-54-
school in Bergen op Zoom heeft massa's van deze lijsten, die ze ook regel
matig aanspreken. Het is zeker niet de bedoeling dat wij hen al die
materialen via de gemeente gaan verstrekken. Wij verwijzen dan, indien er
een vraag komt, naar dat aanspreekpunt bij de RMD voor dit soort lijsten.
Iets anders heb ik echt niet willen zeggen.
De heer BOLSIUS: Ik denk dat het woord kontrakt wat te zwaar is opgevat.
De VOORZITTER: Met wat kanttekeningen van een aantal uwer concludeer ik dat
u met het voorstel wat hier ligt, het plan van aanpak, instemt, wetend dat
er meer komt en er ook meer in deze wereld is.
21. Reorganisatiekosten Regionale Milieudienst.
Nr. BD-Fin/52.
22. Garantie rekening-courant-overeenkomst Stichting Stadsherstel en Stichting
Monumentaal Stadsherstel Bergen op Zoom over 1996.
Nr. BD-Fin/56.
Zonder beraadslagingen en zonder hoofdelijke stemming worden de agenda
punten 21 en 22 aangenomen.
23. Tweede Managementrapportage 1995.
Nr. BD-Fin/58.
De heer WITHAGEN: Voorzitter, voor de goede orde, ik heb voor de collega's
geen amendementen en geen moties, maar twee vragen. Een ervan gaat om een
toezegging en de andere gaat om een toezegging van het college.
Op de eerste bladzijde van de managementrapportage staat bij het laatste
gedachtenstreepje een situatie over het contract van de PTT en de inge
bruikname van de nieuwe frankeermachine. Er is in de commissie een vraag
over gesteld, want we hebben nu ongeveer een half jaar een nieuw stads
kantoor en dan al een contractverandering, die wel erg fors is. Die is per
half jaar 60.000,dus op jaarbasis 120.000,Wij hebben daar graag
tekst en uitleg over, want dat zijn geen kleine aanpassingen meer, dat is
een heel forse aanpassing. Antwoord op die vraag zouden we krijgen. Dat
hebben we niet gekregen, vandaar die vraag in deze raadsvergadering.
De tweede vraag betreft de situatie met FAZA. Daar staat: De verwachte forse
negatieve stand op de egalisatievoorziening onderhoud wegen vraagt nadere
aandacht. Daar hebben wij twee kleine puntjes over en uiteindelijk een vraag
om een toezegging.
Het eerste punt. Wij vinden dat hier wel erg kort door de bocht een con
structie wordt weggezet, waarvan wij denken dat wij als raadsleden niet
voldoende inzicht krijgen in een zo vitaal onderdeel van onze funktie.
Namelijk het primaat op dit budgetkrediet. Wij denken dat dit zo niet kan.
Wij hebben daar dadelijk een vraag over.
Het tweede argument is. Hier lopen 2 normstortingen bij elkaar. Dat wil
zeggen de riolentoestand. Die komt uit de tarieven en heffingen en iets dat
uit de algemene middelen komt. Die combinatie vinden wij helemaal niet
kunnen, want dat zijn 2 verschillende geldstromen, die in de besteding voor
ons onduidelijk bij elkaar komen. In het ene zijn wij een andere hoeder dan
in het andere. Dat zou niet mogen.
Vandaar onze vraag. College, zou u willen toezeggen dat voortaan, wanneer in
de managementrapportage, die hopelijk wat vroeger komt, we een egalisatie
voorziening uitdrukkelijk in de melding hebben staan, om die egalisatie
voorziening dan ook in beeld te brengen. Dus als er een egalisatievoorzie
ning in de managementrapportage in de melding voorkomt, met grote
-55-
hS?3^^1611 p0SJtief en ne9atief, dat we dan ook in beeld gebracht krijgen
bij de managementrapportage wat die egalisatie gedaan heeft om tot dat beeld
ik n manT Junnen.wij tot ^n afgewogen oordeel komen. Nu kan
zie oii wïi J J f begroting, maar ik heb verder geen enkel zicht. Ik
zie ook wel dat de cijfers nu niet meer kloppen. Volgens onze begroting, die
fP™iV?°£' net bebben aangenomen, zouden wij moeten starten met min 67,
Vandaar aII een.mel<^ *°mt van 1,9 min. Dat zijn kolossale verschillen.
