Mevrouw DEMMERS, wethouder: De huidige wetgeving laat dat op
dit moment nog niet toe. Wanneer beslist wordt dat wi] als
college geen medewerking voor iets willen geven is dat een
beslissing die aan de raad voorbehouden is. De hele onderwijs-
wetgeving staat op dit moment echter nogal onder druk, vanwege
ook de decentralisatie, dus wat dat betreft zijn het zeker
zaken die in die wetgeving aan de orde zullen komen.
De VOORZITTER: Ik concludeer dat u met dit voorstel kunt
instemmen. Dan is conform het voorstel besloten.
Ui tstroom-incentive-beleid
Nr. SO/4
De heer STUART, wethouder: Naar aanleiding van vragen die in
de commissie gesteld zijn nog het volgende. Terecht is in de
commissie opgemerkt dat in de notitie op blz.19 en 20 verkeer
de bedragen zijn ingevuld. Het gaat inderdaad bij deeltigduit-
stroom om een gemiddeld premiebedrag van netto f. 582,- en
bruto f. 908,-. Daar zit dus een zekere mate van evenredigheid
in. Daar werd naar gevraagd. De totale uitgaven van het Pre
miebeleid op jaarbasis, dus na verwerking van het wettelijk
overgangsrecht structureel vanaf 1997 komt uit op ruim f.
75.200,- Voordat wij de verbeterde pagina's aan de leden van
de commissie doen toekomen gaat het er inderdaad om dat dit
beleid structureel f. 75.200,- naar de ramingen van thans zal
kosten.
De VOORZITTER: Dat als nadere toelichting.
Mevrouw VAN OORSCHOT: Lijst Linssen heeft in de commissiever
gadering de portefeuillehouder gevraagd aan de beleidsregels
toe te voegen hoe om te gaan met een eventuele overlapping
binnen de gestelde negen maanden van fulltime en parttime.
Gaarne vernemen wij van de wethouder of deze aanpassing wordt
of is gerealiseerd, aangezien wij anders aantekening vragen
tegen punt 1van uw voorstel
De heer DIETEN: In de notitie wordt aangegeven dat de primaire
keuze ligt bij intensieve trajectbegeleiding, maar dat daar
over nu geen voorstellen worden gedaan. Van die intensieve
trajectbegeleiding zijn wij een warm voorstander als dat op
een bepaalde manier wordt ingevuld, maar dan wordt er bij de
bedragen die wel in het kader van dit voorstel nu al worden
toegekend aangegeven dat er geen premie bij de afronding van
scholing zal worden gegeven. Bij de argumentatie die daarbij
staat kan ik mij wel iets voorstellen, maar ik neem aan dat
als we straks een integraal voorstel krijgen waarvan de basis
is de intensieve trajectbegeleiding en waarbij dan wat lichte
financiële prikkels aanwezig zijn, dat daarin dan ook wel
ruimte zit om scholingsmogelijkheden op een of andere manier
te financieren als onderdeel van die trajectbegeleiding. Als
dat zo is dan vinden wij het voor dit moment voldoende en zien
we ook met vertrouwen de verder uitgewerkte voorstellen tege
moet.
32
geleid tot produktafsprakenDit betekent dat de subsidie voor
1996 voor wat betreft de stichting SVW volledig geoormerkt kan
worden op basis van daadwerkelijk te leveren produkten, want
die afspraken zijn dan bekend.
Tevens vraagt mijn fractie u om met ingang van juni 1995 de
resterende periode van 1995 als proef te gebruiken. Als proef
omdat ook verantwoording moet worden afgelegd aan de hand van
produktaf spraken en ook daar enige lering in noodzakelijk is.
De erfenis die wij hebben op het gebied van SKW is zorgelijk.
Bestuursstructuur was afwezig, procesbeschrijvingen waren
nihil, verantwoording bestede uren versus contract afwezig,
bezuinigingen toegezegd en niet doorgevoerd en er is ingeteerd
op het vermogen in plaats van daadwerkelijk bezuinigd. Er is
nu een bestuursstructuur met een personele invulling die ons
vertrouwen heeft. Vertrouwen wil zeggen dat wij de besturen de
kans moeten geven om zelf te werken aan verbetering van de
bedrijfsvoering en zelf tot produktaf spraken te komen. Het
past ons dan om, weliswaar zeer tijdelijk, afstand in acht te
nemen en niet over te gaan tot op dit moment volstrekt arbi
traire, voortijdige en niet inhoudelijk gefundeerde splitsing
van de subsidiegelden.
De heer COPPENS: Het raadsvoorstel over de subsidietoekenning
aan de stichting SAZO heeft in onze fractie afgelopen week
veel aandacht gekregen. Daar wij hier met een zeer complexe
materie te maken hebben is een goed overwogen standpunt zeer
moeilijk te bepalen. Onze fractie is dan ook blij met de
uitleg die in de commissievergadering en de nazitten daarvan
door het bestuur van de stichting SAZO werd gegeven. Het SKW-
verhaal is al jarenlang een probleem en onderwerp van discus
sie in deze raad. Bruikbare voorstellen die een oplossing voor
deze problemen brachten zijn er tot op heden niet geweest. Het
nieuwe bestuur waarin wij toch de nodige kwaliteit aantreffen
heeft de zware taak op zich genomen en heeft, naar onze me
ning, een goed plan opgesteld. Onze fractie vindt het bedrag
voor de begeleidingskosten aan de hoge kant. Het bestuur van
SAZO heeft bewust gekozen voor dit bureau. Wij gaan er dan ook
van uit dat dit bureau ook kwaliteit zal leveren in tijd en
daad. De WD-fractie zal, weliswaar op afstand, zeer kritisch
de voortgang van deze nieuwe aanpak volgen en we wachten met
belangstelling op de rapportage rond 1 juni. Het moge duide
lijk zijn dat de WD-fractie met het thans voorliggende voor
stel kan instemmen.
De heer DIETEN: De fractie van Groen Links is altijd voorstan
der geweest van één krachtige en zelfstandige organisatie voor
sociaal cultureel werk in deze gemeente, die een gezonde af
stand heeft tot de subsidiegever, maar waarbij die subsidiege
ver wel duidelijk vaststelt voor welke processen en voor welke
produkten er eisen gesteld worden en ook de instelling daarop
afrekent. We hebben gezien dat de oorspronkelijke plannen voor
de nieuwe instelling drie stichtingen omvatte, later werden
dat er twee, dat ging de goede kant op. Het eerste concept van
dit voorstel leidde ertoe dat in 1995 het ongeveer één stich
ting zou worden. Dat verheugde ons bovenmatig. Nu blijkt onder
invloed van het gestelde in de commissie dat men in dit bijge-
34