De heer STUART, wethouder: Ik denk, om op de opmerking van de heer Dieten eerst in te gaan, dat het goed is om da^r b3;3 de behandeling van de voorstellen in het kader van de nieuwe bijstandswet bij stil te staan. Ik kan me niet goed voorstel len dat je succesvol uitstroombeleid kunt voeren zonder daar bij de scholingscomponent te betrekken. Ik denk dat het goed is om daar t.z.t. dan uitgebreid bij stil te staan. Het antwoord op de vraag van lijst Linssen is, dunkt mij, vinden op blz. 10 van de notitie. De volledige uitstroomperio de wordt in deze notitie aangemerkt als deeltijdarbeid. Daar kan geen misverstand over bestaan. Het staat zo neergeschreven op blz. 10. Dat betekent dat die premie voor deeltijdarbeid binnen een tijdvak van twee jaar maximaal tweemaal kan worden verstrekt. Mevrouw VAN OORSCHOT: Ik vraag heel even om blz. 10 te bekij ken. De heer DIETEN: Ik ben tevreden met het antwoord. Mevrouw VAN OORSCHOT: Wij kunnen accoord gaan. De VOORZITTER: Ik concludeer dan dat de raad unaniem met dit voorstel instemt. Voorste] inzake aankoopopslagloodsdoorWerkvoorz i eninqsi Nr. SO/5 Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. Subsidietoekenning 1995 stichting Samenlevinqszorq Nr. WE/13 De heer BOLSIUS: Voor ons ligt het tweede voorstel van dit college dat daadwerkelijk bijdraagt aan de herstructurering van het sociaal cultureel werk in onze gemeente. Het eerste voorstel was van 22 december 1994, waarin werd besloten tor een bestuursstructuur voor het sociaal cultureel werk van stichtingen, afgekort SAZO en SVW. Twee stichtingen, de een als vrager en de ander als aanbieder van infrastructuur, dar wordt hun functie. Twee stichtingen die nog volledig zullen moeten wennen aan een bedrijfsvoering die recht doet aan deze nieuwe situatie. Daarvoor, als dit voorstel vanavond zax worden goedgekeurd, zullen zij ook externe begeleiding krij gen. Feitelijk zal er sprake moeten zijn van contractmanage ment. Aanvrager en aanbieder bereiken overeenkomst over de in enig jaar te leveren produkten en de prijs die voor die pro- dukten betaald dient te worden. Die prijs is tevens de king van een deel van de totale subsidie. Het moet duidelijk zijn dat die oormerking pas kan plaatsvinden als bekend is wa geleverd moet worden. Mijn fractie heeft behoefte aan verfiJ" ning van het nu voorliggend voorstel. Wij willen beide tingen namelijk graag de kans geven om tot verantwoorde D' drijfsvoering te komen, maar in juni 1995 dient dit te hebte 33 stelde voorstel wat meer de nadruk legt op het perspectief van de twee stichtingen. Dat bedroeft ons een beetje, maar niet zozeer dat wij daarom tegen het voorstel zullen zijn, omdat wij het beschikbaar stellen van de gelden die hier staan noodzakelijk vinden. Wij bespeuren bij een aantal fracties de neiging om toch weer te dicht op deze stichting te gaan zit ïen Wij zullen daar in ieder geval niet aan mee doen zullen proberen de anderen daarvan te weerhouden. Wij hebb®" veel vertrouwen in het bestuur en de medewerkers vandeze stichting. We willen ze graag de ruimte bieden om er de komen de jaren wat van te maken. De heer J.VAN ES: Het is me het avondje wel. Eerst wordt ons een project waaraan ons veel gelegen is in de ^eb°°^anks nu krijgen we weer een voorstel voorgeschoteld dat, °^nks het feit dat het volledig onvoldragen is, wel weer zal "orden goedgekeurd. Mogen wij u verzoeken de agenda m de toekomst wat afgewogener samen te stellen. Wij worden ook een *agje ouder en twee van deze voor ons zo emotioneel geladen onder werpen op een avond is wel wat veel. Het voorstel WE/13 subsidietoekenning 1995 stichting Samenle vingszorg roept bij ons problemen op. Enerzijds W1*le" geen halt toeroepen aan het sociaal cultureel werk in Bergen op Zoom, anderzijds ligt er een erfenis waar wij niet omheen kunnen. Te vaak zijn wij in het verleden teleurgesteldl reactie van het SKW op de naar onze mening terechte verzoeken en aanwijzingen uit de politiek. Je zou kunnen stellen, men verdomde het gewoon te doen wat er verlangd werd. Typisch voorbeeld, en we kennen ze allemaal, is de fusie pussen SKW en Peperbus, die zich jaren heeft voortgesleept en die misschien op papier voltooid is, maar feitelijk nog niet is afgerond. Op onze vraag hoeveel het financiële voordeel van deze fusie zou bedragen, toch een redelijke veronderstelling, «erd eerst gesteld dat het f. 100.000,- zou kosten, maar uiteindelijk mochten we blij zijn dat het budgettair neutraal zou verlopen. Het niet of verlaat reageren is lange tijd getolereerd door de toenmalige wethouder, die al pissig werd als Gemeen gen/Stadspartij alleen maar het woord vroeg bij een .a9e"daP^b waarbij SKW ter sprake kwam. Jarenlang hebben wij een zee kritische houding aangenomen ten aanzien van het SKW, vaak tot ongenoegen van de wethouder. We waren een beetje m de pels van het SKW. Eindelijk zag ook de wethouder op een gegeven moment het licht en werd de herstructurering van het sociaal cultureel werk in gang gezet. Nu wordt ons een voorstel tot subsidiëring van de nieuwe stichting SAZO voorgelegd. Hierbij zijn een aantal aspecten relevant. Onze stelling is datwe geen cent ter beschikking stellen voordat we een overz hebben van de projecten en de daarbij behorende *°sten, be9r° ting 1995, dat er een duidelijke toezegging ligt dat e p basis van projectsubsidiëring wordt verdergegaan, b®s^^ 22.12.1994. dat we nu weer worden geconfronteerd ®et e«e" sum subsidiëring, dat alleen de bestuurlijke P°PP®tjes derd zijn, maar de spelers op het veld nog steeds dezelfde zijn, dat deze spelers reeds lang op de ho°9te "aren van de eis tot projectmatige invulling van het subsidieverzoek t komen, dat de bestuurlijke perikelen geen invloed 35

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 83