2010 tenminste weer plezier van kunnen hebben. De heer JOUVENAZ: De politieke visie die de lijst Linssen heeft met betrekking tot dit voorstel hebben wij in de commis sievergadering van afgelopen week naar voren gebracht. Wij waren altijd al de mening toegedaan dat een sportcluster aan de Binnenschelde niet te verwezenlijken was, simpelweg gesteld zien wij die mening in de rapportage bevestigd. Vanavond zullen wij onze bijdrage dan ook beperken tot het te nemen besluit. Lijst Linssen is van mening dat verder onderzoek naar de mogelijkheid tot het realiseren van een zwemvoorziening aan de Binnenschelde niet nodig is. De lijst Linssen is de mening toegedaan dat voor het uniek stukje Bergen op Zoom, wat de Binnenschelde toch is, andere vormen van particuliere invul ling mogelijk zijn en deze niet belemmerd dienen te worden door plichtmatig uitgevoerd beleid. Wij zijn ervan overtuigd dat zwembad Gageldonk, mits aangepast aan de eigentijdse eisen, uitstekend zal voldoen aan de door onze gemeente ge stelde zorgfunctie. Resultaten van onderzoek naar de mogelijk heden van Gageldonk zijn reeds voorhanden en kunnen - mits eventueel geactualiseerd - leiden tot een zeer spoedige be sluitvorming. Ook het nieuwe voorstel kunnen wij niet steunen. We zijn derhalve dus tegen het voorstel als zodanig. De heer VAN DE WATER: Een klein stukje historie als het mag. Gemeentebelangen/Stadspartij is met anderen jarenlang actief geweest om in West-Brabant, maar het liefst in Bergen op Zoom, een ijsaccomodatie te realiseren en had toen niet de intentie om het zwembad te verplaatsen. Na intensief onderzoek en raadplegen van vele deskundigen op dit gebied bleek al vrij snel dat een dergelijke accommodatie niet kostendekkend haal baar was. Zeker niet voor Bergen op Zoom alleen. Aan dit onderzoek waren geen kosten verbonden. In Hotel de Draak is toen een werkgroep tot stand gekomen om informatie te verzame len. Gespreksleider was toen Hein Vergeer, dat jaar Olympisch en Wereldkampioen. De werkgroep heeft contacten gehad met velen, o.a. met de directie van Oranjewoud, de directie van Thialf en de Heidemaatschappij. Na veel voorbereidend werk is de trein op gang gekomen. Op zeker moment is in het gemeente huis een gesprek geweest met de toenmalige burgemeester, de heer Zevenbergen, de heer Wagenaar als vertegenwoordiger van de beleggingsgroep Thialf, de heer Van der Weijden, directeur van Oranjewoud en vertegenwoordiger van de werkgroep. Hier heeft discussie plaatsgevonden over relevante zaken en is besloten om met de trein verder te gaan. Een voorstel werd gedaan hoe te komen tot een plan van aanpak. Dat resulteerde in een voorstel van werkwijze en kostenraming ten behoeve van een ontwikkelingsplan voor de Binnenschelde, in de tekst stond een fout - dat gebeurt soms - er werd vermeld Kijk in de Pot. Dit voorstel is ook ter beschikking gesteld van de gemeente. Daarna is ter versterking van de werkgroep uitbreiding gezocht in Zeeland en het stadsgewest Breda. Hieruit is een overleg groep gevormd onder leiding van de heer Boertjes, directeur van Meeus, vertegenwoordiger van het Streekgewest en de recre atie, de heer Du Chatelier en de burgemeester van Werkendam als vertegenwoordiger op het gebied van recreatie van het 16 stadsgewest Breda, vertegenwoordigers van de provincie, de KNSB, de ANWB en de provincie Zeeland. Eindeloos zouden we door kunnen gaan. Toen op zeker moment meerdere gegadigden interesse toonden in het project werd het moeilijker, soms pijnlijk, zoals het bezoek aan Port Zélande, waar derden ook al plannen presen teerden, zowel voor Gageldonk als voor de Binnenschelde en waar door betrokkenen keihard werd gezegd dat de Binnenschelde wel vergeten kon worden. Dat was een aantal jaren geleden. We dachten aan een grap, maar dat bleek het niet te zijn. Later bleek dat er meer kandidaten waren om een en ander aan de Binnenschelde te realiseren. Toen dreigden er drie groepen te komen die met dezelfde gedachte bezig waren. De werkgroep is het toen wederom gelukt om deze drie kandidaten onder een noemer bij elkaar te krijgen en gezamenlijk naar de Binnen schelde te kijken. Ik ga niet meer verder met aan te geven welke energie hierin gestoken is. Het leek soms net een betonnen muur die niet te slechten was. Het uur U is gekomen en we hopen dat spijkers met koppen geslagen worden. Onze mening zal ook nu duidelijk zijn. j Tot zover in eerste termijn. De heer FRANKEN: De gemeenteraad heeft destijds ervoor gekozen om het toeristisch recreatieve element aan de Binnenschelde verder in te vullen. U begrijpt dat die toeristische recrea tieve invulling niet uit de lucht komt vallen en omdat we toen een probleem hadden met het zwembad was het een heel logische gedachte die toeristisch recreatieve invulling voor de Binnen schelde te combineren met een nieuwe zwemaccommodatie. De zwemaccommodatie moest dan de verdere motor zijn voor de verdere ontwikkeling. Toen hebben we eerst een onderzoek laten verrichten en daar hadden we onze twijfels over. Toen heeft de gemeenteraad, dacht ik, een verstandig besluit genomen om een second opinion te laten verrichten. Als je twee gerenommeerde bedrijven uitnodigt om iets te onderzoeken en het zijn eikaars concurrenten, waarbij de ene een andere invalshoek heeft dan de andere, dan is het logisch dat de resultaten van die twee onderzoeken elkaar niet voor 100% dekken. Ik denk dat het dan goed is dat de gemeenteraad zichzelf eigenlijk oplegt om uit die twee voorstellen een eigen weg te kiezen en te zeggen, jongens wij willen in die richting de verdere ontwikkeling ter hand nemen. Alleen als de een zegt er is eigenlijk alleen maar ruimte en een budget voor een zwembad met een lokale zorgfunc tie, dan is het natuurlijk om dan ook weer te denken, we hebben een zwembad op Gageldonk. Willen we de zaken eerlijk voorstellen en willen we ook kijken naar het effect op de begroting, dan denk ik dat we gewoon die twee voorstellen evenwaardig moeten beoordelen, wat is het effect voor Gagel- donk, wat is het effect van een zwembad aan de Binnenschelde. Dit in ieder geval voor de begroting. We kunnen hier plannen waken tot in de hemel, om maar eens een CDA-gedachte hier te lanceren, maar het moet ook betaald worden. Als er duidelijk uitkomt dat inderdaad een evenwaardig zwembad met zorgfunctie voor Bergen op Zoom voordeliger is op Gageldonk dan moeten we daar ook de cijfers voor hebben, naar mijn mening. Om nu al in 17

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 74