er toch maar wat harder aan gaan trekken, denken wij. Wellicht
moet er ook meer geld beschikbaar voor komen. Dat zullen we
allemaal nog wel zien. Ik vind, met de anderen die allemaal
gezegd hebben, evalueren zeker doen, dat doen we ook altijd.
Wat dat betreft de steun van de Partij van de Arbeid.
De heer VAN DER KALLEN: De heer Linssen noemde het betoog van
de heer Van Es een helder betoog. Ik dacht bij mezelf, de heer
Van Es heeft het in het verleden heel vaak gehad over besturen
op hoofdlijnen door de raad. Hij daalde af tot een detailni
veau, waarvan ik dacht, die moeten in het college zitten want
dan gaan ze plotseling uitvoeren.
De heer J. VAN ES: Heeft u het stuk gelezen, mijnheer Van der
Kallen
De heer VAN DER KALLEN: Ja. Er zit er maar een van in het
college, gelukkig. Ik vind echt dat we ons als raad moeten
beperken tot hoofdlijnen. Als ik kijk naar de hoofdlijnen van
dit plan, dan zeg ik: het had beter gekund, het had met meer
grip gekund, met een steviger aanpak, maar het ligt er wel.
Als ik het dan vergelijk met bedrijfsvervoerplannen, ik ben in
de mogelijkheid om dat te doen, dan zit het toch nog in de top
kwart. Daarmee geef ik aan hoe slecht veel bedrijfsvervoer
plannen zijn omdat ze er zich helemaal met een Jantje van
Leiden van afmaken. Omdat dit een aantal aanzetten zijn, waar
je best kritiek op kan hebben en die is ook in grote mate
gespuid, denk ik dat we van start moeten gaan en inderdaad na
enige tijd moeten kijken wat maken we er nu van waar. Mis
schien moet het hier en daar wat fermer. Fermer kan zijn een
duidelijke verandering in het systeem van reiskostenvergoedin
gen. Dat vergt een andere weg, maar ik denk dat dat een weg is
die tot veel betere effecten kan leiden om de mensen uit de
auto te halen door hetzij te laten verhuizen hetzij op de
fiets te laten stappen.
De heer JANSSEN, wethouder: Het dreigde even een herhaling te
worden van de commissievergadering, maar dat is het in ieder
geval niet geworden. De heer Van Es was niet in de commissie
ROSOW aanwezig, dus hij trachtte zijn niet aanwezig zijn daar
hier weer goed te maken, denk ik.
Ik wil niet uitputtend ingaan op de opmerkingen die de heer
Van Es gemaakt heeft en het eigenlijk alleen maar afdoen met
de opmerking dat in het rapport van NEA een heleboel voorbeel
den staan. U heeft kunnen merken dat in het voorstel van het
college een heleboel van die voorstellen niet zijn overgenomen
of in die zin zijn overgenomen, dat we gezegd hebben, laten we
er eerst eens naar kijken voordat we met een concreet voorstel
naar u toekomen.
De laatste spreker, de heer Van der Kallen, had het even over
het bedrijfsleven en zei dat in het bedrijfsleven bedrijfsver-
voerplannen nog lang niet in zijn en als ze er zijn, ik weet
niet of ik hem zo goed citeer, moet er nog heel wat verande
ren. Ik denk dat dat ook het geval is. Anderen in deze raad
hebben al gezegd dat je als overheid een soort van voorbeeld
functie hebt. Ik denk dat dit zo is. Vanuit Den Haag, vanuit
18
Den Bosch wordt regelmatig in de richting van de gemeenten
gezegd, zorg ervoor dat je het verkeer in het totale land op
een of andere wijze probeert te sturen. Sturend parkeerbeleid,
sturend vervoerbeleid en al dat soort termen wordt over ons
uitgestrooid. Als je dan probeert in eigen huis daar in ieder
geval een aanzet toe te geven, want ik ben het met sommige van
de sprekers best eens dat hier geen sprake is van een totaal
uitgekristalliseerd en volledig voorstel, dan denk ik dat je
in gesprekken die je hebt met derden ook heel moeilijk uit de
voeten kunt. Dat heb ik in de commissie proberen te betogen.
Gelukkig blijkt nu, als ik zo de reacties hoor, dat de meer
derheid van de raad het daar in ieder geval mee eens is. De
opmerkingen op detail gemaakt als het gaat om bijvoorbeeld de
opmerking van de heer Bolsius over de fietsen en nog enkele
andere opmerkingen, daar wil ik het volgende van zeggen.
Uiteraard zal de coördinator opdracht krijgen om ervoor te
zorgen dat een en ander op een juiste en correcte manier wordt
afgehandeld en dat het niet zomaar iets is waar ieder bij
wijze van spreken, dat woord is in de commissie genoemd,
misbruik zou kunnen gaan maken.
De heer Withagen zegt, zet het op de rails. Dat waren wij van
plan. Uiteraard moet er geëvalueerd worden. Ik vraag mij
alleen even af of een jaar voldoende is om met dit systeem
reeds tot een evaluatie te komen. Als de raad er nadrukkelijk
om vraagt zullen we daar in ieder geval een poging toe doen.
De VOORZITTER: Even een opmerking over de kosten. Ik heb dat
nog niet nagetrokken, maar ik zal ervoor zorgen dat u in het
verslag van de commissie daarover geïnformeerd wordt.
De tweede termijn.
De heer J. VAN ES: Laten we zeggen dat de kosten f. 20.000,-
zijn, dan is het f. 20.000,- teveel geweest.
Besturen op hoofdlijnen. Ik wil dat graag doen. Af en toe denk
ik dat ik een beetje een oude zeur wordt en als ik sommige
commissievergaderingen en raadsvergaderingen meemaak zou ik
wel willen dat meer mensen zich tot hoofdlijnen zouden willen
beperken. Met het voorstel zoals dat hier ligt is dat alleen
zo moeilijk. Het is zo gedetailleerd, er is zoveel informatie
gegeven en probeer dan de hoofdlijn maar te pakken. De hoofd
lijn is natuurlijk zorg dat je zo'n plan krijgt-. Waar baseer
je dat op Het verbaast mij dat niemand in deze raad dit
zegt. Iedereen kijkt naar het plan, dat is geweldig voor een
organisatie met 20000 man. Wij hebben 543 mensen of 550. Er
wordt gerekend met 2,8 man dan komen we op 550 uit afgerond.
Dat betekent 23 mensen die potentiële klanten zijn voor dit
plan. Waar ben je dan mee bezig Daar heeft niemand op gerea
geerd. Niemand reageert op de inhoud van het rapport. Als je
een rapport presenteert en er staat zo'n opmerking als die ik
zo zal noemen in, dan zeg ik dat rapport is niet goed gemaakt.
Wie het heeft gemaakt zal me worst zijn, het rapport is niet
goed gemaakt. Op blz. 3 3 staat, dit zijn details, geen hoofd
lijnen mijnheer Van der Kallen, "tevens dient besloten te
worden of men aansluiting zoekt bij de carpoolbank West-Bra
bant De kosten worden begroot op 5 a 6 gulden per medewerker
In het geval deze kosten alleen voor de groep die wil gaan
19