-40- aantal prioriteiten kiezen in het kader van de vervolghijdragereg- ontwikkeling gemeentelijk milieubeleid. Maar samen met D66, en dat hei: de commissie ook al gezegd, vinden wij dat in de overige prioriti eigenlijk de prioriteit duurzaam bouwen ontbreekt. Wij hebben ons daar( al afgevraagd, of nu de derde prioriteit, namelijk het voorlichtingsbï of het communicatiebeleid, de milieuvoorlichting zoals dat heet, een standige prioriteit dient te zijn. Uiteraard is het zo dat bij alle aspekten, waar we mee bezig zijn in| milieubeleid, de voorlichting, die daarbij hoort, er aan vastgeplakt» worden. Maar of het daarnaast dan ook een zelfstandige prioriteit moet daar waar we eigenlijk nu eens aan bouwen, dat wordt door ons betwiji Wij zouden daar toch graag een nadere argumentatie voor willen horen.! name ook de vraag aan de wethouder, of het mogelijk is om vandaag een zegging te doen, dat in het kader van het bijstellen van het gemeentl milieubeleidsplan daar dan toch in ieder geval nog enige ruimte voor creëerd kan worden. Als we weten dat het nu niet besloten wordt, maari termijn van enige maanden wel besloten wordt, en in uitvoering genomes! worden, dan hebben we nu geen behoefte aan een verdere amendering. Is andere geval willen we toch wel van woordvoerders van andere frakties wat zij vinden van de verhouding tussen enerzijds de voorlichting en i zijds de prioriteit duurzaam bouwen. De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, ik was om provinciale redenen aanwezig bij de commissievergadering, en dat betreur ik zeer als ik I naar de voorstellen, zoals die er liggen. Als je kijkt naar de keuzes, die de gemeente heeft gemaakt, dan kom je| de conclusie dat dat intern gerichte keuzes zijn. Als je tegelijkertijd! dat de gemeente zich heeft aangemeld voor bijvoorbeeld een project reli beheer met het bedrijfsleven, dan denk ik bij mezelf, hier is eenr gemist. Want als je bijvoorbeeld punt 2 had genomen, dan kom je to® conclusie dat de discussie omtrent de primaire en secundaire grondstof!' de wegenbouw een enorme rol speelt. Puinbrekers, produktie, korrelt' maar waar raak je ze kwijt, als de bestekken maar afstandelijk blill omdat er hier en daar nog een punt of een komma ontbreekt. Juist daar je, zeker in relatie met het bedrijfsleven, iets goeds kunnen doen. Hetzelfde gaat op bij punt 5. Het formuleren en uitvoeren van lokatiebe] met betrekking tot bedrijven en grootschalige voorzieningen. Juist daai^ je samen met het bedrijfsleven tot projectmatige aanpak kunnen Komes' milieuzaken van de grond te krijgen, zoals bijvoorbeeld openbaar vervf* regelingen enz. D66 en Groen Links hebben er al op gewezen, bij punt 6 geldt precies zelfde. Juist daar zou je meer extern gewicht in aanpak kunnen M richting het bedrijfsleven om gezamenlijk met de bouwwereld, de makelaai] de architecten te komen tot duurzaam bouwen. Ik vind het zonde dat intern gericht is. Ik heb toch het idee dat men als het ware de weg van de minste weersj heeft gekozen, de weg van, daar zijn we al een eindje op pad. Dat is f kelijk, dat is overzichtelijk, en dan komen we er wel als we nog eensl keer terugkijken. Ik vind het jammer. D66 zei bij punt 6, dat z°uP uitdaging zijn. Voor mij geldt dat ook voor de punten 2 en 5. Ik vin<H| verhouding intern/extern bij de keuze scheef is. Ik zal niet zeggen tegen het voorstel stem, want wat er in zit, zijn ook allemaal a<J" projecten en je moet een keuze maken. Maar als het aan mij had gel de keuze anders uitgevallen, juist om tot een intensievere relatie'' met het bedrijfsleven te komen. Ik denk dat de moderne milieu-aanpak daarom vraagt. De heer VAN DEN KIEBOOM, wethouder: Voorzitter, uit