d3t ;1;311 V"ag 13voortaan bij een melding in de MARAP van ver
schillen m de egalisatievoorziening, in de uitputting daarvan, zien wii
graag m beeld gebracht. «van, zien wij
h! l!!pLB00GaART: Voorzitter' wij hebben begrip voor al het werk wat er in
«LnrJ! 26faan ls\maar in Precipe vind ik het een overbodig produkt
deze niet telre^en 7661 Werk kUimen besparen ora
!ïiUhe!,r b0bSIUS: v°orzitter' een produkt wat nog niet volmaakt is, is nog
niet overbodig. Het is iets wat nog verder vervolmaakt moet worden. Wii
nnïhfü fa' managementrapportage nog een paar uitdrukkelijke zaken
ontbeert, die maken dat het echt een managementinstrument wordt.
Een van die dingen heeft de heer Withagen aangehaald. Op bladzijde 3 van de
managementrapportage staat met een paar zinnen eigenlijk een heel verhaal
wat met besturing van deze organisatie te maken heeft. Wat te maken heeft
met het aanvangen van werkzaamheden, waar eigenlijk formeel die toestemming
nog niet voor was, hoe logisch misschien ook om iets mee te pakken
De formele gang van zaken rondom zo'n projekt staat keurig netjes in een
paar zinnen weergegeven. Het moet voor ons dagelijks bestuur niet zo'n
prettig gevoel zijn om te weten dat dit soort dingen in onze organisatie nog
steeds mogelijk zijn. y
Verder is er bijgevoegd een overzicht van kredieten. Dat geeft aan dat een
afdeling financien wel wil met dit instrument. Maar de onderbouwing moet
niet komen van de afdeling financiën. Het is juist het afstemmen van een
stukje planning van de uitvoering op die controle-funktie van financiën. Dat
eerste ontbreekt te enen male. Het geeft ook een klein beetje naar de
verwijzing van pagina 3 iets aan, maar zegt ook dat, zolang hier geen be
hoorlijke produktplanning samengaat met financiële planning, je absoluut
geen conclusies kunt trekken. Dat moet voor u als dagelijks bestuur heel
vervelend zijn.
We hebben in het verleden een affaire rondom schouwburg De Maagd gehad
waarin een aantal overschrijdingen waren, die veel te laat uiteindelijk hier
terecht kwamen. Dat leidt onmiddelijk tot de vraag van, waarom hebben we dat
niet eerder geweten? Ik denk dat u er ook alle belang bij heeft om deze
produktieplanningsgegevens zo snel mogelijk afgestemd te hebben op het
financiële aspekt. Dat is het enige waar ik met enig ongeduld toch wel enige
tijd aandacht voor vraag, om dit zo snel mogelijk vervolmaakt te krijgen.
De heer COPPENS: Voorzitter, de VVD-fraktie heeft met betrekking tot deze
managementrapportage in de funktionele commissies enkele inhoudelijke vragen
gesteld, die naar onze mening door de portefeuillehouders afdoende zijn
beantwoord. J
In de commissie financiën hebben wij onze waardering uitgesproken over de
steeds betere presentatie en uitbreiding van deze managementrapportage.
Wij realiseren ons terdege, voorzitter, dat de MARAPs zich nog steeds in een
ontwikkelingsfase bevinden en dat het uiteindelijke doel, het aanvullen of
vervangen van andere rapportagevormen niet is bereikt.
Wij zijn van mening dat het college met betrekking tot de verdere ontwikke
ling van de MARAP op de goede weg zit en we willen daarvoor het college de