fcX het Vaststellen van ae invests-
kunnen worden. Daar hebben wij van vernomen van middenstan
ders, die opmerking is terecht gemaakt, en ook vernomen van de
nodige mensen die in de binnenstad wonen, dat zi] niet extra
belast wensen te worden met horeca-activiteiten. Dat is ook de
reden geweest waarom wij gezegd hebben we moeten die binnen
stad voorlopig afdekken, het is niet meer dan een tijdelijke
maatregel, met deze leefmilieuverordening.
Gaan we kijken naar het westelijk stadsdeel of het havenkwar
tier, de vraag van de heer Aertssen, dan is met het verhaal
dat ik net gehouden heb, al een deel van de rede neergelegd
waarom wij niet direct naar het westelijk stadsdeel gekeken
hebben. De heer Aertssen heeft natuurlijk wel gelijk als het
gaat om een historische verbintenis, een historische eenheid
dat horeca ongeveer in eenzelfde wijk, in ieder geval in he
verleden, in het westelijk stadsdeel zich heeft voorgedaan. Er
is in ieder geval geen sprake van eenzelfde bestemmingsplanre
gime. Dat wil overigens niet zeggen dat we nu met alle zeker
heid kunnen zeggen dat dit stadsdeel die afdekking heeft die
het behoeft. Ik kan me heel goed voorstellen dat ik in een
volgende commissievergadering u daar wat mededeling van doe in
de zin van; zitten er mogelijkheden voor een ongewenste horeca
in die omgeving. Als dat het geval is, dan zal ik samen met u
eens overleggen hoe we daar dan een sluitend geheel van kunnen
gaan maken. Er zijn misschien nog andere mogelijkheden ook.
Die toezegging wil ik graag doen.
De VOORZITTER: Dan mag ik afronden met de conclusie dat dit
voorstel is aangenomen.
12. Tnvasterinasbesluit Besluit Woninggebonden Subsidies 1995.
Nr. SOB/18
Mevrouw KAMMEYER: Wij zijn in principe hiermee accoord. Alleen
is er in de commissie een vraag gesteld naar aanleiding van
het criterium financiële draagkracht zoals dat op pag. 7 staat
verwoord. Daar zou de wethouder nog op terugkomen. Nu heb ik,
eerlijk gezegd, tekstueel geen wijzigingen ontvangen, maar
wellicht dat u hier in de vergadering daar nog even op terug
zou willen komen.
De heer DIETEN: Wij constateren als fractie van Groen Links
dat er in dit verhaal van de 600 woningen ongeveer, het is
niet helemaal duidelijk uit de cijfers, 200 in het goedkope
huur- resp. koopsegment terechtkomen. Op dit moment beschikken
wij niet over de gegevens van het woonbehoefte-onderzoek zoals
dat er is. Dat betreuren wij. Wij hebben sterk de indruk da
er, ook gezien de leegstand in de juist duurdere huursectoren
die de kop opsteekt, het van belang is om op grotere schaal de
nadruk te leggen op de goedkopere sector en met name ook de
goedkopere huursector. Dat brengen wij zelf ook in verband me
de ontwikkeling in de Oranjewijk, waar weliswaar niet van
goedkoop naar heel duur gegaan wordt, maar waar natuurlij
toch een opwaartse druk op de huur zit. Wij hebben overwoge
wat moeten we daar nu mee nu we geen concrete cijfers hebbe
om daar een amendement op in te dienen of daar verder over
laten onderhandelen met de corporaties. We willen wel vandaag
62
meegedeeld hebben dat.wij da? ïocfduldel? jk
de wethouder om er even op oefte-onderzoek meegenomen
besluiten in de verdere toekomst.
Be heer JANSSEN, wethouder: Om op dat patste ^^eerst .even
te reageren het volgende. Het toen als volgt behandeld,
aan de orde geweest vraag^ heb totals voj
In het v®rle^n^St^ hebben we gezegd, mocht dat wonmgbe-
voren gebracht tan toen hebb<e g t t bijstelling van ons
hoefte-onderzoek aan^iding gev woningbehoefte in
beeld met betrekking tot df r doenIk kan u verder
onze stad dan zullen we dl eerste resultaten binnenkomen
meedelen dat op dit moment de eerst,9 e Datzelfde geldt
van dat onderzoek specifiek in Berg bedoeling is nu dat beide
voor het onderzoek m de re<?i aelead Als dat gebeurd is
eens een keer naast ^kaar worden gelegd Als^ regul_
dan zullen we u in ieder geval in kenn natuurlijk als
taten van dat onderzoek. inZ de woningbouw met die
het gaat om de meerjarenplanning in de woning
resultaten rekening houden. Kammever Het is juist, we
Dan in de richting van ^evJ°^di even over dat punt op
hebben het in de commissievergiacie:J? h en wat dat nu
blz. 7 gehad, over de *inan?ï®ie oor aeconstateerd met zijn
precies inhoudt. We hebben toen beetje cryptisch in de
allen dat het hier eigeniijk en pr0beren
tekst was terechtgekomen. Ik wil in het Kor* n
aan te halen en aan te stippen wa aenerieke naar speci-
In het nieuwe BWS 1995 gaat men v n?óudt dat de gemeenten
fieke subsidiëring, wat in fe minder worden specifieke
proberen om met de centen die st.eeds minde]rjo:
projecten aan te wijzen waar dan L f zijn en dan moet je
toe kunnen gaan. Dan moet je dusselevfnie* J 3criteria is het
een aantal criteria opnemen. E dat dit geval nu
financiële draagkrachtprincipe. Borgvliet, dan
in. Als we even specifiek kijken naar de Yk, dat de
zijn we het eigenlijk met zijn impuls van nieuwbouw,
wijk Borgvliet een impuls behoeft. Frans Halsstraat en die
die dan zou kunnen plaatsvinden x woningen zetten in de
omgeving. Maar daar zomaar een a,a centen bijlegt van de
sociale huursector zonder dat je d moeilijk Doe je dat
overheid, is in deze wijk ^zonder m?ssch?en wat
namelijk niet, dan krijg je, zo st komt te liggen
cryptisch, dat het break-even-point dusdanig^ komt
dat een sociale verhuurder zielh stoppen. Het zou kunnen
oren krabt om daar zijn centen in eer rendeert en dan zou
zijn dat het project op termijn niet meer rena toch als
dat ten negatieve komen aan die woniven wordt, kijk
overheid mogelijk te maken dat deze p re^ van die woningen
3e naar het financiële draagkracht g qeven, vinden we
en zeg je, omdat wij graag ^moeten stop
dus dat we als overheid die centen da het idee dat achter
Pen. Dat er draagkracht zit is eigenlij
het zog. criterium financiële draagkracht zi
63