de betogen van -41- schillende sprekers blijkt al dat het kiezen van prioriteiten heel divers kan liggen en misschien op een aantal punten ook wel ligt. Het betreft hier het aanvragen van een subsidie, waarbij als belangrijkste voorwaarde geldt dat de prioriteiten, die men kiest, ook gehaald moeten worden. Vanuit die insteek heeft het college gekozen voor 4 prioriteiten, waarvan we bijna zeker weten dat we dat ook kunnen halen. We zullen daar bij de afrekening door de inspekteur ook op afgerekend worden. Voorzitter, ik denk dat het een misverstand is, dat bij het kiezen van een prioriteit, de andere taken als niet belangrijk beschouwd zouden moeten worden. Nee, ik kan u zeggen dat in het huidige beleid, conform het huidige milieu-uitvoeringsplan, ook andere taken al uitgevoerd worden. Maar bij het kiezen van de prioriteit op basis van het verkrijgen van de subsidie hebben we gekozen tussen een stuk continuïteit vanuit het huidige beleid, maar daarnaast ook zeer nadrukkelijk, een zekere redelijkheid met betrekking tot de haalbaarheid. Voorzitter, wij hebben daarbij niet gekozen voor de weg van de minste weerstand. Ik denk dat we juist gekozen hebben voor een programma, en de heer Dieten duidde daar al op, o.a. lokale agenda 21, wat we moeten zien als een uitdaging. Als u gaat vergelijken met andere gemeenten, met alle respekt, maar dan denk ik dat de gemeente Bergen op Zoom juist een van de weinige is, die gekozen heeft voor de lokale agenda 21. Als we dan praten over communiceren, in plaats van naar binnen gericht. Juist dat is nu uitdrukkelijk een priori teit, waarbij bij het college de uitdaging ligt om te gaan communiceren met alle maatschappelijke groeperingen, waaronder ook bijvoorbeeld het bedrijfs leven. Heel nadrukkelijk hebben wij gesteld, en dat zult u naar ik hoop in de maand april bij de vaststelling van het hernieuwde en aangepaste milieu-uitvoe ringsplan kunnen zien, dat wij juist in de relatie met het bedrijfsleven, op basis van partnergedachten van economie en ecologie, het milieu die aandacht zullen geven die het verdient. Voorzitter, natuurlijk zouden we willen zeggen, alle 9 punten zouden we als prioriteiten moeten opvoeren en vervolgens de overigens gelijkblijvende subsidie binnenhalen. We hebben er 4 gekozen in ons voorstel, om dadelijk daarop afgerekend te kunnen worden, zonder daarbij de andere op enigerlei wijze minder aandacht te geven. Zeker wel. Maar we willen wel graag de subsidie, die ons al min of meer is toegezegd vanuit inspektie, binnen halen. Overigens moet ik u zeggen dat het een financiële bouwsteen is, om dadelijk ons milieubeleid, wat naar ik hoop in april via het MUB definitief door u wordt vastgesteld, te kunnen uitvoeren. De VOORZITTER: Nog iemand in tweede termijn? De heer BOLSIUS: Voorzitter, ik kan alleen maar kort opmerken dat ik het betreur dat kennelijk het feit, dat we met het continueringsbeleid subsidie binnen krijgen, eigenlijk de hoofdreden is geweest en dat de uitdaging daar wat minder ontbroken heeft. Uit het stilzwijgen van de andere frakties leid ik af dat het bij het betreuren van enkele raadsleden blijft. De heer DIETEN: Voorzitter, ik had toch een wat duidelijker antwoord ver wacht op mijn vraag, of er in de voorbereiding van het gemeentelijk MUB toch wat extra aandacht komt voor het duurzaam bouwen. Ook gezien het feit dat de frakties, die althans het woord gevoerd hebben, daar unaniem om gevraagd hebben. De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, lokale agenda 21 is een belangrijke zaak. ik vind ook de andere zaken, die prioriteit hebben gekregen, belang-

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 59