-36-
woorden westelijk stadsdeel hoor.
Wij vinden de ontwikkelingen op het Mineurplein een goede zaak. Bi
lokatiekeuze voor het nieuwe stadskantoor is onze voorkeur ook om die rJ
het parkeren aan de ring dus meerdere parkeerplaatsen, tot stand gekomei
tt ben er vaü overtuigd dat het er meer tullen «orden dan dat er m
totaliteit zijn. We hopen dat er wat meer parkeerplaatsen kunnen komen.:
vervaUen een aantal plaatsen op de hoek Koepelstraat/Westersingel tt
dat het een heel goede zaak is. Zo herstel je toch weer een stukje struct
van de oude stad, op dat gedeelte waar vroeger ook woningen stondenI
grote voordeel is dat je geconcentreerd kan gaan parkeren en wordt de o,
last van plaatsen zoeken verminderd. Dus wij juichen het toe en vinden
een goede zaak. Om technische, stedebouwkundige en financiële redenen
wij geen voorstander van parkeren onder De Stenen Tuin. Maar dat J
bekend. Er liggen nog raadsbesluiten. Wij houden ons aan die raadsbesl
en zien de ontwikkelingen dienaangaande met belangstelling tegemoet.
De heer PLASMANS: Voorzitter, het gaat hier nadrukkelijk om het plan,
definitieve uitwerking en de financiële onderbouwing komen nog. Het M]
dere karakter van het plan is toch wel de parkeergarage, die uiteinc
als resultaat heeft het realiseren van 220 plaatsen, terwijl aanvaiue
minimaal 70 plaatsen geëist waren. Dus we krijgen meer dan we aanvanb
geëist hadden.
De beoordeling van de VVD-fraktie over dit plan is als volgt.
Stedebouwkundig vinden wij het een prima plan. Het is een aanvulling ei
impuls voor het westelijk stadsdeel. Economisch vormt de garage
belangrijke voorziening ten behoeve van de lokale en regionale koopfcn
binding. We denken dan met name aan het Vierkantje en de Grote Markt.
Verkeerstechnisch levert de garage een extra aanbod van parkeerplaatsej
draagt daarmee bij in het voldoen aan de parkeervraag die er bestaat,
naast draagt de parkeergarage ook bij aan een evenwichtige verdeling v
parkeerdruk die er op dit moment is rondom de binnenstad. Milieu-tecM
betekent dit voorstel dat er via de realisering van de garage een t(
dringing plaatsvindt van de automobiliteit. Er ontstaat een auto
binnenstad met minder verkeersbeweging. Dat betekent concreet dat er
minder geluid- en stankoverlast in de binnenstad zal plaatsvinden.
Kortom voorzitter, het resultaat eigenlijk van dit plan is dat het voor
oplevert voor de middenstand. Die krijgt namelijk een garage met
verblijfsfaciliteiten voor de klanten.
Voor de bewoners betekent het dat ze in de toekomst minder overlast z
hebben van het autoverkeer. Voor de bezoekers van onze binnenstad be®
het dat ze extra parkeermogelijkheden hebben. Er worden meer mogeli]*
gerealiseerd voor het parkeren achteraf. De auto-luwe binnenstad i"
toekomst betekent ook dat het verblijfsklimaat voor de bezoeker
binnenstad alleen maar aantrekkelijker wordt. Kortom, voorzitter, we
alleen maar argumenten die dit voorstel van harte ondersteunen.
De VOORZITTER: Dames en heren, nog iemand anders van u in eerste ter!
Nee, dan is het woord aan wethouder Janssen.
De heer JANSSEN, wethouder: Voorzitter, over het algemeen kun je constat
dat een groot deel van de gemeenteraad het voorstel, zoals het hier vaM
besproken wordt, ondersteunt. Niet alleen het voorstel ondersteu
onderzoek voort te zetten, maar ook de argumentatie, die het college j
het voorstel heeft gelegd, ondersteunt. Ik denk dat dat een zeer goee'
sh te
We proberen met dit voorstel de kwaliteit van de binnenstad te
Dat is in feite het meest algemene verhaal, wat je hier onder kunt
-37-
Dat je dat op twee manieren kunt doen, in dit geval met een parkeergarage en
een stedebouwkundige invulling voor de hoek Koepelstraat/Westersingel, wordt
in feite door de raad ondersteund.
