Als u ziet op Dlz. 3 van de notitie gaan de oorzaKen a, b en c over net verleden en c, d en f en de volgende alinea over 1996 en de voorPereidingen daarvoor. Dat: de zaken als de verhuizing en de problemen met net netwerX een rol spelen mag wel bliixen uit wat in de commissie even over de tafel gegaan is, 70 man maal 3 weXen is 210 manwexen die ie xwijt Pent. Dat is niet nixsDat is een neel stux productie dat ie neel moeiinx xunt inlopen. Nul productie in die 3 weXen. Dat is een acnterstand die ie neel moeiliix wegwerxt. SterXer nog, ie gaat dan werken met voorscnotten en daardoor nieuw werx creëren en zo wordt net steeds erger. Die vicieuze cirxel moet natuurliix een Xeer doorProxen worden. Dat ziin dus puur acnter standen uit net verleden. Met petrexxing tot de invoering van de algemene niistandswet is één ding neel erg zicntpaar geworden en dat is dat de voorscnriften van de minister om net totale pestand Pinnen een iaar als net ware opnieuw in te taxen, om dat vreseliixe woord maar eens te qePruixen, en om op ie bestaande Pestand die nieuwe poortwachterstunctie los te laten terwijl net Pestand zo groot is, dat wii dat absoluut niet xunnen in een iaar tiid. Het zal in neel Nederland Oliixen dat net niet Xan. De minister zal met name daar soulaas moeten Dieden door meer tiid oeschixoaar te stellen om dit te doen. Doet hii dat niet, dan loop ie formeel tegen de poetepepaiingen op en wordt ie ooX nog eens een Xeer financieel gestraft voor net feit dat ie die zaXen niet Pinnen de gestelde tiid naait. IX denx dat net goed is om ooX even stil te staan Pii de zorg die is uitgesproxen door de verschillende fracties over net werXXlimaat en de werXomstandigheden voor de werxnemers. IX denX dat die zorg gedeeld wordt. De maatregelen die we in het verleden neppen getroffen duiden daar ook op. zult zich herinneren dat we een tweetal externe proiecten op de dienst neppen losgelaten, waaronder de landeliixe veranderingsorgani satie. Proiecten die neel sterX gericht waren op xiixen naar efficiency van werxwiize, processen en procedures. We neppen zelf een i&A-project in werxing gesteld dat in de loop van dit iaar moet worden afgerond. Dat is ook gericht op procedures en werXprocessen en dat heeft heel sterX te maxen met de noodza— XeliiXe cultuurverandering. Er is een opstapeling geweest van zaxen daarpuiten, de invoe— ring van de nieuwe niistandswetde opzegging van het contract software door L&T. We moesten per 1 januari 1996 over naar een nieuwe software. Het ziet ernaar uit dat dat geluXXig goed is. Dat is ooX niet overal in net land net geval. Men moet dus ooX per 1 januari 1997 ooX nog eens met nieuwe software Peginnen. Dat had in de oude oijstandswet natuurlijx ooX qemoeten, maar dat viel nu ooX noq eens een xeer samen met de invoering van de nieuwe bijstandswetVervolgens hebben we vanaf 1 januari 1996, vooruitlopend op de herindeling, samen met Halsteren de invoering van de algemene bijstandswet gedaan op de computer, dus oox qua hardware en software. Dat zijn dus een aantal zaxen die allemaal boven op elXaar vallen en die natuurlijx, om net maar eens onparlementair te zeggen, medewerXers wel eens rauw op de maag zijn gevallen. Het blijft maar doorgaan en intussen moet die trein van net intaxen van mensen en net maxen van beschixxïngen en het verrichten van uitbetalingen wel doorgaan. Daar is dus overduidelijx een probleem ontstaan. 28 In de commissie van maart, om de geschiedenis even recht te doen met het oog op de bijdrage van de heer Linssen in deze discussie, hebben we zelf medegedeeld dat we problemen signa leerden en dat we maatregelen zouden voorbereiden. Toen de brief of het artikel van de heer Linssen in de pers verscheen waren wij al druk bezig met het voorbereiden van die maatrege len. Ik denk niet dat het zo is dat al die problemen, invoering en uitvoering van de uitkeringsinstantie, in de weg heeft gestaan dat de werkzaamheden aan de andere kant die te maken hebben met de Gemeentelijke Kredietbank, met het minimabeleid, met het bufferfonds, te weinig aandacht hebben gekregen. Daar heb ik geen bewijzen voor dat dat zo is. Het hart van het minima beleid bij ons is kwijtscheldingsbeleid en daarvan vindt de uitvoering immers plaats op de afdeling Financiën. Ik geloof dus niet dat dat echt hard meespeelt. Een ander verhaal is natuurlijk, daar volg ik de heer Woltjer wel,daar moeten we nog de goede uitsluiting bij vinden, het uitstroombeleid.Waar we gekozen hebben voor 100% inzet op uitstroom en dus trajectbegeleiding in het kader van de nieuwe bijstandswet, moet dat in de nieuwe setting alle aandacht krijgen. Daarover moeten afspraken met RBA enz. nog gemaakt worden. Dat is een stukje in dat bedrijf wat in de tweede helft van het jaar nog nadrukkelijk aan de orde zal komen. Dat zal dan wellicht opnieuw een druk veroorzaken. Dat komt zeker aan de orde. Is het nu zo dat de dienst nog bedrijfsmatiger kan werken Ik denk dat de vraag altijd gesteld mag worden, maar ik zou op dit moment niet durven beweren dat dat, gegeven de omstandig heden, niet het geval is. Ik denk dat als we die discussie er nog eens bovenop zouden leggen, we echt onverantwoorde druk op de organisatie leggen. Laten we nu eerst maar probieren om met deze tijdelijke maatregelen uit dit dalletje te komen. De maatregelen zoals die nu voorliggen bij deze begrotingswijzi ging zijn er immers ook voor een belangrijk deel op gericht, met name waar het gaat over de herbeoordelingsonderzoeken, om ook tot een structurele wijziging in de bedrijfsvoering te komen wat ook een echte wijziging in de bedrijfsvoering in houdt. Als dat lukt zou je inderdaad ook een structurele stap in de goede richting gezet moeten hebben, waardoor je inder daad problemen structureel meester zou moeten kunnen zijn. Dat is wel degelijk de inzet van deze tijdelijke maatregel. Ik denk dat ik geen schorsing hoef te vragen om met het colle ge te overleggen, maar dat ik namens het college mag zeggen dat wij de motie gaarne ten uitvoer zullen leggen. Ik zie tot mijn genoegen dat de motie ook vraagt een afschrift naar de VNG te zenden. Ik denk dat we de VNG ook een rol moeten toe kennen in dit hele verhaal. Het VNG heeft onderhandeld met de minister en wij hebben met zijn allen kennelijk gedacht dat we het zouden kunnen in een jaar. Dat is allemaal goed bedoeld, maar het geeft aan dat we samen, ook op VNG-niveau, heel Weinig inzicht hebben in wat processen bij de uitvoering van de algemene bijstandswet nu eigenlijk precies vragen in tijd en inzet en misschien zelfs wel in geld. Het is dus goed om ook de VNG qua kennis bij te spijkeren. 29

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 128