srs s nigirnn?iii?a"ed?o?ii?r^??v?/i?r«n? Kr&: ™ënafhrxteS^ voor Si? r^adspTanl^vrT? tf 4 verlengde daarvan wat het dat is de financiering en inlJet je:rieng is verschrikke- inzetten. Wat dat betreft ben xhet jfe^ov»feen dlep. lTV°iX "ie? Wnaaljtf of^^S/^e^voige" v?? normaal in de Algemene Reserve hebt minder wordt e j probleempje kan hebben voor je begroting. Tot slot. lilt de Alaemene Reserve wat uitgegeven is, is niet meer voor andere zaken bejchikking^en^aar^it GanderzijSs ??gt? a?? er 'straks9 andere keuzes ^Tser«2 nu minder^^-^^evat ?e?kd wi^^fat "betreft graag duidelijkheid van de P.v.d.A. Ï2 maken? gebruikt voor allerlei zaken. Dat stukje rente zal dus ook navenant minder worden. Dat wilde ik even zeggen. De heer VAN DER KALLEN: Dat is duidelijk, maar wat is daar dan de consequentie voor U van De VOORZITTER: In het raadsvoorstel staatvoordat U heel hypothetische discussie over begint, dat wij de taakstel ling meegeven dat, al naar gelang wij uit de reserves Put£®"' wij als taakstelling meegeven dat het rentenadeel mebe®" q terugverdiend moet worden. Dat is een harde taakstelling gebleven, dus niet het weer op peil brengen van de reserves, het afschrijvingsdeelZie het raadsvoorstel -de tekst zoals die staat onder 5, eerste streepje. In onze Algemene Diens zijn er daardoor geen problemen en kunnen onze bestedingen oy niveau blijven. De heer AERTSSEN: Voorzitter, dank u wel. Dat is dan voor mij heel helder. QÉan Tenslotte wil ik zeggen, ik heb dat ook al gezegd, het is ambitieus plan en het apparaat kan het volgens ons zeer goed aan. Wij wensen wel, net als de heer Withagen verzocht heeft, ook gedurende het hele proces geïnformeerd te blijven. De heer BOLSIUS: Het plan zoals het nu voor ons ligt bevat in ieder geval een aantal lanceringen de goede richting op leken met een aantal maanden geleden, toen er dreigde geinf matiseerd te worden zonder dat er überhaupt aan organiseren gedacht was. Toch heeft mijn fractie in deze termijn nog enkele vragen, temeer omdat de advisering in de commissie on een zodanig laat tijdstip plaatsvond, dat de vertegenwoor diger van D66 al ietwat vermoeid huiswaarts was gekeerd. Vandaar dat ik nu enkele vragen zal moeten stellen over iS^Spunt is het wat richting burgers. Hoe je produktsge- wijs je organisatie van de gemeente samenstelltProd^kt^® richt. Dat betekent dat de huidige indeling in diensten wel eens volledig doorbroken zou kunnen worden, want het per dienst produktgericht denken bestaat dan niet. Jezul^^an eerst je produkten moeten definiëren en vervolgens daaromheen de mensen organiseren. Hoe voorkom je dat in de huidige dien stenindeling waar de lijnmanagers de Pro3e^en gaan namelijk de traditionele indeling wordt losgelaten. Dan ga je namelijk informatiseren op een moment dat je organisatieproces:helling rond is. produktdefiniëring plus organisatiesamenste:lling betekent dat je ook je processen zult moeten beschrijven je überhaupt eraan begint. „40+- „4-»- Mijn vraag is dus, hoe maken we in dit proces, wat niet uit de stukken duidelijk is, de scheiding tussen Proc®abf^b^tie- en uiteindelijk het gevolg, het informatiseren, de informatie behoefte vaststellen en dergelijke. Hor.v Hat het Mijn tweede vraag betreft de lijnmanagers. Ik denk dat het niet goed is dat per definitie lijnmanagers dit soort Projec ten trekken. Ik denk dat het goed is dat met ^ame gebruik gemaakt wordt van een stuk expertise ook op exclusief binnen afdelingen en dat dat voorkomt dat het eenexclusief kennisgebied wordt van lijnmanagers in de huidige structuur. De heer DIETEN: De fractie van Groen Links is een van het intensief voortzetten van de aanpak die we l" gemeente hebben op het gebied van informatisering en J^omati sering. Ook de verder gaande integratie met de bedrijfsvoering is iets wat ons sterk aanspreekt. Dus in die zin, laat_ *k zeggen wat de kostenkant van dit voorstel betreft, alle We vinden ook dat dit zonder enige vertraging en met energie moet worden voortgezet. Zoals wij ook al eerder gezegd hebben xn de commissie 1F"»"? ciën hebben wij grote problemen met de f verhaal. De financiering is in het bijgestelde voorstel wel wat gewijzigd, maar eigenlijk komt het erop neer dat het gedeeltelijk aangeven van de dekking in de toekomst is laten en dat een algemene taakstellende verplichting in de toekomst voor ons is neergelegd. Tegelijkertijd is aangegeven dat de rente eigenlijk al onmiddellijk moet gorden terugverdiend. Maar zoals we als raad altijd heel secuur zijn in het aangeven hoe die dekking dan in elkaar zit, zo vaag 7

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 69