-36- woorden westelijk stadsdeel hoor. Wij vinden de ontwikkelingen op het Mineurplein een goede zaak. Bi lokatiekeuze voor het nieuwe stadskantoor is onze voorkeur ook om die rJ het parkeren aan de ring dus meerdere parkeerplaatsen, tot stand gekomei tt ben er vaü overtuigd dat het er meer tullen «orden dan dat er m totaliteit zijn. We hopen dat er wat meer parkeerplaatsen kunnen komen.: vervaUen een aantal plaatsen op de hoek Koepelstraat/Westersingel tt dat het een heel goede zaak is. Zo herstel je toch weer een stukje struct van de oude stad, op dat gedeelte waar vroeger ook woningen stondenI grote voordeel is dat je geconcentreerd kan gaan parkeren en wordt de o, last van plaatsen zoeken verminderd. Dus wij juichen het toe en vinden een goede zaak. Om technische, stedebouwkundige en financiële redenen wij geen voorstander van parkeren onder De Stenen Tuin. Maar dat J bekend. Er liggen nog raadsbesluiten. Wij houden ons aan die raadsbesl en zien de ontwikkelingen dienaangaande met belangstelling tegemoet. De heer PLASMANS: Voorzitter, het gaat hier nadrukkelijk om het plan, definitieve uitwerking en de financiële onderbouwing komen nog. Het M] dere karakter van het plan is toch wel de parkeergarage, die uiteinc als resultaat heeft het realiseren van 220 plaatsen, terwijl aanvaiue minimaal 70 plaatsen geëist waren. Dus we krijgen meer dan we aanvanb geëist hadden. De beoordeling van de VVD-fraktie over dit plan is als volgt. Stedebouwkundig vinden wij het een prima plan. Het is een aanvulling ei impuls voor het westelijk stadsdeel. Economisch vormt de garage belangrijke voorziening ten behoeve van de lokale en regionale koopfcn binding. We denken dan met name aan het Vierkantje en de Grote Markt. Verkeerstechnisch levert de garage een extra aanbod van parkeerplaatsej draagt daarmee bij in het voldoen aan de parkeervraag die er bestaat, naast draagt de parkeergarage ook bij aan een evenwichtige verdeling v parkeerdruk die er op dit moment is rondom de binnenstad. Milieu-tecM betekent dit voorstel dat er via de realisering van de garage een t( dringing plaatsvindt van de automobiliteit. Er ontstaat een auto binnenstad met minder verkeersbeweging. Dat betekent concreet dat er minder geluid- en stankoverlast in de binnenstad zal plaatsvinden. Kortom voorzitter, het resultaat eigenlijk van dit plan is dat het voor oplevert voor de middenstand. Die krijgt namelijk een garage met verblijfsfaciliteiten voor de klanten. Voor de bewoners betekent het dat ze in de toekomst minder overlast z hebben van het autoverkeer. Voor de bezoekers van onze binnenstad be® het dat ze extra parkeermogelijkheden hebben. Er worden meer mogeli]* gerealiseerd voor het parkeren achteraf. De auto-luwe binnenstad i" toekomst betekent ook dat het verblijfsklimaat voor de bezoeker binnenstad alleen maar aantrekkelijker wordt. Kortom, voorzitter, we alleen maar argumenten die dit voorstel van harte ondersteunen. De VOORZITTER: Dames en heren, nog iemand anders van u in eerste ter! Nee, dan is het woord aan wethouder Janssen. De heer JANSSEN, wethouder: Voorzitter, over het algemeen kun je constat dat een groot deel van de gemeenteraad het voorstel, zoals het hier vaM besproken wordt, ondersteunt. Niet alleen het voorstel ondersteu onderzoek voort te zetten, maar ook de argumentatie, die het college j het voorstel heeft gelegd, ondersteunt. Ik denk dat dat een zeer goee' sh te We proberen met dit voorstel de kwaliteit van de binnenstad te Dat is in feite het meest algemene verhaal, wat je hier onder kunt -37- Dat je dat op twee manieren kunt doen, in dit geval met een parkeergarage en een stedebouwkundige invulling voor de hoek Koepelstraat/Westersingel, wordt in feite