instellingen voor sociaal cultureel werk beschikbaar komt. Mag ik mijn verhaal afmaken, mijnheer Withagen, dan mag u in tweede termijn vragen stellen. Ik denk dat het heel goed is om nogmaals aan te geven dat dat de structuur is die wij gekozen hebben. Als we dan kijken, zien we dat de basis is dat beide stichtingen verantwoordelijk zijn voor sociaal cultureel werk. Ik denk dat dat iets is wat ook raadsbreed steun heeft. De structuur die gekozen is en de wijze van subsidiëring zijn mede gekozen op jfro^ voorlopige beschikking van de inspecteur van de belasting dienst van 27 januari en die bijlage heeft ui biji de stukken aangetroffen. Dat betekent dat op basis van de BTW-plichtig- heid SAZO de te subsidiëren instelling is met oormerking naar het SVW-gebeurenDat betekent dat je dat doet om extra BTW te voorkomen want ik denk dat je natuurlijk altijd op moet passen dat door een bepaalde structuur op een verkeerde manier te vertalen, we het sociaal cultureel werk belasten met een extra last namelijk in de BTW-sfeer, wat weliswaar ook aan de over heid ten goede komt en ik heb geen bezwaar om andere overheden geld te doen toekomen, maar laten we proberen de structuur voor het sociaal cultureel werk op een goede manier neer te zetten. Dat betekent dat er een gezamenlijke doelstelling moet zijn. Mevrouw Van Oorschot heeft daar terecht verschillende keren op gewezen. Beide stichtingen hebben in feite één op dracht en dat is dat zij samen moeten zorgen voor het sociaal cultureel werk en dat betekent dat er ook een gezamenlijke doelstelling is ten opzichte van het personeel, ten opzichte van de financiën, ten opzichte van de beslissingsbevoegdheid over het personeel. Dat betekent dat onder de structuur van het SAZO het hele personeel gevoegd is, dat heeft u ook des tijds in de structuur gezien en dat de stichting Verenigde Wijkcentra bestaat uit als basis alle wijkhuizen, ook de gemeentelijke wijkhuizen die daarin ondergebracht zijn. Elk wijkhuis heeft een accommodatiebestuurHet is hier al vaker gezegd, samen beslist het accommodatiebestuur hoe in wijkhui zen, op basis van de samenstelling van de wijk, activiteiten plaatsvinden en welke activiteiten en of ze kennis c.q. hulp willen inhuren voor het uitvoeren van bepaalde activiteiten. Dat is één lijn en de andere lijn is hier genoemd, de heer Dieten heeft daar al op gewezen, dat ook de politiek, u allen zoals u hier zit, opdrachten kunt formuleren. Als wij met zijn allen constateren dat in het kader van het maatschappenJK gebeuren bepaalde zaken moeten gebeuren, moet dat in samen spraak met de betreffende stichtingen gebeuren en moet we bekijken hoe we de problemen kunnen oplossen, met welke mens kracht en waar zullen we het onderbrengen. Die keuzes zijn in feite de twee lijnen zoals ze naar de verschillende stichtin gen toegaan. Als we dan nu kijken naar het voorstel, dan staat er eigenlijk niets anders dan dat wij in feite zeggen; we gaan uit van het voorstel van december en we hebben één probleem. Dat probleew is het volgende. Het bestuur en er staat niet voor niets i» afwijking want het is ook heel bewust aangegeven, het kestuu van de nieuwe stichting SAZO heeft ons aangegeven dat als a subsidie nu al in hokjes verdeeld wordt, zij het ontzetten^ moeilijk hebben om samen met de stichting Verenigde Wijkcen- 44 tra ik wil dat hier nogmaals benadrukken, exact invulling te qevén aan de wijze waarop de verdeling van die subsidie plaats moet gaan vinden. Er zijn weliswaar mede door de afdeling werkplannen opgemaakt, er zijn ideeen over het hele project, er is heel veel en daar heeft u terecht op gewezen. Die stuk ken zijn ook heel bewust bij de stukken gevoegd. U heeft het in kunnen kijken om ook de onderbouwing van het s^ldl.e.be^J? aan te aeven. Of die oormerking zo moet zijn als hij daar staat is ook niet door de stichting Verenigde Wijkcentra aanqeqeven nee dat is een opzet zoals wij die vanuit onze dienst gezamenlijk gemaakt hebben. Willen we dus tot een goede oormerking komen op basis van werkplannen aangegeven door de stichting Verenigde Wijkcentra dan zullen we dat ooksamenmet hen moeten doen. Daar is gewoon tijd voor nodig. Die tijd is er nauwelijks meer, want ik wil u erop wijzen dat als men voor 1996 subsidie aanvraagt in het kader van het sociaal cultureel werk dat vóór 1 mei, ik heb die datum al ergens anders genoemd vanavond, werkplannen plus begroting ingeleverd moeten worden om mee te doen in de hele procedure rond het programma sociaal cultureel werk. U kent de procedure, die wordt i de raad van november beslist tijdens de^begrotin9fbeh^d®^^ want daar maakt het een essentieel onderdeel van uit. Derhal moet dus vóór 1 mei de hele zaak al op PaPier sfa™: dan niet nu Dat is in feite de vraag die het CDA stelt. Omdat dat in feite een fictieve verdeling zou zijn. Wie zegt mij dat de cijfers zoals u die aangeeft inderdaad de cijfers zijn waarop men kan werken. Ik wil best zover gaan dat we zeggen, daar hebben we met het college ook over gesproken, hoe kunnen we nu het raadsvoorstel zodanig verfijnen dat wij naa u toe het vertrouwen willen vragen, geef het bestuur, samen met het college, samen met u als raad, de mogelijkheid om de komende maanden te komen tot het opstellen van werkplannen tot het opstellen van een projectomschrijving, tot het °Ps^®j; len van die beide, vertalend naar financiën. Laten we dan eens kijken of we met een drietal toevoegingen in het raadsbesluit inderdaad kunnen vertalen hetgeen wat velen van u terecht hebben opgemerkt. Het zou kunnen zijn en het amendement is mi j voorgelezen dus ik neem ook maar de vrijheid om wat suggesties daarin te doen. 1. zou kunnen blijven staan. ,„m,cfne 2. de Stichting Samenlevingszorg op te dragen in 1^™- 1995, samen met de Stichting Verenigde Wijkcentra een tusSen tijdse rapportage te verzorgen omtrent de vorderingen m het proces te komen tot een daadwerkelijk invulling va raad in december 1994 vastgestelde structuur. Dus de structuur staat als basis en ze moeten, want zekrijgen nu begeleiding, aan kunnen geven ofin au^usb^sW^us in verhaal loopt tot en met juli, het loopt of we de neus in dezelfde richting hebben, goede afspraken zijn gemaakt om de knoop te ontwarren, is het duidelijk of we van elkaafs d®?i£ht digheid en faciliteiten gebruik kunnen maken, is het gez naar buiten van zowel de stichting SAZO als SVW?ïi»ncsiële ligt de verantwoording naar de politiek, hoe is d Positie, hoe is de coördinatie naar het management. Al die zaken zullen duidelijk moeten worden m de periode van nu dan. we kunnen het wel op papier zetten, maar we moeten het 45

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 88