srs s
nigirnn?iii?a"ed?o?ii?r^??v?/i?r«n?
Kr&:
™ënafhrxteS^ voor Si? r^adspTanl^vrT? tf
4 verlengde daarvan wat het
dat is de financiering en inlJet je:rieng is verschrikke-
inzetten. Wat dat betreft ben xhet jfe^ov»feen dlep.
lTV°iX "ie? Wnaaljtf of^^S/^e^voige" v??
normaal in de Algemene Reserve hebt minder wordt e j
probleempje kan hebben voor je begroting.
Tot slot.
lilt de Alaemene Reserve wat uitgegeven is, is niet meer
voor andere zaken bejchikking^en^aar^it GanderzijSs
??gt? a?? er 'straks9 andere keuzes ^Tser«2
nu minder^^-^^evat ?e?kd wi^^fat "betreft graag duidelijkheid
van de P.v.d.A.
Ï2 maken? gebruikt voor allerlei zaken. Dat stukje rente zal
dus ook navenant minder worden. Dat wilde ik even zeggen.
De heer VAN DER KALLEN: Dat is duidelijk, maar wat is daar dan
de consequentie voor U van
De VOORZITTER: In het raadsvoorstel staatvoordat U
heel hypothetische discussie over begint, dat wij de taakstel
ling meegeven dat, al naar gelang wij uit de reserves Put£®"'
wij als taakstelling meegeven dat het rentenadeel mebe®" q
terugverdiend moet worden. Dat is een harde taakstelling
gebleven, dus niet het weer op peil brengen van de reserves,
het afschrijvingsdeelZie het raadsvoorstel -de tekst zoals
die staat onder 5, eerste streepje. In onze Algemene Diens
zijn er daardoor geen problemen en kunnen onze bestedingen oy
niveau blijven.
De heer AERTSSEN: Voorzitter, dank u wel. Dat is dan voor mij
heel helder. QÉan
Tenslotte wil ik zeggen, ik heb dat ook al gezegd, het is
ambitieus plan en het apparaat kan het volgens ons zeer goed
aan. Wij wensen wel, net als de heer Withagen verzocht heeft,
ook gedurende het hele proces geïnformeerd te blijven.
De heer BOLSIUS: Het plan zoals het nu voor ons ligt bevat in
ieder geval een aantal lanceringen de goede richting op
leken met een aantal maanden geleden, toen er dreigde geinf
matiseerd te worden zonder dat er überhaupt aan organiseren
gedacht was. Toch heeft mijn fractie in deze termijn nog
enkele vragen, temeer omdat de advisering in de commissie
on een zodanig laat tijdstip plaatsvond, dat de vertegenwoor
diger van D66 al ietwat vermoeid huiswaarts was gekeerd.
Vandaar dat ik nu enkele vragen zal moeten stellen over
iS^Spunt is het wat richting burgers. Hoe je produktsge-
wijs je organisatie van de gemeente samenstelltProd^kt^®
richt. Dat betekent dat de huidige indeling in diensten wel
eens volledig doorbroken zou kunnen worden, want het per
dienst produktgericht denken bestaat dan niet. Jezul^^an
eerst je produkten moeten definiëren en vervolgens daaromheen
de mensen organiseren. Hoe voorkom je dat in de huidige dien
stenindeling waar de lijnmanagers de Pro3e^en gaan namelijk
de traditionele indeling wordt losgelaten. Dan ga je namelijk
informatiseren op een moment dat je organisatieproces:helling
rond is. produktdefiniëring plus organisatiesamenste:lling
betekent dat je ook je processen zult moeten beschrijven
je überhaupt eraan begint. „40+- „4-»-
Mijn vraag is dus, hoe maken we in dit proces, wat niet uit de
stukken duidelijk is, de scheiding tussen Proc®abf^b^tie-
en uiteindelijk het gevolg, het informatiseren, de informatie
behoefte vaststellen en dergelijke. Hor.v Hat het
Mijn tweede vraag betreft de lijnmanagers. Ik denk dat het
niet goed is dat per definitie lijnmanagers dit soort Projec
ten trekken. Ik denk dat het goed is dat met ^ame gebruik
gemaakt wordt van een stuk expertise ook op exclusief
binnen afdelingen en dat dat voorkomt dat het eenexclusief
kennisgebied wordt van lijnmanagers in de huidige structuur.
De heer DIETEN: De fractie van Groen Links is een
van het intensief voortzetten van de aanpak die we l"
gemeente hebben op het gebied van informatisering en J^omati
sering. Ook de verder gaande integratie met de bedrijfsvoering
is iets wat ons sterk aanspreekt. Dus in die zin, laat_ *k
zeggen wat de kostenkant van dit voorstel betreft, alle
We vinden ook dat dit zonder enige vertraging en met
energie moet worden voortgezet.
Zoals wij ook al eerder gezegd hebben xn de commissie 1F"»"?
ciën hebben wij grote problemen met de f
verhaal. De financiering is in het bijgestelde voorstel wel
wat gewijzigd, maar eigenlijk komt het erop neer dat het
gedeeltelijk aangeven van de dekking in de toekomst is
laten en dat een algemene taakstellende verplichting in de
toekomst voor ons is neergelegd. Tegelijkertijd is
aangegeven dat de rente eigenlijk al onmiddellijk moet gorden
terugverdiend. Maar zoals we als raad altijd heel secuur zijn
in het aangeven hoe die dekking dan in elkaar zit, zo vaag
7