Mevrouw DEMMERS, wethouder: De huidige wetgeving laat dat op dit moment nog niet toe. Wanneer beslist wordt dat wi] als college geen medewerking voor iets willen geven is dat een beslissing die aan de raad voorbehouden is. De hele onderwijs- wetgeving staat op dit moment echter nogal onder druk, vanwege ook de decentralisatie, dus wat dat betreft zijn het zeker zaken die in die wetgeving aan de orde zullen komen. De VOORZITTER: Ik concludeer dat u met dit voorstel kunt instemmen. Dan is conform het voorstel besloten. Ui tstroom-incentive-beleid Nr. SO/4 De heer STUART, wethouder: Naar aanleiding van vragen die in de commissie gesteld zijn nog het volgende. Terecht is in de commissie opgemerkt dat in de notitie op blz.19 en 20 verkeer de bedragen zijn ingevuld. Het gaat inderdaad bij deeltigduit- stroom om een gemiddeld premiebedrag van netto f. 582,- en bruto f. 908,-. Daar zit dus een zekere mate van evenredigheid in. Daar werd naar gevraagd. De totale uitgaven van het Pre miebeleid op jaarbasis, dus na verwerking van het wettelijk overgangsrecht structureel vanaf 1997 komt uit op ruim f. 75.200,- Voordat wij de verbeterde pagina's aan de leden van de commissie doen toekomen gaat het er inderdaad om dat dit beleid structureel f. 75.200,- naar de ramingen van thans zal kosten. De VOORZITTER: Dat als nadere toelichting. Mevrouw VAN OORSCHOT: Lijst Linssen heeft in de commissiever gadering de portefeuillehouder gevraagd aan de beleidsregels toe te voegen hoe om te gaan met een eventuele overlapping binnen de gestelde negen maanden van fulltime en parttime. Gaarne vernemen wij van de wethouder of deze aanpassing wordt of is gerealiseerd, aangezien wij anders aantekening vragen tegen punt 1van uw voorstel De heer DIETEN: In de notitie wordt aangegeven dat de primaire keuze ligt bij intensieve trajectbegeleiding, maar dat daar over nu geen voorstellen worden gedaan. Van die intensieve trajectbegeleiding zijn wij een warm voorstander als dat op een bepaalde manier wordt ingevuld, maar dan wordt er bij de bedragen die wel in het kader van dit voorstel nu al worden toegekend aangegeven dat er geen premie bij de afronding van scholing zal worden gegeven. Bij de argumentatie die daarbij staat kan ik mij wel iets voorstellen, maar ik neem aan dat als we straks een integraal voorstel krijgen waarvan de basis is de intensieve trajectbegeleiding en waarbij dan wat lichte financiële prikkels aanwezig zijn, dat daarin dan ook wel ruimte zit om scholingsmogelijkheden op een of andere manier te financieren als onderdeel van die trajectbegeleiding. Als dat zo is dan vinden wij het voor dit moment voldoende en zien we ook met vertrouwen de verder uitgewerkte voorstellen tege moet. 32 geleid tot produktafsprakenDit betekent dat de subsidie voor 1996 voor wat betreft de stichting SVW volledig geoormerkt kan worden op basis van daadwerkelijk te leveren produkten, want die afspraken zijn dan bekend. Tevens vraagt mijn fractie u om met ingang van juni 1995 de resterende periode van 1995 als proef te gebruiken. Als proef omdat ook verantwoording moet worden afgelegd aan de hand van produktaf spraken en ook daar enige lering in noodzakelijk is. De erfenis die wij hebben op het gebied van SKW is zorgelijk. Bestuursstructuur was afwezig, procesbeschrijvingen waren nihil, verantwoording bestede uren versus contract afwezig, bezuinigingen toegezegd en niet doorgevoerd en er is ingeteerd op het vermogen in plaats van daadwerkelijk bezuinigd. Er is nu een bestuursstructuur met een personele invulling die ons vertrouwen heeft. Vertrouwen wil zeggen dat wij de besturen de kans moeten geven om zelf te werken aan verbetering van de bedrijfsvoering en zelf tot produktaf spraken te komen. Het past ons dan om, weliswaar zeer tijdelijk, afstand in acht te nemen en niet over te gaan tot op dit moment volstrekt arbi traire, voortijdige en niet inhoudelijk gefundeerde splitsing van de subsidiegelden. De heer COPPENS: Het raadsvoorstel over de subsidietoekenning aan de stichting SAZO heeft in onze fractie afgelopen week veel aandacht gekregen. Daar wij hier met een zeer complexe materie te maken hebben is een goed overwogen standpunt zeer moeilijk te bepalen. Onze fractie is dan ook blij met de uitleg die in de commissievergadering en de nazitten daarvan door het bestuur van de stichting SAZO werd gegeven. Het SKW- verhaal is al jarenlang een probleem en onderwerp van discus sie in deze raad. Bruikbare voorstellen die een oplossing voor deze problemen brachten zijn er tot op heden niet geweest. Het nieuwe bestuur waarin wij toch de nodige kwaliteit aantreffen heeft de zware taak op zich genomen en heeft, naar onze me ning, een goed plan opgesteld. Onze fractie vindt het bedrag voor de begeleidingskosten aan de hoge kant. Het bestuur van SAZO heeft bewust gekozen voor dit bureau. Wij gaan er dan ook van uit dat dit bureau ook kwaliteit zal leveren in tijd en daad. De WD-fractie zal, weliswaar op afstand, zeer kritisch de voortgang van deze nieuwe aanpak volgen en we wachten met belangstelling op de rapportage rond 1 juni. Het moge duide lijk zijn dat de WD-fractie met het thans voorliggende voor stel kan instemmen. De heer DIETEN: De fractie van Groen Links is altijd voorstan der geweest van één krachtige en zelfstandige organisatie voor sociaal cultureel werk in deze gemeente, die een gezonde af stand heeft tot de subsidiegever, maar waarbij die subsidiege ver wel duidelijk vaststelt voor welke processen en voor welke produkten er eisen gesteld worden en ook de instelling daarop afrekent. We hebben gezien dat de oorspronkelijke plannen voor de nieuwe instelling drie stichtingen omvatte, later werden dat er twee, dat ging de goede kant op. Het eerste concept van dit voorstel leidde ertoe dat in 1995 het ongeveer één stich ting zou worden. Dat verheugde ons bovenmatig. Nu blijkt onder invloed van het gestelde in de commissie dat men in dit bijge- 34

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 82