaas moeten Dieden door
meer tiid oeschixoaar te stellen om dit te doen. Doet hii dat
niet, dan loop ie formeel tegen de poetepepaiingen op en wordt
ie ooX nog eens een Xeer financieel gestraft voor net feit dat
ie die zaXen niet Pinnen de gestelde tiid naait.
IX denx dat net goed is om ooX even stil te staan Pii de zorg
die is uitgesproxen door de verschillende fracties over net
werXXlimaat en de werXomstandigheden voor de werxnemers. IX
denX dat die zorg gedeeld wordt. De maatregelen die we in het
verleden neppen getroffen duiden daar ook op. zult zich
herinneren dat we een tweetal externe proiecten op de dienst
neppen losgelaten, waaronder de landeliixe veranderingsorgani
satie. Proiecten die neel sterX gericht waren op xiixen naar
efficiency van werxwiize, processen en procedures. We neppen
zelf een i&A-project in werxing gesteld dat in de loop van dit
iaar moet worden afgerond. Dat is ook gericht op procedures en
werXprocessen en dat heeft heel sterX te maxen met de noodza—
XeliiXe cultuurverandering.
Er is een opstapeling geweest van zaxen daarpuiten, de invoe—
ring van de nieuwe niistandswetde opzegging van het contract
software door L&T. We moesten per 1 januari 1996 over naar een
nieuwe software. Het ziet ernaar uit dat dat geluXXig goed is.
Dat is ooX niet overal in net land net geval. Men moet dus ooX
per 1 januari 1997 ooX nog eens met nieuwe software Peginnen.
Dat had in de oude oijstandswet natuurlijx ooX qemoeten, maar
dat viel nu ooX noq eens een xeer samen met de invoering van
de nieuwe bijstandswetVervolgens hebben we vanaf 1 januari
1996, vooruitlopend op de herindeling, samen met Halsteren de
invoering van de algemene bijstandswet gedaan op de computer,
dus oox qua hardware en software. Dat zijn dus een aantal
zaxen die allemaal boven op elXaar vallen en die natuurlijx,
om net maar eens onparlementair te zeggen, medewerXers wel
eens rauw op de maag zijn gevallen. Het blijft maar doorgaan
en intussen moet die trein van net intaxen van mensen en net
maxen van beschixxïngen en het verrichten van uitbetalingen
wel doorgaan. Daar is dus overduidelijx een probleem ontstaan.
28
In de commissie van maart, om de geschiedenis even recht te
doen met het oog op de bijdrage van de heer Linssen in deze
discussie, hebben we zelf medegedeeld dat we problemen signa
leerden en dat we maatregelen zouden voorbereiden. Toen de
brief of het artikel van de heer Linssen in de pers verscheen
waren wij al druk bezig met het voorbereiden van die maatrege
len.
Ik denk niet dat het zo is dat al die problemen, invoering en
uitvoering van de uitkeringsinstantie, in de weg heeft gestaan
dat de werkzaamheden aan de andere kant die te maken hebben
met de Gemeentelijke Kredietbank, met het minimabeleid, met
het bufferfonds, te weinig aandacht hebben gekregen. Daar heb
ik geen bewijzen voor dat dat zo is. Het hart van het minima
beleid bij ons is kwijtscheldingsbeleid en daarvan vindt de
uitvoering immers plaats op de afdeling Financiën. Ik geloof
dus niet dat dat echt hard meespeelt.
Een ander verhaal is natuurlijk, daar volg ik de heer Woltjer
wel,daar moeten we nog de goede uitsluiting bij vinden, het
uitstroombeleid.Waar we gekozen hebben voor 100% inzet op
uitstroom en dus trajectbegeleiding in het kader van de nieuwe
bijstandswet, moet dat in de nieuwe setting alle aandacht
krijgen. Daarover moeten afspraken met RBA enz. nog gemaakt
worden. Dat is een stukje in dat bedrijf wat in de tweede
helft van het jaar nog nadrukkelijk aan de orde zal komen. Dat
zal dan wellicht opnieuw een druk veroorzaken. Dat komt zeker
aan de orde.
Is het nu zo dat de dienst nog bedrijfsmatiger kan werken Ik
denk dat de vraag altijd gesteld mag worden, maar ik zou op
dit moment niet durven beweren dat dat, gegeven de omstandig
heden, niet het geval is. Ik denk dat als we die discussie er
nog eens bovenop zouden leggen, we echt onverantwoorde druk op
de organisatie leggen. Laten we nu eerst maar probieren om met
deze tijdelijke maatregelen uit dit dalletje te komen. De
maatregelen zoals die nu voorliggen bij deze begrotingswijzi
ging zijn er immers ook voor een belangrijk deel op gericht,
met name waar het gaat over de herbeoordelingsonderzoeken, om
ook tot een structurele wijziging in de bedrijfsvoering te
komen wat ook een echte wijziging in de bedrijfsvoering in
houdt. Als dat lukt zou je inderdaad ook een structurele stap
in de goede richting gezet moeten hebben, waardoor je inder
daad problemen structureel meester zou moeten kunnen zijn. Dat
is wel degelijk de inzet van deze tijdelijke maatregel.
Ik denk dat ik geen schorsing hoef te vragen om met het colle
ge te overleggen, maar dat ik namens het college mag zeggen
dat wij de motie gaarne ten uitvoer zullen leggen. Ik zie tot
mijn genoegen dat de motie ook vraagt een afschrift naar de
VNG te zenden. Ik denk dat we de VNG ook een rol moeten toe
kennen in dit hele verhaal. Het VNG heeft onderhandeld met de
minister en wij hebben met zijn allen kennelijk gedacht dat we
het zouden kunnen in een jaar. Dat is allemaal goed bedoeld,
maar het geeft aan dat we samen, ook op VNG-niveau, heel
Weinig inzicht hebben in wat processen bij de uitvoering van
de algemene bijstandswet nu eigenlijk precies vragen in tijd
en inzet en misschien zelfs wel in geld. Het is dus goed om
ook de VNG qua kennis bij te spijkeren.
29