-38-
stuk staat? Of is het, zoals in het eind van het stuk staatautovrij i|
van de Grote Markt pas als er een parkeergarage onder De Stenen Tun
gerealiseerd?
De heer JANSSEN, wethouder: Ik heb in de commissie gezegd, dat het in i||
geval logischer wordt om de Grote Markt autovrij te maken op het moment,
je het Mineurplein gerealiseerd hebt. Er staat dus niet in het stuk dat|
een onlosmakelijk verbonden is aan het ander. Maar het ligt wel in de
om het dan te doen. Besluitvorming daaromtrent zal m ieder geval pk,,
vinden in het beleidsplan binnenstad, zoals dat op het eind van het jaar
worden vastgesteld.
De looproutes, die Groen Links verbeterd wil zien, wil het college eve;
verbeterd zien, maar dat is erbij en niet in plaats van, zoals blij
Groen Links wenst.
Of wij deze eeuw, zoals de PvdA zegt, naar aanleiding van een opmerkiss
ik gemaakt zou hebben in de krant, de Grote Markt autovrij zullen kn
ik denk dat dat toch wel zal lukken. Want we hebben nog 5 jaar en binir
5 jaar is het nodige te realiseren.
Wonen, dat is een aandachtspunt, wat D66 nog naar voren brengt. In de
spronkelijke opzet was bedoeld, het wonen op deze plaats mogelijk te
U heeft gezien dat onderzoek uitgewezen heeft dat dat heel goed mogelijl
Welke vorm van wonen we daar moeten gaan kiezen, is nog even een t
Maar er zijn meerdere mogelijkheden open. We zullen daar nog nader onde
naar moeten plegen, om te zien wat voor soort van bewoning daar het
kan plaatsvinden.
Voorzitter, ik denk dat ik alle opmerkingen heb behandeld.
De VOORZITTER: Wie van u in tweede termijn?
De heer VAN LINDEN: Voorzitter, ik heb de wethouder verder niet gehoord
mijn opmerking dat uiteindelijk het aantal plaatsen niet zal toenemen,
zouden graag zien dat dat wel zo was. Al was het alleen maar door er
aantal, wat nu dreigt te verdwijnen, te handhaven. Waarbij we dan welf
opmerken dat bijvoorbeeld de omgeving van het Markiezenhof, wat ons beti
geheel vrij van autoblik gemaakt mag worden.
De heer AERTSSEN: Voorzitter, nog een korte opmerking. Ik heb de wet
horen zeggen, het stuk is akkoord. Een groot deel van de raad is voor.
is ook blij met de argumentatie die eronder ligt.
Ik wil toch wel de kanttekening maken, dat het dan ook inderdaad de
mentatie betreft, die echt betrekking heeft op het Mineurplein alleen
staat nog een heel verhaal over parkeren en wat er nog meer aan vastzi
neem aan dat u dat niet bedoelt.
Een tweede opmerking. Het ligt in de rede de Grote Markt toch autovrij
maken, nadat eventueel een parkeervoorziening op het Mineurplein is
seerd. Mag ik daar nu uit afleiden dat u dat los plaatst van de realis
van andere parkeervoorzieningen aan de ring of elders in het centrum?
De heer VAN DE WATER: Voorzitter, ik dacht dat uit het stuk bleek dat
aantal parkeerplaatsen op het Mineurplein met 70 toenam.
De heer JANSSEN, wethouder: Ja, in feite maakt de heer Van de Water al
opmerking in de richting van fraktie Linssen. Er is wel degelijk spras®
een toename van het aantal auto's wat geparkeerd kan worden door het r
seren van de parkeergarage aldaar. Het stuk spreekt over 70, maar dan
je er bij de Koepelstraat weer wat afhalen, dus ik denk dat je om en
de 40 plaatsen uitkomt.
-39-
Uw vervolgvraag, of we dan tegelijkertijd iets in de buurt van het Mar
kiezenhof kunnen gaan doen, door daar de auto's weg te halen. Ik denk dat
dat een antwoord vraagt, waar eerst wat op gestudeerd moet worden. Maar ik
denk dat je in ieder geval moet proberen om daar waar dat niet nodig is, de
auto's weg te halen. In het stuk staat zeer nadrukkelijk wel, dat het
Mineurplein mede bedoeld is om het Markiezenhof als zodanig aantrekkelijker
te maken.
De heer VAN LINDEN: Uw ambtenaar zei, zo'n parkeergarage aan de gang te
krijgen, betekent dat je botweg een aantal plaatsen in de buurt moet ver
wijderen, want anders loopt dat niet. Daarmee maakte hij tevens de opmerking
dat het aantal gerealiseerde parkeerplaatsen, verrekend met die plaatsen
voor de bewoners, uiteindelijk een saldo van nul nieuwe parkeerplaatsen zou
opleveren.
De heer JANSSEN, wethouder: Ik denk dat dat een kwestie is van rekenen en
cijfers naast elkaar leggen en die op een bepaald moment interpreteren.
Zoals hier nu staat weergegeven, realiseren we er 70 extra. Op het moment
dat je zegt, we gaan uit de omgeving een aantal plaatsen wegschrappen en
daar een belanghebbendenregeling voor maken, dan kom je misschien weer aan
andere getallen uit. Ik denk dat dat een kwestie is van hoe je de cijfers
interpreteert en de verdere uitwerking ook.
De heer AERTSSEN: Ik had u nog gevraagd naar de opmerking, dat het in de
rede ligt om de Grote Markt autovrij te maken op het moment dat het Mineur
plein gerealiseerd is, of dat ook betekent dat u die kwestie loskoppelt van
het realiseren van eventueel andere parkeervoorzieningen.
De heer JANSSEN, wethouder: Ik vind het wat te vroeg om daar antwoord op te
geven. Ik denk niet dat dat zo kan. Op het moment dat wij het totale
parkeerplaatje in beeld brengen in het kader van de uitwerking van het
beleidsplan binnenstad dan kunnen we precies zien waar welke auto's weg
kunnen. Op dit moment denk ik dat het wat te vroeg is om daar een reaktie op
te geven.
De VOORZITTER: Dames en heren, ik kom dan aan het eind van deze discussie.
Ik constateer dat de heer Van der Kallen en de heer Dieten zich tegen dit
voorstel hebben uitgesproken. Doch dat dit voorstel zich in een ruime
meerderheid mag verheugen en is aangenomen.
Vaststellen aanvraag Vervolgbijdraqeregeling Ontwikkeling Gemeentelijk
Milieubeleid.
Nr. SOB/16
De heer BOLSIUS: Voorzitter, vier projecten aanmelden, die kunnen dienen tot
de ontwikkeling van het gemeentelijk milieubeleid, dat veronderstelt volgens
ons tenminste één project daarbij met een echte uitdaging.
Wij betreuren het zeer dat het project Duurzaam Bouwen geen onderdeel heeft
uitgemaakt van die uitdaging, die we als gemeente tot ons zouden kunnen
nemen, te meer omdat wij een stad zijn die zich gezien de komende jaren,
gezien de uitlegmogelijkheden, wellicht hiervoor zou kunnen dienen.
Wij willen graag de argumentatie van het college, waarom dit project niet
gekozen is.
De heer DIETEN: Voorzitter, wij zijn als Groen Links natuurlijk blij met het
feit dat in de prioriteitsstelling in ieder geval de Lokale Agenda 21 is
opgenomen in de vrije prioriteiten die gekozen moeten worden. We moeten een