door de raad ondersteund. De aandacht, die gevraagd wordt voor een mogelijke uitbreiding van het aantal plaatsen aan het Mineurplein, heb ik in de commissie in feite al toegezegd. We kunnen bij de verdere uitwerking van het plan eens gaan kijken of het misschien mogelijk is om meerdere plaatsen dan die 220, die nu ge dacht wordt, te realiseren. Natuurlijk loop je dan wel aan tegen een aantal problemen. Eigenlijk zijn die door de heer Aertssen al naar voren gehaald. Je hebt wel te maken met groen. Je hebt wel te maken met bestaande bebou wing, maar het is alleszins de moeite waard om dat eens te gaan bekijken. Dan kom ik meteen op een andere opmerking die ook door de fraktie Linssen gemaakt is, en wel, aandacht voor de omgeving. De kranten hebben er al aandacht voor gevraagd. Ik heb ook al kontakt gehad met enkele bewoners. Uiteraard moeten we zorgen dat de omgeving, zowel de Streenbergsestraat als de Moeregrebstraatbetrokken wordt bij de verdere planontwikkeling. Ik heb begrepen van enkele ambtenaren dat er al wat kontakt is geweest. Maar ik ben zeker van plan om de bewoners van de Moeregrebstraat en de Steen- bergsestraat en eenieder die daar iets mee te maken heeft, bij de verdere planvorming te betrekken. Ik wil ze in ieder geval kennis laten nemen van datgene, wat op dit moment al bekend is. Ik denk ook wel dat we erin zullen slagen om een belangrijk deel van deze mensen over die streep heen te halen. De opmerkingen die de heer Dieten maakt, zijn opmerkingen zoals die van Groen Links bekend zijn. Destijds bij het parkeeronderzoek in 1991 zijn dezelfde opmerkingen gemaakt. Wij hebben destijds een beleid vastgesteld. Wij denken dat datgene, wat hier vanavond voorligt, in feite past binnen dat beleid. Het beleid bestond o.a. hierin, dat we zouden zoeken naar parkeermogelijk- heden in gebouwde toestand aan de centrumring. Dat is in dit geval het geval. Dat we hier van de gelegenheid gebruik maken, zoals de heer Dieten zegt, o£ we in feite een gelegenheidsargument hebben, dat is in feite juist. We maken van de gelegenheid gebruik, nu we hier een stedebouwkundige invulling laten plaatsvinden, om met die stedebouwkundige verbetering, het realiseren van woningen, tegelijk die zogenaamde gebouwde parkeervoorziening te gaan reali- seren. Als ik in de krant gezegd zou hebben, dat parkeergarages de binnenstad aantrekkelijk maken, dan moet dat natuurlijk in een groter perspektief gezien worden. Het is zeker waar, wanneer je een parkeergarage realiseert, zul je het verblijven in een binnenstad aantrekkelijker maken. Niet alleen dat. Het college is de overtuiging toegedaan dat, wanneer je een parkeer garage realiseert, je niet alleen het verblijven verbetert, maar dat je er ook voor zorgt dat het bezoek aan de binnenstad verbeterd en verhoogd wordt. En dat komt alleen maar het hele economisch gebeuren in de binnenstad ten goede. Dus is dat aantrekkelijk voor de binnenstad in zijn totaliteit. Overigens is het opmerkelijk dat Groen Links er wel voor pleit om de Grote Markt te ontdoen van auto's. Dat je daarmee de stad aantrekkelijk maakt en tegelijkertijd zegt, dan heb je dus de gelegenheid om dat nu te doen, want je realiseert een parkeergarage, dan zeg ik, ja, dat is het nu juist. Wij willen de binnenstad aantrekkelijk maken. Een van de mogelijkheden is dan om de Grote Markt te ontdoen van de auto s die daar geparkeerd staan en daarvoor hebben we o.a. die parkeergarage nodig. De heer DIETEN: Voorzitter, bij interruptie. Betekent dat nou dat we boter bij de vis krijgen als dit plan gerealiseerd zou worden? Namelijk, realise ren Mineurplein is autovrij maken Grote Markt, zoals in het begin van he

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 57