heel sympathiek en inderdaad kan ik mij voorstellen dat hij
zegt daar krijg ik geen meerderheid voor in deze raad, maar ik
weet bijna zeker dat daar geen inverdieneffecten voor de
gemeente inzitten, puur financieel waardeerbaar. Wel inver
dieneffecten in psychologische zin en maatschappelijke zin.
Helaas zijn die niet altijd hard of wat harder berekenbaar in
geld. Ik denk dat de heer Dieten echt appels met peren verge
lijkt en ik vind dat jammer, want het doet de discussie en de
serieusheid van de discussie rond dit voorstel en zijn inbreng
geen goed.
De heer DIETEN: Bij interruptie even tegen de heer Van der
Kallen. Ik meen het serieus wat betreft de financiële para
graaf van dit verhaal. Hij spreekt over appels en peren verge
lijken, maar nee, het zijn twee soorten investeringen waarvan
wij van allebei mogen vertrouwen dat zij terugkomen. Ik ver
wijt het collegevoorstel nu juist dat er hier sprake is van
religie. Er is sprake van 8 ton offeren aan de afgod automati
sering in plaats van op basis van argumenten vertrouwen wekken
dat het inverdieneffect gerealiseerd zal worden.
De VOORZITTER: Dat was iedereen in tweede termijn
Dan komt ik in eerste instantie bij de heer Bolsius. Procesbe
schrijvingen zullen er komen. We beginnen met de productbe
schrijvingen. Dat is een van de eerste projecten die er loopt.
We hopen op korte termijn daarmee ook naar de commissie te
komen, zodat zichtbaar wordt hoe we het verder aanpakken via
formuleringen van doelstellingen en productgroepen. Als we
producten hebben zullen we verder in de processen gaan kijken
hoe je op de beste manier tot het gewenste resultaat komt. Dat
kan consequenties hebben voor de organisatie.
Uw oordeel over lijnmanagers daarvan kan ik zeggen soms herken
je daar wat in. Dat geldt niet voor alle lijnmanagers. Zo kan
ik ook hele verhalen houden over middenmanagement wat soms ook
zeer weinig flexibel is. Dat wel aan de top en de onderkant
men iets wil, maar dat daartussen gewoon toch een blok zit wat
moeilijk in beweging te krijgen is. Ik denk dat we toch,
ondanks dat we weten dat mensen hebbelijkheden en onhebbelijk
heden hebben, dit proces met elkaar moeten starten en in de
gaten moeten houden in hoeverre zaken wel of niet in beweging
komen. Als we op een bepaald moment constateren dat die bewe
ging er niet in zit, dan zullen we onze consequenties daaruit
moeten trekken. Daarom zorgen we ook voor wat externe bege
leiding die met een fris oog dat proces wat kan volgen en de
projectleiding en het college van B&W kan adviseren hoe voort
gang te houden in het geheel.
Wat betreft de financiële aspecten waar de heer Dieten het
over heeft, denk ik dat je inderdaad een onderscheid moet
maken in de verschillende soorten effecten die je hebt, of dat
directe effecten kunnen zijn voor de gemeente en de financiële
huishouding. We zorgen er wel degelijk voor dat wat de taak
stelling van de rente betreft deze wordt gerealiseerd. Alleen
het afschrijvingsdeelis niet meer absolute voorwaarde. Wel
blijft boven tafel het feit dat wij zeggen dat ook daar het
rendement van de projecten gevolgd zal blijven worden. De
inspanningsverplichting en de afspraak dat er per project de
12
efficiencyresultaten in beeld gebracht moeten worden, zullen
ervoor zorgen dat het rendement zichtbaar blijft. Op dat
moment kunnen wij daar dan over besluiten. Ik denk dat in dit
geval, omdat hier toch directe financiële consequenties voor
de gemeente aan zitten - bij wijze van uitzondering want ook
het college is niet voornemens om van dit soort dekkingsvoor-
stellen een gewoonte te maken - je er meer vertrouwen in mag
hebben dat het toch op termijn positieve gevolgen heeft voor
de financiële huishouding van de gemeente, dan bij andere
voorstellen, die veel meer indirecte gevolgen hebben en moge
lijke voordelen buiten de gemeentelijke huishouding hebben.
Dat zijn ook voordelen, maar die kunnen jammer genoeg niet in
guldens vertaald worden en de daarmee samenhangende lasten zal
je daarom direct moeten dekken. Ik denk dat het daarom verant
woord is, nogmaals bij wijze van uitzondering, om in dit geval
voor deze bedrijfsvoering ons eigen vermogen in te zetten.
Ik kom dan aan een afronding. Ik meen hieruit te mogen proeven
dat de heer Dieten een aantekening wenst omdat hij om finan
ciële redenen tegen is. Ik kijk dan wat ik van de fractie van
D'66 als eindoordeel hoor.. Mag ik constateren dat met uitzon
dering van de heer Dieten de anderen met dit voorstel kunnen
instemmen
De heer BOLSIUS: Sowieso met uitzondering van de heer Dieten.
Wat de D'66 fractie betreft kan ik zeggen dat onze twijfels
nog niet helemaal zijn weggenomen. Ik heb ze hier verwoord.
Dit is voor ons echter geen reden om tegen het I&A-plan als
zodanig te stemmen.
De VOORZITTER: Dan concludeer ik dat conform het voorstel is
besloten.
Vestiging van een kwalitatieve verplichting.
Nr. SOB/22
Zonder beraadslaging of hoofdelijke stemming wordt conform dit
voorstel besloten.
Sport- en Vri-ieti -idscentrum Binnenschelde.
Nr. WE/12
De heer BOLSIUS: Gezien de uitgebreide commissiebehandeling
kan ik mij beperken tot de inhoudelijke conclusies ten aanzien
van het voorstel zoals dat nu voor ons ligt. Ik zal straks
kort ingaan op de wijzigingen die wij vanavond aantroffen.
Wij concluderen dat het college tot juni tijd krijgt om te
kijken wat uniek kan aanhaken op een zwembad aan de Binnen
schelde, want een bad op zich is niet dat unieke project voor
toeristen en recreatie dat wij zouden wensen.
Ten tweede. Het college krijgt tot juni de tijd om na te gaan
wat het kost om te voorzien in de zorgfunctie op de locatie
Gageldonk en op de locatie Binnenschelde. Daarbij twee varian
ten. Die twee varianten maken tevens dat wij mogen verwachten
dat als er gekozen wordt voor de locatie Gageldonk er ook
wordt aangegeven wat je op de Binnenschelde moet en omgekeerd.
Ten derde. De besluitvorming nu voor Gageldonk alleen zou
13