-38- stuk staat? Of is het, zoals in het eind van het stuk staatautovrij i| van de Grote Markt pas als er een parkeergarage onder De Stenen Tun gerealiseerd? De heer JANSSEN, wethouder: Ik heb in de commissie gezegd, dat het in i|| geval logischer wordt om de Grote Markt autovrij te maken op het moment, je het Mineurplein gerealiseerd hebt. Er staat dus niet in het stuk dat| een onlosmakelijk verbonden is aan het ander. Maar het ligt wel in de om het dan te doen. Besluitvorming daaromtrent zal m ieder geval pk,, vinden in het beleidsplan binnenstad, zoals dat op het eind van het jaar worden vastgesteld. De looproutes, die Groen Links verbeterd wil zien, wil het college eve; verbeterd zien, maar dat is erbij en niet in plaats van, zoals blij Groen Links wenst. Of wij deze eeuw, zoals de PvdA zegt, naar aanleiding van een opmerkiss ik gemaakt zou hebben in de krant, de Grote Markt autovrij zullen kn ik denk dat dat toch wel zal lukken. Want we hebben nog 5 jaar en binir 5 jaar is het nodige te realiseren. Wonen, dat is een aandachtspunt, wat D66 nog naar voren brengt. In de spronkelijke opzet was bedoeld, het wonen op deze plaats mogelijk te U heeft gezien dat onderzoek uitgewezen heeft dat dat heel goed mogelijl Welke vorm van wonen we daar moeten gaan kiezen, is nog even een t Maar er zijn meerdere mogelijkheden open. We zullen daar nog nader onde naar moeten plegen, om te zien wat voor soort van bewoning daar het kan plaatsvinden. Voorzitter, ik denk dat ik alle opmerkingen heb behandeld. De VOORZITTER: Wie van u in tweede termijn? De heer VAN LINDEN: Voorzitter, ik heb de wethouder verder niet gehoord mijn opmerking dat uiteindelijk het aantal plaatsen niet zal toenemen, zouden graag zien dat dat wel zo was. Al was het alleen maar door er aantal, wat nu dreigt te verdwijnen, te handhaven. Waarbij we dan welf opmerken dat bijvoorbeeld de omgeving van het Markiezenhof, wat ons beti geheel vrij van autoblik gemaakt mag worden. De heer AERTSSEN: Voorzitter, nog een korte opmerking. Ik heb de wet horen zeggen, het stuk is akkoord. Een groot deel van de raad is voor. is ook blij met de argumentatie die eronder ligt. Ik wil toch wel de kanttekening maken, dat het dan ook inderdaad de mentatie betreft, die echt betrekking heeft op het Mineurplein alleen staat nog een heel verhaal over parkeren en wat er nog meer aan vastzi neem aan dat u dat niet bedoelt. Een tweede opmerking. Het ligt in de rede de Grote Markt toch autovrij maken, nadat eventueel een parkeervoorziening op het Mineurplein is seerd. Mag ik daar nu uit afleiden dat u dat los plaatst van de realis van andere parkeervoorzieningen aan de ring of elders in het centrum? De heer VAN DE WATER: Voorzitter, ik dacht dat uit het stuk bleek dat aantal parkeerplaatsen op het Mineurplein met 70 toenam. De heer JANSSEN, wethouder: Ja, in feite maakt de heer Van de Water al opmerking in de richting van fraktie Linssen. Er is wel degelijk spras® een toename van het aantal auto's wat geparkeerd kan worden door het r seren van de parkeergarage aldaar. Het stuk spreekt over 70, maar dan je er bij de Koepelstraat weer wat afhalen, dus ik denk dat je om en de 40 plaatsen uitkomt. -39- Uw vervolgvraag, of we dan tegelijkertijd iets in de buurt van het Mar kiezenhof kunnen gaan doen, door daar de auto's weg te halen. Ik denk dat dat een antwoord vraagt, waar eerst wat op gestudeerd moet worden. Maar ik denk dat je in ieder geval moet proberen om daar waar dat niet nodig is, de auto's weg te halen. In het stuk staat zeer nadrukkelijk wel, dat het Mineurplein mede bedoeld is om het Markiezenhof als zodanig aantrekkelijker te maken. De heer VAN LINDEN: Uw ambtenaar zei, zo'n parkeergarage aan de gang te krijgen, betekent dat je botweg een aantal plaatsen in de buurt moet ver wijderen, want anders loopt dat niet. Daarmee maakte hij tevens de opmerking dat het aantal gerealiseerde parkeerplaatsen, verrekend met die plaatsen voor de bewoners, uiteindelijk een saldo van nul nieuwe parkeerplaatsen zou opleveren. De heer JANSSEN, wethouder: Ik denk dat dat een kwestie is van rekenen en cijfers naast elkaar leggen en die op een bepaald moment interpreteren. Zoals hier nu staat weergegeven, realiseren we er 70 extra. Op het moment dat je zegt, we gaan uit de omgeving een aantal plaatsen wegschrappen en daar een belanghebbendenregeling voor maken, dan kom je misschien weer aan andere getallen uit. Ik denk dat dat een kwestie is van hoe je de cijfers interpreteert en de verdere uitwerking ook. De heer AERTSSEN: Ik had u nog gevraagd naar de opmerking, dat het in de rede ligt om de Grote Markt autovrij te maken op het moment dat het Mineur plein gerealiseerd is, of dat ook betekent dat u die kwestie loskoppelt van het realiseren van eventueel andere parkeervoorzieningen. De heer JANSSEN, wethouder: Ik vind het wat te vroeg om daar antwoord op te geven. Ik denk niet dat dat zo kan. Op het moment dat wij het totale parkeerplaatje in beeld brengen in het kader van de uitwerking van het beleidsplan binnenstad dan kunnen we precies zien waar welke auto's weg kunnen. Op dit moment denk ik dat het wat te vroeg is om daar een reaktie op te geven. De VOORZITTER: Dames en heren, ik kom dan aan het eind van deze discussie. Ik constateer dat de heer Van der Kallen en de heer Dieten zich tegen dit voorstel hebben uitgesproken. Doch dat dit voorstel zich in een ruime meerderheid mag verheugen en is aangenomen. Vaststellen aanvraag Vervolgbijdraqeregeling Ontwikkeling Gemeentelijk Milieubeleid. Nr. SOB/16 De heer BOLSIUS: Voorzitter, vier projecten aanmelden, die kunnen dienen tot de ontwikkeling van het gemeentelijk milieubeleid, dat veronderstelt volgens ons tenminste één project daarbij met een echte uitdaging. Wij betreuren het zeer dat het project Duurzaam Bouwen geen onderdeel heeft uitgemaakt van die uitdaging, die we als gemeente tot ons zouden kunnen nemen, te meer omdat wij een stad zijn die zich gezien de komende jaren, gezien de uitlegmogelijkheden, wellicht hiervoor zou kunnen dienen. Wij willen graag de argumentatie van het college, waarom dit project niet gekozen is. De heer DIETEN: Voorzitter, wij zijn als Groen Links natuurlijk blij met het feit dat in de prioriteitsstelling in ieder geval de Lokale Agenda 21 is opgenomen in de vrije prioriteiten die gekozen moeten worden. We moeten een

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 58