lijk; bij de ontwikkeling van het werk voor
activiering wordt in het kader van het project nieuwe werkge
legenheid met name de relatie gelegd met wijk- en buurtbeheer
Daar aeldt voor, dat op het moment dat we mensen nodig hebben
Afkunnen gaan functioneren op dat gebied, we van dre rege-
lincr qebruik zullen maken. x. />-,+.
Ik denk dat de heer Slokkers duidelijk +ve™°°^?rd^0r die
heeft hij ook in de commissie gedaan, dat de coordinator die
we aan gaan trekken eigenlijk een duizendpoot moet zijn. Het
staat niet in de functie-omschrijving, maar in mijn ogen moet
Sj ook stressbestendig zijn want er wordt heel wat van die
mens gevraagd. Ik denk dat de raad en al diegenen die er
straks mee te maken krijgen, wil men het een kans van slagen
geven, de coördinator volop de gelegenheid moeten geveni om
zijn werk op te zetten, dus een goede basis te maken vanwaar-
uithijkan? gaan functioneren. Ik ben wel blij .et deonder-
steuning van D66 in het kader van het wijk- en buurtbeheer.
Ik denk dat de heer Van der Kallen heel juist gezegd heeft dat
naar aanleiding van wat er nu in de raad gevraagd w°rdt
eigenlijk een andere beslissing nemen en niet moeten zeggen we
noemen het een experiment. Wegaan van start ^t^ilk
buurtbeheer. Persoonlijk zou ik het een heel slechte zaak
vinden omdat er toch grote financië:le middelen bes«chi!kbaar
moeten worden gesteld. Het risico dat het niet slaagt is vrij
groot. Ik denk dat we dan een verkeerde weg in slaan. Ik denk
dat je dan meer moet investeren en het rendement erg klein is
ten opzichte van de investering. Ik zou dus eigenlijk «men
zeggen, zie het echt als een experiment en geef het wijk en
buurtbeheer de kans om er wat van te maken. De raad mag,ik
denk dat daar de commissies voor zijn, kritisch zijn. Ik h p
zelfs erg kritisch, want vanuit die kritiek kunnen we denk ik
goed gaan functioneren. Ik denk dat het op dit m°mai\t ni
mogelijk is op veel vragen die gesteld zijn een goed antwoord
te geven. We kunnen dan verwijzen naar experimenten en onder
zoeken in andere steden, maar ik denk dat iedere stad, iedere
wijk en zelfs iedere buurt verschillend is. Door goed te
inventeriseren kunnen we, dunkt mij, heel veel bereiken. Een
van de goede zaken, er is natuurlijk heel veel dat we mee
kunnen nemen bij de start van het wijk- en buurtbeheer, is het
onderzoek dat in 1994 heeft plaatsgevonden en waarin tal van
feiten genoemd worden waarmee men eigenlijk onmiddellijk aan
de slag zou kunnen. Ik zou de raad willen vragen wees objec
tief maar geef wijk- en buurtbeheer in ieder geval de kans
goed te starten.
De VOORZITTER: Dat wat de eerste termijn betreft.Ik kom terug
op mijn opmerking om nu te schorsen. Ik kijk even naar e
indieners van de amendementen. Wilt u nu naar de amendementen
kijken of wilt u eerst de tweede termijn en daarna
De heer AERTSSEN: Eerst schorsen.
De VOORZITTER: Eerst schorsen en daarna de tweede termijn.
Dan schors ik nu de vergadering.
Aldus schorst de voorzitter de vergadering om 21.45 uur.
42
21.55
De VOORZITTER: Als u uw plaatsen in wilt nemen, dan gaan wij
weer van start. Dan gaan wij eerst naar lijst Linssen, want ik
heb begrepen dat zij samen met de Partij van de Arbeid met een
iets gewijzigd amendement komen.
De heer LINSSEN: Het amendement van ons is op één puntje
aangepast, met name onderaan "te starten met een 2 jarig expe
riment integraal wijk— en buurtbeheer met meerdere wijkpos
ten.11 Dus meldpunten is veranderd in wijkposten. We laten de
dekking aan het college over. Dit amendement is thans mede-
ondertekend door de leden van de Partij van de Arbeidfractie
en Groen Links.
De VOORZITTER: Dan zal ik zo vrij zijn alleen maar het nieuwe
origineel in ontvangst te nemen en verzoek u allen in het
amendement wat u heeft "meldposten" te veranderen in "wijkpos
ten" Dan gaan we niet meer een keer copiëren en neemt u aan
dat we hier gecontroleerd hebben dat de handtekeningen erop
staan.
We hebben een gewijzigd amendement en ik begrijp daaruit dat
het amendement van de Partij van de Arbeid, doordat zij het
andere ondertekend hebben, ingetrokken is.
Dan ga ik verder met de tweede termijn en kijk als eerste of
de heer Jouvenaz in tweede termijn nog behoefte heeft om aan
de discussie wat toe te voegen. Neen.
De heer JVAN ES: De heer Linssen heeft het niet voorgelezen,
maar hij heeft wel laten staan "volgens het gepresenteerde
model in de wijk Oost." Daar ligt voor mij weer het grote
probleem, het verschil tussen volksmond en officiële omschrij
ving. Als we over Oost spreken, dan spreken wij over Warande
en Gageldonk in de volksmond. Officieel is het natuurlijk
Borgvliet en Langeweg. Als hier staat volgens het gepresen
teerde model in de wijk Oost, dan impliceert dat dat de frac
tie Linssen, de Partij van de Arbeid ondersteund door Groen
Links er graag nog een wijkpost bij willen hebben in de volks-
mondwijk Oost, dus Gageldonk en Warande. Of dat de bedoeling
is weet ik niet. Ik denk dat het de bedoeling is dat er een
wijkpost in Borgvliet komt. Dan is het echter niet volgens het
gepresenteerde modelwant het gepresenteerde model spreekt
over die specifieke 4 wijken, Gageldonk west+oost en Warande
west+oost. Dat zijn de wijken waar we over spreken in het
model. Als je dus op deze manier het amendement wilt handhaven
dan heb ik daar natuurlijk problemen mee, want dan gaan we
twee wijkposten in een wijk creëren of drie of vier, dat weet
ik niet. Het staat er niet, als je zegt het gepresenteerde
model dan spreek je over hetgeen in het collegevoorstel staat.
De VOORZITTER: Daar heeft de portefeuillehouder straks een
interpretatie van gegeven.
De heer J. VAN ES: Verwarring alom en dat komt door de tekst.
Ik denk dat de tekst toch iets zorgvuldiger had gemoeten, iets
duidelijker want er is aan alle kanten verwarring ontstaan.
Dit misschien een beetje geholpen door de pers want die heeft
43