lijk; bij de ontwikkeling van het werk voor activiering wordt in het kader van het project nieuwe werkge legenheid met name de relatie gelegd met wijk- en buurtbeheer Daar aeldt voor, dat op het moment dat we mensen nodig hebben Afkunnen gaan functioneren op dat gebied, we van dre rege- lincr qebruik zullen maken. x. />-,+. Ik denk dat de heer Slokkers duidelijk +ve™°°^?rd^0r die heeft hij ook in de commissie gedaan, dat de coordinator die we aan gaan trekken eigenlijk een duizendpoot moet zijn. Het staat niet in de functie-omschrijving, maar in mijn ogen moet Sj ook stressbestendig zijn want er wordt heel wat van die mens gevraagd. Ik denk dat de raad en al diegenen die er straks mee te maken krijgen, wil men het een kans van slagen geven, de coördinator volop de gelegenheid moeten geveni om zijn werk op te zetten, dus een goede basis te maken vanwaar- uithijkan? gaan functioneren. Ik ben wel blij .et deonder- steuning van D66 in het kader van het wijk- en buurtbeheer. Ik denk dat de heer Van der Kallen heel juist gezegd heeft dat naar aanleiding van wat er nu in de raad gevraagd w°rdt eigenlijk een andere beslissing nemen en niet moeten zeggen we noemen het een experiment. Wegaan van start ^t^ilk buurtbeheer. Persoonlijk zou ik het een heel slechte zaak vinden omdat er toch grote financië:le middelen bes«chi!kbaar moeten worden gesteld. Het risico dat het niet slaagt is vrij groot. Ik denk dat we dan een verkeerde weg in slaan. Ik denk dat je dan meer moet investeren en het rendement erg klein is ten opzichte van de investering. Ik zou dus eigenlijk «men zeggen, zie het echt als een experiment en geef het wijk en buurtbeheer de kans om er wat van te maken. De raad mag,ik denk dat daar de commissies voor zijn, kritisch zijn. Ik h p zelfs erg kritisch, want vanuit die kritiek kunnen we denk ik goed gaan functioneren. Ik denk dat het op dit m°mai\t ni mogelijk is op veel vragen die gesteld zijn een goed antwoord te geven. We kunnen dan verwijzen naar experimenten en onder zoeken in andere steden, maar ik denk dat iedere stad, iedere wijk en zelfs iedere buurt verschillend is. Door goed te inventeriseren kunnen we, dunkt mij, heel veel bereiken. Een van de goede zaken, er is natuurlijk heel veel dat we mee kunnen nemen bij de start van het wijk- en buurtbeheer, is het onderzoek dat in 1994 heeft plaatsgevonden en waarin tal van feiten genoemd worden waarmee men eigenlijk onmiddellijk aan de slag zou kunnen. Ik zou de raad willen vragen wees objec tief maar geef wijk- en buurtbeheer in ieder geval de kans goed te starten. De VOORZITTER: Dat wat de eerste termijn betreft.Ik kom terug op mijn opmerking om nu te schorsen. Ik kijk even naar e indieners van de amendementen. Wilt u nu naar de amendementen kijken of wilt u eerst de tweede termijn en daarna De heer AERTSSEN: Eerst schorsen. De VOORZITTER: Eerst schorsen en daarna de tweede termijn. Dan schors ik nu de vergadering. Aldus schorst de voorzitter de vergadering om 21.45 uur. 42 21.55 De VOORZITTER: Als u uw plaatsen in wilt nemen, dan gaan wij weer van start. Dan gaan wij eerst naar lijst Linssen, want ik heb begrepen dat zij samen met de Partij van de Arbeid met een iets gewijzigd amendement komen. De heer LINSSEN: Het amendement van ons is op één puntje aangepast, met name onderaan "te starten met een 2 jarig expe riment integraal wijk— en buurtbeheer met meerdere wijkpos ten.11 Dus meldpunten is veranderd in wijkposten. We laten de dekking aan het college over. Dit amendement is thans mede- ondertekend door de leden van de Partij van de Arbeidfractie en Groen Links. De VOORZITTER: Dan zal ik zo vrij zijn alleen maar het nieuwe origineel in ontvangst te nemen en verzoek u allen in het amendement wat u heeft "meldposten" te veranderen in "wijkpos ten" Dan gaan we niet meer een keer copiëren en neemt u aan dat we hier gecontroleerd hebben dat de handtekeningen erop staan. We hebben een gewijzigd amendement en ik begrijp daaruit dat het amendement van de Partij van de Arbeid, doordat zij het andere ondertekend hebben, ingetrokken is. Dan ga ik verder met de tweede termijn en kijk als eerste of de heer Jouvenaz in tweede termijn nog behoefte heeft om aan de discussie wat toe te voegen. Neen. De heer JVAN ES: De heer Linssen heeft het niet voorgelezen, maar hij heeft wel laten staan "volgens het gepresenteerde model in de wijk Oost." Daar ligt voor mij weer het grote probleem, het verschil tussen volksmond en officiële omschrij ving. Als we over Oost spreken, dan spreken wij over Warande en Gageldonk in de volksmond. Officieel is het natuurlijk Borgvliet en Langeweg. Als hier staat volgens het gepresen teerde model in de wijk Oost, dan impliceert dat dat de frac tie Linssen, de Partij van de Arbeid ondersteund door Groen Links er graag nog een wijkpost bij willen hebben in de volks- mondwijk Oost, dus Gageldonk en Warande. Of dat de bedoeling is weet ik niet. Ik denk dat het de bedoeling is dat er een wijkpost in Borgvliet komt. Dan is het echter niet volgens het gepresenteerde modelwant het gepresenteerde model spreekt over die specifieke 4 wijken, Gageldonk west+oost en Warande west+oost. Dat zijn de wijken waar we over spreken in het model. Als je dus op deze manier het amendement wilt handhaven dan heb ik daar natuurlijk problemen mee, want dan gaan we twee wijkposten in een wijk creëren of drie of vier, dat weet ik niet. Het staat er niet, als je zegt het gepresenteerde model dan spreek je over hetgeen in het collegevoorstel staat. De VOORZITTER: Daar heeft de portefeuillehouder straks een interpretatie van gegeven. De heer J. VAN ES: Verwarring alom en dat komt door de tekst. Ik denk dat de tekst toch iets zorgvuldiger had gemoeten, iets duidelijker want er is aan alle kanten verwarring ontstaan. Dit misschien een beetje geholpen door de pers want die heeft 43

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 388