levering ten aanzien van de vraag of er aantasting is het leefklimaat c.q. openbare orde en vergemakkelijkt dus indirect overheidsoptreden. Wij vragen u met klem devoorgestelde maatregelen binnen de ruimte die regelgeving en jurisprudentie zullen laten consequent uit te voeren en een volhardend en niet aflatend handhavingsbeleid te voeren.^ In dat kader hebben wij u ook gevraagd het onderwerp regelmatig te laten terugke ren op de commissie-agenda en u heeft ons toegezegd dit in MARAP-verband te zullen doen. Daarin kunnen wij ons volledig vinden. De CDA-fractie tot slot, gaat volledig accoord met het raads voorstel. Aan het rondsturen van brieven, faxen, krantenbe richten met onuitvoerbare voorstellen over deze materie hebben wij geen behoefte. Wij hebben ook geen behoefte aan nader onderzoek of inventarisatie. Wij hebben geen behoefte om andere sluitingstijden in te voeren. Kortom, de nota uitvoeren en handhaven, daar gaat het om. De heer LINSSEN: Wat bedoelt u met andere sluitingstijden De heer VERMEULEN: Ik reageer maar even op de eerste termijn van D66. De heer BOLSIUS: Ik wil toch voorkomen dat de heer Vermeulen, ik heb zijn betoog niet willen onderbreken, met een verkeerd begrip door het leven gaat. De VOORZITTER: Dat kan misschien zo in tweede termijn. De heer BOLSIUS: Ik denk dat het goed is dat ik het nu meteen doe, in tweede termijn kan hij misschien weer van een verkeerd uitgangspunt uitgaan. De VOORZITTER: Dan heeft mevrouw Kammeijer haar tweede termijn gehad De heer BOLSIUS: Dan zal ik toch in tweede termijn graag nog even het woord vragen. De heer VAN DER KALLEN: Ik heb niet zo'n geloof in die tweede termijn, want we hebben ook een eerste termijn in de commissie gehad en dat leidde ertoe dat ik vanavond besloten heb om, in de elf jaar dat ik nu in de raad zit ben ik nog nooit met een intiatiefvoorstel gekomen, volgende maand met een initiatief voorstel te komen om die commissievergaderingen simpelweg af te schaffen en voortaan uit te gaan van drie avonden raadsver gaderingen, want dat bespaart mij een hoop tijd en ergernis en ik denk dat het de zaak nog goed zal doen ook. Waarom altijd maar iets herhalen Om het herhalen klaarblijkelijk. Ik ga nu ook iets herhalen. Gedogen heb ik in de commissie vergadering het summum van bestuurlijk onvermogen genoemd en dat is het. Ik gruwel ervan en ik gruwel ook van uw notitie, maar toch is de notitie, denk ik, datgene wat realistisch haalbaar is. Dat doet wel zeer en ik mag er wel van gruwelen, maar in de notitie zitten ook een paar positieve elementen. Ik vind het jammer als fracties straks met amendementen komen om 12 die nositieve elementen weg te pakken. Als wij werkelijk willen dat punt 1 wordt uitgevoerd, het aantal coffeeshops omlaag brengen tot maximaal 4, dan moet je daar de komende jaren ook de middelen voor hebben. Ik denk dat deze notitie die middelen verschaft. Dat middel zit vooral PUnsluitinq2- als er iets goed controleerbaar is, dan is het de sluiting tijd. Het is makkelijk controleerbaar zonder veel politie inspanning. Dat kan bij herhaling leiden tot een sluiting. Ik denk dat we middelen nodig hebben ora tot sluiting e denk dat dit een heel goed voorstel is Mevrouw KAMMEIJER: Mag ik even een vraag stellen. Je kunt natuurlijk wel controleren of zo'n coffeeshop om 201.00 uur dicht is, maar kun je ook controleren hoe vervolgens het hel aezelschao zich verspreidt en waar vervolgens gedealed gaat worden Jk weet dat jeP het anders op 7 plaatsen hebt geconcen treerd en vervolgens De heer VAN DER KALLEN: Dat zijn aannames waar u geen zeker heid over hebt, netzomin als ik dat heb. Wat hadik beogen is om het toerisme buiten te houden. Het liefst had ik hier geen tijden gezien maar zonsopgang en zonsondergang.Dat is in Nederland nog wat lastig, vandaar dat er tijden staan We hebben het over overlast. U praat wel met de exp maar ik praat met mensen die die overlast ervaren. Alsje net die mensen praat, dan blijkt dat die overlast in praktische termen wel meevalt, maar die overlast zit tussen de oren. Mevrouw KAMMEIJER:Wat denkt u dat er met_ die overlast gaat gebeuren, wanneer je dichtslaande deuren krijgt De VOORZITTER: Zullen wij de heer Van der Kallen zijn eerste termijn laten afmaken. De heer VAN DER KALLEN: Die overlast is niet de dichtslaande deuren, die overlast is de angst van de omwonenden. De angst dat er mensen met veel geld voorbijkomen, de angst dat.er mensen met veel drugs voorbijkomen, de angst dat transporten leiden tot overvallen, tot schietpartijen en dat so°^; zaken. Die angst veroorzaakt de overlast. Mensen uiten die angst door te klagen over deuren, hardpratende mensen enz. Die angsr nemen we niet weg met welke maatregel dan ook. Die angst kunnen we wel proberen weg te nemen als de transporten voor de deur minder worden, al zijn het ingebeelde transporten. In d geest van de mensen, tussen de oren, zit die angst. Als j zegt we gaan alleen maar open van 8.00 tot 20.00 uur, dan denk ik dat je een deel van de buitenlanders buiten kan houden. Ik waardeer dit stuk, omdat dit tenminste suggesties z^_}n ie uitvoerbaar zijn en die niet de problemen op het bor je van een ander schuiven.Nu kom ik bij de suggestie van lijs ms sen. om een wel of niet legale coffeeshop aan de Zoomweg te zetten, dat moet dan plaatsvinden op het territoir van een andere gemeente en daar hebben wij niet over te beslissen. Wij hebben alleen te beslissen over ons eigen territoir. Ik denk dat we daarbij moeten blijven. Ik waardeer de nota die uitgaa van onze eigen, weliswaar minuscule, mogelijkheden. Ik hoop 13

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1996 | | pagina 11