erin wijk- en buurtbeheer voor de wijk Oost. In de tekst wordt
de naam Borgvliet genoemd uit duidelijk technisch oogpunt. Op
basiï vind iK eigenlijk het amendement daar kom rk
nog op terug, zoals het nu geformuleerd is overbodig.
De heer Van Es heeft trouwens m zijn reactie op het stuk
aereageerd op het lezen van het totale stuk en de relatie die
er gelegd wordt met Borgvliet. Ik denk dat de heer Van Es het
Dan met"5betrekking tot het organisatieschema op blz. 5. Dat is
een voorbeeld oTaan te geven hoê de coördinator aangehaakt
zou kunnen worden aan de gemeentesecretaris. De intentie van
de mensen die bezig zijn met het wijk- en buurtbeheer is d
de coördinator zo onafhankelijk mogelijk kan werken. Er is in
eerste instantie aan gedacht om de functie van cie coordinator
in tweeën te splitsen en twee mensen aan te tr«ekkeneen in
het kader van welzijn en één in het kader van de techniek,
schep je echter ook weer onduidelijkheid. We hadden dan keJ"es
moeten maken en dan krijg je daar »eer de ^cussre over
welzijn en techniek. De keuze die gemaakt is om ^e coordinator
onder te brengen bij de secretaris is duidelijk administratief
en om de weg zo kort mogelijk te maken. De coordinator brengt
verslag uit aan de secretaris in dit geval en de secretaris
rapporteert binnen het college. De secretaris is nietdeeind-
verantwoordeli jkedat is de wethouder van stadsbeheerI
denk dat ik dan een antwoord heb gegeven op uw vragen, mijn
Door ^de heer Aertssen wordt ingegaan op de ui^brej^^
datgene wat in het voorstel aangehaald wordt. Dat beeft n
tuurlijk onmiddellijke financiële consequentiesAls ^heeft
geïnformeerd bij De Kastanje over het lo*aal dat daar ter
plaatse niet functioneert en je hebt gevraagd hoe de reacties
zijn en hoeveel klachten er komen uit de wijk, dan zijn die
zeer minimaal. Je kunt constateren er zijn geen klachten,
zijn te weinig klachten, je kunt ook denken hebben we voldoen-
de informatie overgebracht aan de bewoners hoe een en ander
Errwordt gesproken over de wijk Oost en over een aantal buur
ten. We starten in Oost inderdaad met één centrum vanwaaruit
gefunctioneerd zal worden. Als je het stuk leest staan daar de
buurten in genoemd, Warande 1 en 2Oost 1 en 2. We gaan du
wel degelijk vanuit de wijk Oost satellieten plaatsen in de
buurten. Ik denk echter dat als je dat wilt doen, je eerst op
een rijtje qezet zult moeten hebben wat je wilt gaan doen.
Dan nog een stukje financiering. Ik weet dat er een schorsing
komt, maar ik wil er toch op reageren. Er 2i:n m^d^n
beschikking om het anders aan te Pakken. U noemt nu ee£ P°^
zomaar, f. 50.000,- uit de pot Stadsbeheer. Ik denk dat de
doelstelling van het wijk- en buurtbeheer is om datgene wat in
de gemeentebegroting vermeld staat en dat gereserveerd ^staat
voor dat jaar in de wijk te gebruiken en te kijken hoe wedaar
mee om kunnen gaan. Dat is echter maar éen van de mogelijkhe
den. Er zijn nog een aantal mogelijkheden meer om vanuit a
gemeentebegroting met budgetten die gereserveerd zijn activi
teiten te ontplooien, maar - darvoor is het een experiment
we moeten inventariseren en kijken hoe we ermee om gaan en
welke mensen erbij worden betrokken.
40
Ik wil ook nog even reageren op het misverstand van de wijk
commissie Borgvliet, die naar aanleiding van een bericht
gelijk gereageerd hebben. Ik wil ook hier melden dat de voor
zitter van de wijkcommissie Oost naar aanleiding hiervan een
onderhoud heeft gevraagd. We hebben een positief gesprek gehad
en verduidelijkt hoe het wijk- en buurtbeheer zal gaan star
ten. Zij waren daar tevreden over.
Wij hebben het in de commissie ook gehad over de suggestie van
Groen Links over het onderzoek van de TH Delft. Moet je nu
vooraf gaan onderzoeken wat je wilt gaan doen Ik denk dat
het niet bezwaarlijk zou zijn als we gaan evalueren en gaan
kijken of er middelen zijn om te toetsen. Er zijn meerdere
toetsingsmogelijkheden dan die van de TH. Ik denk dat we daar
later pas naar moeten kijken, maar vooraf gaan meten lijkt me
een slechte zaak.
De heer Piasmans spreekt over voor en door de burgers. Hij
noemt een aantal activiteiten, de heer Van der Kallen heeft
dat ook reeds gezegd, waarover de vragen, in mijn ogen, als je
het stuk leest en de bijlagen al beantwoord worden.
De heer PLASMANS: Mijnheer Van de Water, ik heb helemaal geen
vragen gesteld.
De heer VAN DE WATER, wethouder: U noemt de betrokkenheid van
de bewoners, de mening van de bewoners, de evaluatie vind u
belangrijk, u noemt een aantal actiepunten die duidelijk in de
bijlagen en de stukken staan. We kunnen er alleen nog geen
antwoord op geven hoe dat gaat functioneren.
De heer PLASMANS: Ik heb een paar opmerkingen geplaatst, ik
heb verder niets gevraagd.
De heer VAN DE WATER, wethouder: U maakt opmerkingen en dan
denk ik dat u daar een reactie op verwacht. Die reactie geef
ik dan nu. Als u het stuk goed gelezen hebt en de bijlagen,
dan zal 95% van wat u oppert terug te vinden zijn in het
voorstel
De heer Van Oers is een voorstander van het wijk- en buurtbe
heer. Hij mist wel een aantal zaken. Hij zegt we willen eigen
lijk gaan starten met één coördinator en kijken wat de resul
taten daarvan zijn. Hij spreekt over wijkposten. Als de wijk
post goed functioneert kunnen we vandaaruit gaan toetsen. Ik
hoop, dat geldt eigenlijk voor heel de raad, dat de eerste
post zoveel werk te verzetten krijgt dat ik na een half jaar
naar de raad moet komen en moet zeggen het werkt niet met één
post, we moeten er iets aan gaan doen want het lukt niet op
die manier. Op die manier kan de proef niet slagen. Ik denk
echter dat we eerst moeten gaan kijken wat er gebeurt.
De heer Van Oers heeft gevraagd, dat is voor hem heel belang
rijk want dat heeft hij in de commissie Stadsbeheer en in de
commissie Sociale Zaken nog eens aangekaart, naar het betrek
ken van mensen die weinig kans hebben om te gaan functioneren
in de maatschappij en dan in het kader van de Nieuwe Algemene
Bijstandswet. Hij heeft gesproken over artikel 44. In het stuk
wordt daar duidelijk, op blz. 45, op ingegaan. Er staat duide-
41