-34-
Namelijk het verhaal dat, pas als er ook een parkeergarage onder het Sj
Josephplein en De Stenen Tuin is gerealiseerd, er dan pas voldoende aai
ding zou bestaan om de Grote Markt autovrij te maken. Wij snappen
waarom daar twee verschillende verhalen staan over het autovrij maken val
Grote Markt. Wij vinden het ook niet terecht, want die schamele 50 plaa
op de Grote Markt werken verhinderend op de aantrekkelijkheid van
binnenstad. Wij denken dat als je die plaatsen zonder enige compens
ongedaan maakt, dat dan door het aantrekkelijker worden van de binned
het bezoek aan de binnenstad zal toenemen in plaats van zal afnemen.
Voorzitter, Groen Links wil graag een geïntegreerd beleid ten aanzien va:
binnenstad. Een geïntegreerd beleid dat uiteraard ook beleid veronders
ten aanzien van de bereikbaarheid, zowel de materiële bereikbaarheid ai:
psychologische bereikbaarheid. Onder psychologische bereikbaarheid ven:
wij dat looproutes, ook van wat verder gelegen parkeerterreinen, aantn
lijk gemaakt moeten worden. Dat de voorzitter van de MGH eens op het
gedrukt moet worden, dat hij niet altijd moet klagen over de bereikbaar:
van de binnenstad en de parkeerfaciliteiten, maar dat hij zijn stad
aan te prijzen, zodat de mensen niet gaan denken van, wat is dat vresel
in Bergen op Zoom, maar dat ze gaan denken, wat is het leuk in Bergei
Zoom.
Dan kom ik aan het financiële verhaal. Er is op het Mineurplein een inve:
ring voorzien van ongeveer 10 miljoen gulden, waarvan 6 miljoen gulden
de parkeergarage en 4 miljoen gulden voor de woningen. Dat hele verhaal
wat ons betreft, een veel te grote investering en een veel te onze
investering op het onderdeel parkeren. Zelfs al is het zo dat een
gedeelte van de financiële lasten van dat parkeren dan nog wordt afgewet
op de huizen die daarboven gerealiseerd worden. Wij denken dat die inve
ring in ieder geval niet gerealiseerd moet worden.
Tenslotte kom ik op iets, waar de BSD in de persoon van Louis van der 1
het al over gehad heeft. Namelijk het verschil tussen het vorige voorst!
het nieuwe voorstel. We zouden kunnen zeggen dat dit voorstel een getó
versie is van het vorige voorstel en dat het vorige voorstel eigenlijk'
te spontaan is geschreven. Er is toen geschreven vanuit datzelfde ent
siasme over, hoe meer parkeerplaatsen, hoe beter, waar ik het in het
over had. Er is toen geschreven van, we moeten een stuwend parkeert!
hebben. Een paar parkeergarages erbij, is eigenlijk nog maar volgend ai
vraag, dat is eigenlijk nog een beetje weinig. We zouden nog
parkeerplaatsen moeten realiseren om nog meer koopkracht te kunnen aant!
ken.
In de commissievergadering is opgemerkt dat dat in strijd is met het
heidsbeleid, maar het zou natuurlijk ook in strijd moeten zijn met ons®
beleid. Wij zouden ook met elkaar moeten willen dat het autogebruik,
binnenstad te bereiken, teruggedrongen wordt, want dan hebben we all*:
problemen, die met dat autogebruik samenhangen, niet op te lossen,
kunnen we ook de aantrekkelijkheid van onze binnenstad beter uitbuiten.
Het vloeken in de kerk is dus uit het nieuwe voorstel weggehaald. De ka®
dit besluit ter vernietiging aan de Kroon voor te leggen, is
verkeken. Maar het kijkje in de ziel van het college hebben wij natuur
wel gekregen, dat is toch het hele gedachtengoed, wat achter dit beleid;
Groen Links bestrijdt dat beleid. Wij ondersteunen het niet. Niet omdat
dat niet zouden willen, maar wij willen een ander beleid ondersteunen,
beleid dat goed is voor Bergen op Zoom en niet een beleid wat gebaseerd
op illusies, die later weer zullen omkeren in tegenvallers, zowel finaIlC
tegenvallers, wat betreft de exploitatie van garages, als tegenvallen
het feit dat zal blijken dat de binnenstad niet aantrekkelijker geworde»
integendeel, alleen maar onaantrekkelijker.
