fcX het Vaststellen van ae invests- kunnen worden. Daar hebben wij van vernomen van middenstan ders, die opmerking is terecht gemaakt, en ook vernomen van de nodige mensen die in de binnenstad wonen, dat zi] niet extra belast wensen te worden met horeca-activiteiten. Dat is ook de reden geweest waarom wij gezegd hebben we moeten die binnen stad voorlopig afdekken, het is niet meer dan een tijdelijke maatregel, met deze leefmilieuverordening. Gaan we kijken naar het westelijk stadsdeel of het havenkwar tier, de vraag van de heer Aertssen, dan is met het verhaal dat ik net gehouden heb, al een deel van de rede neergelegd waarom wij niet direct naar het westelijk stadsdeel gekeken hebben. De heer Aertssen heeft natuurlijk wel gelijk als het gaat om een historische verbintenis, een historische eenheid dat horeca ongeveer in eenzelfde wijk, in ieder geval in he verleden, in het westelijk stadsdeel zich heeft voorgedaan. Er is in ieder geval geen sprake van eenzelfde bestemmingsplanre gime. Dat wil overigens niet zeggen dat we nu met alle zeker heid kunnen zeggen dat dit stadsdeel die afdekking heeft die het behoeft. Ik kan me heel goed voorstellen dat ik in een volgende commissievergadering u daar wat mededeling van doe in de zin van; zitten er mogelijkheden voor een ongewenste horeca in die omgeving. Als dat het geval is, dan zal ik samen met u eens overleggen hoe we daar dan een sluitend geheel van kunnen gaan maken. Er zijn misschien nog andere mogelijkheden ook. Die toezegging wil ik graag doen. De VOORZITTER: Dan mag ik afronden met de conclusie dat dit voorstel is aangenomen. 12. Tnvasterinasbesluit Besluit Woninggebonden Subsidies 1995. Nr. SOB/18 Mevrouw KAMMEYER: Wij zijn in principe hiermee accoord. Alleen is er in de commissie een vraag gesteld naar aanleiding van het criterium financiële draagkracht zoals dat op pag. 7 staat verwoord. Daar zou de wethouder nog op terugkomen. Nu heb ik, eerlijk gezegd, tekstueel geen wijzigingen ontvangen, maar wellicht dat u hier in de vergadering daar nog even op terug zou willen komen. De heer DIETEN: Wij constateren als fractie van Groen Links dat er in dit verhaal van de 600 woningen ongeveer, het is niet helemaal duidelijk uit de cijfers, 200 in het goedkope huur- resp. koopsegment terechtkomen. Op dit moment beschikken wij niet over de gegevens van het woonbehoefte-onderzoek zoals dat er is. Dat betreuren wij. Wij hebben sterk de indruk da er, ook gezien de leegstand in de juist duurdere huursectoren die de kop opsteekt, het van belang is om op grotere schaal de nadruk te leggen op de goedkopere sector en met name ook de goedkopere huursector. Dat brengen wij zelf ook in verband me de ontwikkeling in de Oranjewijk, waar weliswaar niet van goedkoop naar heel duur gegaan wordt, maar waar natuurlij toch een opwaartse druk op de huur zit. Wij hebben overwoge wat moeten we daar nu mee nu we geen concrete cijfers hebbe om daar een amendement op in te dienen of daar verder over laten onderhandelen met de corporaties. We willen wel vandaag 62 meegedeeld hebben dat.wij da? ïocfduldel? jk de wethouder om er even op oefte-onderzoek meegenomen besluiten in de verdere toekomst. Be heer JANSSEN, wethouder: Om op dat patste ^^eerst .even te reageren het volgende. Het toen als volgt behandeld, aan de orde geweest vraag^ heb totals voj In het v®rle^n^St^ hebben we gezegd, mocht dat wonmgbe- voren gebracht tan toen hebb<e g t t bijstelling van ons hoefte-onderzoek aan^iding gev woningbehoefte in beeld met betrekking tot df r doenIk kan u verder onze stad dan zullen we dl eerste resultaten binnenkomen meedelen dat op dit moment de eerst,9 e Datzelfde geldt van dat onderzoek specifiek in Berg bedoeling is nu dat beide voor het onderzoek m de re<?i aelead Als dat gebeurd is eens een keer naast ^kaar worden gelegd Als^ regul_ dan zullen we u in ieder geval in kenn natuurlijk als taten van dat onderzoek. inZ de woningbouw met die het gaat om de meerjarenplanning in de woning resultaten rekening houden. Kammever Het is juist, we Dan in de richting van ^evJ°^di even over dat punt op hebben het in de commissievergiacie:J? h en wat dat nu blz. 7 gehad, over de *inan?ï®ie oor aeconstateerd met zijn precies inhoudt. We hebben toen beetje cryptisch in de allen dat het hier eigeniijk en pr0beren tekst was terechtgekomen. Ik wil in het Kor* n aan te halen en aan te stippen wa aenerieke naar speci- In het nieuwe BWS 1995 gaat men v n?óudt dat de gemeenten fieke subsidiëring, wat in fe minder worden specifieke proberen om met de centen die st.eeds minde]rjo: projecten aan te wijzen waar dan L f zijn en dan moet je toe kunnen gaan. Dan moet je dusselevfnie* J 3criteria is het een aantal criteria opnemen. E dat dit geval nu financiële draagkrachtprincipe. Borgvliet, dan in. Als we even specifiek kijken naar de Yk, dat de zijn we het eigenlijk met zijn impuls van nieuwbouw, wijk Borgvliet een impuls behoeft. Frans Halsstraat en die die dan zou kunnen plaatsvinden x woningen zetten in de omgeving. Maar daar zomaar een a,a centen bijlegt van de sociale huursector zonder dat je d moeilijk Doe je dat overheid, is in deze wijk ^zonder m?ssch?en wat namelijk niet, dan krijg je, zo st komt te liggen cryptisch, dat het break-even-point dusdanig^ komt dat een sociale verhuurder zielh stoppen. Het zou kunnen oren krabt om daar zijn centen in eer rendeert en dan zou zijn dat het project op termijn niet meer rena toch als dat ten negatieve komen aan die woniven wordt, kijk overheid mogelijk te maken dat deze p re^ van die woningen 3e naar het financiële draagkracht g qeven, vinden we en zeg je, omdat wij graag ^moeten stop dus dat we als overheid die centen da het idee dat achter Pen. Dat er draagkracht zit is eigenlij het zog. criterium financiële draagkracht zi 63

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 97