er toch maar wat harder aan gaan trekken, denken wij. Wellicht moet er ook meer geld beschikbaar voor komen. Dat zullen we allemaal nog wel zien. Ik vind, met de anderen die allemaal gezegd hebben, evalueren zeker doen, dat doen we ook altijd. Wat dat betreft de steun van de Partij van de Arbeid. De heer VAN DER KALLEN: De heer Linssen noemde het betoog van de heer Van Es een helder betoog. Ik dacht bij mezelf, de heer Van Es heeft het in het verleden heel vaak gehad over besturen op hoofdlijnen door de raad. Hij daalde af tot een detailni veau, waarvan ik dacht, die moeten in het college zitten want dan gaan ze plotseling uitvoeren. De heer J. VAN ES: Heeft u het stuk gelezen, mijnheer Van der Kallen De heer VAN DER KALLEN: Ja. Er zit er maar een van in het college, gelukkig. Ik vind echt dat we ons als raad moeten beperken tot hoofdlijnen. Als ik kijk naar de hoofdlijnen van dit plan, dan zeg ik: het had beter gekund, het had met meer grip gekund, met een steviger aanpak, maar het ligt er wel. Als ik het dan vergelijk met bedrijfsvervoerplannen, ik ben in de mogelijkheid om dat te doen, dan zit het toch nog in de top kwart. Daarmee geef ik aan hoe slecht veel bedrijfsvervoer plannen zijn omdat ze er zich helemaal met een Jantje van Leiden van afmaken. Omdat dit een aantal aanzetten zijn, waar je best kritiek op kan hebben en die is ook in grote mate gespuid, denk ik dat we van start moeten gaan en inderdaad na enige tijd moeten kijken wat maken we er nu van waar. Mis schien moet het hier en daar wat fermer. Fermer kan zijn een duidelijke verandering in het systeem van reiskostenvergoedin gen. Dat vergt een andere weg, maar ik denk dat dat een weg is die tot veel betere effecten kan leiden om de mensen uit de auto te halen door hetzij te laten verhuizen hetzij op de fiets te laten stappen. De heer JANSSEN, wethouder: Het dreigde even een herhaling te worden van de commissievergadering, maar dat is het in ieder geval niet geworden. De heer Van Es was niet in de commissie ROSOW aanwezig, dus hij trachtte zijn niet aanwezig zijn daar hier weer goed te maken, denk ik. Ik wil niet uitputtend ingaan op de opmerkingen die de heer Van Es gemaakt heeft en het eigenlijk alleen maar afdoen met de opmerking dat in het rapport van NEA een heleboel voorbeel den staan. U heeft kunnen merken dat in het voorstel van het college een heleboel van die voorstellen niet zijn overgenomen of in die zin zijn overgenomen, dat we gezegd hebben, laten we er eerst eens naar kijken voordat we met een concreet voorstel naar u toekomen. De laatste spreker, de heer Van der Kallen, had het even over het bedrijfsleven en zei dat in het bedrijfsleven bedrijfsver- voerplannen nog lang niet in zijn en als ze er zijn, ik weet niet of ik hem zo goed citeer, moet er nog heel wat verande ren. Ik denk dat dat ook het geval is. Anderen in deze raad hebben al gezegd dat je als overheid een soort van voorbeeld functie hebt. Ik denk dat dit zo is. Vanuit Den Haag, vanuit 18 Den Bosch wordt regelmatig in de richting van de gemeenten gezegd, zorg ervoor dat je het verkeer in het totale land op een of andere wijze probeert te sturen. Sturend parkeerbeleid, sturend vervoerbeleid en al dat soort termen wordt over ons uitgestrooid. Als je dan probeert in eigen huis daar in ieder geval een aanzet toe te geven, want ik ben het met sommige van de sprekers best eens dat hier geen sprake is van een totaal uitgekristalliseerd en volledig voorstel, dan denk ik dat je in gesprekken die je hebt met derden ook heel moeilijk uit de voeten kunt. Dat heb ik in de commissie proberen te betogen. Gelukkig blijkt nu, als ik zo de reacties hoor, dat de meer derheid van de raad het daar in ieder geval mee eens is. De opmerkingen op detail gemaakt als het gaat om bijvoorbeeld de opmerking van de heer Bolsius over de fietsen en nog enkele andere opmerkingen, daar wil ik het volgende van zeggen. Uiteraard zal de coördinator opdracht krijgen om ervoor te zorgen dat een en ander op een juiste en correcte manier wordt afgehandeld en dat het niet zomaar iets is waar ieder bij wijze van spreken, dat woord is in de commissie genoemd, misbruik zou kunnen gaan maken. De heer Withagen zegt, zet het op de rails. Dat waren wij van plan. Uiteraard moet er geëvalueerd worden. Ik vraag mij alleen even af of een jaar voldoende is om met dit systeem reeds tot een evaluatie te komen. Als de raad er nadrukkelijk om vraagt zullen we daar in ieder geval een poging toe doen. De VOORZITTER: Even een opmerking over de kosten. Ik heb dat nog niet nagetrokken, maar ik zal ervoor zorgen dat u in het verslag van de commissie daarover geïnformeerd wordt. De tweede termijn. De heer J. VAN ES: Laten we zeggen dat de kosten f. 20.000,- zijn, dan is het f. 20.000,- teveel geweest. Besturen op hoofdlijnen. Ik wil dat graag doen. Af en toe denk ik dat ik een beetje een oude zeur wordt en als ik sommige commissievergaderingen en raadsvergaderingen meemaak zou ik wel willen dat meer mensen zich tot hoofdlijnen zouden willen beperken. Met het voorstel zoals dat hier ligt is dat alleen zo moeilijk. Het is zo gedetailleerd, er is zoveel informatie gegeven en probeer dan de hoofdlijn maar te pakken. De hoofd lijn is natuurlijk zorg dat je zo'n plan krijgt-. Waar baseer je dat op Het verbaast mij dat niemand in deze raad dit zegt. Iedereen kijkt naar het plan, dat is geweldig voor een organisatie met 20000 man. Wij hebben 543 mensen of 550. Er wordt gerekend met 2,8 man dan komen we op 550 uit afgerond. Dat betekent 23 mensen die potentiële klanten zijn voor dit plan. Waar ben je dan mee bezig Daar heeft niemand op gerea geerd. Niemand reageert op de inhoud van het rapport. Als je een rapport presenteert en er staat zo'n opmerking als die ik zo zal noemen in, dan zeg ik dat rapport is niet goed gemaakt. Wie het heeft gemaakt zal me worst zijn, het rapport is niet goed gemaakt. Op blz. 3 3 staat, dit zijn details, geen hoofd lijnen mijnheer Van der Kallen, "tevens dient besloten te worden of men aansluiting zoekt bij de carpoolbank West-Bra bant De kosten worden begroot op 5 a 6 gulden per medewerker In het geval deze kosten alleen voor de groep die wil gaan 19

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 123