De heer AERTSSEN: Voorzitter, mijn fraktie heeft er geen behoefte
-35-
vanavond de ziel van de wethouder bloot te leggen. Ik denk dat er nog wel
een ander, geschikter moment komt om daartoe over te gaan.
De heer VAN DER KALLEN: Het is een stuk van het college, meneer Aertssen.
De heer AERTSSEN: Ik wil me voorlopig tot de portefeuillehouder beperken.
Vanavond gaat het alleen om het akkoord kunnen gaan met de grote lijnen voor
de ontwikkeling van het Mineurplein. Daar kan mijn fraktie zich in vinden.
Mijn fraktie kan zich vinden in de stedebouwkundige opzet, zoals die thans
is voorgelegd.
Voorzitter wij kunnen dus het college groen licht geven om over te gaan tot
de verdere planontwikkeling. Mijn fraktie heeft ook in de commissie
aangegeven dat er nog maar eens goed gekeken moet worden of de capaciteit op
deze plaats niet wat vergroot kan worden, dus of de parkeergarage onder
gronds niet wat kan worden uitgebreid. Uiteraard op een verantwoorde wijze,
dat zeg ik er nog nadrukkelijk bij. Dat wil zeggen, met in stand houden van
de karakteristiek van het gebied, met name wat betreft het groen wat er
staat, maar ook op een verantwoorde wijze ten opzichte van de omliggende
bebouwing. Naar aanleiding van een krantebericht van deze week, moet er
zoveel mogelijk rekening gehouden worden met de belangen van de omwonenden.
Voorzitter, met een pleidooi voor een zo groot mogelijke parkeercapaciteit
aan het Mineurplein slaat de PvdA echter geen andere weg in. Daar bedoel ik
mee dat onze opvattingen over het parkeren in en om de binnenstad onveran
derd dezelfde zijn als ten tijde van de discussie over het parkeeronderzoek
van 1991. Een uitgangspunt van mijn fraktie was en is de stelling, dat er op
basis van dat onderzoek voldoende parkeerplaatsen zijn om de binnenstad te
bedienen en dat het meer een kwestie is van op de juiste manier inzetten van
deze plekken en dat het ook een kwestie is van kwaliteit van deze plekken.
Met andere woorden, je kunt beter 3 goede voorzieningen aan de ring hebben,
dan 10 of 15 verstopte voorzieningen in het centrum.
Het per saldo toevoegen van parkeerplaatsen aan de ring heeft, in onze
opvatting, verdwijnen van parkeerplaatsen in het centrum tot gevolg. Wat dat
betreft, voorzitter, moeten we met de wethouder nog indringend spreken, als
hij er echt in zou slagen om de capaciteit op het Mineurplein te vergroten.
We zullen dan zeker moeten praten over het opheffen van plaatsen elders in
het centrum, waarbij de PvdA dan natuurlijk op de eerste plaats denkt aan de
Grote Markt. Net zoals de wethouder trouwens, die onlangs heeft uitgesproken
dat wellicht nog deze eeuw de Grote Markt autovrij kan worden. Maar als het
aan ons ligt, en hij werkt aan een wat grotere capaciteit, kan het wellicht
nog ruim voor het eind van deze eeuw.
Mevrouw KAMMEIJERVoorzitter, wij hebben in de commissie aangegeven dat we
vinden dat we hier een uitstekend plan voor ons hebben liggen. Zowel wat
betreft het realiseren van 220 ondergrondse parkeerplaatsen onder het
Mineurplein. Wat ons betreft, mogen dat er inderdaad meer zijn, omdat je
daarmee een aantal stappen zet in de goede richting van een autovrije Grote
Markt.
Wat betreft het onderzoek naar het parkeren onder De Stenen Tuin. Wij hebben
al jaren geleden gepleit om zo'n onderzoek in gang te zetten. In dat opzicht
kunnen wij ons helemaal aansluiten bij het verhaal van de heer Van Linden.
Wat betreft het plan om woningen te gaan bouwen op het Mineurplein, daarin
kunnen wij ons ook geheel vinden. Het biedt de mogelijkheid tot een
opwaardering van het gehele westelijk stadsdeel. Zeker mits daar een kwali
tatief goede invulling aan wordt gegeven en mits het allemaal goed wordt
vorm gegeven. Maar we hebben er alle vertrouwen in. We zien de voortgang van
deze ontwikkelingen met belangstelling tegemoet.
De heer VAN DE WATER: Voorzitter, het doet me nog steeds goed als ik de