De heer STUART, wethouder: Ik denk, om op de opmerking van de
heer Dieten eerst in te gaan, dat het goed is om da^r b3;3 de
behandeling van de voorstellen in het kader van de nieuwe
bijstandswet bij stil te staan. Ik kan me niet goed voorstel
len dat je succesvol uitstroombeleid kunt voeren zonder daar
bij de scholingscomponent te betrekken. Ik denk dat het goed
is om daar t.z.t. dan uitgebreid bij stil te staan.
Het antwoord op de vraag van lijst Linssen is, dunkt mij,
vinden op blz. 10 van de notitie. De volledige uitstroomperio
de wordt in deze notitie aangemerkt als deeltijdarbeid. Daar
kan geen misverstand over bestaan. Het staat zo neergeschreven
op blz. 10. Dat betekent dat die premie voor deeltijdarbeid
binnen een tijdvak van twee jaar maximaal tweemaal kan worden
verstrekt.
Mevrouw VAN OORSCHOT: Ik vraag heel even om blz. 10 te bekij
ken.
De heer DIETEN: Ik ben tevreden met het antwoord.
Mevrouw VAN OORSCHOT: Wij kunnen accoord gaan.
De VOORZITTER: Ik concludeer dan dat de raad unaniem met dit
voorstel instemt.
Voorste] inzake aankoopopslagloodsdoorWerkvoorz i eninqsi
Nr. SO/5
Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming wordt
dit voorstel aangenomen.
Subsidietoekenning 1995 stichting Samenlevinqszorq
Nr. WE/13
De heer BOLSIUS: Voor ons ligt het tweede voorstel van dit
college dat daadwerkelijk bijdraagt aan de herstructurering
van het sociaal cultureel werk in onze gemeente. Het eerste
voorstel was van 22 december 1994, waarin werd besloten tor
een bestuursstructuur voor het sociaal cultureel werk van
stichtingen, afgekort SAZO en SVW. Twee stichtingen, de een
als vrager en de ander als aanbieder van infrastructuur, dar
wordt hun functie. Twee stichtingen die nog volledig zullen
moeten wennen aan een bedrijfsvoering die recht doet aan deze
nieuwe situatie. Daarvoor, als dit voorstel vanavond zax
worden goedgekeurd, zullen zij ook externe begeleiding krij
gen. Feitelijk zal er sprake moeten zijn van contractmanage
ment. Aanvrager en aanbieder bereiken overeenkomst over de in
enig jaar te leveren produkten en de prijs die voor die pro-
dukten betaald dient te worden. Die prijs is tevens de
king van een deel van de totale subsidie. Het moet duidelijk
zijn dat die oormerking pas kan plaatsvinden als bekend is wa
geleverd moet worden. Mijn fractie heeft behoefte aan verfiJ"
ning van het nu voorliggend voorstel. Wij willen beide
tingen namelijk graag de kans geven om tot verantwoorde D'
drijfsvoering te komen, maar in juni 1995 dient dit te hebte
33
stelde voorstel wat meer de nadruk legt op het perspectief van
de twee stichtingen. Dat bedroeft ons een beetje, maar niet
zozeer dat wij daarom tegen het voorstel zullen zijn, omdat
wij het beschikbaar stellen van de gelden die hier staan
noodzakelijk vinden. Wij bespeuren bij een aantal fracties de
neiging om toch weer te dicht op deze stichting te gaan zit
ïen Wij zullen daar in ieder geval niet aan mee doen
zullen proberen de anderen daarvan te weerhouden. Wij hebb®"
veel vertrouwen in het bestuur en de medewerkers vandeze
stichting. We willen ze graag de ruimte bieden om er de komen
de jaren wat van te maken.
De heer J.VAN ES: Het is me het avondje wel. Eerst wordt ons
een project waaraan ons veel gelegen is in de ^eb°°^anks
nu krijgen we weer een voorstel voorgeschoteld dat, °^nks
het feit dat het volledig onvoldragen is, wel weer zal "orden
goedgekeurd. Mogen wij u verzoeken de agenda m de toekomst
wat afgewogener samen te stellen. Wij worden ook een *agje
ouder en twee van deze voor ons zo emotioneel geladen onder
werpen op een avond is wel wat veel.
Het voorstel WE/13 subsidietoekenning 1995 stichting Samenle
vingszorg roept bij ons problemen op. Enerzijds W1*le"
geen halt toeroepen aan het sociaal cultureel werk in Bergen
op Zoom, anderzijds ligt er een erfenis waar wij niet omheen
kunnen. Te vaak zijn wij in het verleden teleurgesteldl
reactie van het SKW op de naar onze mening terechte verzoeken
en aanwijzingen uit de politiek. Je zou kunnen stellen, men
verdomde het gewoon te doen wat er verlangd werd. Typisch
voorbeeld, en we kennen ze allemaal, is de fusie pussen SKW en
Peperbus, die zich jaren heeft voortgesleept en die misschien
op papier voltooid is, maar feitelijk nog niet is afgerond. Op
onze vraag hoeveel het financiële voordeel van deze fusie zou
bedragen, toch een redelijke veronderstelling, «erd eerst
gesteld dat het f. 100.000,- zou kosten, maar uiteindelijk
mochten we blij zijn dat het budgettair neutraal zou verlopen.
Het niet of verlaat reageren is lange tijd getolereerd door de
toenmalige wethouder, die al pissig werd als Gemeen
gen/Stadspartij alleen maar het woord vroeg bij een .a9e"daP^b
waarbij SKW ter sprake kwam. Jarenlang hebben wij een zee
kritische houding aangenomen ten aanzien van het SKW, vaak tot
ongenoegen van de wethouder. We waren een beetje m de pels
van het SKW. Eindelijk zag ook de wethouder op een gegeven
moment het licht en werd de herstructurering van het sociaal
cultureel werk in gang gezet. Nu wordt ons een voorstel tot
subsidiëring van de nieuwe stichting SAZO voorgelegd. Hierbij
zijn een aantal aspecten relevant. Onze stelling is datwe
geen cent ter beschikking stellen voordat we een overz
hebben van de projecten en de daarbij behorende *°sten, be9r°
ting 1995, dat er een duidelijke toezegging ligt dat e p
basis van projectsubsidiëring wordt verdergegaan, b®s^^
22.12.1994. dat we nu weer worden geconfronteerd ®et e«e"
sum subsidiëring, dat alleen de bestuurlijke P°PP®tjes
derd zijn, maar de spelers op het veld nog steeds dezelfde
zijn, dat deze spelers reeds lang op de ho°9te "aren van de
eis tot projectmatige invulling van het subsidieverzoek t
komen, dat de bestuurlijke perikelen geen invloed
35