De aandacht, die gevraagd wordt voor een mogelijke uitbreiding van het
aantal plaatsen aan het Mineurplein, heb ik in de commissie in feite al
toegezegd. We kunnen bij de verdere uitwerking van het plan eens gaan kijken
of het misschien mogelijk is om meerdere plaatsen dan die 220, die nu ge
dacht wordt, te realiseren. Natuurlijk loop je dan wel aan tegen een aantal
problemen. Eigenlijk zijn die door de heer Aertssen al naar voren gehaald.
Je hebt wel te maken met groen. Je hebt wel te maken met bestaande bebou
wing, maar het is alleszins de moeite waard om dat eens te gaan bekijken.
Dan kom ik meteen op een andere opmerking die ook door de fraktie Linssen
gemaakt is, en wel, aandacht voor de omgeving. De kranten hebben er al
aandacht voor gevraagd. Ik heb ook al kontakt gehad met enkele bewoners.
Uiteraard moeten we zorgen dat de omgeving, zowel de Streenbergsestraat als
de Moeregrebstraatbetrokken wordt bij de verdere planontwikkeling.
Ik heb begrepen van enkele ambtenaren dat er al wat kontakt is geweest. Maar
ik ben zeker van plan om de bewoners van de Moeregrebstraat en de Steen-
bergsestraat en eenieder die daar iets mee te maken heeft, bij de verdere
planvorming te betrekken. Ik wil ze in ieder geval kennis laten nemen van
datgene, wat op dit moment al bekend is. Ik denk ook wel dat we erin zullen
slagen om een belangrijk deel van deze mensen over die streep heen te halen.
De opmerkingen die de heer Dieten maakt, zijn opmerkingen zoals die van
Groen Links bekend zijn.
Destijds bij het parkeeronderzoek in 1991 zijn dezelfde opmerkingen gemaakt.
Wij hebben destijds een beleid vastgesteld. Wij denken dat datgene, wat hier
vanavond voorligt, in feite past binnen dat beleid.
Het beleid bestond o.a. hierin, dat we zouden zoeken naar parkeermogelijk-
heden in gebouwde toestand aan de centrumring. Dat is in dit geval het
geval.
Dat we hier van de gelegenheid gebruik maken, zoals de heer Dieten zegt, o£
we in feite een gelegenheidsargument hebben, dat is in feite juist. We maken
van de gelegenheid gebruik, nu we hier een stedebouwkundige invulling laten
plaatsvinden, om met die stedebouwkundige verbetering, het realiseren van
woningen, tegelijk die zogenaamde gebouwde parkeervoorziening te gaan reali-
seren.
Als ik in de krant gezegd zou hebben, dat parkeergarages de binnenstad
aantrekkelijk maken, dan moet dat natuurlijk in een groter perspektief
gezien worden. Het is zeker waar, wanneer je een parkeergarage realiseert,
zul je het verblijven in een binnenstad aantrekkelijker maken. Niet alleen
dat. Het college is de overtuiging toegedaan dat, wanneer je een parkeer
garage realiseert, je niet alleen het verblijven verbetert, maar dat je er
ook voor zorgt dat het bezoek aan de binnenstad verbeterd en verhoogd wordt.
En dat komt alleen maar het hele economisch gebeuren in de binnenstad ten
goede. Dus is dat aantrekkelijk voor de binnenstad in zijn totaliteit.
Overigens is het opmerkelijk dat Groen Links er wel voor pleit om de Grote
Markt te ontdoen van auto's. Dat je daarmee de stad aantrekkelijk maakt en
tegelijkertijd zegt, dan heb je dus de gelegenheid om dat nu te doen, want
je realiseert een parkeergarage, dan zeg ik, ja, dat is het nu juist. Wij
willen de binnenstad aantrekkelijk maken.
Een van de mogelijkheden is dan om de Grote Markt te ontdoen van de auto s
die daar geparkeerd staan en daarvoor hebben we o.a. die parkeergarage
nodig.
De heer DIETEN: Voorzitter, bij interruptie. Betekent dat nou dat we boter
bij de vis krijgen als dit plan gerealiseerd zou worden? Namelijk, realise
ren Mineurplein is autovrij maken Grote Markt, zoals in het begin van he