Zorg. Op basis van die mondelinge toelichting is men raads breed accoord gegaan, denk ik, met het fourneren van^ de ge wenste middelen. In de commissie Financiën heeft de discussie op basis van de stukken nog plaatsgevonden. ]Aq praten hier over een wet waar heel lang aan gesleuteld is, de nieuwe algemene bijstandswet. De gemeenteraad zou er met zjn haren bijgesleurd worden. Dat is feitelijk ook gebeurd. We zijn vorig jaar met sociale zaken, in ieder geval de leden van de commissie, regelmatig in trainingskamp geweest om ons de nieuwe wet en alles wat daarmee samenhangt eigen te maken. Als je bijvoorbeeld in juni beslissingen hebt genomen, dan zijn die vaak weer achterhaald omdat op het allerlaatste moment bijv. in november er nog wat essentiële wijzigingen zijn gekomen, waardoor je als raadslid op sommige momenten ook het spoor bijster bent geraakt. Laat staan degenen die het echt uit moeten gaan voeren. Ik wil toch twee dingen nog even aanstippen. Dat is de zorg over de huidige en toekomstige klanten van de dienst Sociale Zaken enMaatschappelijke Zorg. Wij vrezen dat zaken in de sfeer van minimabeleid, dat hebben we vorig jaar ook met zijn allen vastgesteld, en het armoede beleid, ik denk aan de nota van het rijk "de andere kant van Nederland" die in november is gekomen en die ook nog zijn vertaling moet hebben in de Bergse situatie, het bestaande beleid en het gewenste toekomstige beleid al helemaal niet meer uit de verf zullen komen. Dat gaat alleen maar ten koste van een heleboel belangrijke randzaken, die met de uitvoering van de bijstandswet te maken hebben. Ik denk dat daar een groot probleem schuilt, omdat die zaken gegarandeerd zwaar op de tocht komen te staan. Als het gaat om de medewerkers die belast zijn met de uitvoering kan ik zeggen dat wij ons daar ook zorgen over maken, want die kunnen, zoals ik net zei, niet uitvoeren en daarnaast is de werkdruk ook behoorlijk fors. Wat je landelijk ook leest, hoort en ziet is dat medewerkers, althans sommigen, nogal wat problemen hebben met de automati seringsomslag die vooral degenen die wat langer in^ het vak zitten niet of zeer moeilijk kunnen volgen en dat zij ook de inhoud van de NABW en de daarmee gepaard gaande cultuuromslag die vereist wordt moeilijk kunnen volgen. Dan zijn er ook nog combinaties van die twee. Het gaat vaak om mensen met een prima taakopvatting en een prima persoonlijke instelling, maar zij zijn gewoon niet meer in staat om de zoveelste omslag en dit is een heel belangrijke omslag, te maken. Dan krijg je toch te maken met personeel wat vaak niet lekker in zijn vel zit en de kwantiteits- en kwaliteitseisen, voorzover die geformuleerd zijn, niet meer haalt. We zijn in ieder geval zeer bezorgd over de toekomst van deze mensen en de gevolgen daarvan voor de huidige en toekomstige klanten van Sociale Zaken. Ik wil puur deze zorg even aanstippen in aanvulling op de commissie. Dan het verhaal van de wet. Wij worden als raad hier fors bi] betrokken. Wij hebben vorig jaar voor het eerst een beleids plan vastgesteld voor 1996. Dat is een beleidsplan waar wij op afgerekend worden c.q. de dienst op afrekent. Dat zijn zaken die zwaar onder druk komen te staan. Ik denk ook aan het rijk dat over onze schouders meekijkt en controleert of wij alles wel goed doen. Die controles zijn ontzettend, tegen het lach- 22 wekkende aan. Als je een komma verkeerd zet heb je tegenwoor dig bij wijze van spreken al een ton boete aan je broek. Ik denk dat dat ook een heel slechte ontwikkeling is, waardoor de uitvoering heel krampachtig gaat werken door deze controle. Als je die wet in zijn totaliteit bekijkt, dan is het feite lijk zo dat het rijk aan de gemeente vraagt om op jaarbasis 100 spijkers in de muur te slaan en ze leveren er 20 bij en doen er geen hamer bij. Zo kan ik ook decentraliseren en de gemeente veel meer verantwoordelijkheid en beleidsvrijheid geven. Dat is iemand blij maken met een dood vogeltje, denk ik. Wij hebben gemeend, zeker om de betrokkenheid van de raad tot uitdrukking te brengen, een motie te moeten opstellen, colle ga's van alle fracties hebben die motie ondertekend, om in ieder geval de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid te laten weten wat de raad van dit feit vind. Dan hoort hij het eens van een ander, want van een gemeenteraad heeft hij het nog niet gehoord. Die motie wil ik u bij deze overhandi gen. De VOORZITTER: Ik heb hier een motie in ontvangst mogen nemen met de volgende inhoud: De Raad van de gemeente Bergen op Zoom, in vergadering bijeen op 30 mei 1996, gezien het voorstel: agendapunt 21, de begrotingswijzigingen 54 en 74 inzake tijde lijke maatregelen op de afdeling Sociale Zaken overwegende dat: 1. Met invoering van de nieuwe Algemene bijstandswet de ver antwoordelijkheid van het gemeentebestuur niet alleen formeel maar ook in de uitvoering is vergroot; 2. De verhoging van de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen voor de uitvoeringskosten absoluut ontoereikend blijkt te zijn met als gevolg dat extra gemeentelijk budget moet worden aangewend, omdat de raad van de gemeente Bergen op Zoom de uitkeringsgerechtigden in haar gemeente niet de dupe wil laten worden van het Rijksbeleid ter zake; 3. De overgangsregeling, met name de herbeoordeling van alle lopende uitkeringen, binnen een te krap tijdsbestek moeten worden uitgevoerd en verlenging van de gestelde termijn nood zakelijk is; 4. Extra complicerend en belastend bij dit alles wordt, dat nog in 1996 door het Rijk diverse wijzigingen in de nieuwe Algemene bijstandswet zullen worden aangebracht, die per 1 januari 1997 in werking treden en in 1996 door de gemeente zullen moeten worden voorbereid. Besluit als volgt: Draagt het College van Burgemeester en Wethouders op om namens 3e raad een brief te versturen naar de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid waarin op basis van de hiervoor vermelde overwegingen aan de Minister wordt verzocht om extra tijd om de zogeheten overgangsregeling te kunnen uitvoeren en °m extra middelen om gemeenten, waaronder Bergen op Zoom, in staat te stellen om in zowel de huidige als de toekomstige situatie de uitkeringsgerechtigden tijdig en verantwoord van 3ienst te kunnen zijn. 23

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 125