de uitvoering en mogelijkheden voor het eventueel bekostigen
van parkeerplaatsen op Plein 13 door de ambtenaren. Ik ben
bang dat we anders de 55% die we nu in de zomer halen over een
aantal jaren is teruggelopen naar 3 0% en dat vrijwel iedereen
weer met de auto komt. Van de ambtenaren krijg ik te horen dat
de mensen die nu met de auto komen voor een deel op korte
afstand wonen van Plein 13. Met korte afstand bedoel ik ook
binnen de 10 km. zoals de heer Van Es heeft genoemd. Ik ben
ook heel erg geschrokken in de commissie APPZ van de reacties
van de collega raadsleden over het algemeen. Ik was verbaasd
en eigenlijk heel blij met het betoog dat wethouder Janssen in
de commisie Stadsontwikkeling heeft gehouden. Ik denk dat wat
nu op tafel ligt een minimumpakket is.
De heer BOLSIUS: Het promoten van het gebruik van openbaar
vervoer, dan wel het op doelmatige wijze omgaan met het ge
bruik van de auto door meerdere ambtenaren tegelijk, kan
natuurlijk in ieder geval alleen maar de instemming hebben van
de fractie van D66. Wij zouden echter graag willen dat het op
een zodanige wijze gebeurt, dat niet alles wat de heer Van Es
vanavond heeft opgenoemd, aan de orde komt. Ik heb ook al in
de commissie APPZ gesteld dat ik het onderhoudscontract voor
de fiets van de ambtenaar die per fiets naar het stadhuis
gaat, eigenlijk een voorstel vind waar ik bepaald weinig
waardering en alleen maar een glimlach voor kan opbrengen. Ik
zou me dan kunnen voorstellen dat degenen die gebruikt maakt
van de autopool, althans degene die rijdt, een gratis 10.000
km-beurt krijgt. Kortom, het gaat een klein beetje in het
belachelijke getrokken worden. Toch denk ik dat het goed is
dat we ons realiseren dat we een voorbeeldfunctie hebben en
dat we met betrekking tot het vervoersplan, wellicht vallend
maar alle begin is moeilijk, misschien zouden kunnen beginnen.
Dan moet ik echter toch vragen om na een jaar exact aan te
geven wat het gekost heeft, hoe de vervoersstromen zijn gelo
pen en welke effecten deze maatregelen hebben gehad op het uit
de auto stappen en vervolgens op een andere wijze naar het
stadskantoor te Bergen op Zoom komen. Kortom, een jaar lang
kosten- en batenanalyse. Als u dat toezegt, dan zegt mijn
fractie, gaat u maar beginnen. Alle begin is moeilijk maar we
zien het na een jaar wel.
De heer WITHAGEN: De fractie van het CDA is van mening dat wij
bij het stadskantoor een verplichting op ons hebben genomen om
te komen tot een bedrijfsvervoerplan. We hebben dat in uitvoe
ring gegeven. Ook mijn fractie heeft zich wat verbaasd over de
tekst van een en ander. Aangezien dit echter uitgevoerd moet
worden hopen wij dat een paar van de scherpe kantjes, die de
heer Van Es genoemd heeft, op een normaal uitvoeringsniveau
mogen rekenen. Wij vinden de functie van de gemeente bij een
bedrijfsvervoerplan zodanig dat wij zeggen, zet het nu maar op
de rails en ga het op een fatsoenlijke manier uitvoeren. Er
zitten hier en daar, daar heeft de heer Van Es gelijk in,
beschrijvingen in waarbij je redelijkerwijs vragen mag stellen
of dit nu het goede voorbeeld is in een bedri jfsvervoerplan.
Met name fietsonderhoud is in de jaren '40 van belang geweest,
maar nu beslist niet meer. Die kosten kunnen de mensen zelf
16
wel dragen
De heer LINSSEN: Wat kan je nog toevoegen aan zo'n helder
betoog als de heer Van Es heeft gehouden. In de commissie was
het betoog van de heer Smits ook helder en duidelijk. Soms heb
ik toch de indruk dat de overheid haar voorbeeldsfunctie wel
heel erg kan overdrijven. Het lijkt mij weggegooid geld en wat
mij betreft mag het plan ook weggegooid worden.
De heer PLASMANS: De raad heeft in het verleden nadrukkelijk
om een bedrijfsvervoerplan verzocht. De huidige resultaten ten
aanzien van het bedrijfsvervoer zijn naar de mening van mijn
fractie niet slecht, integendeel die zijn goed. We moeten
juist proberen om die resultaten in de toekomst vast te kou-
den. We moeten ook vooruit kijken. We weten dat in de nabije
toekomst Halsterse ambtenaren naar Bergen op Zoom komen. Dat
zal ongetwijfeld het autogebruik doen toenemen. Daarnaast, dat
is ook al aangegeven door vorige sprekers, hebben we natuur
lijk ook te maken met een mobiliteitsbeleid. We lopen overal
te verkondigen en propageren dat het autoverbruik teruggedron
gen moet worden. We maken ons in de regio en bij bedrijven
natuurlijk volstrekt belachelijk als we nu zelf een bedrijfs
vervoerplan in de prullenbak gaan gooien. Collega Bolsius zegt
terecht; we hebben hier een duidelijke voorbeeldfunctie.
Dat betekent dus dat wij accoord gaan met het bedrijfsvervoer
plan. Collega Smits, dat is al aangehaald, heeft in de commis
sie een aantal kritische opmerkingen geplaatst welke wij ook
handhaven. Dat betekent concreet dat wij, evenals de heer
Bolsius, na een jaar ook een evaluatie willen van het be
dri jfsvervoerplan en dan bekijken of we wel of niet zo door
gaan of dat het plan aangepast moet worden.
De heer AERTSSEN: Ik sta verbaasd over de positieve geluiden
die ik vanavond verneem, want uit de pers heb ik vernomen dat
het wat anders lag. Ik vind het jammer dat ik de indruk krijg
dat het college toch met wat weinig inspiratie het plan heeft
gepresenteerd. Ik denk dat dat mede de oorzaak is geweest van
het feit dat zoveel collega's in eerste instantie afstand
hebben genomen van dit plan of althans kritiek hebben geleverd
op dit plan. Ik vind ook, ik spreek namens mijn fractie, dat u
eigenlijk wel erg laat bent gekomen met dit vervoersplan.
Eigenlijk had dit vorig jaar bij de start van het nieuwe
gebouw al klaar moeten liggen. Dat heb ik eerder al als kri
tiekpunt aangegeven.
Gelukkig, daar heb ik buitengewoon van genoten, ging de porte
feuillehouder Ruimtelijke Ordening er voluit in tijdens de
commissievergadering en waste iedereen de oren die had gemeend
kritiek te moeten uiten op dit plan, inclusief zijn eigen
fractievoorzitter. Het doet mij goed dat vanavond de WD—
fractie gas terugneemt en zegt, we vinden het een goed plan,
we scharen ons er helemaal achter, maar we moeten natuurlijk
wel een keer evalueren. Dat is logisch, dat doen we altijd in
deze raad. Ik vind het een prima zaak.
Mijn fractie staat in ieder geval wel achter dit plan. Wij
willen het plan een faire kans geven, al constateren we dat
het misschien wel wat aan de magere kant is. Het college moet
17