kosten die het college wil uittrekken voor dit experiment met
de bedoeling tegelijkertijd een zo groot mogelijk deel van de
stad te bereiken. Realisering van slechts een wijkpost voor de
gehele wijk Oost is echt, wat ons betreft, beneden de maat. Om
integraal wijk- en buurtbeheer succesvol te laten verlopen heb
je naar onze opvatting meerdere wijkposten nodig in de buur
ten niet te ver van burgers, herkenbaar en toegankelijk. De
Kastanje als wijkpost voor bijv. Borgvliet zal absoluut niet
werken. De afstand is te groot. Een experiment is voor de
buurten Warande, Borgvliet en Langeweg naar onze opvatting tot
mislukken gedoemd. Mijn fractie pleit er dan ook voor om twee
wijkposten meer in het experiment mee te nemen en wij denken
dan aan locaties in de wijk Warande en de wijk Borgvliet c.q.
Borgvliet en Oost. Via een amendement, wat overigens hetzelfde
doel nastreeft, heb ik de indruk, als het amendement van l^DSt
Linssen, wil mijn fractie toch even helder aangeven wat haar
standpunt is en haar uitgangspunten zijn. Ons amendement is
waarschijnlijk iets preciezer en uitgebreider, omdat wij ook
hebben aangegeven hoe het met de dekking zal moetenWij
denken inderdaad dat de budgetten omhoog moeten en wij geven
daar dekking voor aan. Wij denken dat via de T.W.S.S.V. gelden
eenmalig geld geïnvesteerd kan worden om de wijkposten op te
zetten. Vervolgens denken wij dat via de normale budgetten
stadsbeheer aan de twee extra wijkposten geld kan worden
besteed om zaken aan te pakken. Ik dien dus toch het amende
ment maar in en stel voor dat wij straks misschien even kort
schorsen om als het kan die twee amendementen in elkaar te
schuiven.
De VOORZITTER: Ik heb een amendement ontvangen met de volgende
inhoud:
De gemeenteraad in vergadering bijeen op 21 december 1995,
kennis nemend van het raadsvoorstel Welzijn c.a./41,
gehoord hebbende de discussies in de commissie Stadsbeheer en
deze Raad, beseffend dat er een breed draagvlak bestaat voor
het starten van integraal wijk- en buurtbeheer,
overwegende dat,
- invoering van integraal wijk- en buurtbeheer als speerpunt
wordt aangemerkt van het huidige Collegebeleid;
- invoering van integraal wijk- en buurtbeheer mede tot doel
heeft de politiek en het bestuur van deze stad dichter bij de
burger te brengen, zeker ook in de letterlijke betekenis;
- de kans op succes van integraal wijk- en buurtbeheer voor
een zeer belangrijk deel wordt bepaald door de herkenbaarheid,
bereikbaarheid en toegankelijkheid van de zogenaamde wijkpos
ten n
- "De Kastanje" alleen maar succesvol kan functioneren ais
wijkpost voor de buurten Gageldonk oost en west;
- voor de gehele wijk "Oost" waarvoor het experiment van start
moet gaan "De Kastanje" als wijkpost niet voldoet;
- ook in de buurten Warande oost west en Borgvliet/Langeweg
wijkposten gerealiseerd dienen te worden om het experiment te
kunnen laten slagen;
BESLUIT, voor het experiment integraal wijk- en buurtbeheer,
naast het budget van f. 383.500,-, totaal tweemaal f.75.000,-
extra beschikbaar te stellen ter realisatie en exploitatie van
34
twee wijkposten in de buurten Warande oos+west en de buurten
Borgvliet+Langeweg en het benodigde extra bedrag als volgt te
financierenéénmalig f. 50.000,- uit de reservering T.W.S.S.V.
gelden en jaarlijks f. 50.000,— uit de budgetten van de dienst
stadsbeheer.
en gaat over tot de orde van de dag.
Ondertekend door de heren Van den Kieboom, Aertssen, Boogaart
en Woltjer. Voldoende ondertekend en daarmee onderdeel van
discussie
De heer WOLTJER: Wijk- en met name buurtbeheerDe fractie van
Groen Links vindt dit voorstel van het college een gemiste
kans.In de commissie heeft Groen Links, maar ook andere
partijen als P.v.d.A. en CDA hebben dat gedaan, gepleit voor
integraal buurtbeheer. Er zijn wel andere termen voor ge
bruikt, maar ook van de WD hoorde ik dat zij eigenlijk per
buurt een steunpost willen hebben, waar instanties als het
SAZOcorporaties, politie e.d. spreekuur kunnen houden. Ik
heb het idee dat dit een heel breed draagvlak heeft. Een post
voor alle sociale en maatschappelije vraagstukken per buurt.
Daar zul je ook de financiële consequenties aan moeten verbin
den. De opmerking van de heer Van Oers in de commissie om daar
potjes voor de plunderen lijkt wel sympathiek, maar is feite
lijk niet de juiste weg. Onze fractie mist in dit voorstel van
het college de financiële wil om dit experiment te doen slagen
en tevens de inhoud om de burgers in hun wijk bij het experi
ment te betrekken, omdat het te grootschalig is opgezet. Er is
niet naar de buurt gekeken. Een experiment voor de halve stad,
prima, maar voor het slagen zullen we op microniveau moeten
werken, een kloppend hart per buurt. Waarom is de Oranjewijk
niet meegenomen, de sociaal zwakste buurt van onze stad Hoe
wil je straks peilen of een experiment geslaagd is Groen
Links wil hier een suggestie doen. De suggestie heb ik ook in
de commissie gedaan en daar heb ik toen geen antwoord op
gekregen. De_ TH in Delft heeft, naar aanleiding van gelijk
soortige projecten, een meetinstrument ontwikkeld voor buurt
beheer. Resultaatmeting bij dit soort experimenten is ingewik
keld. We zouden kunnen informeren bij de TH in Delft of we de
daarvoor nodige gegevens kunnen krijgen.
Tenslotte de functie van coördinator buurtbeheer. Er is in de
commissie gezegd dat dit een inhuurkracht of een detachering
zou zijn. Onze fractie Groen Links vindt dat je een dergelijke
kracht niet in moet huren, maar dat je een dergelijke kracht
via de gebruikelijke procedure, dus in dienst van de gemeente
moet aanstellen.
De heer PLASMANS: Wij hebben in de commissie al uitvoerig over
wijk- en buurtbeheer gesproken. Ik zal de commissievergadering
niet over doen, maar ik wil toch enkele opmerkingen nog eens
maken. Voor de WD-fractie moet wijk- en buurtbeheer er zijn
voor de burgers en dient plaats te vinden door de burgers
Hieraan liggen wat ons betreft drie liberale uitgangspunten
ten grondslag. In de eerste plaats vinden wij, dat wijk- en
buurtbeheer dient bij te dragen aan eigen verantwoordelijkheid
van de burger. In de tweede plaats speelt participatie van de
35