erin wijk- en buurtbeheer voor de wijk Oost. In de tekst wordt de naam Borgvliet genoemd uit duidelijk technisch oogpunt. Op basiï vind iK eigenlijk het amendement daar kom rk nog op terug, zoals het nu geformuleerd is overbodig. De heer Van Es heeft trouwens m zijn reactie op het stuk aereageerd op het lezen van het totale stuk en de relatie die er gelegd wordt met Borgvliet. Ik denk dat de heer Van Es het Dan met"5betrekking tot het organisatieschema op blz. 5. Dat is een voorbeeld oTaan te geven hoê de coördinator aangehaakt zou kunnen worden aan de gemeentesecretaris. De intentie van de mensen die bezig zijn met het wijk- en buurtbeheer is d de coördinator zo onafhankelijk mogelijk kan werken. Er is in eerste instantie aan gedacht om de functie van cie coordinator in tweeën te splitsen en twee mensen aan te tr«ekkeneen in het kader van welzijn en één in het kader van de techniek, schep je echter ook weer onduidelijkheid. We hadden dan keJ"es moeten maken en dan krijg je daar »eer de ^cussre over welzijn en techniek. De keuze die gemaakt is om ^e coordinator onder te brengen bij de secretaris is duidelijk administratief en om de weg zo kort mogelijk te maken. De coordinator brengt verslag uit aan de secretaris in dit geval en de secretaris rapporteert binnen het college. De secretaris is nietdeeind- verantwoordeli jkedat is de wethouder van stadsbeheerI denk dat ik dan een antwoord heb gegeven op uw vragen, mijn Door ^de heer Aertssen wordt ingegaan op de ui^brej^^ datgene wat in het voorstel aangehaald wordt. Dat beeft n tuurlijk onmiddellijke financiële consequentiesAls ^heeft geïnformeerd bij De Kastanje over het lo*aal dat daar ter plaatse niet functioneert en je hebt gevraagd hoe de reacties zijn en hoeveel klachten er komen uit de wijk, dan zijn die zeer minimaal. Je kunt constateren er zijn geen klachten, zijn te weinig klachten, je kunt ook denken hebben we voldoen- de informatie overgebracht aan de bewoners hoe een en ander Errwordt gesproken over de wijk Oost en over een aantal buur ten. We starten in Oost inderdaad met één centrum vanwaaruit gefunctioneerd zal worden. Als je het stuk leest staan daar de buurten in genoemd, Warande 1 en 2Oost 1 en 2. We gaan du wel degelijk vanuit de wijk Oost satellieten plaatsen in de buurten. Ik denk echter dat als je dat wilt doen, je eerst op een rijtje qezet zult moeten hebben wat je wilt gaan doen. Dan nog een stukje financiering. Ik weet dat er een schorsing komt, maar ik wil er toch op reageren. Er 2i:n m^d^n beschikking om het anders aan te Pakken. U noemt nu ee£ P°^ zomaar, f. 50.000,- uit de pot Stadsbeheer. Ik denk dat de doelstelling van het wijk- en buurtbeheer is om datgene wat in de gemeentebegroting vermeld staat en dat gereserveerd ^staat voor dat jaar in de wijk te gebruiken en te kijken hoe wedaar mee om kunnen gaan. Dat is echter maar éen van de mogelijkhe den. Er zijn nog een aantal mogelijkheden meer om vanuit a gemeentebegroting met budgetten die gereserveerd zijn activi teiten te ontplooien, maar - darvoor is het een experiment we moeten inventariseren en kijken hoe we ermee om gaan en welke mensen erbij worden betrokken. 40 Ik wil ook nog even reageren op het misverstand van de wijk commissie Borgvliet, die naar aanleiding van een bericht gelijk gereageerd hebben. Ik wil ook hier melden dat de voor zitter van de wijkcommissie Oost naar aanleiding hiervan een onderhoud heeft gevraagd. We hebben een positief gesprek gehad en verduidelijkt hoe het wijk- en buurtbeheer zal gaan star ten. Zij waren daar tevreden over. Wij hebben het in de commissie ook gehad over de suggestie van Groen Links over het onderzoek van de TH Delft. Moet je nu vooraf gaan onderzoeken wat je wilt gaan doen Ik denk dat het niet bezwaarlijk zou zijn als we gaan evalueren en gaan kijken of er middelen zijn om te toetsen. Er zijn meerdere toetsingsmogelijkheden dan die van de TH. Ik denk dat we daar later pas naar moeten kijken, maar vooraf gaan meten lijkt me een slechte zaak. De heer Piasmans spreekt over voor en door de burgers. Hij noemt een aantal activiteiten, de heer Van der Kallen heeft dat ook reeds gezegd, waarover de vragen, in mijn ogen, als je het stuk leest en de bijlagen al beantwoord worden. De heer PLASMANS: Mijnheer Van de Water, ik heb helemaal geen vragen gesteld. De heer VAN DE WATER, wethouder: U noemt de betrokkenheid van de bewoners, de mening van de bewoners, de evaluatie vind u belangrijk, u noemt een aantal actiepunten die duidelijk in de bijlagen en de stukken staan. We kunnen er alleen nog geen antwoord op geven hoe dat gaat functioneren. De heer PLASMANS: Ik heb een paar opmerkingen geplaatst, ik heb verder niets gevraagd. De heer VAN DE WATER, wethouder: U maakt opmerkingen en dan denk ik dat u daar een reactie op verwacht. Die reactie geef ik dan nu. Als u het stuk goed gelezen hebt en de bijlagen, dan zal 95% van wat u oppert terug te vinden zijn in het voorstel De heer Van Oers is een voorstander van het wijk- en buurtbe heer. Hij mist wel een aantal zaken. Hij zegt we willen eigen lijk gaan starten met één coördinator en kijken wat de resul taten daarvan zijn. Hij spreekt over wijkposten. Als de wijk post goed functioneert kunnen we vandaaruit gaan toetsen. Ik hoop, dat geldt eigenlijk voor heel de raad, dat de eerste post zoveel werk te verzetten krijgt dat ik na een half jaar naar de raad moet komen en moet zeggen het werkt niet met één post, we moeten er iets aan gaan doen want het lukt niet op die manier. Op die manier kan de proef niet slagen. Ik denk echter dat we eerst moeten gaan kijken wat er gebeurt. De heer Van Oers heeft gevraagd, dat is voor hem heel belang rijk want dat heeft hij in de commissie Stadsbeheer en in de commissie Sociale Zaken nog eens aangekaart, naar het betrek ken van mensen die weinig kans hebben om te gaan functioneren in de maatschappij en dan in het kader van de Nieuwe Algemene Bijstandswet. Hij heeft gesproken over artikel 44. In het stuk wordt daar duidelijk, op blz. 45, op ingegaan. Er staat duide- 41

Raadsnotulen

Bergen op Zoom: 1926-1996 | 1995 | | pagina 387