-48-
De heer CLAES: Doorgaan, voorzitter.
De heer VAN DER STEEN: Tot 24.00 uur doorgaan, voorzitter.
De VOORZITTER: Afspraken, die gemaakt zijn, honoreer je. Als een belangrijk
deel van deze raad zegt, wij houden u aan afspraken, dan schors ik hiermee
de vergadering en gaan wij morgenavond om 19.30 uur verder.
Aldus schorst de VOORZITTER de vergadering om 23.17 uur.
Vrijdag, 1 december 1995, des namiddags om 19.30 uur. VERVOLG van de
raadsvergadering van donderdag 30 november 1995.
Bij de voortzetting van deze vergadering is deze avond bij de reeds
aanwezigen van donderdagavond de heer J.C. Slokkers. Afwezig de heer L.F.M.
Claes.
De VOORZITTER: Dames en heren, de vergadering is heropend. De heer Claes
heeft gemeld dat hij tot zijn spijt vanavond afwezig moet zijn. Van de heer
Vermeulen heb ik begrepen dat hij waarschijnlijk wat later ter vergadering
komt en vanavond heten wij de heer Slokkers welkom. Wij zetten de
vergadering voort met agendapunt 14.
14. Voorbereidingsbesluit ten behoeve van perceel Van Heelulaan 81 (Suzuki-
garage)
Nr. SOB/80.
De heer VAN DER KALLEN: Voorzitter, ik vraag om de bekende redenen aante
kening tegen dit voorstel.
De heer WOLTJER: Aantekening, om dezelfde redenen, voorzitter.
De VOORZITTER: Dan concludeer ik dat dit voorstel is aangenomen met aante
kening van de heer Van der Kallen en de heer Woltjer.
15. Nota Ouderenhuisvesting.
Nr. SOB/82
Mevrouw KAMMEIJER: Voorzitter, ik wilde kort een drietal zaken noemen,
waarvoor wij in de commissie aandacht hebben gevraagd en waarvan wij het
toch belangrijk vinden om die nog even te noemen.
Ten eerste, wij denken dat het niet alleen belangrijk is dat de woningtech-
nische geschiktheid van toekomstige ouderenwoningen aan de orde is, maar dat
het ook zeer belangrijk is dat de woon- en leefomgeving goed zijn. Dat daar
ook aandacht aan wordt besteed, het voorzieningenniveau, de veiligheid, de
integratie van zorg en wonen.
Een tweede punt gaat over het feit dat wij het heel belangrijk vinden dat er
goede afspraken gemaakt worden tussen de woningbouwvereniging en de gemeen
te, om ervoor te zorgen dat er een gericht woningtoewijzingssysteem komt, om
ervoor te zorgen dat ouderenwoningen ook beschikbaar blijven voor ouderen.
Een derde punt, waar wij in de commissie een vraag over hebben gesteld, gaat
over de woonwensen van de doelgroep. Wij denken dat er nogal een verschil is
tussen 55-plussers en 85-plussers. Wij hebben ernaar gevraagd of er extra
aandacht aan zou kunnen worden besteed omdat wij in de nota niets daarvan
hebben teruggevonden.
-49-
De wethouder heeft toen aangegeven dat dat meer een zaak is die in de com
missie sociale zaken thuis hoort. Ik zou alleen graag een toezegging willen,
en of die dan vanuit sociale zaken wordt gedaan dan wel vanuit volkshuis-
vestelijke afdeling, dat daar inderdaad meer aandacht aan besteed gaat
worden. Dat is een punt wat in de nota onvoldoende aan de orde is geweest.
De heer WOLTJER: Voorzitter, mevrouw Kammeijer heeft al vele woorden voor
mijweggenomen. Ik wilde namelijk ook extra aandacht vragen voor de leefom
geving en de woningvoorzieningen, want als er sprake is van ouderen vestigen
in hoge flats, zijn de voorzieningen daar over het algemeen niet voor inge
richt en dan denk ik met name aan de liften.
De heer AERTSSEN: Voorzitter, de nota zelf heeft onze waardering. Het is een
goede nota met goede uitgangspunten voor beleid in de komende jaren. We
vragen toch in de uitvoering aandacht voor twee zaken.
De eerste is dat toch vooral overeind blijft in de wijken van Bergen op
Zoom dat daar een heel gedifferentieerde populatie blijft bestaan, dus ook
ouderen in allerlei soorten wijken. Dat moet tegen de verdrukking in mis
schien soms wel gehandhaafd blijven.
Het tweede punt, waar ik aandacht voor vraag, is voor Borgvliet, omdat daar
ten aanzien van de ouderenvoorzieningen, de ouderenhuisvesting in relatie
tot de voorzieningen wat knelpunten zijn. Ik zou het college willen vragen
om daar zo snel mogelijk iets aan te doen.
De VOORZITTER: Nog anderen in eerste termijn? Neen, dan is het woord aan
wethouder Janssen.
De heer JANSSEN, wethouder: Voorzitter, de aandacht, die gevraagd wordt
voor de leef- en woonomgeving is een terechte. Het rapport zelf gaat
er ook vanuit. Ik roep maar even in herinnering de ringen, die overal
genoemd zijn en de aandacht die men dan heeft binnen de ringen voor al dit
soort zaken. Het betekent dat dat een continuele aandacht moet zijn en dat
op een moment, dat je zeker in samenspraak met corporaties -eigenlijk een
derde vraag- probeert huisvesting mogelijk te maken in bepaalde gebieden,
dat je samen met die corporaties die woon- en leefomgeving in de gaten gaat
houden.
De toewijzing. Dat is een zaak die we samen met de corporaties in gang
hebben gezet. Samen met de corporaties gaan we ook het toewijzingsbeleid
evalueren in januari/februari. Dan is een van de aandachtspunten juist ook
die ouderenhuisvesting. Overigens hebben ze er zelf al aandacht voor.
De opmerking van u over de 55-plussers en de 85-plussers. Sociale zaken is
daar o.a. een gesprekstafel. Van de andere kant kan ik vanuit volkshuisves
ting opmerken, dat wanneer je een woning woonrijp maakt voor ouderen, dat je
dan niet in staat bent als overheid om de mensen, die er een keer als 55-
plussers in wonen, er op 65- of 85-jarige leeftijd uit te krijgen.
De hele gedachte achter het opplussen van woningen is dat je moet proberen
om mensen, die als 55-plusser in zo'n woning geraken, daar zo lang mogelijk
te laten wonen. Het opplussen heeft juist die doelstelling. Komt dan iemand
op oudere leeftijd in een wat gebrekkige situatie, dan zul je hem onder
begeleiding moeten zien te sturen naar een andere woning. Dat is eigenlijk
het hele eieren eten.
De opmerking over de liften, die gemaakt is door de heer Woltjer, en de
opmerking over de woon- en leefomgeving heb ik eigenlijk al in de richting
van mevrouw Kammeijer beantwoord.
Overigens is het wel zo dat uit onderzoeken blijkt dat ouderen er in prin
cipe niet zoveel op tegen hebben om in een flat te wonen als de lift als
zodanig maar goed funktioneert. Vandaar ook dat je moet kijken met liften-