heel sympathiek en inderdaad kan ik mij voorstellen dat hij zegt daar krijg ik geen meerderheid voor in deze raad, maar ik weet bijna zeker dat daar geen inverdieneffecten voor de gemeente inzitten, puur financieel waardeerbaar. Wel inver dieneffecten in psychologische zin en maatschappelijke zin. Helaas zijn die niet altijd hard of wat harder berekenbaar in geld. Ik denk dat de heer Dieten echt appels met peren verge lijkt en ik vind dat jammer, want het doet de discussie en de serieusheid van de discussie rond dit voorstel en zijn inbreng geen goed. De heer DIETEN: Bij interruptie even tegen de heer Van der Kallen. Ik meen het serieus wat betreft de financiële para graaf van dit verhaal. Hij spreekt over appels en peren verge lijken, maar nee, het zijn twee soorten investeringen waarvan wij van allebei mogen vertrouwen dat zij terugkomen. Ik ver wijt het collegevoorstel nu juist dat er hier sprake is van religie. Er is sprake van 8 ton offeren aan de afgod automati sering in plaats van op basis van argumenten vertrouwen wekken dat het inverdieneffect gerealiseerd zal worden. De VOORZITTER: Dat was iedereen in tweede termijn Dan komt ik in eerste instantie bij de heer Bolsius. Procesbe schrijvingen zullen er komen. We beginnen met de productbe schrijvingen. Dat is een van de eerste projecten die er loopt. We hopen op korte termijn daarmee ook naar de commissie te komen, zodat zichtbaar wordt hoe we het verder aanpakken via formuleringen van doelstellingen en productgroepen. Als we producten hebben zullen we verder in de processen gaan kijken hoe je op de beste manier tot het gewenste resultaat komt. Dat kan consequenties hebben voor de organisatie. Uw oordeel over lijnmanagers daarvan kan ik zeggen soms herken je daar wat in. Dat geldt niet voor alle lijnmanagers. Zo kan ik ook hele verhalen houden over middenmanagement wat soms ook zeer weinig flexibel is. Dat wel aan de top en de onderkant men iets wil, maar dat daartussen gewoon toch een blok zit wat moeilijk in beweging te krijgen is. Ik denk dat we toch, ondanks dat we weten dat mensen hebbelijkheden en onhebbelijk heden hebben, dit proces met elkaar moeten starten en in de gaten moeten houden in hoeverre zaken wel of niet in beweging komen. Als we op een bepaald moment constateren dat die bewe ging er niet in zit, dan zullen we onze consequenties daaruit moeten trekken. Daarom zorgen we ook voor wat externe bege leiding die met een fris oog dat proces wat kan volgen en de projectleiding en het college van B&W kan adviseren hoe voort gang te houden in het geheel. Wat betreft de financiële aspecten waar de heer Dieten het over heeft, denk ik dat je inderdaad een onderscheid moet maken in de verschillende soorten effecten die je hebt, of dat directe effecten kunnen zijn voor de gemeente en de financiële huishouding. We zorgen er wel degelijk voor dat wat de taak stelling van de rente betreft deze wordt gerealiseerd. Alleen het afschrijvingsdeelis niet meer absolute voorwaarde. Wel blijft boven tafel het feit dat wij zeggen dat ook daar het rendement van de projecten gevolgd zal blijven worden. De inspanningsverplichting en de afspraak dat er per project de 12 efficiencyresultaten in beeld gebracht moeten worden, zullen ervoor zorgen dat het rendement zichtbaar blijft. Op dat moment kunnen wij daar dan over besluiten. Ik denk dat in dit geval, omdat hier toch directe financiële consequenties voor de gemeente aan zitten - bij wijze van uitzondering want ook het college is niet voornemens om van dit soort dekkingsvoor- stellen een gewoonte te maken - je er meer vertrouwen in mag hebben dat het toch op termijn positieve gevolgen heeft voor de financiële huishouding van de gemeente, dan bij andere voorstellen, die veel meer indirecte gevolgen hebben en moge lijke voordelen buiten de gemeentelijke huishouding hebben. Dat zijn ook voordelen, maar die kunnen jammer genoeg niet in guldens vertaald worden en de daarmee samenhangende lasten zal je daarom direct moeten dekken. Ik denk dat het daarom verant woord is, nogmaals bij wijze van uitzondering, om in dit geval voor deze bedrijfsvoering ons eigen vermogen in te zetten. Ik kom dan aan een afronding. Ik meen hieruit te mogen proeven dat de heer Dieten een aantekening wenst omdat hij om finan ciële redenen tegen is. Ik kijk dan wat ik van de fractie van D'66 als eindoordeel hoor.. Mag ik constateren dat met uitzon dering van de heer Dieten de anderen met dit voorstel kunnen instemmen De heer BOLSIUS: Sowieso met uitzondering van de heer Dieten. Wat de D'66 fractie betreft kan ik zeggen dat onze twijfels nog niet helemaal zijn weggenomen. Ik heb ze hier verwoord. Dit is voor ons echter geen reden om tegen het I&A-plan als zodanig te stemmen. De VOORZITTER: Dan concludeer ik dat conform het voorstel is besloten. Vestiging van een kwalitatieve verplichting. Nr. SOB/22 Zonder beraadslaging of hoofdelijke stemming wordt conform dit voorstel besloten. Sport- en Vri-ieti -idscentrum Binnenschelde. Nr. WE/12 De heer BOLSIUS: Gezien de uitgebreide commissiebehandeling kan ik mij beperken tot de inhoudelijke conclusies ten aanzien van het voorstel zoals dat nu voor ons ligt. Ik zal straks kort ingaan op de wijzigingen die wij vanavond aantroffen. Wij concluderen dat het college tot juni tijd krijgt om te kijken wat uniek kan aanhaken op een zwembad aan de Binnen schelde, want een bad op zich is niet dat unieke project voor toeristen en recreatie dat wij zouden wensen. Ten tweede. Het college krijgt tot juni de tijd om na te gaan wat het kost om te voorzien in de zorgfunctie op de locatie Gageldonk en op de locatie Binnenschelde. Daarbij twee varian ten. Die twee varianten maken tevens dat wij mogen verwachten dat als er gekozen wordt voor de locatie Gageldonk er ook wordt aangegeven wat je op de Binnenschelde moet en omgekeerd. Ten derde. De besluitvorming nu voor Gageldonk alleen zou 13

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 72